دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

آشنایی با کسالت روحی و چند قدم طلایی برای رفع آن

  • سمیه نیک فرجام
  • ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱
  • ۰

ریشه کسالت روحی در انسان به عوامل متعددی بستگی دارد به عنوان مثال ترس و اضطراب و اشتغالات فکری در دراز مدت می تواند بعد از گذشت زمان موجب کسالت روحی در فرد شود و عواقبی مانند افسردگی و گوشه گیری را در او به همراه داشته باشد.

در جامعه امروزه که استرس و فشار روحی جز جدایی ناپذیر زندگی هر فرد است روح و روان انسان بیشتر از همه چیز درگیر این فشارها می شود و وجود اضطراب و خستگی به مرور زمان می تواند موجب بیماری روحی در انسان شود افرادی که احساس می کنند بیش از حد خسته اند و دوست دارند تا فکری آسوده داشته باشند بیشتر از هر کس دچار این خستگی و کسالت روحی هستند و باید به سرعت با آن مقابله کنند.

راه های کاهش کسالت روحی

راه های مقابله با کسالت روحی:

خستگی روحی در فرد موجب می شود تا انگیزه و امید به زندگی خود را از دست بدهد و دیگر تلاشی برای داشتن زندگی ایده آل خود و برآورده کردن آرزوها نداشته باشد این افراد اغلب در طری درگیری با مشکلات زندگی را رها می کنند و به حال خود وا می گذارند. در ادامه بیان می کنیم که درمان خستگی روحی و درمان افسردگی چگونه ممکن است.

دوست داشتن خود:

ارزش بخشیدن و اهمیت دادن به خود راهی مناسب برای از بین بردن بیماری روحی است زمانی که کسی یا چیزی نمی تواند شما را آرام کند خودتان بهترین گزینه برای شادی بخشیدن به خود و زندگیتان هستید شما به خوبی می دانید چه چیز شما را خوشحال خواهد کرد و با تلاش برای رسیدن به این خوشحالی می توانید این خستگی را ذهن خود دور بریزید.

درمان کسالت و خستگی روح

فراموش کردن مشکلات:

مرور مشکلات از مهم ترین عواملی است که موجب خستگی روحی در شما می شود این کار انرژی و شادی زیادی را از شما می گیرد سعی کنید با فراموش کردن مشکلات آنها را کوچک و بی اهمیت جلوه دهید تا فشار کمتری را متحمل شوید. در مقاله  “راز شاد بودن چیست و چگونه انسان شادی باشیم” اشارات مهمی درباره کم کردن خستگی روحی بیان شده است.

مثبت اندیشی:

افراد مثبت اندیش و خوش بین نسبت به زندگی راحت تر می توانند با مشکلات و سختی ها مقابله کنند و در مواقع رو به رو شدن با شکست سعی می کنند تا آن را بپذیرند و دوباره اهداف خود را دنبال کنند.

  •  آرون گروپس

گوش دادن موسیقی:

برای انرژی دادن به خود و ایجاد نشاط در زندگیتان موسیقی گوش کنید تحقیقات زیادی نشان می دهد که گوش دادن موسیقی می تواند تاثیرات مثبتی بر روی افراد داشته باشد و بیماری روحی را در آنها کاهش دهد.

کسالت و افسردگی روحی

شکلات خوردن:

از تاثیرات مثبت خوردن شکلات بر روی سیستم های دفاعی بدن این است که کمک می کند با تولید میزان بالایی از اندروفین و سروتونین فشار خون را افزایش دهد و موجب نشاط و سلامت فرد شود.

از خودتان و دیگران تمجید کنید:

گاهی حسادت و چشم و هم چشمی موجب بروز این کسالت جسمی و روحی در فرد می شود سعی کنید خودتان را بیشتر باور داشته باشید و با بالا بردن عزت نفس خود از دیگران تعریف کنید و توانایی آنها را تحسین کنید. در اینجا این سوال پیش می آید که چگونه عزت نفس بالایی داشته باشیم؟ که در بیشتر مقالات به باور پذیری خود در این رابطه تاکید فراوان شده است.

استراحت کردن:

استراحت کردن و رها کردن فکر از درگیری ها راهی مناسب برای از بین بردن کسالت روحی است در طول روز زمانی را برای دراز کشیدن و به دست آوردن انرژی بیشتر در نظر بگیرید.

چگونه خستگی روحی را درمان کنیم

رها بودن:

قید و بندهای محدود کننده را از خود دور کنید به سراغ کارهایی بروید که حالتان را خوب می کند و احساس ارزشمندی بیشتری به شما می دهد موسیقی و هنر از جمله مواردی است زندگی شاد تری را برای شما مهیا می کند.

ورزش کردن:

ورزش هم به لحاظ جسمی هم به لحاظ روانی می تواند تاثیرات مثبتی در سلامت جسم و روح فرد داشته باشد ورزش کردن در طول روز به مدت ۱۵ دقیقه و پیاده روی در فضای باز می تواند روح شما را پاکسازی کند.

بازی با رنگ ها :

مداد رنگی، ماژیک و آبرنگ کودکانتان را بردارید و مانند آنها شروع به نقاشی کشیدن کنید، نقاشی احوالات درونی تان را بازگو می کند، درست مثل بچه ها که با نقاشی احساسات درونی خود را به خوبی نشان خواهد داد، در واقع بازی با رنگ ها می تواند احساس شاد و آرامش بخشی را در شما ایجاد نماید.

کسل بودن روحی

سپاسگزاری از خدا

سه موفقیت آخرتان را به یاد آورید و خدا را به خاطر آنها شکر کنید، با شکر گفتن خدا و کشیدن نفس عمیق می توانید انرژی بیشتری ذخیره کنید.

خیرخواهی کردن :

خیرخواه بودن و کمک به دیگران، احساس خوشایندی را در افراد ایجاد خواهد کرد، این احساس موجب افزایش حس مثبت در فرد می شود. حال به افراد نیازمندی که در دور و اطرافتان وجود دارند، کمک نمایید، البته فرقی نمی کند که این کمک چگونه و یا به چه میزان باشد، مهم خیرخواه بودن شماست.

نگاه کردن به عکس های قدیمی :

با ورق زدن به آلبوم های خود و نگاه کردن به عکس های دوستان و اقوامتان، خاطرات خوب گذشته یادآوری شده و با نشستن لبخند روی لب هایتان, احساس خوبی در شما به وجود خواهد آمد.

خستگی روحی

گذاشتن پیغام تلفنی جدید  :

در صورتی که تلفن همراه یا گوشی منزلتان پیغام گیر است، جملات جدید و متفاوتی را روی آن بگذارید، حال این جملات ممکن است ساده بوده مثلا؛ «بعد از شنیدن صدای بوق لطفا پیغامتان را بگذارید!» و یا اینکه جملات طنز روی پیغامگیر تلفن خود ضبط کنید، این کار موجب شادی خود شما و یا کسی که با تماس گرفته خواهد شد.

استشمام بوهای شادی آفرین :

بوی گل ها و گیاهانی مثل گل رز، بابونه، شمعدانی معطر، بالنگ، لیمو و … علاوه بر اینکه موجب معطر شدن و خشبو کنندگی فضا می شود، برای تغییر احساس انسان و رفع کسالت روحی نیز موثر هستند.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *