دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

بررسی رنو کپچر یک کراس اوور جمع و جور و نگاهی با قابلیت های آن

  • حکیمه فهیمی
  • ۱ خرداد ۱۳۹۹
  • ۰

رنو کپچر خودرویی مقرون به صرفه می باشد و برای افرادی که مایلند کراس اووری اسپرت با پرداخت هزینه کمتر داشته باشند انتخاب ایده آلی خواهد بود. امکانات و تجهیزات متعددی مانند کابین جادار و جذاب، صندق عقب با فضای زیاد، پیشرانه ای قدرتمند، مصرف سوخت کم و هزینه های نگهداری پایین را ارائه می دهد. سواری با این خودور بسیار راحت و مطمئن می باشد و چنانچه به خودرویی برای رانندگی درون شهری یا برای مسافت خارج از شهر احتیاج دارید قطعا کپچر گزینه ایده آلی خواهد بود. با بررسی رنو کپچر همراه این مقاله از آرگا باشید.

رنو کپچر که با نام سامسونگ QM3 نیز شناخته می شود کراس اوور کوچک شهری می باشد که در سال ۲۰۱۳ به بازارهای جهانی ارائه شد. این خودرو فرانسوی در کشورهایی مانند اسپانیا، روسیه و برزیل نیز به تولید می رسد. شرکت رنو، خودروی کپچر را با هدف رقابت با فورد اکواسپرت، نیسان جوک، پژو ۲۰۰۸ روانه بازار نمود. این کراس اوور جذاب در سال ۱۳۹۴ توسط شرکت ایران خودرو  به بازار فروش کشور ارائه گردید که با استقبال فراوانی روبرو شد.  

بررسی رنو کپچر کراس اوور اقتصادی

بازنگری رنو کپچر

رنو کپچر در اولین سال ارائه به بازار  پس از خودروهای رنو داستر و نیسان چوک در رده سوم فروش این کلاس قرار گرفت. این کراس اوور جذاب در سگمنت B قرار دارد. خودروی رنو کپچر از طراحی بسیار زیبا و منحصر بفردی بهره می برد و در ساخت آن به کیفیت محصول و اثرات زیست محیطی توجه زیادی شده است به نحوی که شانزده درصد پلاستیک های بکار رفته در آن بازیافتی بوده و می توان آن را دستاورد برجسته شرکت رنو محسوب نمود. هدف ازتولید این خودرو در اختیار قرار دادن بخشی از امکانات شاسی بلندها با قیمت پایین می باشد که شرکت رنو در این زمینه بسیار با استعداد است.

 وارسی کلی رنو کپچر

رنو کپچر با ظاهری فریبنده مدلی بر پایه کلیو هاچ بک می باشد. البته این خودرو به صورت دیفرانسیل چهار چرخ متحرک ارائه نشده  اما با همین حال از اصلی ترین مزیت آن نسبت به خودرو کلیو ، ارتفاع بالاتر رانندگی و فضای راحت و کافی داخل کابین اشاره نمود. از نظر قیمتی کپچر از کلیو گران تر است بنابراین باید از نظر  کاری نیز کیفیت بهتری را ارئه نماید. با این وجود، رنو کپچر در نوع خود جزو خودروهای مقرون به صرفه و اقصادی  و ارزان محسوب می شود. در ادامه به بررسی بیشتر رنو کپچر می پردازیم.

بررسی طراحی ظاهر رنو کپچر

بازبینی موتور رنو کپچر

این خودرو طراحی بسیار لوکس و جذابی دارد که در نو خود بسیار منحصر به فرد می باشد. طراحی جلو پنجره ای کوچک و کشیده و خطوط برجسته بدنه به همراه لوگوی رنو در میانه برآمدگی بخش پایینی درها نمونه هایی از طراحی جذاب این کرس اوور زیبا هستند. البته با کمی دقیق شدن به خودرو می توان نشانه هایی از شباهت طراحی با کلیو را مشاهده نمود.

  •  آرون گروپس

طول رنو کپچر حدود شش سانتی متر از کلیو زیادتر است. ظاهر این خودرو با دیگر کراس اوورها بسیار متفاوت است و در آن زوایای گرد بیشتری مشاهده می شود. در نمای جلو آرم بزرگ رنو به خودنمایی پرداخته و طراحی جلوپنجره ای و چراغها آن را نسبت به کلیو بلندتر، مستحکم تر و خشن تر ساخته است. برجستگی های بدنه رنو کپچر ، از مشخصات بارز آن می باشد.

بازنگری جامع رنو کپچر

برآمدگی روی درب های خودرو ، بدنه را عریض تر نشان داده و ظاهر کپچر را اسپرت نموده است. بهره گیری از دو رنگ متفاوت در بدنه، نمونه ای از خلاقیت کمپانی رنو است که توانسته توجه طرفداران بسیاری را به خود جلب نماید. این خودرو برای افرادی که به زیبایی خیره کننده خودرو اهمیت می دهند انتخابی بی نظیر است. چراغ های زاویه دار با انحناهای بدنه تضاد خاصی را موجب شده اند تا جنبه اسپرت بودن خودرو را دوچندان سازند. هماهنگی بین زاویه و انحنا ، در همه جای این کراس اوور مشاهده می شود و مه شکن ها نیز از این قاعده مستثنی نبوده اند. خطوط افقی در پایین سپر موجب اتصال چراغ ها به یکدیگر شده است.

رنو کپچر طرفدارن زیادی دارد

بررسی فضای داخلی رنو کپچر

با ورود به کابین رنو کپچر متوجه شباهت طراحی فضای داخلی آن با کلیو خواهید شد. پلتفرم این خودرو با رنو کلیو یکسان می باشد و با نشستن داخل این کراس اوور خیلی سریع طرح داشبورد و غربیلک فرمان کلیو در ذهن شما یادآوری می شود. همچنین کیلومتر شمار و کنسول میانی که  جایگاه سیستم سرگرمی می باشد در هر دو خودرو مشابه است. فضای داخل کابین رنو برای قرار دادن اشیا(مانند جعبه داخل داشبورد، نگهدارنده هی لیوان و …) بسیار زیاد در نظر گرفته شده است.

مزایای رانندگی با رنو کپچر

رنگ بعضی قسمت‌ های کابین کپچر با  خارج خودرو مشابه بوده  و این امر موجب افزایش حس اسپرت بودن خودرو گردیده است. مواد به کار رفته در کابین کیفیت متوسطی داشته البته در بعضی قسمتها پلاستیک خشک و کم کیفیت دیده می شود. قابل ذکر است که از یک خودروی اقتصادی نباید انتظار کیفیت بالای قطعات داخلی را داشت. شرکت رنو برای سرگرمی شما سیستم اندروید R-Link را در این کراس اوور به کار رفته است. جالب تر این که می توان توسط آن صدای اگزوز خودروهایی مانند  کلیو V6 یا Laguna Coupe را از طریق اسپیکرها در کابین شنید. صندلی ها بسیار راحت بوده و ارگونومی خوبی را ارائه می دهند و دارای این قابلت هستند که می توان روکش آن ها را با باز کردن زیپ تا هفت بار مورد شتشو قرار داد.

بررسی رنو کپچر

برای رنو کپچر ۳۷۷ لیتر فضای حمل‌بار در نظر گرفته شده است که در مقایسه با رقبایی مانند اکواسپرت و جوک زیادتر است. ضمنا این امکان نیز وجود دارد که به صندوق بار یک طبقه اضافه شود. و این قابلیت، ایجاد فضایی صاف موقع خم نمودن صندلی ها را راحتتر می کند. با جداسازی این طبقه، فضا به ۴۵۵ لیتر افزایش می یابد. بعلاوه  هنگامی که صندلی ها کاملا خم شوند میزان ۱۲۳۵ لیتر فضا جهت حمل وسایل ایجاد خواهد شد. سرنشینان برای گذاشتن وسایل خود فضای زیادی ندارند و جعبه داشبورد هم از این قاعده مستثنی نیست. ولی فضای پا و سر زیادی در کابین برای سرنشینان وجود دارد و حجم صندوق بار نیز بسیار کافی در نظر گرفته شده است. از این لحاظ مسافرت با این کراس اوور قطعا لذت بخش خواهد بود.

وارسی رنو کپچر

بررسی پیشرانه و ایمنی رنو کپچر

رنو کپچر با سه پیشرانه ۰.۹ لیتر بنزینی ، ۱.۲ لیتر بنزینی و ۱.۵ لیتر دیزلی با گیربکس دنده دستی و ۶ دنده اتوماتیک به بازار ارائه می شود. پیشرانه ۱.۲ لیتر بنزینی که از طرفداران بیشتری بهره می برد دارای قدرتی برابر با ۱۲۰ اسب بخار و گشتاور تولیدی ۱۹۰ نیوتن بر متر می باشد. همچنین شتاب صفر تا صد آن نیز ۱۱.۱ ثانیه بوده و حداکثر سرعتی برابر با ۱۹۲ کیلومتر در ساعت دارد.

مدلی که در ایران عرضه می شود به پیشرانه ۱.۲ لیتری ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپه توربوشارژ مجهز است. قدرت این موتور در هر ۴۹۰۰ دور در دقیقه معادل ۱۲۰ اسب بخار می باشد و گشتاور ۱۹۰ نیوتن متر را در ۲۰۰۰ دور در دقیقه تولید می کند. این نیروی تولیدی توسط جعبه دنده شش سرعته دو کلاچه به چرخهای جلو منتقل می شود. به طور کلی پیشرانه کپچر عملکرد مناسبی داشته ولی نسبت به دیگر رقبایش اندکی ضعیف احساس می شود. مصرف سوخت رنو کپچر در جاده های داخل شهر ۶.۶ لیتر در هر صد کیلومتر و در خارج از شهر ۶.۶ لیتر در هر صد کیلومتر می باشد. سوخت ترکیبی آن نیز ۵.۹ لیتر در هر صد کیلومتر است. این کراس اوور زیبا دارای استاندارد آلایندگی یورو ۵ نیز می باشد.

موتور رنو کپچر قذرتمند است

خودرو رنو کپچر از موسسه ایمنی Euro NCAP موفق به کسب پنج ستاره ایمنی شده است که از این لحاظ ایمنی، کپچر در جایگاه بالایی قرار دارد. نسخه ای از کپچر که در ایران ارائه می شود دارای ۶ کیسه‌‌ هوای ایمنی (۴ ایربگ جلو و جانبی و ۲ عدد پرده ای محافظ سر) است و به سیستم های ایمنی ترمز ABS ، EBA و EBD و همچنین سیستم پایداری الکتریکی تجهیز شده است. ترمزهای این خودرو در قسمت جلو از نوع دیسکی خنک شونده و در عقب کاسه ای می باشند که در تست عملی موفق شدند با توجه به وزن ۱۱۸۰ کیلوگرمی کپچر آن را بعد از طی مسافتی ۳۷.۶ متری از سرعت ۱۰۰ به صفر متوقف سازند. عملکرد سیستم تعلیق، ترمزها و هندلینگ این کراس اوور بسیار مشابه نیسان جوک است. به طور کلی می توان اینطور بیان نمود که رنو کپچر  ترکیبی از بهترین ماشین های کلاس خود می باشد. به این ترتیب چنانچه طرفدار هندلینگ و سیستم فرمان نیسان می باشید ولی ظاهر آن را دوست ندارید می توانید کپچر را در لیست انتخاب خود قرار دهید.

رنو کپچر و بازنگری طراحی ظاهری آن

بررسی امکانات و تجهیزات رنو کپچر

از امکانات و تجهیزات متعدد این خودرو می توان به سانروف ، بدنه  دو رنگ، فرمان هیدرولیک با قابلیت تنظیم برقی، ۶ کیسه هوای ایمنی، ترمزهای ABS و EBD ، سیستم کنترل کشش( ASR )،سیستم کنترل پایداری (ESP) ،کلاچ دوگانه(EDC )، سیستم ترمز(ESC ) ، استارت دکمه ای هوشمند، سیستم قفل ISOFIX جهت نگهداری صندلی کودک، سیستم ضد سرقت ، سیستم خاموش و روشن شدن اتومات موتور زمان توقف کامل، سیستم تهویه مطبوع اتومات دو گانه، سیستم صوتی حرفه ای BOSE به همراه چنجر و بلندگو با ویژگی پخش CD ، MP3  و ورودی های USB ،AUX ، iPod Cable ، نمایشگر چند منظوره ، بلوتوث ، سیستم ناوبری پیشرفته، چراغ های ال ای دی روز روشن ، سیستم تنظیم ارتفاع نور چراغ های جلو ، حسگر اتومات نور چراغ ها ، آیینه های جانبی برقی و تاشونده به همراه دید گسترده و مجهز به گرمکن عقب، گرم کن صندلی های جلو ، غربیلک فرمان چرمی، تودوزی های چرمی – رینگ آلومینیومی هفده اینچ، کروز کنترل ، سیستم محدودکننده سرعت، سیستم ECO-MODE(مصرف بهینه موتور) ، ویزگی تلسکوپی تنظیم فرمان و ارتفاع ، کارت استارت و  قفل هوشمند رنو ، سه عدد پشت سری عقب با امکان تنظیم ، شیشه های بالابر برقی و سولار، چراغهای LED به همراه مه شکن عقب، دوربین دید عقب ، سنسور باران برف پاکن با عملکرد اتومات، صندلی با روکش چرمی، سنسور پارک هوشمند در عقب ماشین، آینه الکتروکرومیک جهت سهولت دید راننده در شب، صندلی های جلو برقی با قابلیت تنظیم برقی در هشت حالت، صندلی های عقب با قابلیت تاشوندگی و… اشاره نمود.

بازبینی رنو کپچر

بررسی رانندگی با رنو کپچر

با توجه به مشابه نبودن پلتفرم این خودرو با نیسان جوک ولی در موارد مختلفی نظیر حس فرمان،  عملکرد ترمزها، حالت قرار گرفتن پشت فرمان و سیستم تعلیق با یکدیگر شباهت دارند. کپچر سواری خیلی راحت و سیستم تعلیق نرمی را ارائه می نماید و تایر خودرو نیز از چسبندگی خوبی برخوردار است. رانندگی با کپچر در مسیرهای پر پیچ عملکرد بهتری نسبت به پژو ۲۰۰۸ و نیسان جوک دارد بعلاوه این کراس اوور هنگام حرکت در بزرگراه ها تعادل خوبی را به نمایش می گذارد و سیستم تعلیق آن در ناهمواری های مسیر خیلی خوب عمل می کند. در داخل کابین کپچر هنگام رانندگی حس راحتی و ایمنی کاملا ملموس می باشد همچنین فرمان برقی نیز بسیار نرم عمل می کند و برای سواری در شهر بسیار ایده آل است اما موقع عبور از پیچ ها اندکی افت می کند. از ویژگی های کپچر ارتفاع ۲۰۰ میلی متری آن تا سطح زمین(مشابه با نیسان قشقایی) است که این امکان را فراهم می کند تا در خارج از جاده نیز به راحتی آن را پارک نموده و بابت ساییده شدن کف خودرو به زمین نگرانی خاصی وجود نداشته باشد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *