دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

زندگی نامه حافظ شیرازی و نکات بارز زندگی این شاعر بلند آوازه

  • یلدا محمدی
  • ۲۷ شهریور ۱۳۹۹
  • ۰

مختصری از زندگی نامه حافظ شیرازی را در این مقاله ارائه می دهیم و به معرفی آثار وی در این مطلب پرداخته و شما دوستداران شعر و ادبیات را با این شاعر مشهور و گرانقدر آشنا می نماییم.

حافظ شیرازی یک از مشهورترین شاعران ایرانی است که همه ما با اشعار وی تا حدودی آشنایی داریم، این شاعر گرانقدر نه تنها در ایران بلکه در دیگر کشورهای دنیا نیز از محبوبیت خاصی برخوردار است. از این رو شناخت وی و کسب از اطلاعات در رابطه با زندگی نامه حافظ از جمله مهمترین مواردی است که هر ایرانی باید به آن توجه نماید. بر این اساس در این مقاله به ارائه خلاصه ایی از زندگینامه وی و همچنین معرفی آثار به جا مانده از این شعر گرانقدر می پردازیم. تا پایان با این مقاله بی نظیر و کامل ما را همراهی نمایید.

مختصر زندگی نامه حافظ شیرازی و معرفی آثار وی :

خواجه حافظ شیرازی ملقب به لسان الغیب، شاعر بزرگ قرن چهاردهم میلادی است، با اینکه این شاعر گرانقدر از شهرت بالایی برخوردار است با این حال اطلاعات دقیقی در رابطه با سال تولد و اجداد وی در دست نیست. در زندگینامه حافظ آمده است که وی در حدود سال ۷۲۶ یا ۷۲۷ هجری قمری در شهر شیراز متولد شده است و از همان دوران کودکی با علاقه فراوان به مکتب روی آورده و به آموختن علوم مختلف پرداخته است. شمس الدین محمد در دوران جوانی به علوم ادبی و مذهبی بسیاری تسلط یافت و در سن بیست سالگی تبدیل به یکی از مشاهیر علم و ادب در شیراز شد. وی علاوه بر علوم علمی و ادبی، حافظ کل قرآن نیز بود، از این رو به حافظ ملقب گردید. خواجه حافظ شیرازی در دوران زندگی خود به شهرت و محبوبیت زیادی در سراسر ایران دست یافت. البته وی برخلاف سعدی دیگر شاعر مشهور ایرانی، تنها چند مسافرت کوتاه در داخل کشور داشت و تمامی عمر خود را در زادگاهش شهر شیراز سپری نمود. البته از آنجایی که آوازه حافظ در کشورهای دیگر نیز پیچیده شده بود، پادشاهان چند کشور از وی دعوت نمودند تا به پایتخت کشور آنها سفر کند اما حافظ هیچ یک را نپذیرفت و ترجیح داد در شهر گل و بلبل شیراز به گذران عمر بپردازد.

بیوگرافی حافظ شیرازی

شهرت اصلی حافظ شیرازی و رمز جاودانگی وی، سرودن غزل های بسیار زیباست، تعداد زیادی غزل عاشقانه زیبا از وی به جا مانده است که هر یک جذابیت خاصی دارند، البته حافظ شیرازی علاوه بر غزل، به سرودن قطعه، قصیده و رباعی نیز می پرداخته است. از این رو دیوان حافظ که همه ما با آن آشنایی داریم، متشکل از ۵۰۰ غزل، چندین قصیده و قطعه، تعدادی رباعی و دو مثنوی است. دیوان حافظ تاکنون بیش از چهارصد بار به شکل های مختلف و همچنین به دیگر زبان های زنده دنیا ترجمه شده است و همانگونه که گفتیم این اشعار طرفداران زیادی در سراسر دنیا دارند.

زندگی نامه حافظ شیرازی

حافظ شیرازی در دوران جوانی در نانوایی مشغول به کار بود و نان را به بخش های ثروتمند نشین می برد، که با دختری به نام شاخه نبات آشنا شد و برای رسیدن به او در آرامگاه بابا کوی به مدت چهل شبانه روز به شب زنده داری و دعا پرداخت و در نهایت با شاخه نبات ازدواج کرد که برخی از مردم اعتقاد دارند که نام همسر حافظ نسرین بوده و حافظ همسرش را به شاخه نبات تشبیه کرده است، در بخش های از زندگی نامه حافظ آمده است که وی صاحب فرزندانی بوده است. حافظ در شعرهای عاشقانه اش بارها نام شاخه نبات را آورده است، از این رو افسانه های زیادی در رابطه با عشق و علاقه حافظ به شاخه نبات مطرح گردیده است، همچنین در چند قسمت از اشعار حافظ اشاره به فوت فرزند دارد که آن را غمی عظیم و بزرگ می داند.

  •  آرون گروپس

زندگی نامه خواجه حافظ شیرازی

شغل حافظ شیرازی

در دوران شیخ ابواسحاق حافظ به دربار راه پیدا کرد و به شغل دیوانی پرداخت که در دربار شاهان دیگر مانند: شاه منصور، شاه شجاع، شاه یحیی و شاه مبارزالدین نیز راه داشت و از این روش امرار معاش می کرد.

 فال حافظ

همه ما با فال حافظ آشنا هستیم و از پرطرفداران ترین فال ها در بین ایرانیان می باشد که در هر خانه ایرانی امروزه یک دیوان حافظ دیده می شود که بر اساس رسم و رسوم ایرانی در روزهایی از سال مانند نوروز و یا شب یلدا با کتاب حافظ فال گرفته می شود که یکی از اعضای خانواده که می تواند حافظ را به خوبی بخواند برای بقیه اعضای خانواده فال می گیرد، به این صورت که اول نیت می کند سپس آرزو و نیت خود را در دل می گوید و بعد به صورت اتفاقی صفحه ای از کتاب حافظ را باز می کند.

زندگینامه حافظ شیرازی

آشنایی با القاب حافظ

حافظ شیرازی دارای القاب مختلفی است که عبارتند از :

  • لسان الغیب
  • ترجمان الاسرار
  • ناظم الاولیا
  • لسان العرفا
  • خواجه عرفان
  • بلبل شیراز
  • کاشف الحقایق
  • ترجمان اللسان
  • مجذوب سالک
  • خواجه شیراز

ویژگی های اشعار حافظ

تاویل پذیری از ویژگی های شعرهای حافظ می باشد به گونه ای که هر شخصی دیوان حافظ را باز می کند و مشغول خواندن غزلی می شود بسته به حال و هوای خود از شعر برداشت خاصی می کند انگار که حافظ آن شعر را برای حال آن زمان او سروده است.

زندگینامه کامل حافظ

خواجه حافظ شیرازی در سال ۷۹۲ قمری در شیراز درگذشت و در منطقه حافظیه که مکانی زیبا پر از عطر گل هاست به خاک سپرده شد. امروزه آرامگاه حافظ تبدیل به مکان گردشگری شده است و علاقه مندان به این شاعر عزیز و گرانقدر به زیارت آرامگاه حافظ می پردازند و مردم شیراز هر ساله شاهد تعداد زیادی از گردشگران ایرانی و خارجی علاقه مند و شیفته حافظ در حافظیه شیراز و آرامگاه خواجه حافظ شیرازی هستند.

بیوگرافی خواجه حافظ شیرازی

امیدواریم از مطالعه زندگینامه حافظ شیرازی لذت برده باشید و از این طریق با گوشه ایی از زندگی این شاعر گرانقدر ایرانی آشنا شده باشید. از همه شما دوستان علاقه مند به شعر و ادبیات فارسی دعوت می نماییم با کلیک بر روی زندگینامه مشاهیر با دیگر شاعران ایرانی مشهور و بخشی از آثار آنها آشنا شوید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *