دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

آنچه باید درباره بیماری اسکیزوفرنی بدانیم

  • سمیه نیک فرجام
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۱
  • ۰

اسکیزوفرنی درجه بالایی از اختلالات روانی در فرد است که نوعی روان گسیختگی و آشفتگی روانی در فرد بیمار ایجاد می کند افراد مبتلا به بیماری اسکیزوفرنی در درک واقعیت، کنترل احساسات، انجام رفتارهای عقلانی و اندیشیدن ناتوان هستند در اصطلاح عامیانه این افراد دچار نوعی جنون می شوند که غیر قابل کنترل است.

در این مقاله می توانید در رابطه با اینکه اسکیزوفرنی چیست و چه علائم و نشانه های دارد آشنا شوید این اطلاعات می تواند در شناسایی نشانه های این بیماری، همچنین راهکارهای پیشنهادی درمان آن به شما کمک کند.

اسکیزوفرنی به دلیل اینکه روان فرد را درگیر می کند می تواند زندگی بیمار را تحت تاثیر خود قرار دهد این بیماران دچار توهمات دیداری و شنیداری می شوند و در بیشتر موارد فردی را تصور می کنند که همراه آنها است و با آنها در ارتباط است این توهمات موجب می شود تا فرد از اجتماع و زندگی واقعی خود دور شود و این امر مسیر سختی را برای این بیماران در پیش خواهد داشت. اما با وجود تمام این تفاسیر بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی می توانند با میل شخصی خود و حمایت اطرافیان تحت نظر روان پزشک باشند تا در روند درمان اسکیزوفرنی قرار بگیرند.

درمان بیماری اسکیزوفرنی

بیماری اسکیزوفرنی:

از جمله نشانه های رایجی که در افراد مبتلا به اسکیزوفرنی دیده می شود می توان به توهمات شنیداری اشاره کرد اغلب این افراد تصور می کنند که فردی در عالم خیال با آنها صحبت می کند. از دیگر نشانه های این بیماری نیز آشفتگی های روانی و فکری و همچنین مشکل در گفتار می باشد که موجب دور شدن بیمار از اجتماع می شود.

بیماری اسکیزوفرنی؛ دارای جوانب مختلفی است که یکی از اساسی ترین آنها جنبه عاطفی این بیماری است به لحاظ عاطفی این افراد تحریک پذیرند و این موجب می شود تا روند درمان آنها سخت تر صورت بگیرد. در وضعیت ظاهری آنان نوعی شلختگی و نامرتبی دیده می شود که ناشی از عدم ارتباطات قوی با جمع و نداشتن عزت نفس است.

اختلال اسکیزوفرنی در اواخر دوران نوجوانی و اوایل جوانی در فرد دیده می شود و ریشه های آن می تواند بحران های اجتماعی و عاطفی باشد که فرد در این دوران پشت سر گذاشته است. و در بیشتر موارد با دارو درمانی قابل حل می باشند البته باید توجه داشت که این بیماری در مواردی مانند توهمات و مشکلات گفتاری و کلامی پاسخگو است و زمانی فرد بیمار به لحاظ عاطفی نیز رنج می برد کمتر تاثیرات این داروها دیده می شود.

  •  آرون گروپس

اختلالات روانی و اسکیزوفرنی

علت های ایجاد اختلال روانی اسکیزوفرنی:

علت های بروز اسکیزوفرنی می تواند شامل موارد مختلفی باشد که از جمله آنها می توان به علت های ژنتیکی، محیط زیست و مصرف مواد مخدر و … باشد.

نشانه های اسکیزوفرنی

شایع ترین علائم و نشانه های این بیماری شامل چند طبقه بندی می باشد؛ از جمله علائم مثبت، علائم شناختی و علائم منفی. علایم مثبت اسکیزوفرنی شامل موارد زیر می باشند :

هذیان : باور های عجیب و غریبی که ریشه در واقعیت ندارند و فرد حتی بعد از مواجهه با حقایق نیز از آنها دست بر نمی دارد.

توهم : درک احساساتی که واقعی نبوده و شنیدن صدا ها شایع ترین توهمات در مبتلایان به اسکیزوفرنی می باشد، توهم های دیگر شامل دیدن چیز هایی است که وجود نداشته و نیز استشمام بوهای عجیب و غریب، طعم و مزه عجیب در دهان و احساس اینکه روی پوست تان چیزی وجود دارد، حتی در صورتی که هیچ چیز بدنتان را لمس نکند.

مشکل اسکیزوفرنی

کاتاتونیا : شرایطی که فرد بیمار به لحاظ جسمی در وضعیتی خاص و در مدت زمان طولانی ثابت می ماند که اصطلاحا به این حالت مجسمه می گویند.

علائم منفی اسکیزوفرنی نیز با نشانه های زیر شناخته می شود :

  • نداشتن احساس یا محدود بودن احساسات شخص
  • دوری از خانواده، دوستان، و کاهش فعالیت های اجتماعی
  • کمتر صحبت کردن
  • کاهش انرژی
  • از دست دادن لذت و یا علاقه در زندگی و فعالیت های روزمره
  • عادات تغذیه ای و بهداشتی شعیف
  • علایم شناختی اسکیزوفرنی

علائم شناختی شامل موارد زیر هستند :

  • اختلال در تمرکز یا توجه کردن
  • عملکرد ضعیف اجرایی
  • اختلال در حافظه کاری (قدرت استفاده از اطلاعات بلافاصله بعد از یادگیری مختل می شود)
  • آگاهی نداشتن از علایم شناختی

اختلال اسکیزوفرنی

علائم اسکیزوفرنی در مردان، اغلب در اوایل تا اواسط دهه ۲۰ شروع شده و در خانم ها این علائم نیز در اواخر دهه ۲۰ شروع می شود، البته اسکیزوفرنی در کودکان و در افراد بالای ۴۵ سال شایع نیست و به شکل نادر دیده می شود.

درمان بیماران اسکیزوفرنی:

در درمان بیماران اسکیزوفرنی بیش از هر چیز حمایت های اطرافیان می توان تاثیرگذار باشد بیشتر مشکلات و فشارهای روانی که بیماران اسکیزوفرنی تحمل می کنند به دلیل فشارهای اطرافیان و قضاوت های نادرستی است که از سوی دیگران بر آنها وارد می شود بنابراین در صورتی فرد حمایت عاطفی را از سمت خانواده دریافت کند به راحتی می تواند با مصرف داروها واکنش های مثبت را نسبت به مصرف دارو دریافت کند.

۱- دارو درمانی:

داروهای ضد روان پریشی می تواند در درمان این بیماری مؤثر باشد و با مصرف این داروها نشانه هایی از کاهش شدت بیماری دیده می شود در بیشتر موارد بیمار با مصرف این داروها نشانه هایی از کاهش بیماری در نشانه های مثبت مانند توهمات و اختلالات گفتاری دیده می شود اما این داروها در درمان نشانه های منفی این بیماری که شامل اختلالات عاطفی می باشد ضعیف عمل می کنند.

اسکیزوفرنی چیست

۲- درمان های حمایتی:

دسته ای دیگر از روش های درمانی در بیماران اسکیزوفرنی، درمان حمایتی مانند خانواده درمانی، بازسازی شناخت، درمان از طریق فعالیت های اجتماعی، شناخت درمانی و درمان رفتاری است که در این گونه از درمان ها مشکلات مرتبط با اختلالات عاطفی در فرد درمان می شود و با ایجاد رفتارهای مثبت جدید در فرد این اختلال در او کاهش پیدا می کند.

۳- درمان تکنولوژیک:

این شیوه از شیوه های درمانی نوین و جدید است و به روش آزمایشگاهی صورت می گیرد در این روش با ایجاد تغییراتی رد قسمت پیشینی مخ و استفاده از فرکانس برای تحریک یا خاموش کردن برخی از نورون ها استفاده می شود. این روش برای درمان اسکیزوفرنی حاد که بیمار در مقابل مصرف دارو واکنش نشان نمی دهد صورت می گیرد.

اسکیزوفرنی و رژیم غذایی

به منظور پیشگیری از ابتلا به هر بیماری، مصرف انواع مواد مغذی و ویتامین بی تاثیر نیست، ضمن اینکه در صورت ابتلا به بیماری استفاده از یک رژیم غذایی درست و اصولی اهمیت زیادی دارد، حال برای جلوگیری از انواع بیماری ها و داشتن یک زندگی سالم و اصولی، یک رژیم غذایی مناسب و مفید لازم و ضروری است.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *