دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

10 باور غلطی که در رابطه با اقلیم منطقه ای و شرایط ویژه جوی وجود دارد

  • سمیه نیک فرجام
  • ۲۸ فروردین ۱۳۹۷
  • ۰

بیشتر افراد از مفاهیم به کار رفته شده در آب و هوا شناسی اطلاعات کافی ندارند و تصورات اشتباهی در این زمینه وجود دارد این اطلاعات نیازمند تخصص می باشند اما آگاهی ابتدایی از آن نیز برای زندگی روزمره کافی است.

بسیاری از ما در زندگی روزمره خود با پدیده هایی مانند بارش، تگرگ، برف، وزش باد و هوای سرد مواجه بوده ایم و این پدیده های را به شکل های مختلفی تجربه کرده ایم بنابراین آگاهی از برخی مسائل جوی می تواند در برخورد با این پدیده ها شما را یاری کند.

اقلیم منطقه ای و شرایط ویژه جوی

1- باران یخی و تگرگ با یکدیگر متفاوت اند:

تگرگ، باران یخی و باران منجمد سه پدیده بارشی گوناگون هستند که بنا به تصوری اشتباه با یکدیگر اشتباه گرفته می شوند باران یخی یک پدیده بارشی است که در آن برف های ریز به شکل آب شده بر روی سطح زمین قرار می گیرند باران منجمد نیز بارانی است که هنگام باریدن بر سطح زمین به شکل تشکیل می شود و تگرگ نیز همراه با پدیده رعد و برق شدید است و در ماه هایی از سال که هوا گرم است این اتفاق می افتد.

اقلیم منطقه ای و شرایط ویژه جوی

2- تفاوت اقلیم و شرایط جو:

به طور کلی شرایط جوی شرایطی ناپایدار و غیر طبیعی است که در مدت زمان کوتاه رخ می دهد اما زمانی که قسمتی از سیاره زمین برای مدت زیادی از هوای گرم یا سرد برخوردار است به آن اقلیم و آب و هوا گفته می شود.

3- علت علمی وزش باد:

فشاری که از سمت بالا به سمت پایین ایجاد می شود موجب می شود تا هوا به سمتی حرکت کند و این حرکت از سمت بالا به پایین صورت می گیرد کهه موجب وزش باد می شود.

4- معنای صحیح هوای مرطوب:

زمانی که هوا مرطوب می باشد در واقع ما به رطوبت نسبی هوا اشاره داریم و تنها درصد روطوبت نشان دهنده میزان رطوبت هوا نمی باشد در هوای گرم رطوبت هوای بیشتری وجود دارد بنابراین رطوبت 40 درجه در دمای 80 درجه نسبت به رطوبت 40 درصد در هوای 50 درجه بیشتر می باشد.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

اقلیم منطقه ای و شرایط ویژه جوی

5- در هوای بسیار سرد نیز برف می بارد:

این تصور غلط در میان برخی وجود دارد که زمانی که هوا بیش از اندازه سرد باشد برف نمی بارد در صورتی که این موضوع صدق نمی کند و در قطب جنوب با وجود دمای بسیار پایین و هوای سرد برف و سفیدی زمین به چشم می خورد.

6- در هوای ابری نیز احتمال آسیب به پوست وجود دارد:

طبق تحقیقات میزان 80 درصد از پرتو فرابنفش در خورشید می تواند از ابرها عبور کنند و این در شرایط جوی ابری نیز وجود دارد بنابراین استفاده کردن از کرم های ضد آفتاب در این مواقع نیز ضروری است.

اقلیم منطقه ای و شرایط ویژه جوی

7- پیش بینی کردن وضعیت هوا کار دشواری است:

پیش بینی هوا نوعی تخمین زدن و احتمال دادن است و در این زمینه هیچ قطعیتی وجود ندارد و فردی که این کار را انجام می دهد طبق یک سری از محاسبات احتمالی این نتایج را اعلام می کند.

اقلیم منطقه ای و شرایط ویژه جوی

8- طوفان ها پدیده یکسانی هستند:

تصور این موضوع که طوفان ها در مناطق مختلف یک پدیده یکسان هستند کاری اشتباه است و طوفان و گردبادها در مناطق مختلف گرمسیری و دریایی متفاوت هستند.

9- کولاک و بوران دو پدیده متفاوت هستند:

زمانی که ما شاهد پدیده بارش برف به طور سنگین هستیم با پدیده بوران روبه رو نیستیم در علم هواشناسی ملی، بوران زمانی است که ما بارش برف را به طور سنگین و با وزش بادهایی با سرعت 60 کیلومتر بر ساعت و فاصله دید کمتر از 400 متر در مدت زمان بیشتر از 3 ساعت داشته باشیم معنا می کنند.

اقلیم منطقه ای و شرایط ویژه جوی

10- رعد و برق گرمایی وجود ندارد:

برخی فکر می کنند رعد و برق زمانی ایجاد می شود که هوا گرم باشد و لی به طور کلی این پدیده زمانی رخ می دهد که هوا دمای خنکی داشته باشد و رعد و برق گرمایی زمانی صورت می گیرد که طوفان نیز به همراه داشته باشد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *