دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

خواص شیر سویا و معجزه های آن

  • پروین حیدریان
  • ۱۱ شهریور ۱۴۰۰
  • ۰

شیر سویا یک محصول کاملا گیاهی است و هیچ ربطی به شیر گاو ندارد. شیر سویا دارای مزیت ها و فواید فراوانی برای سلامت بدن و پیشگیری از انواع بیماری دارد. در این مقاله با خواص شیر سویا و مزیت های دارویی و درمانی این ماده با ارزش آشنا خواهید شد.

تهیه شیر سویا به ۴ هزار سال قبل بر می گردد که چینی ها توانستند این ماده مغذی را به روش خانگی تهیه نمایند. شیر سویا نزد مردم چین بسیار با اهمیت است، زیرا سویا از ۴ دانه مقدس چینی ها به حساب می آید. شیر سویا استخراج آب پروتئین های دانه سویا می باشد. به طور کلی محصولات سویا و یا شیر سویا مزیت هایی شبیه به کاربردهای دارویی دارند و این نکته بسیار مهم در ارزش غذایی و خواص سویا و خواص شیر سویا محسوب می شود، در ادامه مطلب شما دوستان عزیز را با فوایدب شیر سویا آشنا خواهیم کرد.

شیر سویا به طریقه خیساندن دانه سویا و آسیاب کردن آن به همراه آب تهیه می کنند. مایعی که بعد از صاف کردن دانه سویا به دست می آید را شیر سویا می نامند. شیر سویا مزه ای شبیه به لوبیا دارد که این مزه از طرف چینی ها مورد استقبال بوده است ولی با ذائقه غربی ها زیاد سازگار و مطلوب نیست. برای این کار کارشناسان و تولید کنندگان با استفاده از تکنیک های درست فرایند می توانند این مزه لوبیا را کاهش و یا حذف نمایند.

خواص شیر سویا

بررسی خواص شیر سویا و مزیت های دارویی و درمانی با ارزش آن

سویا سرشار از پروتئین است از این رو فواید آن شبیه به فواید گوشت می باشد و اولین گیاهی است که فواید آن به شدت به فراورده های حیوانی نزدیک می باشد. مهمترین و اصلی ترین فواید شیر سویا مربوط به گروهی از مواد به نام ایزوفلاونوئید ها است که دارای خاصیت آنتی اکسیدانی و فیتواستروژنیک می باشند و این دو خاصیت مهم این ماده غذایی را بسیار خاص و با ارزش کرده است. شیر سویا یک محصول کاملا گیاهی است و خواص آن کاملا با خواص شیر گاو فرق دارد. تنها شباهتی که این دو محصول با هم دارند رنگ شیری و محلول بودن آن است که شیر سویا کمی از شیر گاو کدر تر است.

خواص دارویی شیر سویا

استحکام استخوان و درمان پوکی استخوان

از مهم ترین فواید شیر سویا درمان پوکی استخوان در دراز مدت است. شیر سویا دارای ترکیباتی به نام ایزوفلاوینی است. این ترکیب ها می توانند به عنوان هورمون های جنسی در بدن عمل کنند. کمبود هورمون ‌های جنسی در یائسگی باعث کاهش جذب کلسیم می شود و به دنبال آن پوکی استخوان را به همراه خواهد داشت. در بسیاری از کشورها از قبیل چین، مالزی، ژاپن و کشورهای شرق آسیا مصرف شیر سویا را در برنامه غذایی دانش آموزان ابتدایی قرار داده اند که با بررسی های انجام شده نتیجه گرفته اند که میزان مبتلایان به پوکی استخوان در این کشورها بسیار کم است و این به علت برنامه تغذیه ای مناسب آن ها است. پوکی استخوان یک نوع بیماری است که در دراز مدت خود را نشان می دهد و می توان گفت بیماری خاموش است و فرد هنگامی متوجه بیماری خود می شود که نمی تواند آن را درمان کند و دچار شکستگی ‌های شدیدی می شود که ترمیم و درمان آن در برخی موارد امکان پذیر نیست. از این رو با خوردن شیر سویا و موادی که دارای کلسیم هستند از بروز این بیماری در طول دوران زندگی پیشگیری نمایید.

  •  آرون گروپس

شیر سویا برای پیشگیری از بیماری

کاهش وزن

از دیگر خواص شیر سویا کمک به کاهش وزن می باشد. به طور طبیعی میزان قند شیر سویا بسیار کم است. یک فنجان شیر گاو حدود ۱۲ گرم قند دارد اما در یک فنجان شیر سویا ۷ گرم قند موجود است. علاوه بر این اسید چرب اشباع نشده در شیر سویا می تواند جذب چربی را کاهش دهد، که این عامل یکی از مزیت های عالی برای کاهش وزن محسوب می شود. همچنین از دیگر خواص شیر سویا برای لاغری میزان فیبر بالای آن است که با مصرف آن فرد احساس سیری می کند و در نتیجه اشتهای فرد کاهش می یابد.

کاهش عوارض یائسگی با مزیت های شیر سویا

یکی دیگر از فواید شیر سویا کمک به کاهش عوارض یائسگی می باشد. شیر سویا حاوی موادی به نام فیتواستروژن است. فیتواستروژن یعنی استروژن بسیار ضعیف. عوارض یائسگی از جمله پوکی ‌استخوان به دلیل کمبود یا عدم ترشح هورمون استروژن در بدن اتفاق می‌ افتند. همانگونه که بالا بودن استروژن در بدن نیز برخی مشکلات دیگر را برای بانوان ایجاد خواهد کرد. فیتواستروژن موجود در شیر سویا باعث میشود حالتی در بدن شکل گیرد مانند این که استروژن در بدن وجود دارد. در نتیجه، هم عوارض یائسگی و هم پوکی استخوان ایجاد نمیگردند. البته این نکته را هم در نظر بگیرید که خانم‌ها باید قبل از یائسگی شروع به مصرف شیر سویا کرده باشند.

فواید شیر سویا برای پیشگیری از بیماری ‌ها

اصلی ترین خواص سویا ، کاهش کلسترول خون، بیماری ‌های قلبی، کاهش عوارض یائسگی، پوکی استخوان و کنترل وزن است. علاوه بر این چون سویا شبیه شیر است اما لاکتوز ندارد، برای افرادی که دچار عدم تحمل لاکتوز هستند، بسیار مفید است. همچنین سویا فیبر بسیار بالایی دارد که میزان کلسترول را پایین و حجم مدفوع را بالا می ‌برد. بنابراین مصرف کنندگان شیر سویا دچار یبوست نمی شوند و خطر بیماری های ناشی از سرطان روده و یبوست در آن ها کاهش می یابد.

فواید شیر سویا

شیر سویا و کاهش سقط جنین

محققان و کارشناسان می گویند زنانی که از طریق کاشت تخمک بارور شده اند مصرف شیر سویا در این افراد می تواند شانس آن ها برای بارداری تا شش درصد افزایش دهد. همچنین افرادی که تا به حال نتوانسته اند باردار شوند مصرف شیر سویا می تواند شانس باروری آن ها را افزایش دهد. طبق بررسی ‌‌هایی که انجام شده است زنانی که شیر سویا مصرف می ‌کنند احتمال بارور شدن آن ها از طریق آی وی اف تا ۵۰ درصد و در سایرین ۹ درصد افزایش می یابد. از طرف دیگر شیر سویا احتمال سقط جنین را بسیار کاهش می ‌دهد.

درمان ریزش مو

همانطور که می دانید ریزش مو یکی از مشکلات بسیار شایع در بین اکثر افراد می باشد که با کمک شیر سویا می توانید این مشکل را برطرف کنید زیرا، شیر سویا دارای مقادیر فراوانی فولیک اسید، آهن، پروتئین، کلسیم، پتاسیم و انواع ویتامین B می باشد که کمک بی نظیری به درمان ریزش مو و درخشندگی مو ها می کند همچنین، زیری نوک مو و موخوره را نیز برطرف می کند.

بررسی فواید بی نظیر شیر سویا

پیشگیری و درمان سرطان پروستات

طبق تحقیقات انجام شده شیر سویا دارای مقادیر فراوانی ایزوفلاون می باشد که قادر به مبارزه با سرطان پروستات می باشد و به دلیل داشتن دیگر آنتی اکسیدان ها به منظور پیشگیری از سرطان های دیگر نیز بسیار مناسب است.

پایین آوردن کلسترول

طبق تحقیقات انجام داده شده از دیگر فواید بی نظیر شیر سویا کاهش کلسترول بد خون می باشد و در نتیجه خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را نیز کاهش می دهد بنابراین، اگر از چربی خون بالا رنج می برد از این ماده استفاده نمایید.

فواید شیر سویا بر سلامت بدن

بهبود عدم تحمل لاکتوز

برخی از افراد قادر به تحمل لاکتوز نمی باشند که استفاده از شیر سویا روش بسیار مفیدی است زیرا، دارای چربی کم و مقادیر فراوان کلسیم است، اما در صورت حساسیت داشتن به شیر گاو به احتمال زیاد نسبت به شیر سویا نیز حساسیت داشته باشید از این رو، بهترین کار این است که با احتیاط آن را مصرف کنید و در صورت بروز حساسیت از مصرف آن خودداری نمایید.

شادابی و درخشندگی پوست

شیر سویا نقش مهمی در سلامت پوست ایفا می کند زیرا، دارای مقادیر فراوانی ویتامین E است و کمک زیادی به بازسازی سلول های مرده پوست می کند بنابراین، می توانید مقداری از آن را بر روی پوست صورت و گردن اعمال کرده و اجازه دهید به مدت بیست دقیقه بماند، به منظور رسیدن به نتیچه دلخواه هفته دو تا سه بار از این روش استفاده کنید.

عوارض شیر سویا

یکی از مشکلات و مسائلی که شیر سویا به همراه خود دارد ایجاد حساسیت است. زیرا بعضی‌ ها به مواد تشکیل دهنده سویا حساسیت دارند از این رو، وقتی برخی از افراد شیر سویا را برای اولین بار مصرف می کنند، مانند افرادی که به گوجه فرنگی و بادمجان حساسیت دارند، دچار گرفتگی صدا و کهیرهای پوستی می ‌شوند.

شیر سویا

شیر سویا از روش های مختلفی در سراسر دنیا تهیه می شود. در ایران به دلیل اینکه شیر سویا طعم و بویی شبیه به لوبیا دارد در گذشته مورد استقبال قرار نگرفته است از این رو تولید کنندگان این ماده غذایی در ایران با افزایش دما در مرحله تولید، بو و مزه ی لوبیایی شیر سویا را تا حد ممکن کم می کنند. شیر سویا دارای مزیت ها و فواید دارویی فراوانی می باشد.

با توجه به مزیت ها و فواید بی نظیری که این ماده غذایی دارد سعی کنید در سبد غذایی خود این ماده با ارزش را قرار دهید و از خواص بی شماری که برای شما به همراه می آورد لذت ببرید. در این مقاله با خواص شیر سویا و فواید و مزیت های با ارزش این ماده غذایی آشنا شدید. در صورت تمایل می توانید برای داشتن اطلاعات در زمینه فواید و مزیت های دارویی و درمانی انواع مواد غذایی به بخش خواص مواد غذایی مراجعه نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *