دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

بررسی رنو کلیو نسل چهار و آنچه باید درباره اش بدانید

  • حکیمه فهیمی
  • ۲۸ فروردین ۱۴۰۲
  • ۰

رنو کلیو از سال ۱۹۹۰ به بازار معرفی شد و همواره یکی از پرطرفدارترین خودروهای هاچ بک این شرکت بوده است. در این مطلب به بررسی رنو کلیو نسل چهارم می پردازیم.

تا کنون نسل های مختلفی از رنو کلیو به بازار روانه شده اند که همه مدل ها خودروهایی کوچک، کاربردی، جوان پسند و نسبتا ارزان قیمت بوده اند. این مشخصات در نسل چهارم کلیو به کمال رسیده اند. در ادامه با بررسی رنو کلیو نسل چهارم همراه ما باشید.

بررسی رنو کلیو نسل چهارم

از سال ۱۹۹۰ رنو کلیو روانه بازار شده و همواره یکی از پرطرفدارترین خودروهای هاچ بک این شرکت بوده است. کلیو به عنوان خودروی هاچ بک توانست موفقیت بزرگی در بازار کسب نماید و نخستین نسخه در بین محبوب ترین و پرفروش ترین خودروهای بازار اروپا باشد.

کلیو به همراه فولکس واگن گلف هم خودروی موفق بازار اروپا بوده و هم چندین مرتبه به عنوان خودروی سال برگزیده شده است. تاکنون نسل های مختلفی از رنو کلیو روانه بازار شده اند که همه مدل ها خودروهایی کوچک، کاربردی، جوان پسند و نسبتا ارزان قیمت بوده اند.

این مشخصات در نسل چهارم رنو کلیو به کمال خود رسیده است. کلیو می تواند مشتریان مختلفی را جذب نماید. مدل پایه ۰.۹ لیتری این خودرو می تواند مشتریان ماشین های اقتصادی را به سوی خود سوق دهد و مدل rs هم با قدرت ۲۰۰ اسب بخار طرفداران هاچ بک اسپرت را به خود جلب می کند.

شایان ذکر است نسل چهارم رنو کلیو از سال ۲۰۱۲ به بازار معرفی و تا سال ۲۰۱۹ روی خط تولید قرار داشت. در ادامه به بررسی و مرور مشخصات رنو کلیو نسل چهارم خواهیم پرداخت.

  •  آرون گروپس

طراحی ظاهر

بررسی ها نشان می دهد رنو کلیو در نسخه های قبلی هر چند طراحی جذاب داشته ولی تاحد زیادی ساده بود. اما در نسل چهارم رویکرد رنو کاملا متفاوت شده و بدنه ای جذاب برای هاچ بک پرطرفدارش طراحی کرده که مشتریان را بیشتر به سمت خود جذب کند.

در اولین نگاه به ظاهر رنو کلیو به طراحی اسپرت آن در قالب یک خودروی هاچ بک پی می برید. در نمای جلو شاهد چراغ های ال ای دی با طراحی منحصر به فرد سی شکل که همانند چشم هایی با ابروهای درهم کشیده دیده می شود، نشان بزرگ رنو در مرکز جلو پنجره، کاپوت با خطوط برجسته و خشن می باشیم که همگی چهره خشن و تهاجمی به رنو کلیو بخشیده است.

می توان گفت بارزترین نکته در این نما چراغ های درشت و زیبای خودرو است. جلو پنجره نیز شبیه سایر خودروهای رنو مانند رنو اسکالا و رنو کپچر بوده و نشان رنو را در وسط تعبیه نموده است. دو چراغ روشنایی روز هم به صورت نوارهایی کوتاه داخل جلو پنجره قرار گرفته و محل تعبیه آن ها کمی عجیب به نظر می رسد.

اما در مدل های فیس لیفت ۲۰۱۷ این چراغ روشنایی روز حذف شده و به جای آن نوار نئونی داخل چراغ اصلی قرار دارد که مدرن تر و زیباتر است. سپر خودرو ساده بوده اما ایرادی وارد نیست و تنها نکته قابل انتقاد عدم حضور چراغ مه شکن در تیپ پایه است. در بررسی نمای جانبی رنو کلیو شاهد حالت کلی بدنه تخم مرغی شکل هستیم که کلیو را جزو زیباترین کلاس خودش قرار داده است.

گلگیر جلو حجیم بوده و یک برآمدگی هم از درب عقب شروع و تا چراغ عقب امتداد دارد. در بخش پایین درب ها نیز یک زه پلاستیکی به صورت زیبایی کار گذاشته شده است. در تیپ پایه کلیو رینگ های فولادی با قالپاق پلاستیکی استفاده شده اما در تیپ های بالاتر رینگ های آلیاژی زیباتر هستند.

رنو کلیو نسل چهارم دیگر در مدل سه درب تولید نمی شود اما رنو سعی داشته تا مخفی کردن دستگیره های درب های عقب داخل ستون انتهایی فرم سه درب به آن بخشد. به طور کلی نمای جانبی کلیو بدنه عضلانی و برجسته و در قسمت چرخ ها رینگ های ۱۷ یا ۱۸ اینچی سیاه و سفید آلیاژ آلومینیوم، دستگیره درب های ردیف عقب مخفی نمای خودروی دو درب کوپه را ایجاد کرده است.

در ادامه به بررسی نمای عقب رنو کلیو نسل چهارم می پردازیم. در این نما شاهد شباهت زیاد با رنو کپچر هستیم. در نمای عقب چراغ ها مانند نمای جلو طراحی سی شکل داشته و طراحی کوپه مانند به همراه اگزوز دوبل کرومی به خودنمایی می پردازد.

نمای عقب رنو کلیو رامی توان بهترین بخش خودرو دانست به طوری که حتی از نسخه گران تر رنو یعنی مگان هاچ بک هم جذاب تر می باشد. حالت کلی نمای عقب عضلانی است و چراغ های بارکی جلوه ای زیبا و اسپرت ایجاد کرده اند. رنو قسمت پایین سپر عقب را هم سیاه نموده تا فرم اسپرت داشته باشد.

به طور کلی رنو کلیو در طراحی بیرونی خودرویی بسیار جذاب و با فاکتورهای یک خودرو محبوب می باشد و به خاطر این طراحی مورد تحسین قرار می گیرد. در قسمت ابعاد نیز این خودرو دارای طول و عرض و ارتفاعی به ترتیب ۱۴۴۸،۱۷۷۷،۴۰۶۲ میلی متر می باشد. فاصله محوری نیز ۲۵۸۹ میلی متر است.

طراحی فضای داخلی

در بررسی ها مشخص شد برای ورود به کابین رنو کلیو بایستی از ریموت همیشگی رنو که شبیه کارت اعتباری است، استفاده نمایید. که از زمان رنو مگان برای ما آشنا است. متاسفانه کیفیت ساخت ریموت در کلیو چندان بالا نیست. با باز کردن درب کلیو فضایی آشنا تداعی می شود چرا که این زبان طراحی به رنو کپچر خیلی نزدیک است.

غربیلک فرمان، پشت آمپری و هر آنچه که مقابل دید راننده است کاملا شبیه رنو کپچر می باشد. ولی داشبورد تا حدودی متفاوت بوده و دارای صفحه ای برجسته و ساده است. کابین خودرو با روکش چرم مشکی براق حس خیلی خوبی القا می کند و در عین حال نمایشگر لمسی به سیستم جهت یابی دینامیکی مجهز است که حال و هوای مدرنی به رنو کلیو می بخشد.

صندلی راننده و کمک راننده فضای زیادی داشته ولی ممکن است صندلی های عقب این طور نباشند. رنو کلیو در قسمت عقب فضای جاداری ندارد و سقف شیبدار و صندلی های عقب مرتفع سبب شده فضا برای سرنشین حتی کاهش یابد. به جای آن صندوق عقب آن خیلی بزرگ بوده و بارگیری را راحت می نماید.

در نسخه پایه رنو کلیو سیستم تهویه خودکار و مانیتور وجود ندارد و این موضوع سبب نمود بیشتر سادگی کابین می شود اما در مدل های فول کابین مدرن تر و چشم نواز تر دیده می شود به ویژه که به جز مانیتور و تودوزی مدل های فول کلیو رنگ های متنوعی هم دارند.

بدون شک جذاب ترین بخش کابین غربیلک فرمان خوش دست و قطور آن با روکش چرم مصنوعی و پشت آمپرهای خاص و مدرن می باشد. بررسی ها نشان می دهد از لحاظ فضای کابین رنو کلیو فضای کمتری نسبت به مگان یا رنو ساندرو داشته اما کوچکی آن مثل پژو ۲۰۶ آزاردهنده نخواهد بود و سرنشینان بزرگسال در صندلی عقب تا حدودی راحت هستند.

با توجه به ابعاد خودرو فضای پا و سر خوب بوده اما اگر سه نفر در صندلی عقب قرار بگیرند راحتی آن ها به طرز چشمگیری کاهش می یابد. به طور کلی کیفیت کابین کلیو در حد رنو ساندرو بوده و از این نظر نسبت به رقبای کره ای مانند هیوندای i20 در درجه پایین تر قرار می گیرد.

ایمنی خودرو

در بررسی ها مشخص شد رنو کلیو در سال ۲۰۱۲ توانسته ۵ ستاره ایمنی را از موسسه یورو انکپ دریافت نماید. البته مدل تست شده دارای ۶ ایربگ بوده و در مدل پایه فقط دو کیسه هوای جلو وجود دارد. در نسخه های فول کلیو ایربگ پرده ای، جانبی و جلو موجود هستند. با این جال نسخه پایه کلیو نیز خودرویی مستحکم و ایمن بوده زیرا محصولات سه ستاره مثل ساندرو لوگان دارای ایمنی خوبی هستند.

پیشرانه خودرو

رنو کلیو نسل چهارم با سه پیشرانه بنزینی و یک موتور دیزلی در بازار جهانی عرضه شد. موتورهای این خودرو قدرت های متفاوتی دارند. نسخه دیزلی از پیشرانه k9k بهره می برد. این پیشرانه جدید نبوده و گروه رنو نیسان این خانواده از پیشرانه های توروبو دیزل را از سال ۲۰۰۱ ارائه می دهد.

این پیشرانه نسخه های مختلفی داشته و در محصولات رنو لوگان، ساندرو، مگان، نیسان، کلیو و … استفاده شده است. قدرت نسخه های مختلف پیشرانه k9k از ۶۵ اسب بخار شروع و به ۱۲۰ اسب بخار می رسد و گشتاورها هم از ۱۶۰ شروع و تا ۲۶۰ نیوتن متر ادامه دارد.

جالب این است که مرسدس بنز نیز در برخی محصولاتش از این پیشرانه با کد om607deبهره برده است. گفتنی است پیشرانه از نوع تسمه تایمی بوده و اگر به موقع تعویض نشود خسارت زیادی به بار می آورد زیرا به علت طراحی محفظه احتراق در صورت پارگی تسمه تایم تمام یا بخشی از سوپاپ ها از بین می روند.

در پیشرانه ای که قدرت ۷۵ اسب بخار و قدرت ۲۰۰ نیوتن متر را ارائه می دهد انتقال نیرو به چرخ های جلو به کمک گیربکس ۵ دنده دستی صورت می گیرد. نسخه ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ هم قدرت ۱۲۰ اسب بخار را در ۴۹۰۰ دور در دقیقه به همراه گشتاور ۱۹۰ نیوتن متر در ۲۰۰۰ دور در دقیقه ارائه می دهد.

امکانات و تجهیزات

از نظر امکانات رنو کلیو به عنوان خودروی بروز اروپایی فهرست کاملی از تجهیزات را با خود همراه کرده است که شامل فرمان برقی، تهویه مطبوع دستی، شیشه های برقی جلو، سیستم هشدار نبستن کمربند ایمنی برای سرنشینان جلو، سیستم ورود و استارت بدون کلید، کروز کنترل، بلوتوث، صندلی های ایزوفیکس، تنظیم نور پشت آمپرها، سیستم قفل مرکزی، سیستم تنظیم ارتفاع چراغ های جلو، اینترفیس، سیستم صوتی، سیستم های ترمز و پایداری ABS, EBA, ASR, HSA, ESC, ETC ، سنسور پارک عقب، آینه الکتروکرومیک، کیلومتر شمار دیجیتالی، گرمکن آینه های جانبی، رینگ های ۱۷ و ۱۸ اینچی، ایربگ های راننده و سرنشین جلو، چراغ هشدار فشار باد لاستیک ها، و … می باشند.

تجربه رانندگی با کلیو

با گذاشتن ریموت کارتی شکل در اسلات و فشار کلید استارت پیشرانه دیزلی خودرو روشن می شود. صدای موتور شبیه کامیونت ها بوده که کمی نا آشناست. صدا به داخل اتاق نفوذ داشته و کاملا صدای موتور حس می شود. شروع حرکت حسی شبیه رنو تندر ایجاد می کند.

با فشار پدال گاز شتاب گیری کلیو خوب بوده ولی برای سرعت گیری دور موتور محدود بوده و به ۴۵۰۰ دور هم نمی رسد. این موضوع سبب شده با وجود قدرت و کشش بالای پیشرانه شتاب گیری سریعی را نتوان تجربه کرد. به لطف گشتاور موتور دیزلی در همه دنده ها کشش خودرو خوب بود.

کشش بالا تنها مزیت پیشرانه دیزلی نبوده بلکه این موتور به مصرف خیلی کم گازوئیل نیز علاقه دارد. مصرف شهری خودرو ۴.۱ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر بوده و در جاده در هر صد کیلومتر ۳.۳ لیتر مصرف سوخت دارد. استاندارد آلایندگی کلیو یورو ۵ است که نشان می دهد خودروی طرفدار محیط زیست است.

ضمنا فرمان خیلی نرم بوده که سبب شده در رانندگی شهری کالری کمی برای حرکت خودرو مصرف کنید. ترمزها هم قدرت خوبی داشته و می توان گفت کمی بهتر از ساندرو عمل می کنند. سیستم ABS به همراه دیسک های ترمز خنک شونده در جلو خیلی خوب از پس متوقف نمودن هاچ بک ۱۰۷۱ کیلوگرم بر خواهند آمد.

هندلینگ رنو کلیو هم متوسط بوده و می توان گفت در حد کیا ریو هاچ بک و هیوندای I20 می باشد. البته با اختلاف کمی این خودرو پایداری بهتری دارد. سواری کلیو و راحتی آن تفاوت زیادی با هیوندای نداشته اما در هیوندای به علت فضای بیشتر، سرنشینان حس راحتی بهتری دارند.

نقص همیشگی رنو یعنی کلید کروز کنترل  نیز در کنسول مرکزی قرار گرفته است. رنو قسمتی از کلیدهای کروز کنترل را روی فرمان و بخشی را روی کنسول مرکزی تعبیه می کند که هم ظاهر جالبی نداشته و هم استفاده از آن ها دشوار می شود.

جمع بندی

می توان گفت فرانسوی ها در ساخت خودروهای ارزان تر به طور معمول عملکرد خوبی دارند و محصولات موفقی در کارنامه شان ثبت دارند که کلیو قطعا یکی از این محصولات است. این خودرو به عنوان هاچ بک شهری کوچک خودرویی کامل و تقریبا بی نقص است. کلیو در کشورهای اروپایی پرفروش و موفق ظاهر شد.

نقاط قوت خودرو رنو کلیو را می توان به طراحی زیبا، مصرف سوخت کم، ایمنی مناسب و هندلینگ خوب آن هستند و از معایب آن می توان به اتاق کوچک، و کیفیت متوسط کابین اشاره کرد. این خودرو در کشور دارای رقبایی همچون ساندرو استپ وی و دنا است. همچنین کیا مدل هاچ بک ریو را ارائه می دهد که نسبت به کلیو دو مزیت تهویه خودکار و سانروف برقی را همراه دارد.

در ضمن فضای داخلی کیا ریو نیز نسبت به رنو کلیو راحت تر و بهتر به نظر می رسد. در حال حاضر نسل پنجم ریو نیز با امکانات بیشتر و ظاهر جدیدتر در بازار جهانی در حال عرضه است.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *