دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

علت کم تکان خوردن جنین در ماه های پایانی بارداری

  • مهلا بستگان
  • ۱۶ مهر ۱۳۹۹
  • ۱

بارداری دوره حساسی است که کوچکترین علامتی در این دوره باید جدی گرفته شود تا از سلامت مادر و جنین مطمئن شد. در اواخر ماه چهارم جنین شروع به حرکت می کند و این حرکات با رشد جنین افزایش می یابند. نشریه آرگا از علت کم تکان خوردن جنین در ماه های آخر بارداری نوشته است.

دوران حاملگی در هر زنی بهترین و سخت ترین دوره زندگی آن شخص می باشد. تجربه کردن احساساتی که طعم تازه ای دارند و بوی نویی آن مشامت را نوازش می دهد سرشار از لطف است و بسیار جای شکر دارد. دورانی که یک مادر در هر روز و هر ماه تجربه ناشناخته ای را کشف می کند و او را به وجد می آورد. یکی از این حس های فوق العاده بی نظیر زمانی است که جنین شروع به تکان خوردن می کند و مادر حال جنین خود را از روی حرکاتش می فهمد و حتی خواب و بیداری جنین را از روی همین حرکات تشخیص می دهد. اما در ماه های آخر حاملگی این حرکات کمتر می شوند ما در ادامه به علت کم تکان خوردن جنین در پایان حاملگی می گوییم. با ما هم قدم شوید.

تکان خوردن جنین از زیباترین لحظاتی است که در طول مدت بارداری مادر می تواند آن را تجربه کند و با آن از سلامت فرزندش اطمینان حاصل می کند که اولین تکان های جنین هفته ۱۸ تا ۲۰ بارداری می باشد که در برخی موارد به علت بی تجربه بودن تشخیص اولین حرکات جنین کمی دشوار است، اما خانم هایی که برای دومین باردار می شوند می توانند از هفته ۱۶ بارداری تکان خوردن جنین را تشخیص دهند، در صورتی که تا هفته ۲۴ بارداری تکان خوردن جنین را حس نکردید طبیعی است اما بعد از این مدت زمان به متخصص مراجعه نمایید تا بررسی لازم را انجام دهد.

شروع حرکات جنین از چه زمانی است؟

زمان تکان خوردن جنین در رحم مادر از هفته هفتم و هشت شروع می شود اما چون سایز جنین کوچک است مادر تا قبل از رسیدن به هفته شانزدهم تا بیست و دوم نمی تواند حرکات جنین خود را احساس کند.

احساس حرکت جنین در مادران با تجربه چگونه است؟

در بانوانی که در گذشته یک یا چندین بار تجربه حاملگی را داشته اند, احساس کردن حرکات جنین برای شان راحت تر است اما در مادرانی که برای بار اول این حس را می خواهند تجربه کنند قبل از ظهور هفته بیستم تا بیست و پنجم قادر نیست.

آیا اضافه وزن مادر بر روی حرکات جنین تاثیر می گذارد؟

کنترل وزن در قبل و حین و بعد از بارداری یکی از نکات بسیار مهم است. در مادرانی که قطر چربی های دور شکم آنها به ده تا پانزده سانتی متر می رسد حتی تشخیص حرکت جنین به وسیله سونوگرافی هم مشکل می شود.

حرکت جنین در رحم مادر چه علایمی دارد؟

حرکات جنین در رحم مادر به مثال پرش های بسیار نرم هستند و یا مانند تکان خوردن ماهی در آب می ماند که در اوایل شروع حرکت تشخیص آنها مشکل است اما با پیشرفت بارداری و رشد جنین می توان حرکت دست و پا و چرخیدن آن را کاملا احساس کرد. حتی در روز های آخر بارداری حرکات جنین از روی شکم مادر مشخص می شود.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

علت کاهش تحرک جنین در ماه های آخر بارداری چیست؟

در چه ساعاتی حرکات جنین شدت می یابد؟

حرکات جنین ساعت مشخصی ندارد اما چون مادر در هنگام استراحت تمرکز بیشتری بر روی این حرکات دارد, آن را بیشتر احساس می کند. البته گفته شده جنین وقتی مادر بیدار است و حرکت می کند بخاطر حس گهواره ای در شکم مادر به خواب می رود. البته نسبت تحرک هر جنینی با جنین دیگر متفاوت است. بعضی ها بسیار پر تحرک و عده ای کاملا کم تحرک هستند. اما اگر در طول روز حرکات جنین ناگهانی زیاد یا کم بشود, می تواند نشانه خطر مرگ جنین باشد.

حد اکثر تعداد حرکات جنین چه مقدار می باشد؟

در هفته بیست و هشتم تا سی و دوم بارداری چون حجم مایع آمونیاک بالا است, حرکات جنین نیز افزایش می یابد و مادر می تواند آنها را بهتر احساس کند. بعد از گذشت هفته سی و دوم بارداری با کمتر شدن حجم مایع آمونیاک, حرکات جنین نیز کمتر می شود. یک علت کم تکان خوردن جنین در ماه آخر بارداری همین موضوع است که جنین دیگر نمی تواند بچرخد و فقط دست و پایش را تکان می دهد.

طول تناوب حرکات جنین چگونه است؟

در آغاز حس حرکتی جنین از سمت مادر, چون جنین کوچک است حرکات کوتاه و با فاصله زیاد می باشد اما رفته رفته این حرکات نظم بیشتری به خود می گیرند و گاهی اوقات حتی مادر سکسکه های جنین خود را نیز به شکل حرکت های متداوم و لرزشی درون شکم خود احساس می کند.

از چه تایمی حرکات جنین آغاز می شود؟

آیا لازم است به تعداد حرکات جنین توجه کرد؟

از هفته بیست و هشتم بارداری که حرکات جنین منظم می شود, باید به آنها دقیق شد و اگر در طول روز احساس کردید که تعداد حرکات جنین نسبت به قبل کاهش یافته است, حتما باید پزشک را مطلع کنید تا در صدد بررسی ضربان قلب جنین بر آید.

اگر احساس شد جنین حرکت نمی کند, چه باید کرد؟

جنین به طور متوسط هفتاد و پنج دقیقه می خوابد و اگر بیشتر از دو ساعت مادر هیچ حرکتی از جنین خود احساس نکند می بایست, یک غذای انرژی زا و یا به طور معمول یک آبمیوه شیرین یا شکلات بخورد و به پشت و پهلو دراز بکشد و دستش را بر روی شکم خود بگذارد و حرکات جنینش را بشمارد.

چطور می شود حرکات جنین را شمارش کرد؟

بهتر است بعد از خوردن مقداری غذا و شیرینی رو به پهلو دراز بکشید و در مدت زمان یک ساعت تمام حرکات ریز و درشت کودک را یادداشت کنید. ده حرکت در مدت زمان دو ساعت تناوب حرکتی نرمالی برای جنین است. علت کم تکان خورد جنین در رحم مادر می تواند کاهش مایع آمونیاکی یا به خطر افتادن سلامت جنین باشد.

از چه زمانی تحرکانت جنین باید جدی گرفته شود؟

توجه به حرکات جنین از چه زمانی حائز اهمیت است؟

از ماه هفتم بارداری به بعد که جنین برای زندگی خارج از رحم مادر آماده می شود, توجه به حرکات جنین بسیار اهمیت دارد.

عوامل محیطی موثر بر روی حرکت جنین چیست؟

استرس, صداهای بلند و شدید و حتی وقتی صدای قلب جنین در مطب دکتر پخش می شود باعث تکان خوردن بیشتر جنین می گردد و ضربان قلب جنین را بالا می برد.

علت کم تکان خوردن جنین چیست؟

کاهش تحرک جنین دلایل متفاوتی دارد و می تواند خطرناک باشد. کم شدن حرکت جنین از هفته بیست و هشتم تا سی ام بارداری به بعد خطرناک است. گاهی علت کم تکان خوردن جنین می تواند کم شدن مایع آمونیاک آن باشد که در بعضی مواقع پزشک استفاده از مایعات بیشتری را برای مادر تجویز می کند. در بعضی مواقع علت کم تکان خوردن جنین می تواند ناشی از اختلال رشد, کمبود وزن جنین و اختلالات خون رسانی به جنین باشد. و نیز کم تکان خوردن جنین می تواند بخاطر شرایط استرس زا و کمبود اکسیژن برای جنین باشد, مثل پیچیدن بند ناف به دور گردن جنین که ابتدا سبب ازدیاد حرکت و سپس کاهش آن می شود.

علت کم شدن حرکات جنین در رحم مادر چیست؟

در ماه های آخر بارداری رو به پشت نخوابید چون باعث می شود بند ناف به دور جنین بپیچد. خوابیدن در دوران بارداری بر روی پهلوی چپ خون رسانی به جنین را بیشتر می کند. هر علایم کوچکی را مخصوصا در مورد تکان خوردن و حرکت جنین جدی بگیرید. رژیم غذایی سالمی برای خود و جنین تان در نظر بگیرید و از آن استفاده کنید. در هر زمینه ای مشورت از پزشک را از یاد نبرید.

عوامل کلی مرتبط با کم تحرکی جنین

  • عملکرد ضعیف جفت
  • زایمان زود رس
  • عفونت های داخلی رحمی
  • عوارض کم تحرکی جنین
  • کاهش مایع آمونیاک
  • محدودیت رشد جنین
  • خونریزی جنین

علت تکان نخوردن جنین

بررسی عوارض کاهش تحرک جنین

  • تولد جنین نارس
  • فلج مغزی
  • ناهنجاری مادرزادی
  • ناتوانی ذهنی
  • افت قند خون
  • کمبود وزن نوزاد
  • افزایش احتمال سزارین
  • مرگ جنین
  • القاء زایمان
  • مرگ نوزاد در دوره اولیه نوزادی

در چه مواقع باید به پزشک متخصص مراجعه کرد؟

با مشاهده نشانه های زیر حتما به پزشک مراجعه نمایید تا تعداد ضربان قلب جنین و میزان مایع آمونیاک را بررسی نماید زیرا، ممکن است خطراتی را به همراه داشته باشد.

  • اگر به مدت دو ساعت به پهلو دراز کشیده اید اما جنین از ده تا لگد کمتر زده است.
  • اگر با سرو صدا جنین بیدار نشد و حرکت نکرد.
  • اگر به صورت ناگهانی و یا تدریجی تعداد ضربه های او به دیواره شکم مادر کاهش پیدا کرده است.

کاهش حرکت جنین در بارداری

ضمن سپاس از همراهی شما دوستان، امیدواریم مطالعه مطلب گفته شده برای شما عزیزان مفید و سودمند بوده باشد و به خوبی با دلایل تکان نخوردن جنین آشنا شده باشید در پایان پیشنهاد می کنیم به منظور آشنایی بیشتر با بارداری می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۱ دیدگاه برای این نوشته
  • ناشناس گفت:

    من ده روز دیگه تا زایمانم مونده بچه زیاد تکان نمیخوره مبشه مشکلی به وجود بیاد تو رو خدا کمکم کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *