دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

پرورش فیکوس آفریقایی و دستورالعمل کاشت و تکثیر آن

  • ملیحه بال افکن
  • ۵ فروردین ۱۴۰۱
  • ۰

در واقع پرورش فیکوس آفریقایی چندان هم سخت و پیچیده نیست و شما می توانید با مطالعه این مقاله به راحتی اقدام به کاشت، پرورش و نگهداری این گیاه زیبا بکنید با ما همراه باشید.

به طور کلی فیکوس آفریقایی که بدان فیکوس لیراتا نیز گفته می شود گیاهی پرطرفدار و فوق العاده با برگ هایی بسیار بزرگ، رگه دار و ویولن شکل است که کاشت و پرورش آن امروزه مورد توجه قرار گرفته است.

آشنایی با پرورش فیکوس آفریقایی

بهتر است بدانید فیکوس آفریقایی یا فیکوس لیراتا یا برگ ویولنی در واقع امروزه با نام علمی Ficus Lyrata شناخته می شود و می توان آن را از دیگر گیاهان خانواده موراسه ها در نظر گرفت. این گیاه زیبا دارای برگ هایی به شکل پنج صلعی یا شبی به یک ویولن است که نگهداری از آن می تواند منظره ای زیبا و منحصر به فرد ایجاد نماید.

چگونگی پرورش فیکوس آفریقایی

فیکوس را می توان یک گیاه همیشه سبز و بومی مناطق غرب قاره آفریقا دانست که در این مناطق میوه هم تولید خواهد کرد. با وجود اینکه گیاهان سبز به دلایل مختلفی از جمله چشم نواز کردن محیط مهمان فضاهای داخلی نیز هستند فیکوس لیراتا به ویژه با جلوه منحصر به فرد خود می تواند در مناطقی سردتر از زادگاهش عنصر مهمی در طراحی دکور های داخلی باشد.

این گیاه در زادگاه خود درخت بزرگی است اما در فضای آپارتمان ها ارتفاع ان تنها تا ۲ متر یا بیشتر خواهد رسید. در واقع حالت چرمی و حاشیه مواج برگ ها را از زیبایی خاص برخوردار کرده و به خاطر برگ های زیبایی که دارد با عنوان گیاه ویولن شناخته شده است.

رنگ برگ های فیکوس اغلب تیره همراه با رگبرگ های روشن خواهد بود که اندازه برگ های آن اغلب ۳۰ تا ۵۰ سانتی متر می باشد و تنها جنبه تزئیئی خواهد داشت. جالب است بدانید که اندازه برگ ها و طرز قرار گرفتن آن ها بر روی ساقه به گیاه با وجود جثه کوچک شکل دلپذیری هم می دهد.

از آنجایی که فیکوس آفریقایی مناسب کشت در مناطق نیمه گرمسیری و گرمسیری است و بایستی در گلدان نگهداری شود اما چنانچه آن را در فضای باغچه پرورش می دهید بایستی بستر کشت شرایط مناسبی داشته باشد.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

روش های پرورش فیکوس لیراتا

دستورالعمل کاشت و تکثیر:

توجه داشته باشید با وجود اینکه روند رشد فیکوس کمی طولانی است اما تکثیر آن اقدامی کاملا صحیح و تقریبا آسان خواهد بود. به صراحت می توان گفت که رایج ترین روش برای پرورش این گیاه کشت قلمه ساقه یا برگ های ان است و همچنین قلمه زدن روشی مطمئن خواهد بود که می توانید آن را به سادگی در فضای منزل انجام دهید.

  • مرحله اول:

در ابتدا بایستی یک گلدان کوچک و خاک چند منظوره آماده کنید. آن را آبیاری کنید تا خاک کاملا مرطوب شود. همچنین می توانید یک شیشه تمیز کوچک را نیز تا نیمه از آب پر کنید و آن را به عنوان گلدانی برای تکثیر گیاه خود استفاده نمایید.

  • مرحله دوم:

در این مرحله بایستی با استفاده از یک تیغ تیز و ضدعفونی شده، برگ انتخابی را از نزدیک ترین جایی که به ساقه متصل است جدا نمایید. همچنین اگر قصد دارید قلمه های متعددی از یک شاخه بریده شده را جدا کنید می توانید به راحتی شاخه را به بخش های کوچک تر تقسیم کنید. در این روند دقت داشته باشید که هر بخش بایستی یک یا دو برگ روی خود داشته باشد.

دستورالعمل کاشت بذر فیکوس

  • مرحله سوم:

در این مرحله نیز باید قسمت پایینی قلمه ها را درون خاک مرطوب بکارید و همچنین می توانید دو قلمه را با هم درون گلدان قرار دهید. پس از کشت قلمه ها بهتر است یک کیسه پلاستیکی روی بستر قرار دهید و برای جلوگیری از تماس آن با برگ ها چندین سیخ چوبی درون خاک فرو کنید.

سپس لبه پلاستیک را دور گلدان فرو کنید و همچنین اگر از آب استفاده می کنید حتما ساقه بریده شده را درون آب قرار دهید.

  • مرحله چهارم:

در این مرحله بایستی قلمه های خود را در کنار یک پنجره نورگیر قرار دهید و مدام ریشه آن ها را از نظر فاسد شدن چک کنید. دقت داشته باشید که ریشه گیاه بایستی تقریبا ۶ تا ۸ هفته پس از تکثیر ظاهر شود.

  • مرحله پایانی:

در گام پایانی توصیه می شود که قلمه های ریشه زده را در گلدان اصلی بکارید و مانند سایر گیاهان تا زمانیی که گیاهتان جوان است از آن مراقبت نمایید. از این نکته غافل نشوید که افزایش رطوبت محیط کشت برای گیاه بسیار مفید خواهد بود.

مراحل تکثیر گیاه فیکوس

شرایط مورد نیاز برای نگهداری فیکوس آفریقایی:

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی خواهند داشت که شما بایستی آن را فراهم نمایید. به همین خاطر در ادامه برخی از شرایط مورد نیاز جهت کاشت و پرورش فیکوس آفریقایی را شرح داده ایم:

  • نور و دما:

گیاه فیکوس برای رشد ایده آل نیاز به هوایی آفتابی و نور غیر مستقیم دارد. توجه داشته باشید که نور مستقیم می تواند باعث سوختگی برگ های گیاهتان شود به ویژه اگر گیاه در معرض آفتاب گرم بعدازظهر قرار گیرد. در مقابل نیز اگر گیاه در شرایطی با نور بسیار کم نگهداری شود به سرعت رشد آن متوقف خواهد شد.

در مورد دمای مورد نیاز گیاه فیکوس آفریقایی نیز می توان گفت بازه دمایی بین ۱۵ تا ۳۰ درجه سانتی گراد برای آن مناسب بوده و به این نکته دقت داشته باشید که فیکوس نوسانات دما را به هیچ وجه نمی پسندد. با وجود اینکه گیاه را از مناطق سرد منزل و منافذ بسیار گرم و تهویه ای دور نگه داشت زیرا که این شرایط می تواند باعث تغییر ناگهانی دما شود.

شرایط لازم برای نگهداری فیکوس آفریقایی

  • خاک و کوددهی:

به صراحت می توان گفت هر نوع ترکیبی که برای گیاهان خانگی مورد استفاده است برای گیاه فیکوس آفریقایی نیز مناسب خواهد بود. تنها کافی است مطمئن شوید که خاک انتخابی به خوبی زهکشی شده و آب اضافی به راحتی خارج می شود.

  • آبیاری:

توصیه می شود که در طول فصول رشد یعنی فصل بهار یا پاییز گیاهتان را به خوبی آبیاری کنید که عمق خاک احساس خشکی کند و در ماه های زمستان نیز بایستی میزان آبیاری را به شدت کاهش دهید. معمولا این گیاه رطوبت خاک را به مقدار متوسط ترجیح می دهد و چنانچه به اندازه کافی آبیاری نشود برگ های آن پژمرده خواهند شد و رنگ سبز روشن خود را از دست می دهند. در مقابل اگر شدت آبیاری زیاد باشد گیاهتان دچار ریزش برگ و پوسیدگی ریشه ها خواهد شد که در نهایت می تواند باعث نابودی صد در صدی شود.

در مورد کوددهی فیکوس نیز می توانید آن را با رعایت نکات روی برچسب کود های سرشار از نیتروژن تغذیه نمایید. امروزه کود هایی وجود دارند که مخصوص فیکوس آفریقایی هستند. در طول فصول سرد سال به هیچ گیاهتان را تغذیه نکنید.

اصول مراقبت از بذر لیراتا

  • کنترل آفات و بیماری های گیاه:

از آفات رایجی که به این گیاه جمله می کنند می توان به کنه قرمز و شپشک آرد آلود اشاره کرد که کنه اغلب به خاطر هوای خشک محیط به گیاه هجوم می آورند. برای پیشگیری از بروز این آفات بایستی غبارپاشی را به صورت روزانه انجام دهید و یا با استفاده از سموم سیستمیک یا سم آبامکتین سم پاشی نمایید.

ریزش ناگهانی برگ ها به خاطر نوسانات دمایی ناگهانی ناشی از جابه جایی گیاه در اتاق است و شرایط محیط مانند نوسانات دمایی، خشکی هوا و قرارگیری ناگهانی جلوی آفتاب داغ تابستان علل اصلی آن خواهد بود.

نقاط سوخته روی برگ می تواند از قارچ در شرایط هوای گرم و تهویه ناقص و یا شکستی فیزیکی برگ ها باشد. همچنین که شیره این گل در صورت مثلا شکستگی برگ و در معرض هوا قرار گرفتن باعث حالت سوختگی روی برگ ها خواهد شد. در این مواقع بهتر است برگ های مرده روی خاک را حتما دور بریزید.

معمولا زردی تدریجی و ریزش برگ ها به خاطر کمبود رطوبت هوا یا هوای خنک و یا حتی خشکی خاک خواهد بود و می تواند ناشی از کمبود نور باشد.

برگ های جدید سوخته اغلب به خاطر کم آبی خواهد بود و بایستی آبیاری گیاهتان را افزایش دهید.

کنترل آفات و بیماری های گیاه

در ادامه پیشنهاد می شود که با کلیک بر روی لینک های مقابل با مطالب پرورش گیاه کاسنی و همچنین پرورش گیاه روناس نیز آشنا شوید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *