دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

تکثیر اشک تمساح و رشد و پرورش آن

  • سمیه نیک فرجام
  • ۸ اردیبهشت ۱۴۰۱
  • ۰

گیاه اشک تمساح با نام های مختلفی شناخته می شود کالانکوا، بریوفیلوم و هزار فرزند از نام های علمی دیگر این گیاه عجیب هستند. این گیاه دارای ریشه ای نازک است و برای تکثیر اشک تمساح باید بدانید که این گیاه زنده زا است و در اطراف برگ های گیاهانی کوچک رشد می کنند.

گیاه اشک تمساح، یک گیاه زنده زا و تکثری است در قسمت های گوشه ای برگ های آن، گیاهان کوچکی می رویند که با بزرگ تر شدن از برگ ها جدا می شوند و به داخل خاک گلدان می افتند و مجدد گیاهی دیگر را تکثیر می کنند به همین دلیل تکثیر این گیاه در منزل بسیار راحت است و برای نگهداری از آن نیاز نیست که دما و محیطی خاص در نظر بگیرید، زیرا به سرما و هوای مرطوب حساس نیست.

تکثیر کردن اشک تمساح

شیوه تکثیر اشک تمساح:

برای نگهداری از گیاه اشک تمساح باید نور غیر مستقیم به آن بتابد این گیاه که از گونه های کراسولاسه است و دارای شکل ها و گونه های مختلف است و به دلیل طبقه ای بودن به گیاه لوستری نیز معروف است که شباهت لوستر وارونه را دارد.

شیوه تکثیر این گیاه با استفاده از قلمه زنی و بذر صورت می گیرد و برای قلمه زدن از گیاه مادر باید از قسمت انتهای ساقه ها استفاده کرد و بعد از قلمه زدن باید ساقه ها به مدت سه روز استراحت داده شوند تا با تشکیل پینه در قسمت بریدگی آماده کاشت شود.

برای کاشت اشک تمساح از طریق بذر زمان زیادی باید صرف شود و معمولا نتیجه ای خوب نخواهد داشت بذر این گیاه در دی تا تیر ماه کاشته می شود و در تمام طول سال پرورش می یابد.

شیوه تکثیر اشک تمساح

دمای مناسب:

این گیاه در مناطق گرمسیری دارای رشد خوبی اما با این وجود می تواند در دمای زیر صفر نیز رشد کند در صورتی این دما طولانی مدت نباشد. برای رشد بهتر این گیاه می توانید آن را در دمای ۱۳ درجه سانتی گراد قرار دهید زیرا این گیاه در دمای بالای ۲۵ درجه دیرتر گل می دهد.

  •  آرون گروپس

نور کافی:

این گیاه باید در فضایی پر نور قرار بگیرد و به هر میزان که از نور بهتری برخوردار باشد دارای رشد بهتری است در شرایطی گیاه در نور کم قرار بگیرد به مرور زمان ساقه ها باریک و نازک می شوند و کمتر گل می دهند.

بستر خاک:

خاک مناسب برای پرورش و تکثیر اشک تمساح باید دارای زهکشی باشد زیرا رطوبت موجود در خاک موجب پوسیدگی ریشه گیاه می شود خاک گلدان و بستر این گیاه را از ۶۰ درصد پیت و ۴۰ درصد پرلایت فراهم کنید که مواد مورد نیاز گیاه را به آن می رساند.

آبیاری:

برای رشد این گیاه باید به طور منظم به آن آب بدهید و بعد از آبیاری باید سطح خاک خشک شود تا در مرحله بعد گیاه آبیاری شود آبیاری در هفته ای یک بار مناسب رشد این گیاه است توجه داشته باشید که آبیاری بیش از حد می تواند به این گیاه آسیب بزند.

راه های تکثیر کردن اشک تمساح

کوددهی:

کود مورد نیاز برای تقویت این گیاه و رساندن مواد مغذی به آن کود خانگی و آپارتمانی است که باید هر ماه یک بار به گیاه داده شود و در فصل تابستان صورت می گیرد.

هرس اشک تمساح

گیاه اشک تمساح از اواخر زمستان گل می دهد و فصل گلدهی آن در بهار است که این کار تا آخر فصل بهار ادامه دارد. به طولانی شدن روز ، گلدهی گیاه نیز کمتر می شود و ساقه های آسیب دیده از گیاه جدا خواهند شد، کوتاه کردن یا سرزنی ساقه ها بعدا زپایان فصل گلدهی باید انجام گیرد و باید گلهاییی که خشکیده و قهوه ای هستند را از گیاه جدا کرد، این کار موجب افزایش بیشتر گلدهی می شود.

حال بعد از پایان فصل گلدهی، برخی ساقه های مسن گیاه را می توان کوتاه کرد تا موجب تحریک رشد ساقه های جوان شوند، ساقه مسن باید به گونه ای کوتاه شود که ۲ تا ۳ جفت برگ روی آن بماند.

در حین هرس کردن گیاه، باید میزان ابیاری آن را نیز کمتر کرد زیرا به دلیل کم شدن حجم برگ ها، گیاه آب کمتری نیاز خواهد داشت و با شکل گرفتن ساقه های جدید، می توان مقدار آبیاری را افزایش داد.

نگهداری و پرورش اشک تمساح

همچنین به هنگام هرس و کوتاه کردن شاخه ها، لازم است به هنگام کوددهی آن، کود را با نصف غلظت معمول به کار برید.

آفات گیاه

سفیک پودری از بیماری هایی است که احتمال بروز آن د راین گیاه وجود دارد و موجب ایجاد شبکه های سفید رنگ بسیار نرم بر روی برگ ها می شود که به سختی نیز دیده می شوند، حال برگ ها به تدریج زرد شده و منقوط می شوند، در نتیجه ممکن است موجب کوتاه قامتی گیاه شده و گل ندهد.

تهویه مناسب در اطراف گیاه و هدم خیس شدن برگسار مانع از شیوع این آفات گیاه می شود، شته، شپشک آرد آلود و حشره سپردار قهوه ای از دیگر آفات شایع اشک تمساح می باشد.

نکات کلیدی برای نگهداری صحیح:

  • برای تکثیر اشک تمساح باید در زمان گل دهی گلدان آن را عوض کنید و از گلدان سفالی استفاده کنید.
  • در فصل بهار این گیاه باید هرس شود تا دارای رشدی خوب باشد.
  • در صورت مشاهده آفت در این گل باید تهویه و فضای مناسب تری برای آن ایجاد کنید
  • از بیماری های آفتی در این گیاه سفیدک پودری است که موجب کوتاه ماندن گیاه و ایجاد شبکه سفید رنگ بر روی گیاه است.

پرورش اشک تمساح

در پایان ضمن سپاس از همراهیتان, امیدواریم مطالعه این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد، در صورت تمایل برای آشنایی با پرورش فیکوس آفریقایی و تکثیر کاکتوس رئوس ولیدوس می توایند بر روی لینک های مربوطه کلیک کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *