دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

اختلاف طبقاتی در ازدواج, مسئله ای که باید جدی بگیرید!

  • زهرا خانزاده
  • ۱۳ شهریور ۱۳۹۷
  • ۰

اختلاف طبقاتی در ازدواج از مسائل بسیار مهم می باشد که نباید به سادگی از کنار آن گذاشت، بلکه با بررسی دقیق این مسئله تا حد ممکن پسران و دخترانی که بدون در نظر گرفتن اختلاف سطح طبقاتی خود تصمیم به ازدواج می گیرند، آن ها را نسبت به مشکلات و عواقب این ازدواج آگاه نمود.

موضوع تفاوت طبقاتی در ازدواج از مسائل مهم پیش از ازدواج به شمار می رود. زیرا این مسئله نه تنها به طرفین(دختر و پسر) که قصد ازدواج دارند، بلکه به تمامی اطرافیان، آشنایان و دوستان طرفین نیز ارتباط پیدا می کند. به همین منظور در ادامه این مطلب تاثیرات تفاوت طبقاتی در ازدواج را ارائه خواهیم کرد.

فاصله طبقاتی در ازدواج

اختلاف طبقاتی در ازدواج

تردید در ازدواج به خاطر اختلافات طبقاتی یکی از مهمترین مواردی است که افراد باید به آن توجه نمایند و قبل از هرگونه اقدامی تحقیقات لازم را در این رابطه انجام دهند. اغلب روانشناسان بر این باورند که هر فرد بهتر است با کسی ازدواج کند که از نظر طبقاتی بیشترین شباهت را به وی داشته باشد، چرا که فاصله طبقاتی این قبیل مشکلات را در پی خواهد داشت:

اگر فردی که در یک خانواده متمول بزرگ شده با دختری که شرایط اقتصادی خانواده اش بسیار ضعیف است بخواهد ازدواج کند و تنها ملاک پسر برای این ازدواج به سبب زیبایی دختر، همکلاس یا همکار بودن با وی و سایر موارد دیگر باشد، شاید در ابتدا این فاصله طبقاتی برای هر دوی آن ها به صرف علاقه ای که به هم پیدا کردند، یک امر عادی تلقی شود و مشکلی از بابت آن نداشته باشند. اما به مرور و با رفت و آمد بیشتر برای آشنایی این تفاوت ها خود را نشان می دهند و بدون شک مسائلی تحت عنوان هم کف نبودن خانواده ها، فقر و بی کلاسی خانواده دختر، مقایسه کردن همسر و بسیاری از موارد دیگر از سوی خانواده پسر و همچنین غرور و بی محلی خانواده پسر، حس حقارت و دیگر مسائل نیز از سوی خانواده دختر مطرح می شود. در ادامه اگر این ازدواج صورت گیرد این مسائل و مشکلات بسیار حادتر خواهد شد و منجر به مشکلات عدیده ای در زندگی زناشویی می گردد.

اختلاف طبقاتی در ازدواج

گاهی دو فرد با تحصیلات متفاوت به هم دلبسته شده و ازدواج می کنند، بی آنکه بدانند این اختلاف طبقاتی در ازدواج در آینده به خصوص در شکل گیری رفتار فرزندانشان تا چه حد موثر می باشد. حتی محققان به این باور رسیده اند که به خاطر تفاوت در نوع نگرش و دیدگاه این زوج ها به زندگی، ممکن است فرزندشان در معرض بیماری های روانی قرار بگیرد، و با مشکلات اساسی دیگری نیز مواجه شوند. بخصوص اگر این اختلاف در تحصیلات از سوی زن باشد، یعنی میزان تحصیلات وی بیشتر از مرد باشد. پس توجه به اختلاف طبقاتی و فرهنگی از نکات مهم و اساسی قبل از خواستگاری است که باید حتما به آن توجه شود.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

اختلاف فرهنگی دختر و پسر در ازدواج

یکی دیگر از مواردی که در روابط  زوجین ایجاد خلل می کند و حتی ممکن است گاهی این اختلاف ها منجر به جدایی زوجین گردد و یا اینکه زوج ها در رابطه با تربیت فرزند خود دچار مشکلات اساسی گردند، تفاوت های فرهنگی آنها است، که می تواند زمینه ساز بسیاری از مشکلات و اختلافات زناشویی باشد.

اختلاف سطح طبقاتی در ازدواج

تفاوت سنی زوجین نیز می تواند سبب بروز مشکلات زیادی در زندگی زوج ها گردد. هر چند ممکن است در اختلافات طبقاتی در ازدواج استثناهای نیز وجود داشته باشد. اما بررسی نشان می دهد که میزان ناسازگاری های زناشویی و طلاق در بین زوج هایی که فاصله طبقاتی یکسانی داشته اند، بسیار کمتر از زوج هایی است که تفاوت آنها از نظر سطح طبقاتی زیاد بوده است.

اختلاف سنی در ازدواج

بنابراین توصیه می شود هر فردی قبل از ازدواج برای بررسی و ارزیابی اختلافات طبقاتی خود با فرد مقابل اطلاعاتی را در رابطه با خلق و خوی خانواده شخص مورد نظر، محل تولد و رشد آن ها، شغل اعضای خانواده، موقعیت اجتماعی آن ها، تعداد اعضای خانواده و وضعیت هر کدام از آن ها را کسب نماید، چرا که این اطلاعات برای انتخاب همسر نقش بسزایی دارد.

ضمن اینکه امیدواریم اطلاعات ارائه شده در این مطلب مورد توجه شما عزیزان قرار گرفته باشد، از شما دوستان علاقه مند به اینگونه مباحث دعوت می نماییم با مراجعه به بخش روانشناسی خانواده از دیگر مطالب مجله آرگا در این رابطه دیدن نموده و از این طریق بهترین مشاور برای زندگی شخصی خود باشید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *