دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

انجام چه کارهایی باعث افزایش عمر باتری لپ تاپ و گوشی های تلفن همراه می شود؟

  • مرضیه نوروزیان
  • ۹ دی ۱۴۰۰
  • ۰

بسیاری از برندها قابلیت های زیادی برای باتری در نظر گرفته اند. برندهای معروف همواره در زمینه ارتقای کیفیت باتری دستگاه تلاش می کنند اما برای افزایش عمر باتری, باید نکات لازم در حین مصرف را در مد نظر داشت.

برای افزایش عمر باتری بهتر است طریقه اصولی استفاده از آن را در پیش بگیرید. همان طور که می دانید باتری ها گران قیمت هستند و در صورت مشکل دار شدن، ناگزیر به تعویض آن ها هستید. لذا باید به اندازه کافی مراقبت و نگه داری شوند.

افراد زیادی بنا به تصور اشتباه گمان می کنند که تنها ضربه خوردن یا رطوبت رسیدن به دستگاه، می تواند عمر باتری را کم و یا کلاً آن را از بین ببرد. در حالی که عوامل مختلفی بر این موضوع تاثیر تدریجی و آنی دارند.

افزایش عمر باتری لپ تاپ

لپ تاپ ها دارای باتری های گران قیمتی هستند. عدم استفاده صحیح از باتری لپ تاپ ها پس از مدتی کارایی باتری را کم می کند و دیگر نمی توانید به نگه داری ۲۰ دقیقه ای شارژ نیز اطمینان داشته باشید.

در چنین وضعیتی باتری لپ تاپ توانایی ذخیره انرژی برقی را ندارد و به سرعت خالی می شود. اگر قرار است لپ تاپ را به مدت چند هفته مورد استفاده قرار ندهید، باتری آن را با شارژ ۴۰ درصد از آن خارج کنید.

باتری لپ تاپ

روش صحیح شارژ کردن لپ تاپ بدین گونه است که اول فیش شارژر را به لپ تاپ کانکت و آن گاه دو شاخه شارژر را به پریز برق بزنید. ورود ناگهانی برق با نوسان همراه است. زمانی که ابتدا دو شاخه به پریز زده می شود، برق از وضعیت AC به DC تبدیل می گردد و در چنین وضعیتی دیگر نوسان نخواهد داشت.

زمانی که برای اولین بار باتری را مورد استفاده قرار می دهید، آن را تا درجه تخلیه شدن به مصرف برسانید. یعنی باید لپ تاپ شما خاموش شود. پس از آن ۱۲ ساعت باتری را شارژ کنید. اگر باتری شما برای کامل شدن شارژش به زمان بیش از ۱۲ ساعت نیاز دارد، بگذارید در شارژ باقی بماند.
طول عمر باتری
عده ای از افراد گمان می کنند باتری برای شارژ مجدد باید کاملاً خالی گردد. این گمان کاملاً اشتباه می باشد. چون باتری های نیکل در دشارژ شدن کامل آسیب می بینند و از عمرشان کم می شود اما باتری های لیتیوم یونی نسبت به این موضوع حساس نبوده و امکان شارژ آن ها در هر زمانی وجود دارد.
برای افزایش عمر باتری زمانی که دستگاه به برق متصل می باشد، از باتری استفاده نکنید و تنها از آداپتور AC بهره مند گردید.
وضعیت نگه داری انرژی لپ تاپ خود را در بالاترین نوع بگذارید. زمانی که نور صفحه برای شما بسیار آزار دهنده است، آن را کم کنید تا هم چشم هایتان اذیت نشوند و هم مجبور به شارژ زیاد باتری نباشید. این موضوع افزایش عمر باتری را به دنبال دارد.
افزایش عمر باتری
ابزارهای جانبی مانند وایرلس در هنگام عدم استفاده بهتر است خاموش باشند.

با باتری لپ تاپ دستگاه هایی چون تبلت و گوشی را شارژ نکنید.

  •  آرون گروپس

برای شارژ کردن فقط از آداپتور خود لپ تاپ استفاده کنید. چون میزان و مقدار ولتاژ این شارژرها و برندها با یکدیگر متفاوت است و ممکن است به باتری آسیب بزند.

از باز کردن چندین برنامه حجیم با هم خودداری کنید.

باتری لپ تاپ شما باید از هر گونه رطوبتی به دور باشد.
گرمای زیاد باعث خراب شدن باتری می شود. برای زیاد شدن عمر باتری آن را در دمای صفر تا ۱۰ درجه سانتی گراد قرار دهید. هر چه این دما کمتر باشد، برای طول عمر باتری بهتر است.

بالا بردن عمر باتری گوشی های هوشمند

باتری های هوشمند نیاز به مراقبت بیشتری دارند و هزینه بالاتری برای آن ها پرداخت می شود. برای افزایش عمر باتری گوشی باید آن را به شیوه ای صحیح شارژ کنید. این باتری ها در روزهای اول بسیار کارآمد هستند و بعد از گذشت یک سال کم کم قابلیت اولیه خود را از دست می دهند.
افزایش عمر باتری اسمارت فون ها

شارژ گوشی بین ۳۰ تا ۸۰ درصد باشد

برای بالا رفتن عمر باتری باید ابتدا اجازه دهید کاملاً خالی شود و آن گاه، باتری را شارژ کنید. این موضوع همان طور که گفتیم باید برای باتری اسیدی یا نیکلی رعایت شود و در باتری های لیتیوم یونی ضرورتی ندارد. البته برای باتری های امروزی اسمارت فون ها کاملاً رد می گردد. برای افزایش عمر باتری باید شارژ آن را بین ۳۰ تا ۸۰ حفظ کنید.
بهینه سازی استفاده از باتری

باتری را به مدت طولانی در شارژ نگذارید

این موضوع گرم شدن دستگاه را به دنبال دارد که برای باتری بسیار مضر می باشد. قرار گرفتن طولانی مدت گوشی در شارژر سبب ایجاد ورقه های فلز لیتیوم در قطب مثبت باتری می گردد.

موضوع مهم این است که بیشتر باتری ها بعد از رسیدن به ۱۰۰ درصد باز هم به اندازه نیم آمپر شارژ می شود. این موضوع حتی با خاموش کردن دستگاه نیز برقرار است. باتری گوشی های هوشمند بعد از کامل شدن شارژ و رسیدن به ۱۰۰ درصد همچنان تا مرز ۲۰۰ تا ۵۰۰ میلی آمپر برق استفاده می کنند. میزان برق ورودی اضافی برای دستگاه و باتری آن مضرات زیادی دارد و عمر باتری را کاهش خواهد داد.

زمانی که باتری شارژ می شود، از آن استفاده نکنید

با چنین کاری شارژ شدن باتری را با مشکل مواجه می سازد و در روند کلی آن اختلال به وجود می آورید. به عنوان مثال در حین شارژ کردن باتری، ویدیو تماشا نکنید و یا وب گردی انجام ندهید.

باتری موبایل و افزایش طول عمر آن

باتری هایی که در معرض گرما و ولتاژ بالا قرار می گیرند، عمرشان کاهش می یابد. به عنوان مثال دمای ۲۵ تا ۳۰ درجه سانتی گراد، ظرفیت ذخیره سازی باتری را به میزان ۲۰ درصد کاهش می دهد و باتری موبایلی که در معرض ۴۰ درجه سانتی گراد دما قرار می گیرد، ظرفیتش پس از یک سال به ۳۵ درصد کاهش می یابد. این موضوع رابطه معکوس گرما و طول عمر باتری را به خوبی نشان می دهد. با بالا رفتن دما طول عمر باتری و ظرفیت آن کم می شود.

افزایش عمر باتری

شارژ سریع

در این فناوری در هنگام شارژ ولتاژ زیادی به باتری راه می یابد. این موضوع تاثیر منفی بر عمر باتری دارد. در این روش های شارژ سریع، باتری به شدت حرارت می بیند و داغ می گردد. اگر ناگزیر به استفاده از این فناوری هستید، باید فقط ۱۰ تا ۱۵ دقیقه از آن بهره مند شوید.

بهبود استفاده از باتری

خنک نگه داشتن گوشی

باتری های لیتیوم یونی در برابر گرما بسیار حساس هستند، از این رو هر چقدر قطعات موبایل در معرض گرمای بیشتری قرار گیرند، عمر، توان و کیفیت شارژدهی آنها نیز کمتر خواهد بود، حال در صورتی که می خواهید عمر باتری تان زیاد شود، باید همواره آن را خنک نگه دارید و از داغ شدن زیاد از حد آن جلوگیری نمایید.

استفاده از بازی های سنگین نصب شده در گوشی برای زمان های طولانی، اتصال گوشی به شارژ در مدت زمان طولانی، اتصال گوشی به پاور بانک و استفاده همزمان از گوشی و نیز بسیاری از عوامل دیگر تاثیر زیادی در داغ شدن بدنه گوشی دارند، از این رو برای بالا بردن عمر باتری موبایل تان باید تا جایی که می توانید آن را خنک نگه دارید.

زیاد شدن عمر باتری

غیرفعال کردن بلوتوث و وای فای

در شرایطی که نیازی به استفاده از بلوتوث و وای فای ندارید، هر دو این قابلیت ها را غیر فعال نمایید، زیرا وای فای و بلوتوث تاثیر زیادی در مصرف شارژ و انرژی باتری گوشی خواهند داشت، از این رو در مواردی که نیازی به این قابلیت ها ندارید، با خاموش کردن و یا غیر فعال کردن آنها شارژ باتری موبایل شما با سرعت کمتری خالی می شود و باتری گوشی تان نیز بیشتر عمر می کند.

فعال سازی حالت پرواز

حالت پرواز نیز یکی از قابلیت هایی است که در گوشی های موبایل وجود دارد، اما خیلی از کاربران از آن استفاده ای نمی کنند، حال در صورت فعال کردن آن، تمام قابلیت های ارتباطی گوشی غیر فعال می شود، در نتیجه از این طریق عمر باتری زیاد می شود، در برخی شرایط از جمله سفر با هواپیما ضروری می باشد، همچنین در زمان هایی که در یک منطقه بی آنتن سیم کارت و اینترنت هستید و یا به هنگام جلسه و غیره بهتر است حالت پرواز گوشی را فعال کنید تا از این طریق انرژی باتری گوشی تان بیشتر شود.

بالا بردن عمر باتری

تمام این راه کارها به منظور افزایش عمر باتری انجام می شود که در صورت رعایت نکات لازم نتایج خوبی را به شما ارائه خواهد کرد. در پایان امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد ودر صورت تمایل برای آشنایی با روش صحیح شارژ گوشی هوشمند و نیز کالیبره کردن باتری گوشی می توانید در اینجا کلیک کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *