دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

خواص خیار, مهمترین خاصیت ها و فواید خیار

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۲۵ شهریور ۱۳۹۹
  • ۰

مواد مغذی محدودی مانند خیار خنک کننده هستند. این میوه کم کالری دارای بسیاری از ارزش های غذایی است که از جمله آن می توان به خاصیت مرطوب کنندگی آن اشاره کرد.

خیار چهارمین میوه پر خواص کشت شده در جهان است که یکی از بهترین میوه ها برای سلامتی محسوب می شود. این میوه ارزشمند دارای ۹۵ درصد آب است. ویتامین های موجود در این میوه می تواند به جلوگیری از فقدان مواد مغذی کمک کند. به علاوه خیار دارای پلی فنل ها و ترکیبات منحصر به فردی است که می تواند خطر ابتلا به بیماری های مزمن را کاهش دهد.

خواص خیار, مهمترین و پرکاریردترین فواید خیار

خیار از فواید بی نظیر بهره مند است و نقش مهمی را در سلامت بدن ایفا می کند، در ادامه مطلب شما را با فواید شگفت انگیز آن آشنا خواهیم کرد بتابراین پیشنهاد می کنیم تا پایان مطلب همراه ما باشید.

خواص خیار

خیار سرشار از ویتامین B:

یکی از منابع بسیار خوب ویتامین B, خیار می باشد. ویتامین های B1, B5,B7 و بیوتین جزء ویتامین های گروه B موجود در خیار می باشند. این گروه از ویتامین ها به عنوان کاهش دهنده استرس شناخته می شوند و با اثرات مخرب استرس در بدن مقابله می کنند.

آبرسانی :

می توان به خاصیت آبرسانی آن اشاره کرد. خیار بدن را هیدراته نگه می دارد و باعث از بین رفتن سموم بدن می شود.

سلامت پوست و مو :

اگر تمایل به خوردن پوست خیار ندارید, توصیه می شود پوست خیار را بر روی پوست خود ماساژ دهید. پوست خیار برای ناراحتی های پوستی و آفتاب سوختگی بسیار مناسب است. همچنین برای رفع پف چشم ها، می توان یک تکه از خیار را بر روی چشم ها قرار داد تا از خاصیت ضد التهابی خیار برای کاهش پف کردگی چشم ها بهره برد. این میوه دارای سیلیکون و گوگرد می باشد که رشد مو را تحریک می کنند. از این رو این میوه برای حفظ سلامتی مو نیز موثر است، به منظور نرم شدن طبیعی مو ها آب یک عدد خیار بزرگ را گرفته سپس بر روی مو ها و پوست سر بمالید و اجازه دهنید به مدت یک ساعت بماند و در نهایت با آب گرم و شامپو بشویید.

خیار و سلامتی پوست خیار و سلامتی چشم

  •  آرون گروپس

مبارزه با سرطان ها :

خیار سرشار از موادی است که این مواد با کاهش خطر ابتلا به سرطان ها در ارتباط است. از جمله این سرطان ها می توان به سرطان رحم, سرطان تخمدان, سرطان پستان و سرطان پروستات اشاره کرد.

کاهش بوی بد دهان :

از دیگر خواص خیار, می توان به رفع بوی بد دهان اشاره کرد. توصیه می شود یک تکه خیار را توسط زبان به مدت ۳۰ ثانیه در سقف دهان خود فشار دهید. خیار باکتری های موجود در دهان را که سبب ایجاد بوی بد در دهان می شوند, می کشد.

 کاهش وزن:

به دلیل آب موجود در خیار و کم کالری بودن آن, خیار یکی از مواد ایده آل در رژیم لاغری محسوب می شود. فیبر موجود در این میوه به هضم راحت تر مواد کمک بسیار می کند. سموم دستگاه گوارشی توسط مصرف خیار از بین می رود. مصرف روزانه این میوه به عنوان درمان بیماری یبوست کاربرد دارد.

درمان دیابت, کاهش کلسترول و کنترل فشار خون:

آب خیار حاوی هورمونی است که برای سلول های لوزالمعده جهت تولید انسولین, مورد نیاز است و در نتیجه برای افراد مبتلا به دیابت مفید است. به علاوه خیار حاوی ترکیبی به نام استرول است که تحقیقات نشان داده است این ترکیب در کاهش کلسترول نقش موثری دارد. همچنین خیار سرشار از پتاسیم, منیزیم و فیبر است که این ترکیبات به تنظیم فشار خون کمک زیادی می کنند و از این جهت برای درمان فشار خون بالا و فشار خون پایین موثر است. بنابراین با پیشگیری و حفظ سلامتی این علائم, مصرف خیار برای پشتیبانی و سلامتی قلب موثر است.

سلامتی مفصل, درمان ورم مفاصل و درد بیماری نقرس:

خیار یک منبع بسیار عالی از سیلیس است که این ماده با تقویت بافت پیوندی موجب ارتقای سلامتی مفاصل می شود. همچنین خیار سرشار از ویتامین C, ویتامین D, ویتامین های A, B1,B6 و فولات، کلسیم, منیزیم و پتاسیم است و اگر با آب هویج مخلوط شود سطح اسید اوریک را در بدن کاهش می دهد و باعث تسکین درد مفاصل و درد نقرس می شود.

آب خیار

محافظت از مغز :

فلاونول موجود در خیار باعث سلامتی مغز و تقویت حافظه شده و از سلول های عصبی محافظت می کند و در نتیجه در درمان بیماری آلزایمر بسیار موثر است.

خواص آنتی اکسیدانی :

این میوه دارای خاصیت آنتی اکسیدانی است. خیار حاوی آنتی اکسیدان های ویتامین C, بتاکاروتن, فلاونوئیدها, کوئرستین, لوتئولین و کامفرول است که این آنتی اکسیدان ها بسیار قوی هستند و در نتیجه با بیماری های مزمن از جمله بیماری های قلبی مقابله می کند.

کنترل استرس:

از دیگر کاربردها و خواص خیار می توان به مهارکنندگی استرس توسط آن اشاره کرد بنابراین در صورتی که بنا به دلایل مختلفی استرس دارید می توانید این میوه را مصرف کنید.

خواص خیار

خانم های باردار :

همانطور که می دانید خیار دارای مقادیر زیادی آب است که سبب پیشگیری از کم آبی در دوران بارداری می شود و به دلیل داشتن مقادیر فراوانی فیبر به درمان و پیشگیری از هموروئید، یبوست و بواسیر کمک می کند، همچنین خیار به دلیل داشتن مقادیر فراوانی ویتامین C، ویتامین A، لوتئین، بتا کاروتن و زاکسانتین باعث تقویت سیستم ایمنی بدن در دوران حاملگی می شود و در نتیجه از مبتلا شدن به عفونت جلوگیری می کند.

نکته : پیش از مصرف خیار در دوران بارداری بهتر است با پزشک تان مشورت نمایید.

درمان سردرد :

خیار برای درمان سردرد گزینه بسیار مناسبی است زیرا سردرد بنا به دلایل مختلفی از جمله : خستگی، استرس، کمبود های تغذیه و کم بودن قند خون بروز می کند که طبق تحقیقات انجام شده مصرف مواد غذایی دارای آب و منیزیم زیاد مانند خیار می تواند به درمان سردرد کمک کند.

فواید بی نظیر خیار

جلوگیری از پوکی استخوان :

پوکی استخوان یکی از مشکلات شایع در بین مردم است که با کمک خیار می توانید این مشکل را برطرف کنید زیرا، خیار دارای منیزیم، پتاسیم، مس می باشد.

درمان سرماخوردگی :

وجود ویتامین A و ویتامین C در خیار آن را به یک روش عالی جهت تقویت سیستم ایمنی بدن تبدیل کرده است در نتیجه به درمان گلو درد، آنفولانزا و سرماخوردگی کمک می کند.

فواید درمانی خیار

درمان کبد چرب :

خیار به عنوان یکی از بهترین میوها برای پاکسازی و سم زدایی کبد محسوب می شود و کمک زیادی به درمان کبد چرب می کند.

چاق شدن صورت :

آب خیار به آب رسانی پوست صورت کمک کرده و در نتیجه باعث چاقی صورت می شود بنابراین، به منظور درمان لاغری صورت آب خیار را گرفته سپس صبح و عصر بر روی صورت تان بمالید و بعد از زمان بیست دقیقه با آب سرد صورت تان را بشویید.

بررسی خواص خیار

رفع جوش و آکنه :

از مشکلات پوستی شایع در بین اکثر نوجوانان جوش و آکنه می باشد که با کمک خیار می توانید پوستی به دور از جوش و آکنه داشته باشید زیرا خیار دارای خاصیت ضد التهابی می باشد فقط کافی است دو قاشق غذا خوری آب خیار را با یک قاشق غذا خوری جوش شیرین مخلوط کرده سپس خمیر به دست آمده از آن را بر روی پوست تان بمالید و بعد از زمان ده دقیقه با آب سرد بشویید.

اگرچه تصور عموم افراد این است که با توجه به حجم بالای آب در خیار، فواید خیار نسبت به سایر میوه ها و سبزیجات کمتر است اما تحقیقات نشان داده است که خیار یکی از سالم ترین مواد غذایی برای حفظ سلامتی بدن است، در پایان پیشنهاد می کنیم به منظور آشنایی با دیگر خواص سبزیجات می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *