دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

تکنیک فتومونتاژ در فتوشاپ و آنچه باید درباره این تکنیک بدانید

  • حکیمه فهیمی
  • ۲۹ فروردین ۱۴۰۲
  • ۰

فتومونتاژ محبوب ترین تکنیک فتوشاپ به شمار می رود که به نوعی ترکیب تصاویر می باشد. در این مطلب بیشتر در مورد فتومونتاژ در فتوشاپ صحبت می کنیم. با ما همراه باشید.

در نرم افزار فتوشاپ تکنیک ترکیب تصاویر مختلف با هم و ایجاد یک تصویر جدید فتومونتاژ نامیده می شود و به راحتی قابل انجام است. اگر مایلید تا بیشتر در مورد فتومونتاژ در فتوشاپ بدانید با ادامه مطلب همراه ما باشید.

آشنایی با تکنیک فتومونتاژ در فتوشاپ

تا پیش از معرفی برنامه های طراحی دیجیتال، ویراستاران مجلات و روزنامه برای طراحی صفحات، تصاویر پرینت شده مختلفی را برش زده و کنار یکدیگر قرار می دادند. این کار یعنی ترکیب تصاویر مختلف با هم و ایجاد یک تصویر جدید که به عنوان فتومونتاژ شناخته می شود و به راحتی در نرم افزار فتوشاپ انجام پذیر است.

به این ترتیب تکنیک فتومونتاژ شامل برش و چسباندن چند عکس به هم و ایجاد یک عکس جدید می باشد. امروزه طراحان از طریق فتوشاپ و تکنیک فتومونتاژ می توانند به سادگی تصاویر موجود در خیال و ذهن خود را زنده نمایند. همانطور که می دانید در نرم افزار قدرتمند فتوشاپ ویرایش تصاویر پیکسلی صورت می گیرد.

یکی از اهداف مهم فتوشاپ ایجاد فتومونتاژ بوده است. در واقع فتومونتاژ نوعی تکه چسبانی با تصویر بوده که به دو شکل دستی و دیجیتال انجام می شود.

فوتومونتاژ

فتومونتاژ عکس ها نوعی تکنیک کاربردی در حوزه طراحی می باشد که به ترکیب خلاقانه عکس ها می پردازد. در حقیقت در این تکنیک مجموعه ای از تصاویر متمایز با تلفیق هنری به یک تصویر واحد تبدیل می شوند. اصلاح مونتاژ نشان از خلق ترکیبی چند عکس داشته که به روشی هنرمندانه کنار هم قرار می گیرند.

  •  آرون گروپس

احتمالا برش عکس های مختلف و کنار هم قرار دادن آن ها دوران نوجوانی را در ذهن شما تداعی کند تصاویر بازیگران و بازیکنان محبوب خود را برش زده و کنار یکدیگر قرار می دادید. ولی واقعیت این است که فتومونتاژ قدمتی طولانی دارد و پیشینه آن به هنرمندان آلمانی باز می گردد.

این هنرمندان در اوایل قرن بیستم و در زمان جنگ جهانی اول در جشن سورئالیسم حضور داشتند. جنبش هنری اجتماعی سورئالیسم در واقع بازتابی از نابسامانی ها و مشکلات قرن بیستم می باشد که پس از نابودی جنبش دادائیسم ایجاد شد.باید اشاره داشت که همه چیز از چاپ ترکیبی شروع شد.

رونق گرفتن چاپ ترکیبی در اوایل قرن ۱۹، راه را برای فتومونتاژ هموار نمود. چاپ ترکیبی تکنیکی بود که توسط آن یک عکس با استفاده از چند نگاتیو مختلف ایجاد می شد. به علت سخت بودن استفاده از سطوح مختلف نوری برای نوردهی مناسب به طور همزمان، استفاده از شیوه چاپ ترکیبی الزامی بود.

ولی در نهایت، چاپ ترکیبی سبب شد عکاسان بتوانند عکس های خلاقانه تری نسبت به گذشته ثبت کنند. در سال ۱۸۵۷ یک عکاس هنری توسط تکنیک های چاپ ترکیبی نخستین فتومونتاژ را ارائه داد.

انواع فتومونتاژ

همانطور که پیشتر اشاره شد فتومونتاژ دارای دو نوع دستی و دیجیتالی می باشد که در ادامه هر یک توضیح داده می شود.

۱. فتومونتاژ دستی

در قرن ۱۹ و ۲۰ ویراستارهای مجلات به جهت آگاه نمودن عمومی و انتقال پیام های سیاسی به شکل دستی با چسباندن عکس های چاپی کنار یکدیگر نوعی فتومونتاژ دستی را خلق کردند. آن ها پیام های سیاسی شان را در قالب تصاویر دسته بندی می کردند.

در واقع در سال های ابتدایی پیدایش تکنیک فتومونتاژ ، ملت های گوناگون در دوره انقلاب به ویژه شوروی از این تکنیک برای ساخت تصاویر روشنفکرانه و برجسته سازی تفکر آرمان گرایانه اجتماعی استفاده کرد. همچنین از فتومونتاژ  دستی برای تهیه کارت پستال های فانتری هم استفاده می شد.

۲. فتومونتاژ  دیجیتالی

بعد از انتشار نرم افزارهای دیجیتالی مانند لایت، فتوشاپ و کورل فتومونتاژ دیجیتالی هم ایجاد شد. این نوع از فتومونتاژ شامل انواع مختلفی از جمله خبری، هنری، تبلیغاتی و مفهومی است. باید اشاره نمود که پردرآمدترین فتومونتاژ دیجیتالی نوع تبلیغاتی می باشد.

کاربرد فتومونتاژ

از ویژگی های برجسته فتومونتاژ عکس ها در فتوشاپ، رفع وجه ساختگی تصویر می باشد. به بیان دیگر استفاده حرفه ای و اصولی از فتومونتاژ ، تفاوت بین تصویر واقعی و ساختگی را کاملا از بین می برد. البته برخی مواقع طراح گرافیک، به شکل عمدی تفاوت های موجود در چیدمان تصاویر را برجسته سازی نموده تا با پیروی از سبک هنری خاص نوعی پیام منحصر به فرد را به عموم مردم القا نماید.

در بیشتر موارد فتومونتاژ  در طراحی کاورهای تبلیغاتی، تجاری، پوسترها، موزیک، موشن گرافیک، تولید محتوای بصری برای شبکه های اجتماعی و صفحات وب مورد استفاده قرار می گیرد.

طریقه ایجاد فتومونتاژ

ابتدا توصیه می شود از کار کردن با ابزارهای فتوشاپ ترس نداشته و ابزارهای مختلف آن را امتحان کرده تا با همه آشنا شوید. برخی از این ابزارها مانند سلکشن و پن و لایه ها می توانند در ساخت فتومونتاژهای جذاب کمک نمایند. از ابزارهای سلکشن و ساخت لایه ها برای بریدن شکل ها و بخش های مختلف تصویر استفاده نمایید.

برای برش بخش های مختلف یک تصویر از ابزار auto selection استفاده و بعد layer mask را روی آن اعمال نمایید. در ادامه از ابزار pen برای بررسی و ردیابی دستی کمک بگیرید. توسط ابزار pen می توان مسیرهای شکل موجود در تصویر را دقیق انتخاب نموده و برش داد.

البته این کار با قلم دیجیتالی و آیپد راحت تر صورت می گیرد. استفاده از قلم دیجیتالی در آغاز کمی چالش برانگیز بوده ولی به مرور و تمرین فراوان کار با آن ساده می شود. از Adobe stock برای پیدا نمودن تصاویر مدنظر و کارهای گرافیکی مختلف استفاده کنید.

چند نکته مهم برای استفاده از تکنیک فتومونتاژ

در این بخش به چند نکته مهم که باید در هنگام استفاده از تکنیک فتومونتاژ رعایت شود اشاره می کنیم.

  • تا حد ممکن فتومونتاژ را واقعی و طبیعی نگه دارید.
  • حتما از عکس های باکیفیت بالا استفاده نمایید. زیرا نتیجه متمایزی حاصل می شود.
  • پیشنهاد می شود از عکس های با رزولوشن ۳۰۰ دی پی آی استفاده و آن را به صورت فایل های RAW ایمپورت نمایید. تا فضای کافی جهت ادیت عکس پیش از استفاده از آن برای ساخت فتومونتاژ داشته باشید.
  • در بخش های مختلف فتومونتاژ نوردهی را تنظیم کنید.
  • برای تنظیم نوردهی تصویر نهایی می توانید از افکت های نوردهی مختلف کمک بگیرید یا این که وایت بالانس هر یک از تصاویر استفاده شده را به طور جداگانه تغییر بدهید. با این کار رنگ و دمای تصویر نهایی اعتدال یافته و ظاهر آن واقعی تر و طبیعی تر می شود.
  • خلاق باشید ولی هدف خود را از قبل تعیین کنید.

سخن پایانی

به کمک تکنیک فتومونتاژ می توانید تصورات و خیالات خود را به شکل تصویری نشان دهید. ترس نداشته و از خلاقیت تان برای به تصویر کشیدن دنیای خیالی که در ذهن دارید بهره بگیرید. ولی قبل از آن برنامه ریزی نموده تا در حین کار حواس شما از موضوع اصلی پرت نشده و بتوانید روی هدف تان متمرکز گردید.

همچنین برای آشنایی با تکنیک روتوش عکس در فتوشاپ و رفع نویز عکس در فتوشاپ روی لینک ها کلیک کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *