دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

جنین دختر زودتر تکان میخورد یا جنین پسر؟

  • بهاره سلطانی
  • ۲۵ خرداد ۱۴۰۰
  • ۰

یکی از اتفاقاتی که باعث می شود مادران در دوران بارداری بتوانند با جنین ارتباط بگیرند, تکان خوردن جنین است. حرکت های جنین یکی از امید بخش ترین اتفاقاتی است که مادران باردار دوست دارند زودتر تجربه کنند. تکان خوردن جنین نشانه زنده بودن آن است و در ماههای آخر بارداری اهمیت بسزایی دارد.

قدیمی تر ها این اعتقاد را داشتند که حتی با نوع حرکت جنین می توانند جنسیت آن را تعیین کنند. امروزه این باور تکذیب شده است و ارتباطی میان نوع حرکت جنین با تعیین جنسیت جنسیت در علم پزشکی تعریف نشده است. در این مقاله به طور مفصل درباره حرکت جنین و اهمیت آن گفته شده است.

تکان خوردن جنین

نوع و زمان تکان خوردن جنین

جنین دختر زودتر تکان میخورد یا جنین پسر؟ متخصصان بر این باورند که تکان خوردن جنین به جنسیت بی ربط است. معمولا جنین از هفته هفتم بارداری تکان می خورد. گفتنی است با اینکه جنین در حدود هشت ماهگی لگد می زند اما مادر تکانهای آن را در حدود ۱۲ هفتگی حس می کند. تشخیص لگد جنین در مادرانی که برای بار چندم باردار شده اند سریعتر است نسبت به مادرانی که بارداری اول را تجربه می کند. همچنین گفتنی است که مادران لاغر سریعتر از مادران چاق متوجه حرکت جنین می شوند. حرکت جنین در رحم مادر گاهی ممکن است با درد همراه شود. این حرکات در زمانی که مادر نشسته است یا دراز کشیده بیشتر حس می شود. در ماه های اول معمولا این لگدها هر روز اتفاق نمی افتد و یا ممکن است مادر متوجه این حرکات جنین نشود.

گفتنی است که جنین همیشه در حال حرکت است فقط گاهی میزان این حرکات کمتر و ضعیفتر است و گاهی تعداد دفعات آن بیشتر و شدیدتر است. در ماه سوم تا ماه ششم بارداری معمولا این حرکات بیشتر شده و ممکن است دردناکتر نیز باشد. جالب است بدانید نحوه حرکت هر جنین و حتی شدت آن با جنین دیگر متفاوت است. به طور مثال ممکن است جنین داخل شکم هر زنی با روش و زمانهای مشخص خودش حرکت کند. به عبارتی هر جنینی الگوی رفتاری مربوط به خودش را دارد. در سه ماه پایانی بارداری مادران باید تعداد حرکات جنین را در هر روز ثبت کنند و ساعات حرکات را نیز در نظر داشته باشند. به طور کلی در این مدت جنین باید در طی دو ساعت حدود ۱۰ ضربه را به شکم مادر بزند و دفعات ان باید در حدود ۴ الی ۵ بار در طی روز تکرار شود.

حرکت جنین

دلایل حرکات جنین در داخل رحم مادر

با پیشرفت علوم پزشکی و ساخت دستگاه اسکن اولتراسوند، علت تکان خوردن جنین نیز مشخص شده است و پزشکان از این طریق به بینش وسیعی دست پیدا کرده اند. زمان شروع حرکات جنین در بدن مادر حتی برای خود مادر نیز دقیقا مشخص نیست و اغلب کمی طول می کشد تا مادران بتوانند حرکات و تکانهای جنین را تشخیص داده و حس کنند.

با پیشرفت بارداری و با رشد جنین، حرکات وی در هر ماه به نسبت ماه های قبل متفاوت تر می باشد. در هنگام سونوگرافی ممکن است برخی از جنین ها بیدار باشند و مادر بتواند حرکت وی درا بر روی صفحه دستگاه سونوگرافی مشاهده نماید.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

حرکت جنین در رحم

معمولا شروع تکان خوردن های جنین در هفته هفتم یا هفته هشتم بارداری می باشد. این حرکت ها بیشتر در مواقع مختلف و حالت هایی که مادر باردار به خود می گیرد؛ مثلا به هنگام خم شدن به یک طرف و یا با حرکت ناگهانی کوچک قابل مشاهده است و مادر به راحتی می تواند این حرکات را احساس نماید.

چگونگی حرکات جنین در ماه های بارداری

این حرکات جنین در هفته نهم بارداری به صورت تکان دادن دست و پا، سکسه، مکیدن و بلع می باشد.

در هفته دهم بارداری این حرکات به صورت توانایی تکان دادن سر، بالا آوردن دست برای لمس صورت و باز کردن فک می باشد.

جنین در هفته دوازدهم، خستگی اش را با کشیدن خمیازه و باز نگه داشتن دهان نشان خواهد داد.

در هفته چهاردهم، جنین قادر است چشم های خود را حرکت دهد.

همچنین در هفته پانزدهم بارداری، جنین قادر به مکیدن انگشت شست خود می باشد. حال تشخیص اینکه وی انگشت کدامیک از دستانش را مکیده است، بعد از به دنیا آمدنش مشخص خواهد شد.

تکان ها و حرکات جنین

اگر تعداد حرکات جنین کاهش پیدا کرد و یا تا چندین روز هیچ حرکتی را حس نکردید حتما به یک متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید تا با انجام معاینات و آزمایشات مختلف از سلامت جنین و زنده بودن آن اطمینان حاصل کنید. به ویژه در ماه های آخر بارداری باید این حرکات به دقت بررسی شود و اگر در طی یک روز جنین تکان نخورد باید سریعا موضوع را با متخصص زنان در میان بگذارید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *