دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

شرایط ازدواج موقت و مدارک لازم برای عقد موقت

  • مهلا بستگان
  • ۲۹ آبان ۱۴۰۰
  • ۰

ازدواج موقت به ازدواجی گفته می شود که بین زن و مردی که هیچ مانعی برای ازدواج نداشته باشند و با رضایت طرفین و با مدت معین و مهر معلوم بین زن و مرد به عقد بسته می شود و طلاق ندارد و با به پایان رسیدن زمان صیغه زن و مرد از هم جدا می شوند. شرایط ازدواج موقت نیز در این نوع ازدواج باید رعایت شود که از ارکان اساسی آن می باشد.

برای صیغه و یا عقد و ازدواج موقت لازم است که این امر، بر اساس رجوع به مرجع تقلید و رعایت احکام اساسی آن صورت بگیرد در غیر این صورت باطل است، در ادامه با شرایط ازدواج موقت آشنا می شوید.

آشنایی با شرایط ازدواج موقت :

از نظر اسلام صحت ازدواج دائم و موقت دارای شرایطی است که ما در ادامه به بیان شرایط ازدواج موقت می پردازیم:

شرایط عقد موقت

  • اولین گام خواندن صیغه عقد به صورت انشاء می باشد و تنها رضایت زن و مرد کافی نمی باشد.
  • بر حسب احتیاط واجب صیغه باید به زبان عربی خوانده شود و اگر خود زن و مرد نتوانند به زبان عربی صیغه را جاری کنند به هر زبانی که بخوانند صحیح است اما باید به لفظی خوانده شود که معنای “زوجت” و “قبلت” را بفهمانند.

هر آنچه که می خواهید از شرایط ازدواج موقت بدانید

  • اگر خود زن و مرد بخواهند صیغه عقد موقت را بخوانند بعد از تعیین مهر و مدت معلوم، چنانچه زن بگوید: «زوجتک نفسی فی المده المعلومه علی المهر المعلوم» (یعنی من خودم را به همسری تو در مدت معینی با مهر معینی در آوردم) و بعد بدون فاصله مرد بگوید: «قبلت» (قبول کردم) صحیح است. و یا اینکه وکیل زن به وکیل مرد بگوید: «متعت موکلتی موکلک فی المده المعلومه علی المهر المعلوم» و وکیل مرد بلافاصله بگوید: «قبلت لموکلی هکذا» عقد صحیح می باشد.

شرایط لازم برای ازدواج موقت

  • در موقع عقد تعیین مهریه و نام بردن آن لازم است.
  • چه مرد و زن چه وکیل آنها که صیغه را می خواند باید نیت انشاء داشته باشند. اگر خود زن و مرد صیغه را می خوانند زن با گفتن “زوجتک نفسی” قصدش قرار دادن خودش به همسری مرد و مرد با گفتن “قبلت التزویج” زن بودن او را برای خودش قبول داشته باشد.
  • شخصی که صیغه را جاری می کند عاقل و بالغ باشد.

دانستنی های مهم از شرایط عقد و ازدواج موقت

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز
  • اگر ولی زن و مرد یا وکیلشان صیغه را می خوانند در عقد زن و شوهر را معین کنند.
  • دختری که به سن بلوغ رسیده باشد و مصلحت خود را تشخیص بدهد اگر قصد ازدواج داشته باشد و باکره باشد باید اذن پدر و یا جد پدری را داشته باشد. اما اگر باکره نباشد و بکارتش به وسیله همسرش از بین رفته باشد نیاز به اذن پدر و جد پدری ندارد.

شرایط لازم برای صیغه موقت

  • زن در اجرای عقد موقت نباید در عقد شخص دیگری و یا در حال به عقد در آمدن شخص دیگری باشد.
  • زن و مرد هر دو به این ازدواج راضی باشند.

ازدواج موقت و شرایط آن

  • زن زمانی که می خواهد به عقد مردی در آید، اگر قبلا در عقد دیگری بوده و طلاق گرفته یا مدت عقد موقتش به سر آمده، مدت عده خود را نیز باید گذرانده باشد.
  • زن هنگامی که در عقد شخص دیگری بوده، با مردی که قصد دارد در آینده با او ازدواج کند، زنا نکرده باشد، زیرا اگر مردی با زن شوهرداری زنا کند برای همیشه آن زن بر او حرام می گردد.مدارک و شرایط ازدواج موقت

شرایط ارث در عقد موقت

با توجه به قانون مدنی، در عقد دائم بین زن و مرد رابطه توارث به وجود می آید، بدین معنی که هر کدام از آنها در صورت فوت دیگری ارث خواهند برد ولی در صیغه هیچگونه رابطه توارثی بین زن و مرد وجود ندارد و در صورت فوت هر یک از زن و مردی که با هم عقد موقت کرده اند، دیگری از وی ارث نخواهد برد، حتی اگر در عقد شرط شده باشد، فقط در صورتی که زن و شوهری که ازدواج موقت کرده اند، وصیت کنند که اموالشان به زن یا شوهر برسد، قبول است.

با وجود اینکه زن و شوهری که با عقد موقت به زوجیت یکدیگر در آمده اند از هم ارث نمی برند، اما اگر در نتیجه ازدواجشان قرزند یا فرزندانی به دنیا آمده باشند، فرزندان از پدر و مادر خود و نیز والدینشان از فرزندان خود ارث خواهند برد.

قوانین ازدواج موقت

قوانین نفقه در عقد موقت

یکی از سوالات مهم در خصوص نفقه؛ در رابطه با قوانین نفقه در صیغه است، حال این سوال می تواند مطرح شود که آیا مرد در ازدواج موقت یا به هنگام صیغه وظیفه دارد که به همسر نفقه دهد یا خیر و اینکه قونین نفقه در عقد موقت چگونه می باشد ؟

لازم است بدانید که در عقد دائم مرد مکلف بوده تا نفقه زنش را تامین کند و در صورت سرپیچی از این وظیفه خود می تواند با توجه به ضمانت های اجرایی تعریف شده در قانون و با استاد به آنها به دادگاه مراجعه کرده و نقه اش را بگیرد.

همچنین طبق قانون مدنی در ازدواج موقت؛ برای مرد تکلیفی برای پرداخت نفقه وجود ندارد، مگر اینکه در این زمینه توافق حاصل شده و عقد بر مبنای آن جاری شده باشد، یعین اینکه تعلق نفقه به زن در زمان عقد شرط شده باشد.

شروط ازدواج موقت

این مسائل را در ازدواج موقت رعایت نمایید و در ضمن ذکر این مسئله حائز اهمیت است که این مطالب بر طبق نظر امام راحل بیان شده است و اگر از مرجع دیگری تقلید می کنید به رساله ایشان رجوع نمایید، در صورت تمایل برای آشنایی با فواید و مضرات ازدواج موقت می توانید در اینجا کلیک کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *