دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

تین کلاینت چیست؟ و چه ویژگی ها و کاربردهایی دارد؟

  • مرضیه نوروزیان
  • ۱۴ شهریور ۱۳۹۷
  • ۰

مینی کامپیوتر یا تین کلاینت از دسته کامپیوترهایی هستند که بیشتر نقش رابط را ایفا می کنند و به همین علت به سرورها و کامپیوترها دیگر به شدت متکی می باشند.

تین کلاینت یا مینی کامپیوتر در واقع کامپیوتری به همراه نرم افزار است که جهت انجام کارهای خود به شدت به کامپیوتر دیگری وابسته است. این نوع کامپیوتر در یک شرکت یا مدرسه می تواند به عنوان قسمتی از شبکه بزرگتر عمل کند و اطلاعات کافی برای برقراری ارتباط با سرور شبکه و راه اندازی را شامل شود و سرور توان محاسباتی لازم برای سایر امور را دارا می باشد.

معرفی تین کلاینت

Thin client قسمتی از یک شبکه می باشد که کامپیوتر یا نرم افزار در آن به صورت یک رابط رفتار می کنند. این در حالی است که سرور تمام کارها را انجام می دهد. تین کلاینت، تمام اطلاعات و امکانات موجود در یک بخش از نرم افزار را می بیند و به آن دسترسی دارد. در پس آن برنامه ای دیگر در سرور فعال است که کلیه کارها را انجام می دهد. افراد به دلایل مختلفی از جمله کاهش هزینه(مصرف کمتر برق و قیمت پایین)، راحتی در نگهداری و استفاده و همچنین امنیت، تین کلاینت را انتخاب می کنند. این کامپیوترها از ساختار ساده تری نسبت به کامپیوترها برخوردارند. در نتیجه تعمیر و نگه داری از آن ها راحت تر می باشد. آن ها از اجزای کمتری نسبت به یک کامپیوتر استاندارد ساخته شده اند. این اجزای کمتر یک سیستم منسجم با درصد کمتری از اشتباه و خرابی را موجب می شود. افرادی که شناخت چندانی از کامپیوتر ندارند، با تین کلاینت بهتر می توانند با نرم افزارها ارتباط برقرار کنند.

مینی کامپیوتر

تین کلاینت ها با خصوصیات و کارهای کمتر، دامنه یادگیری افراد را راحت و آسان می کنند و با محدود کردن دسترسی کاربران به برنامه های نفوذگر و محل امنیت شبکه، زمینه افزایش امنیت شبکه را آماده می سازند.

Thin Client یک کامپیوتر جمع و جور است که برای استفاده به صورت یک پایانه شبکه ای راه اندازی و تنظیم شده است.

نحوه عملکرد مینی کامپیوتر

یک شبکه دارای یک یا چند سرور با ویژگی های خاص می باشد. سیستم عامل این سرورها می تواند هریک از سیستم عامل های در دسترس مانند لینوکس، ویندوز، یونیکس و … باشد. علاوه بر سیستم عامل، روی هر یک از سرورها، یک نرم افزار جهت کنترل وجود دارد که فعالیت های Client را زیر نظر دارد. این نرم افزارهای کنترلی به صورت رایگان ارائه می شوند و به وسیله شرکت های نرم افزاری تولید می گردند.

کلاینت

  •  آرون گروپس

کاربرد Thin Client

این شبکه ها در بسیاری از سازمان ها کاربرد دارند اما بیشترین مشتریان آن ها را بانک ها، آژانس های هوایی و سازمان هایی چند شعبه ای شامل می شوند. در زندگی امروز از این امکانات برای تجهیز مدارس استفاده می شود. Thin Client دارای هارد دیسک نیست و به همین خاطر دانلود کردن بر روی آن ممکن نمی باشد. در نتیجه هیچ ویروسی نمی تواند سیستم را مورد تهاجم قرار دهد. به همین خاطر برای این نوع کامپیوترها صحبت از امنیت می شود. ارتقاء و نگه داری از این سیستم ها نیز بسیار ساده و مقرون به صرفه می باشد. زیرا برای بالا بردن و ارتقاء شبکه، فقط کافی است سرور مربوط به آن را Upgrade کرد.

ویژگی های Thin Client

  • مدیریت پذیر بودن این نوع کامپیوتر به گونه ای است که فقط باید سرور مدیریت شود.
  • در این نوع سیستم ها به دلیل عدم وجود نقطه ورود به شبکه، امکان دانلود نرم افزار از اینترنت و نصب آن و همچنین ویروسی شدن سیستم(عدم وجود هارد دیسک) وجود ندارد.
  • تین کلاینت ها با توجه به حجم کم بسیار راحت نگه داری می شوند و به دلیل نداشتن قطعات مکانیکی، نیاز به تعمیر ندارند. تین کلاینت ها دارای یک بورد هستند که CPU بر روی آن مستقر شده اما کاربر می تواند رم هارد و سیستم های ورودی و خروجی مانند دانگل وای فای و … را عوض کند.

تین کلاینت

  • از محاسن این نوع کامپیوترها این است که سیستم عامل در آن ها  یکبار راه اندازی می شود. البته امکان تغیر سیستم عامل نیز برای کاربر وجود ندارد.
  • در این کامپیوترها نمی توان از حافظه جانبی استفاده کرد. کمبود فضا سبب شده تا در این سیستم ها از حافظه ssd استفاده شود.
  • تین کلاینت نقش مهمی در کاهش یا افزایش سرعت کامپیوتر نداد و از این رو مورد استقبال کاربران قرار گرفته است.
  • مصرف پایین انرژی در آن ها این امکان را فراهم می آورد تا گزینه مناسبی برای سازمان هایی با تعداد کارمندان زیاد باشد. توان مصرفی آن ها به علت پردازش پایین، ۱۰ الی ۲۰ وات در ساعت می باشد. در حالی که این توان مصرفی در کامپیوترهایی از نوع PC در حد ۲۵۰ وات در ساعت می باشد.
  • یکی از مشکلات این کامپیوترها، وابستگی شدید به سرور می باشد. این مسئله باعث می شود در صورت بروز اشکال در سرور، کل شبکه مختل شود. برای مبارزه با این مشکل، روش های متفاوتی برای ایجاد Redundancy نرم افزاری و سخت افزاری کاربرد دارد. مکانیزم های Failover برای پردازنده ها و پایگاه داده مورد استفاده است. امکان Load balancing سخت افزاری و نرم افزاری نیز برای این سرورها از موارد الزامی است که این موارد قیمت سرور را بالا می برد.
  • پهنای باند در این نوع کامپیوترها به تعداد کلاینت ها وابسته است. با توجه به انجام فرآیندهای پردازشی توسط سرور، ترافیک موجود در این شبکه بسیار بالاست. چون کلیه دستورات پردازشی به سرور منتهی و نتایج به کلاینت ها محول می شود.
  • با اضافه کردن ترمینال های جدید به شبکه و ارتقاء آن، فقط کافی است از طریق نرم افزار مرکزی روی سرور، نرم افزار کنترلی روی Client جدید نصب کرد. در صورت اشکال نیز می توانید ترمینال را به آسانی از شبکه خارج سازید.
  • تین کلاینت دارای دو پروتکل ارتباطی می باشد.

پروتکل Citrix ICA:پروتکل محصول شرکت Citrix که برای کلاینت ها این امکان را فراهم می آورد تا با سرور مرکزی ارتباط برقرار سازند. با این پروتکل بسیاری از اپلیکیشن های تحت ویندوز قابل اجرا هستند.

پروتکل RDP: این پروتکل نیز توسط شرکت مایکروسافت رشد داده شده و یک پروتکل ارتباطی است که امکان ارتباط بین سرور و کلاینت ها را موجب می شود.

در این مطلب با تین کلاینت و کاربرد آن آشنا شدید. امیدواریم با ارائه این توضیحات توانسته باشیم اطلاعات مفیدی در زمینه این کامپیوترها در اختیار شما بزرگواران قرار دهیم.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *