دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

روش های استعداد یابی کودکان برای آینده روشن تر آن ها در زندگی

  • سمیه نیک فرجام
  • ۹ فروردین ۱۴۰۱
  • ۰

تربیت درست کودکان می تواند مسیر بهتری را برای آینده جامعه و زندگی شخصی خود کودک به همراه داشته باشد و در این تربیت آگاهی والدین مهم ترین عامل مداخله گری است که می تواند تمام مسائل را تحت پوشش قرار دهد و استعداد یابی کودکان نیز از این طریق صورت می گیرد.

استعداد یابی کودکان، یکی از عوامل مهم تربیتی است که والدین باید نسبت به آن اگاهی لازم را داشته باشند والدینی که می دانند از چه طریقی به کشف علایق و استعدادهای کودک خود بپردازند و با کشف این استعدادها سعی در قرار دادن کودک در مسیر درست آن دارند والدینی موفق در تربیت فرزند هستند و می تواند کودکانی سالم و موفق در جامعه داشته باشند. حال باید دید که از چه طریقی می توان به کشف این استعدادها در کودک پرداخت و آن را در جهتی درست قرار داد.

راها های استعدادیابی کودکان

استعداد یابی کودکان و نقش استعداد در موفقیت آن ها

برای بیشتر والدین این سؤال ایجاد می شود که سخت کوشی مهم تر است یا استعداد؟ والدینی که اعتقاد دارند کودک از طریق تلاش به موفقیت می رسد سعی در شناخت استعداد کودک خود ندارد و بر خلاف آن نیز برخی والدین سخت کوشی کودک را از یاد می برند در صورتی این دو عامل در کنار یکدیگر می توان موفقیت بیشتری برای کودک به همراه داشته باشند.

با توجه به این که افراد موفق در جامعه افرادی هستند که علایق خود را در تحصیل و شغل پیش گرفته اند بنابراین هر فردی با پیگیری علایق خود و قرار گرفتن در مسیر و شرایط درست آن می تواند فردی موفق جامعه باشد که هم برای جامعه و هم برای زندگی خود اهمیت داشته باشد و مفید واقع شود به علاوه اینگونه از افراد که به علایق خود جهت می دهند دارای زندگی شادتری خواهند بود.

کودک موفق با کشف استعداد

با این وجود چه بهتر که این علایق و استعداد یابی کودکان در دوران کودکی کشف شوند و به آن توجه شود والدین با استفاده از روش هایی ساده و آگاهی در این زمینه می توانند استعدادهای درونی کودک خود را به محله برزو برسانند و از آن برای موفقیت کودک خود در آینده استفاده کنند. در ادامه راهکارهایی ارائه شده است که می توان از طریق این راهکارها زمینه بروز و کشف استعدادها را در کودک شناسایی کرد.

انجام فعالیت های متنوع برای کودک:

با در نطر گرفتن برنامه ای روزانه برای کودکتان می توانید فعالیت های مفید و مختلفی را در این برنامه قرار دهید برنامه های سرگرمی، ورزشی، مطالعه و آموزش از برنامه های مختلفی هستند که می توانید با شرکت دادن کودک در در هر یک از این فعالیت ها علایق و استعداد او را در هر یک از زمینه ها کشف کرد و در مسیر درست قرار داد. در مقاله ” تربیت کودک ۳ ساله و نکاتی که باید در رفتار با کودکان سه ساله بدانید ” به خوبی به این موضوع اشاره شده است که نباید کودک را در شرایط یکسان و یکنواخت تربیتی قرار داد.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

توانایی و استعداد در کودک

قرار گرفتن در دنیای کودک:

سعی کنید برای یافتن استعداد کودکان، بیشتر به دنیای آنها نزدیک شوید و بیشتر با او بازی کنید توجه به نوع بازی های کودک و نوع اشیایی که در بازری خود مورد استفاده قرار می دهد می تواند زمینه کشف استعدادها بسیار کارساز باشد. می توانید از کودک در رابطع با علایق بپرسید و بیشتر با او ارتباط برقرار کنید.

تشویق کودک:

بعد از استعداد یابی کودکان و کشف علایق کودک باید آن را در مسیر درست قرار دهید والدینی که کودکان خود را برای رسیدن به علایقشان تشویق می کنند امنیت عاطفی بیشتر و اعتماد به نفس بیشتری را به کودک خود القا می کنند و موجب می شود تا کودک با باور پذیری خود و استعدادها با وجود شکست نیز علایق و می خود را ادامه دهد.

حمایت از کودک:

چگونه عزت نفس پایین کودکان را تقویت کنیم؟ این سؤالی که بیشتر والدین فکر می کنند با وجود یک عامل بیرونی قابل حل است در صورتی که خود والدین مهم ترین عامل در بالا بردن عزت نفس کودک هستند و با حمایت های خود می توانند این عت نفس را در او افزایش دهند.

شاید با مشکل حرف زدن با خود در کودکان رو به رو شده باشید آگاهی از دلیل حرف زدن کودک با خودش نحوه صحیح واکنش والدین با اینگونه رفتار کودک موجب می شود تا از این قدرت خیالی در کودک د جهتی درست استفاده شود و به یافتن استعداد کودکان کمک زیادی خواهد کرد.

بالا بردن استعداد در کودک

در استعداد یابی کودکان، یکی از مسائلی که بسیار دیده می شود مخالفت والدین با نوع فعالیت کودک است یا در مواردی والدین کودک را اجبار می کنند که فعالیت خود را ادامه دهد در صورتی که در ماین مشیر ممکن است فرزند شما به این نتیجه برسد که نمی تواند این فعالیت را ادامه دهد و دیگر علاقه ای به آن ندارد. در چنین مواردی والدین وظیفه دارند تا از تصمیم فرزند خود حمایت کنند و به آن اهمیت دهند.

احساس استقلال دادن به کودک:

 حفظ استقلال در استعداد یابی کودکان از مهم ترین عواملی است که می تواند نتایج بسیار مثبتی داشته باشد و والدین باید در این مسیر هدایت کننده باشند و مسئولیت اصلی انتخاب را برعهده کودک قرار دهند. این کار موجب می شود تا کودک با تلاش بیشتری و حفظ خود رهبری به فعالیت خود ادامه دهد و به فردی موفق و مستقل تبدیل می شود.

استعداد یابی کودکان با چند روش

تحت نظر قرار دادن کودک :

به منظور پیدا کردن استعداد در کودکان از راه های مناسب و موثر تخت نظر قرار دادن کودک دلبندتان است که باید دقت کنید کودک تان چه کارهایی را به خوبی انجام داده و در انجام آن مهارت زیادی دارد به این صورت می توان توانایی و استعاد فرزندتان را پیدا کنید.

اجازه اشتباه دادن به فرزند :

یکی از تفکرات اشتباه در والدین این است به هیچ وجه نباید کودک دچار اشتباهی شود که غیر ممکن است، برخی از والدین با گفتن جملاتی که کودک را از اشتباه کردن می ترساند باعث نابود شدن تمام استعاد های او می شود  زیرا، کودک زمانی که از انجام کاری بترسد دیگر به سراغ آن نرفته و در نتیجه  او قادر به انجام کاری نخواهد شد و استعداد هایش پنهان می مانند.

چگونه می توان استعداد کودکان را پیدا کرد؟

پرهیز از برچسب زدن به کودک تان :

از اینکه به کودک تان بگویید که تو در فلان کار استعداد داری و در فلان کار استعداد نداری خودداری کنید زیرا، اینکار برچسب زدن نام دارد و با انجام اینکار در حقیقت علایق خود را به کودک تان تحمیل کرده اید که امکان دارد این امر باعث از بین رفتن استعداد های او شوذ  و در واقع اجازه ندهید برچسب های شما باعث تعییر مسیر زندگی کودک تان شود.

نداشتن انتظارات بالا از کودکان :

زمانی که از فرزند دلبندتتان انتظارات بالایی دارید و او قادر به انجام آن نباشد منجر به کاهش اعتماد به نفش در او خواهد شد و در نتیجه به دنبال انجام هیچ کاری نخواهد نرفت  و در نتیجه شما قادر به شناسایی استعداد کودک تان به راحتی نخواهید شد.

راه های کشف استعداد در کودکان

گوش دادن به صحبت های فرزند به دقت :

از دیگر روش های کشف استعداد در کودک بهتر است در زمان صحبت کردن با شما دقت کافی داشته باشید زیرا، اینکار به شما در کشف استعاد هایش کمک زیادی می کند.

امیدواریم مطالعه مطلب گفته شده برای شما عزیزان مفید و سودمند بوده باشد در صورت تمایل جهت آشنایی با اجتماعی شدن کودکان و کنترل حسادت در کودک می توانید روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *