دسته ها
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

هفته ۳۰ بارداری, دانستنی ها و نکات هفته سی ام بارداری

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۱۸ آذر ۱۳۹۹
  • ۰

تغییرات جدیدی در هفته ۳۰ بارداری برای جنین و زنان باردار رخ می دهد. مادر باردار در این هفته احساس سنگینی و عدم تعادل می کند و مغز کودک به سرعت در حال رشد است.

در هفته سی تقویم بارداری, اتفاقات جدیدی برای زنان باردار و کودک درون رحم آن ها می افتد. در هفته سی ام بارداری, مغز کودک فعال تر می شود و هر لحظه باهوش تر عمل می کند. مشکلات جدیدی ممکن است مادر باردار را در این هفته اذیت کند از جمله آن ها می توان سوزش معده و درد معده را نام برد. در این مطلب با تمام دانستنی های هفته سی ام بارداری آشنا می شویم، بنابراین اگر شما از آن دسته مادرانی هستید که در مورد هفته ۳۰ بارداری اطلاعات کافی ندارید بهتر است تا پایان مطلب همراه ما باشید.

تغییرات کودک در هفته ۳۰ بارداری

هفته 30 بارداری

وزن کودک ۱۸۰۰ و طول او حدود ۳۸ سانتی می شود. در هفته سی ام بارداری, حدود ۷۰۰ گرم مایع آمنیوتیک اطراف جنین وجود دارد که با گذشت زمان و در هفته های آینده که حجم کودک بیشتر از قبل می شود, حجم مایع آمنیوتیک اطراف او نیز کاهش خواهد یافت.

تقویم بارداری

بینایی کودک در این هفته از بارداری هفته به هفته, همچنان در حال رشد و تقویت می باشد ولی هنوز هم قوه بینایی او تیز و قوی نیست. کودک در این هفته مدام چشمان خود را باز و بسته می کند و قادر به تمایز بین تاریکی و روشنایی است. این در حالی است که بعد از تولد, کودک بیشتر چشمانش را در طول روز بسته نگه می دارد و هنگامی که چشمانش را باز می کند می تواند به تغییرات نور واکنش نشان دهد. با این حال او تنها قادر به تشخیص اشیاء ای است که تنها چند سانتی متر با صورت او فاصله داشته باشند. نوزاد در هفته سی ام بارداری, به اندازه ی یک کلم پیچ بزرگ است.

هفته 30 بارداری

  •  آرون گروپس

در حال حاضر, مغز کودک به سرعت در حال رشد می باشد و اندازه ی جمجمه و دور سر افزایش می یابد. این در حالی است که روند رشد بدن او, نسبت به گذشته کاهش یافته است.

هفته 30 بارداری

از دیگر تغییراتی نوزاد در این هفته از بارداری, می توان به بلند شدن مژه ها و ابروهایش, درشت تر شدن تارهای مویش, کامل شدن ناخن های دست و پاهایش و بیشتر شدن چربی در زیر پوست بدنش اشاره کرد. اکنون جنین کم کم چهره ی یک نوزاد تازه به دنیا آمده را به خود می گیرد.

تغییرات مادر در هفته سی ام بارداری

با وارد شدن مادر به هفته سی بارداری تغییراتی در بدن مادر به وجود می آید که در ادامه مطلب شما را با وضعیت مادر این دوره از بارداری آشنا خواهیم کرد.

بارداری هفته به هفته

احساس خستگی :

یکی از شایع ترین مسائلی که زنان باردار در هفته ۳۰ بارداری با آن روبرو می شوند, احساس خستگی است که در صورت داشتن مشکلاتی مانند بد خوابی و کم خوابی, این مسئله تشدید و ناراحت کننده تر می شود، با سپری کردن ۲۹ هفته از بارداری ممکن است انرژی قبلی را نداشته باشید و به دلیل بزرگ شدن جنین و تغییرات جسمی زودتر احساس خستگی کنید که بهتر است از دوستان ،همسر و خانواده تان کمک بگیرید و اگر به خاطر تکرر ادرار دچار بی خوابی می شوید بهترین راه این است که بعد از ساعت شش از نوشیدن مایعات خودداری نمایید.

تغییرات خلق و خو :

زنان باردار در این هفته, به دلیل افزایش هورمون های دوران بارداری سنگین تر می شوند و این مسئله باعث می شود که تعادل خود را از دست داده و مفاصل آن ها سست و شل شود و قادر به درست راه رفتن یا حمل اشیاء نباشند. به علاوه افزایش این هورمون ها سبب بازگشت دوباره تغییرات سریع در خلق و خوی می شود به طوری که در بیشتر موارد مادر باردار مجبور به آرام کردن خود می شود.

اندازه رحم در بارداری

پف صورت :

اکنون رحم در حدود ۱۰ سانتی‌متر بالاتر از ناف قرار گرفته و علاوه بر بدن صورت مادر باردار دچار پف شده است که همین پف باعث زیبایی و شفاف شدن پوست نیز می شود. از دیگر مسائل زنان باردار در سه ماهه آخر بارداری, می توان به علایمی نظیر یبوست ،تکرر ادرار ، سوزش سر دل ،کمر درد و پا دردهای سیاتیکی و تورم اشاره کرد.

کمر درد :

از دیگر نشانه هایی که مادر در هفته ۳۰ بارداری تجربه می کند کمر درد می باشد که اولین راه مبارزه با کمر درد در این دوران شیوه صحیح ایستادن است، با بزرگ شدن شکم بدن تان تمایل بیشتری به سمت قوز کردن یا خم شدن به سمت جلو دارد که منجر به کشیدگی بیشتر بدن تان می شود، به منظور بهبود کمر درد زمانی که نشسته اید صندلی کارتان را با یک توپ بارداری تعویض نمایید زیرا، حرکت توپ شما را مجبور می کند تا راست بنشینید در غیر اینصورت می افتید.

تغییراتی که در هفته 30 بارداری در مادر به وجود می آید

انقباض های شکمی و رحمی :

بروز درد کمر یا پشت شانه نشانه انقباض ها یا اتساع زود هنگام دهانه رحم یا زایمان زودرس می باشد که در برخی موارد بعد از گذراندن هفته سی بارداری انقباض های کوچکی به وجود می آید که طبیعی بوده و به منظور رفع این مشکل می توانید استراحت کنید اما، در صورتی که بیش تر از شش انقباض را تجربه می کنید علایم دیگر زایمان زودرس است از این رو، در صورت بروز انقباض های بیشتر حتما پزشک تان را در جریان بگذارید.

تنگی نفس در هفته سی حاملگی :

با وارد شدن مادر در این دوره از بارداری کودک به قفسه سینه نزدیک شده در نتیجه احساس تنگی نفس امری طبیعی خواهد بود که بعد از مدتی جنین تغییر وضعیت می دهد و به طرف لگن حرکت خواهد کرد.

وضعیت مادر در هفته سی بارداری

ترشحات مایع از واژن :

همانطور که می دانید در دوران حاملگی میزان ترشحات افزایش پیدا می کند، در این هفته از بارداری رنگ و بوی ترشحات باید مانند دیگر هفته های گذرانده باشد و در صورت احساس تغییر در رنگ و بوی ترشحات می توانید به پزشک مراجعه نمایید زیرا، امکان دارد به دلایل مختلفی باشد.

احساس افسردگی :

نگران بودن آینده فرزند امری کاملاً طبیعی است و در واقع به دنیا آوردن و بزرگ کردن کودک می تواند شما را هیجان زده و همچنین نگران کند اما، اگر این احساسات بیش از حد بزرگ شوند سبب آسیب رساندن به خودتان می شود از این رو، پیش از اینکه کاملاً افسرده شوید حتما با پزشک تان مشورت کنید تا به شما راهکارهای مفید و موثر را پیشنهاد دهد.

وضعیت بدن مادر در هفته سی بارداری

احساس خارش :

ممکن است در  هفته ۳۰ بارداری برفک را تجربه کنید که با کرم یا شیاف های واژنی می توانید این مشکل را برطرف کنید اما باز هم دکتر دارو ساز را در جریان بارداری بودن تان قرار دهید که بهترین روش جلوگیری از بروز این مشکل پوشیدن لباس های نخی و خودداری از صابون های قوی یا مواد شست و شوی زنانه می باشد که باعث مختل کردن رشد باکتری های سالم در واژن شود.

تغذیه در هفته سی حاملگی

داشتن تغذیه مناسب در دوران بارداری نقش مهمی در سلامت مادر و جنین ایفا می کند و در هفته ۳۰ بارداری نیز بدن به موادی احتیاج دارد که تا حدود زیادی در سیب زمینی دیده می شود اما از مصرف سیب زمینی سرخ کرده خودداری نمایید،بهتر است سیب زمینی را شسته سپس با پوست آب پز نمایید، به منظور تقویت بافت های عصبی و پروتئین مغز به چربی DHA نیاز دارید که این نوع چربی در ماهی سالمون ( تنها دو وعده در هفته)، روغن تخم کتان، رون گردو وجود دارد.

تغذیه مناسب در هفته سی بارداری

بررسی خوراکی های مفید و مضر در بارداری

  • کشک
  • آب لیمو ترش
  • آبغوره
  • سیب زمینی
  • روغن تخم کتان
  • روغن گردو
  • روغن زیتون
  • آب نارنج

خوراکی های مضر

  • غذا های تند
  • سرخ کردنی ها
  • ماهی دودی
  • سوشی ماهی
  • غذا های چرب

نکته : به منظور کمک به معده کمتر غذا بخورید تا باعث پر شدن معده تان نشود.

در چه مواقع باید به پزشک مراجعه کرد ؟

  • ورم ناگهانی دست و پا
  • سردرد شدید
  • تاری دید
  • له بینی، خونریزی و لکه های قرمز روشن

از آن جایی که از هفته سی ام بارداری, به تولد نوزاد نزدیک تر می شود, به زنان باردار توصیه می شود امادگی ها و آگاهی های مورد نیاز در مورد زایمان را فرا گیرند تا علاوه بر کاهش اضطراب و استرس آن ها, اقدامات مورد نیاز در هنگام زایمان را بدانند، در هفته ۳۰ بارداری نیز به مانند دیگر هفته های بارداری, تغذیه و مراقبت از مادر و جنین اهمیت ویژه ایی دارد. رعایت موارد تغذیه ایی و دیگر مراقبت ها به حفظ سلامتی مادر و جنین کمک بسیاری می کند، در پایان پیشنهاد می کنیم به منظور آشنایی بیشتر با بارداری هفته به هفته می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *