دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

مهمترین فواید و خواص عدس و مضرات آن

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۴ دی ۱۳۹۹
  • ۰

عدس یکی از گیاهانی است که علاوه بر خواص بی شمار, مصرف بیش از حد آن می تواند مضر باشد. مصرف این گیاه برای مادران باردار و شیرده و کودکان مفید است.

عدس یکی از حبوبات های شناخته شده به خصوص در ایران می باشد.از قدیم از این حبوبات برای طبخ عدس پلو استفاده می کردند. این گیاه تنوع زیادی دارد و خواص زیادی برای آن ذکر شده است. از جمله ویتامین های موجود در عدس می توان به A, B1, B2 اشاره کرد، در ادامه مطلب شما با خواص عدس آشنا خواهیم کرد

مهمترین فواید و خواص عدس

عدس یکی از انواع حبوبات بسیار خوشمزه و پرطرفدار است و به دلیل داشتن فواید بی نظیر نقش مهمی در سلامت بدن ایفا می کند، بنابراین پیشنهاد می کنیم تا پایان مطلب همراه ما باشید تا با فواید بی نظیر آن بیشتر آشنا شوید.

خواص عدس

درمان کم خونی

حدود ۶ میلی گرم آهن در عدس باعث شده این حبوبات به عنوان یکی از منابع تامین آهن محسوب شود و به همین دلیل مصرف آن به زنان باردار و شیرده و رفع کم خونی توصیه می شود.

بهبود عملکرد کلیه

عدس دارای مقداری زیادی پتاسیم می باشد که به همین دلیل فعالیت کلیه را زیاد کرده و باعث می شود تا برای دفع سموم از بدن بسیار مفید باشد که یکی از خواص عدس به شمار می رود.

کاهش کلسترول

فیبرهای کاهش دهنده چربی بد خون, در عدس موجود است، از این رو مصرف این گیاه به کم کردن کلسترول خون کمک کرده و حتی قند خون را تنظیم می کند و در نتیجه در سلامتی قلب تاثیر زیادی می گذارد.

  •  آرون گروپس

فواید بی نظیر عدس

تامین انرژی مورد نیاز یدن

با توجه به این که عدس دارای مقدار زیادی کالری و مواد معدنی و آب است، یک غذای کامل به شمار می رود و انرژی مورد نیاز بدن انسان را تامین می کند.

سرشار از پروتئین

عدس به دلیل دارا بودن مقداری زیادی پروتئین می تواند جایگزین مناسبی برای گوشت گاو باشد و از این رو می تواند برای افرادی که به هر دلیل نمی توانند از گوشت گاو استفاده کنند، تجویز شود.

درمان یبوست

مصرف عدس یبوست را درمان می کند و تقویت کننده معده و برطرف کننده گاز معده است, از این رو باعث پیشگیری از بیماری های گوارشی می شود.

عدسی و خواص آن

سلامت مغز

عدس یک منبع بسیار خوبی برای رشد و نمو کودکان و تقویت عضلات آن ها است و همچنین سلول های مغز را افزایش داده و در نتیجه برای افزایش هوش و حافظه بسیار موثر است.

پیشگیری از سرطان

عدس سرشار از فیتواستروژن ها و آنتی اکسیدان است که کمک زیادی به جلوگیری از برخی انواع سرطان ها می کند به خصوص سرطان هایی که مرتبط با هورمون بدن هستند از جمله : سرطان پروستات و سرطان پستان.

فواید شگفت انگیز عدس

 

سلامت قلب

همانطور که می دانید یک از علل اصلی مرگ و میر در دنیا بیماری های قلبی ها می باشد که داشتن سبک زندگی ناسالم و همچنین استفاده از رژیم غذایی نامناسب سبب افزایش خطر مبتلا شدن به بیماری های قلبی می شود از این رو، مصرف خوراکی هایی مانند عدس که دارای مقادیر فراوانی فیبر هستند سبب کاهش خطر مبتلا شدن به بیماری قلبی می شود.

کاهش چین و چروک

از آن جا که مصرف عدس در دستگاه های داخلی بدن تاثیر مثبت می گذارد، در نتیجه فواید عدس برای سلامتی پوست نیز بسیار مفید است زیرا، عدس داری مقادیر فراوانی آنتی اکسیدان است که سبب محافظت از پوست در برابر رادیکال های آزاد می شود در نتیجه از بروز چین و چروک بر روی پوست جلوگیری می کند بنابراین، با کمک عدس می توانید پوستی سالم و زیبا داشته باشید.

بررسی خواص عدس

درخشندگی پوست

به منظور درخشندگی پوست می توانید از ماسک عدس استفاده کنید فقط کافی است، ماست را با آب لیمو ترس ترکیب کرده و به آن عدس پخته و له شده بیفزایید سپس مخلوط را داخل مخلوط کن ریخته و ترکیب به دست آمده از آن را بر روی پوست تان قرار دهید اجازه دهید این ماسک به مدت بیست دقیقه بر روی پوست تان بماند.

تقویت سیستم ایمنی بدن

به دلیل اینکه عدس غنی از ویتامین، مواد معدنی و آنتی اکسیدان است نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن ایفا می کند و از بدن در مقابل بیماری ها و التهاب محافظت می کند.

فواید باورنکردنی عدس

درمان زردی پوست

به منظور درمان زردی پوست می توانید کمی عدس و تخم خربزه را با هم پخته و به شکل ضماد بر روی پوست اعمال کنید تا تاثیر شگفت انگیز آن را جهت برطرف شدن شدن زردی پوست مشاهده کنید.

مضرات عدس

از آن جا که عدس حاوی مقدار زیاد و متنوعی از فیبرها است، دیر هضم می باشد و ممکن است نفخ ایجاد کند. مصرف بیش از حد عدس باعث می شود خون غلیظ شود و جریان آن در رگ ها کند شده و در نتیجه میل جنسی را کاهش می دهد.

تاکید می شود مصرف زیاد عدس مضر است و باید کم و در حد اعتدال و با توجه به نیاز بدن استفاده شود. عدس را می توان به شیوه های مختلف مصرف نمود. این گیاه سریع پخته می شود و دارای آب لعاب داری است که خواص عدس در آن نیز موجود است.

در پایان پیشنهاد می کنیم به منظور آشنایی بیشتر با خواص حبوبات می تونید بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *