دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

تعیین تعرفه واردات خودروهای بنزینی و هیبریدی با افزایش 15 تا 75 درصدی

  • زهره امامی
  • ۷ دی ۱۳۹۶
  • ۰

رضایی درزمینه تعیین تعرفه خودروها گفت: از این پس سقف ارزش گمرکی خودروها ۴۰ هزار دلار خواهد بود و خودروهایی که قیمت آن‌ها از این مقدار بیشتر باشد، مجوز ورود به ایران نخواهند داشت.

کمیسیون زیربنایی دولت تعرفه‌های پیشنهادی واردات خودرو را مشخص کرد. طبق این بیانیه خودروهای با حجم پیشرانه کمتر از ۳ لیتر و حداکثر ارزش گمرکی ۴۰ هزار دلار، با محدوده تعرفه ی ۵۵ تا ۱۳۰ درصد وارد کشور خواهد شد. تعرفه ی خودروهای هیبریدی نیز افزایش چشمگیری خواهد داشت.

رضایی افزود:

ضوابط و تعرفه‌های جدید طی چند روز آینده در دولت نهایی و اجرایی خواهد شد و بر این اساس سامانه ثبت سفارش خودرو نیز طی روزهای آینده مجددا آغاز به خواهد کرد. سقف ارزش گمرکی خودروهای وارداتی ۴۰ هزار دلار تعیین شده است و از این پس واردات خودروهای با حجم پیشرانه‌ی بیشتر از ۲.۵ لیتر و کمتر از ۳ لیتر که تا پیش از این ممنوع بود، بلامانع است.

طرح تعرفه واردات خودرو

رئیس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو درباره تعرفه‌ی خودروهای دارای مجوز برای ورود به کشور گفت:

خودروهای با پیشرانه‌ی ۱ تا ۱.۵ لیتری که تاکنون با ۴۰ درصد تعرفه وارد کشور می‌شدند، از این پس مشمول ۵۵ درصد گمرکی خواهند شد. خودروهای با پیشرانه‌ی ۱.۵ تا ۲ لیتر نیز با تعرفه‌ی ۷۵ درصدی از این پس مجوز ورود به کشور دریافت خواهند کرد. اما خودروهای با حجم پیشرانه‌ی ۲ تا ۲.۵ لیتر که پیش از این دارای تعرفه‌ی ۵۵ درصدی بودند مشمول ۹۵ درصد تعرفه‌ی واردات خواهند شد.اما از این پس ورود خودروهای با حجم پیشرانه‌ی بیش از ۲.۵ لیتر که تاکنون و به دلیل قرار گرفتن در شاخص لوکس بودن، اجازه ورود به کشور را نداشتند، مجددا قابل سفارش خواهند بود و تعرفه‌ی این دست خودروها نیز ۱۳۰ درصد در نظر گرفته شده است.

جداول نرخ تعرفه هارضایی در ادامه  اعلام کرد:

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

خودروهایی مانند هیوندای سانتافه یا کیا سورنتو که تا پیش از این با نسخه‌ی پیشرانه ۲.۴ لیتری وارد کشور می‌شدند، دارای مدل‌هایی با حجم پیشرانه‌ی ۳ لیتر نیز هستند. همین قاعده دربارهتوسان نیز صادق است.

رئیس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو اعلام کرد:

سیاست دولت بر عدم ورود خودروهای لوکس به کشور است و بدین ترتیب خودروهایی مانند لکسوس سری NX که دارای ارزش گمرکی بیش از ۴۰ هزار دلار است، از این به بعد ورودشان به کشور ممنوع خواهد بود. خودروی دیگر پورشه ماکان است که اجازه واردات نخواهد داشت. همچنین بی‌ام‌و سری ۷ با اتاق 730 نیز به دلیل ارزش بالای گمرکی، از این پس قادر به ورود به کشور نخواهد بود.

طرح تعرفه واردات خودرورضایی همچنین از صدور مجدد مجوزهای لازم برای واردات خودرو توسط شرکت‌های غیر نمایندگی یا اصطلاحا «گری‌مارکت» خبر داد و گفت:

همانند گذشته شرکت‌های متفرقه از طریق انعقاد قرارداد با نمایندگی‌های شرکت‌های خارجی در ایران، قادر خواهند بود نسبت به واردات خودرو اقدام کنند. توجیه افزایش تعرفه‌ی واردات خودرو از سوی دولت، حمایت از تولید داخل است. در همین راستا اگر تولید مشترک در کشورمان انجام شود، تخفیف‌های گمرکی تا سقف ۵۰ درصد برای این دست خودروسازان خارجی لحاظ خواهد شد که این عامل باعث افزایش فساد شده و هیچ‌گاه موجب انتقال تکنولوژی به داخل کشور نخواهد شد. در واقع این موضوع بیشتر با هدف حمایت‌ از شرکت‌هایی مانند رنو و پژو خواهد بود.

طرح تعرفه واردات خودروبراساس آخرین شنیده‌ها، نه تنها تعرفه ی واردات خودروهای بنزینی بر اساس جدولی که در قسمت قبل دیدید تغییر خواهد کرد بلکه تعرفه ی واردات خودروهای هیبریدی نیز به طرز چشمگیری افزایش خواهد یافت. جدول جدید تغییرات تعرفه‌ی واردات خودرو اعم از بنزینی و هیبریدی را در ادامه می‌توانید مشاهده نمایید.

تعرفه‌ی پیشنهادی برای خودروهای بنزینی با ارزش حداکثر ۴۰ هزار دلار

جداول نرخ تعرفه ها

تعرفه‌ی پیشنهادی برای خودروهای هیبریدی

جداول نرخ تعرفه ها

باید دید با اعلام این تغییرات بازار خودرو دست خوش چه تغییراتی خواهد شد. به نظر می رسد با اعمال تغییرات جدید و افزایش قیمت ها باید شاهد افزایش قیمت خودروهای مونتاژی در ایران نیز باشیم!!

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *