دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

طرز تهیه مرغ ترش لذیذ و نکاتی برای ایجاد طعم دلپذیر

  • مرضیه شاکری
  • ۳ تیر ۱۳۹۹
  • ۰

خورشت مرغ ترش یکی از خوشمزه ترین غذاهای سنتی گیلان است که از سبزی های معطر و تازه این استان تهیه می شود و طرفداران بسیاری دارد. در بخش طرز تهیه مرغ ترش در خدمت شما هستیم.

 مرغ ترش از غذاهای سنتی استان گیلان است. البته این غذا در استان مازندران نیز با اندکی تفاوت تهیه می شود که ما در این گفتار مراحل تهیه مرغ ترش گیلانی را به شما آموزش خواهیم داد.

طرز تهیه مرغ ترش به سبک گیلانی:

با آموزش و طرز درست کردن مرغ ترش همراه باشید تا یکی دیگر از انواع غذا با مرغ را به شما آموزش دهیم که از جمله غذاهای ایرانی و سنتی خوشمزه و پر طرفدار است. شما عزیزان به راحتی می توانید آن را در منزل تهیه کرده و سرو کنید.

طرز تهیه مرغ ترش

مواد لازم در دستور پخت مرغ ترش:

مرغ : یک عدد خردشده

پیاز متوسط : یک عدد ساطوری شده

روغن مایع : ۶ قاشق غذاخوری

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

آب نارنج یا آبغوره : نیم پیمانه

سبزی : ۳۰۰ گرم ساطوری شده (گشنیز، جعفری، شوید، تره، خلواش یا نعناع)

لپه : ۱۲۰ گرم

تخم‌ مرغ : ۲ عدد

سیر تازه : یک ساقه ساطوری شده (اختیاری)

نمک و فلفل : به میزان لازم

دستور ساخت مرغ ترش:

ابتدا مرغ تکه تکه شده را تمیز بشویید و بگذارید تا خشک شود. سپس مقداری نمک روی آن بپاشید. روغن را در ظرفی ریخته و مرغ ها را درون آن سرخ کرده و در نهایت از ظرف خارج کنید.
پیاز را درون روغن بریزید و کمی تفت دهید تا طلایی شود، سیر و سبزی تازه را نیز به آن اضافه کرده و با پیاز کمی تفت دهید.
لپه را در ظرفی جداگانه با مقداری آب بپزید. پس از پخته شدن لپه ها، آنها را درون صافی ریخته و آبکش کنید. پس از آن که آب روی لپه ها کشیده شد آن را به مخلوط پیاز و سیر و سبزی اضافه کنید.

مرغ را نیز به خورشت اضافه کرده و با مقدار نیم پیمانه آب جوش به همراه آبغوره به خورشت بیافزایید و درب آن را ببندید. خورشت باید به مدت یک ساعت روی حرارت ملایم پخته شود تا جا بیافتد.

پس از آنکه مرغ پخته شد، نمک و فلفل را به میزان لازم به آن اضافه کنید.

در ظرفی جداگانه تخم مرغ ها را بشکنید و هم بزنید تا زرده و سفیده آن کاملا مخلوط شود. سپس آن را روی خورشت بریزید و مدت ۵ دقیقه صبر کنید تا تخم مرغ ها کاملا بپزد. سپس این خورشت را به همراه پلو سرو کنید.

دستور آشپزی برای تهیه مرغ ترش

نکاتی در خصوص طعم بهتر مرغ ترش:

سبزی را به گونه ای اضافه کنید که مقدار گشنیز آن از بقیه بیشتر باشد. بقیه سبزی ها را به میزان یکسان می توانید اضافه کنید.

دقت داشته باشید که نعناع را در حد چند برگ اضافه کنید زیرا مقدار زیاد نعناع باعث تلخ شدن خورش می شود.

در محموده گیلا نوعی سبزی به نام خلواش وجود دارد که به جای نعناع از آن استفاده می کنند. اگر به این نوع سبزی دسترسی دارید می توانید از آن به جای نعناع استفاده کنید.

لپه را از قبل به مدت ۵ الی ۶ ساعت در آب بخیسانید و مرتب آب آن را تعویض کنید تا نفخ آن گرفته شود و از طرفی زودتر بپزد.

آموزش تهیه مرغ ترش با انار

مرغ ترش نیز همچون سبزی پلو با مرغ و قلیه مرغ از جمله غذایی سنتی و محلی است که هر منطقه و شهری از ایران افراد بر اساس ذائقه خود با دستوری متفاوت آن را طبخ می نمایید. یکی دیگر از روش های پخت مرغ ترش استفاده از رب انار است که البته در صورت دلخواه می توان به آن گردو نیز اضافه کرد، برای آشنایی با این دستور پخت خواهشمندیم در ادامه این بخش نیز ما را همراهی کنید.

مواد لازم:

  • گوشت مرغ: ۲ تکه
  • رب انار: ۳ قاشق غذا خوری
  • آلو: ۸ عدد
  • رب گوجه فرنگی: ۱ قاشق غذا خوری
  • پیاز متوسط: ۱ عدد
  • فلفل و نمک: به میزان کافی
  • آب : به مقدار لازم

طرز تهیه مرغ ترش با رب انار

دستور پخت:

در تهیه مرغ ترش با انار ابتدا باید بعد از پاک کردن مرغ و تقسیم آن به قطعات کمی کوچک تر، تکه های مرغ را خوب بشویید و دو تکه مرغ را درون قابلمه حاوی دو لیوان آب بریزید و ظرف را بر روی حرارت قرار دهید. بعداز گذشت ۱۵ دقیقه زمانی که مرغ مقدار کمی نیم پز شد ظرف را از روی حرارت بردارید.

درون ظرفی دیگر  پیاز خرد شده را به همراه مقداری روغن تفت دهید و سپس تکه های مرغ، فلفل و نمک را نیز به پیاز تف داده شده اضافه نمایید و مجددا مقداری مرغ ها را تف دهید تا کمی طلایی شوند.

آنگاه رب انار و رب گوجه فرنگی را نیز به مواد بیافزایید و مقداری تف دهید.

در مرحله آخر ۲ لیوان آب گرم را به همراه آلوها به مواد اضافه کنید و به غذا زمان بدهید تا بپزد و خوب جا بیفتد. مرغ ترش شما آماده شده است و می توانید آن را در کنار پلوی آماده شده و دیگر مخلفات سرو نمایید.

روش دوم تهیه مرغ ترش

امیدواریم که از  آموزش ساخت مرغ ترش لذت برده باشید و بتوانید از انواع غذای ایرانی تهیه و از سرو آن لذت ببرید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *