دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

بررسی کیا EV6 و قابلیت های جذاب این خودرو

  • حکیمه فهیمی
  • ۲۴ فروردین ۱۴۰۲
  • ۰

کیا EV6 نخستین خودروی برقی است که برند کره ای روی پلتفرم اختصاصی خودروهای الکتریکی تولید کرده است. در این مطلب به بررسی کیا EV6 نسخه ۲۰۲۲ می پردازیم.

کیا EV6 را می توان خاص ترین کراس اوور الکتریکی کره ای با مشخصاتی همچون شتاب بالا، کابین جادار و بزرگ، طراحی جذاب، آپشن های پیشرفته و … دانست. اگر مایلید تا از این خودرو اطلاعات بیشتری کسب کنید در ادامه با بررسی کیا EV6 نسخه ۲۰۲۲ همراه ما باشید.

بررسی کیا EV6 نسخه ۲۰۲۲

کیا EV6 نخستین کراس اوور الکتریکی است که شرکت کره ای روی پلتفرم اختصاصی ماشین های برقی تولید کرده است و بعد از آن ده مدل دیگر نیز در چند سال آتی معرفی و عرضه می شوند. طراحی جذاب، کابین جادار و بزرگ مشخصات فنی مختلف، شتاب بالا، آپشن های پیشرفته همگی این کراس اوور برقی را در کنار رقبایی مانند موستانگ مک ای، فولکس واگن ID.4، هیوندای آیونیک ۵ و تسلا مدل y قرار می دهند.

می توان کیا EV6 نسخه ۲۰۲۲ را خاص ترین کراس اوور الکتریکی کره ای دانست که مشخصات مجذوب کننده ای دارد. باید اشاره کرد کیا قصد دارد تا سال ۲۰۲۶ یازده خودروی برقی را معرفی و عرضه نماید. اولین خودروی این سری نیز کیا EV6 یک کراس اوور جمع و جور است که بر روی پلتفرم E-GMP ساخته می شود که قبلا در هیوندای آیونیک ۵ و جنسیس GV 60 به کار رفته بود.

بازار خودروهای برقی در حال توسعه بوده و محصول برقی کیا همانطور که اشاره شد رقبای مختلفی را در پیش رو دارد. کیا EV6 خودرویی ایده آل است که دارای ارتفاع مناسب، طراحی جدید، قیمت مناسب و رانندگی لذت بخش می باشد. از این رو جای تعجب نیست که کیا انواع آپشن ها را برای این کراس اوور خاص به جهت پاسخ به نیاز مشتریان در نظر بگیرد. در ادامه به بررسی کیا EV6 نسخه ۲۰۲۲ می پردازیم.

طراحی ظاهری

بررسی ها حاکی از طراحی بدنه کاملا منحصر به فرد کیا EV6 نسخه ۲۰۲۲ می باشد. درب موتور به سمت پایین کشیده شده و اشکال زاویه دارش هماهنگی خیلی خوبی با چراغ های ظریف جلو و جلو پنجره باریک کراس اوور دارند. قوس سقف و حرکت تند آن به طرف بالا یکباره شدیدا افت کرده و در عقب خودرو نواری از لامپ های ال ای دی به شکل حرف C را مشاهده می کنیم که به گلگیر می رسند.

  •  آرون گروپس

در میان رنگ های عرضه شده رنگ خاکستری مات حقیقتا چهره این محصول را زیباتر نموده و می توان آن را یکی از کراس اوور های زیبای این برند کره ای دانست.  گفتنی است برخی خودروهای الکتریکی طراحی ظاهری عجیبی دارند با این وجود کیا EV6 دارای شمایلی معقول و منحصر به فرد است. خطوط تند و تیز در بخش جلو و طراحی روان و نرم در نمای جانبی همگی خوب دیده می شوند.

البته ممکن است ظاهر کیا EV6 برای همه جذاب و چشم نواز نباشد ولی دی لایت هایی که سراسر چراغ های جلو حضور دارند و رینگ های پنج پره توربینی جذاب به نظر می رسد و با بقیه بدنه این خودرو همخوانی و هماهنگی دارد. عقب کراس اوور مذکور نیز مانند نمای جلو با خطوط تیز طراحی شده و نسبت به باقی کراس اوورها کشیده تر می باشد.

به طوری که شباهت بسیاری به خودروهای کوپه پیدا کرده است. چراغ های باریک عقب با گرافیک مختلف در دو سمت درب صندوق عقب مشاهده می شوند و با نواری به رنگ قرمز به یکدیگر متصل شده اند. سپر جلو نیز در تیپ های بالا رده و گران به رنگ مشکی ساده، مشکی براق، یا همرنگ قابل سفارش است و همین طور طاق چراغ ها هم به رنگ مشکی براق سفارشی است.

ضمنا سانروف برقی کشویی و دستگیره های اتومات هم سطح بدنه نیز از اقلام سفارشی برای تیپ جی تی لاین کیا EV6 می باشد.

کابین و راحتی

بررسی ها نشان می دهد کابین کیا EV6 دارای اشتراک فراوانی با خودروهای هیوندای آیونیک ۵ و جنسیس GV 60  دارد. نمایشگر مرکزی از دو نمایشگر ۱۲.۳ اینچی متشکل شده و داشبورد مشابه محصولات کمپانی هیوندای به نظر می رسد. ولی فضای کابین کیا EV6 به اندازه جنسیس جادار دیده نمی شود.

کنسول میانی به طرف جلو کشیده شده و تریم مشکی رنگ کابین مسلما بر شمایل آن اثر منفی گذاشته است. روکش جیر سفارشی این کراس اوور خیلی عالی بوده و استفاده از آن اقتصادی خواهد بود. به طور کلی کیا EV6 نسخه ۲۰۲۲ از کابین خوب و باکیفیتی بهره می برد و سطوح خوش ساختی دارد.

در کنسول مرکزی کنترلر دنده، کلید استارت استاپ و پد شارژ بی سیم مشاهده می شود. صندلی های دو رنگ با روکش میکروفیبر، فرمان دوپره و محفظه های وسایل در زیر صندوق عقب و کنسول میانی از نکات مثبت کابین کیا EV6 به شمار می روند. کابین کیا EV6 بزرگ و جادار به نظر می رسد و از متریال باکیفیتی برخوردار است.

کراس اوور کیا EV6 دارای دو ردیف صندلی بوده در حالی که محصول بعدی این کمپانی مدل ev9 به سه ردیف صندلی تجهیز است. فاصله محوری کیا EV6 هم اندازه شاسی بلند کیا تلوراید بنزینی می باشد که بدین طریق طراحان موفق شده اند فضای داخلی بزرگتری به وجود آورند.

اگرچه خط سقف کراس اوور به سمت عقب متمایل شده ولی این موضوع سبب نشده جا برای سرنشینان عقب تنگ گردد. ضمنا به خاطر این که میل گاردانی وجود ندارد کف خودرو صاف بوده و سرنشینان دارای فضای کافی برای پا هستند. این خودرو با رینگ های ۱۹ اینچی به لطف لاستیک هایی با ابعاد ۵۵ خیلی آرام است.

دیواره های جانبی ضخامت مناسبی داشته و به سیستم تعلیق جلو مک فرسون و عقب چند لینکی آزادی عمل بسیاری داده و به این ترتیب سواری پایدار و بی صدایی با کیا EV6 نسخه ۲۰۲۲ تجربه می شود. صدای سایش تایرها خیلی کم بوده و صدای باد در درون خودرو شنیده نمی شود.

صندلی های جلو ساده بوده و نسبت به آیونیک کمتر بدن سرنشین را در بر می گیرند و این ضعف سبب شکست کیا EV6 در مقابل رقبای الکتریکی دیگر مانند موستانگ و فولکس واگن می شود. ردیف دوم فضای بهتری ارائه داده و با توجه به کف صاف این بخش به راحتی سه نفر سرنشین بزرگ در آن قرار گیرند.

پیشتر اشاره شد که دو نمایشگر ۱۲.۳ اینچی در کابین کیا EV6 وجود دارد که از آن ها به عنوان صفحه نمایش مرکزی و نمایشگر ابزار و کیلومتر شمار استفاده خواهد شد. گرافیک و سرعت پاسخ دهی این نمایشگرها مناسب است و به راحتی می توان ابزار مدنظر را انتخاب و از رانندگی لذت برد.

علاوه بر این نمایشگر دیجیتالی ابزار و کیلومتر از چندین تم بهره می برد و می توان گفت کیا در این جا جسارت به خرج داده ولی این قابلیت تغییر زیادی در ظاهر سیستم مذکور به وجود نیاورده است. همچنین از دسترسی بی سیم به اندروید اتو و اپل کارپلی خبری نیست. و کار با نمایشگر اطلاعات و سرگرمی اندکی دشوار به نظر می رسد. ولی احتمالا بعد از مدتی به پیچیدگی و رابط کاربری کیا EV6 سازگار می شوید.

مشخصات فنی

با توجه به بررسی ها کیا EV6 در سه تیپ لایت، ویند و جی تی لاین عرضه می شود. مدل لایت با دیفرانسیل عقب از باتری ۵۸ کیلو وات ساعت و یک پیشرانه برقی با قدرت ۱۶۷ اسب بخار و گشتاور ۳۵۰ نیوتن متر بهره می برد. شتاب صفر تا صد مدل پایه ۸.۵ ثانیه و حداکثر سرعت آن ۱۸۵ کیلومتر بر ساعت اعلام شده است.

دو تیپ دیگر کیا EV6 دیفرانسیل عقب به یک باتری ۷۷.۴ کیلووات ساعت به همراه پیشرانه برقی با قدرت ۲۲۵ اسب بخار و گشتاور ۳۵۰ نیوتن متر مجهز هستند. در حالی که مدل های دو دیفرانسیل با یک پیشرانه اضافه در محور جلو قدرت ۳۲۰ اسب بخار و گشتاور ۶۰۵ نیوتن متر را ارائه می دهند.

شتاب صفر تا صد تیپ های دو دیفرانسیل ۵.۲ ثانیه و شتاب تیپ های دیفرانسیل عقب ۷.۳ ثانیه می باشد. در این میان کیا EV6 جی تی قدرتمندترین تیپ این خودرو برقی است که با دو پیشرانه در محورهای جلو و عقب قدرت ۵۷۶ اسب بخار و گشتاور ۷۲۹ نیوتن متر را ارائه می دهد.

گفتنی است به خاطر این که پیشرانه خودروهای برقی بی صدا می باشد کیا سیستم صوتی را با سه حالت برای بازسازی صدای موتور در کیا EV6 نصب نموده تا هنگام رانندگی با پخش صدای مصنوعی حس هیجان به راننده منتقل شود. به طور خلاصه پیشرانه برقی کیا EV6 نسخه ۲۰۲۲ روی محور عقب قرار دارد و انرژی اش را از باتری ۷۷.۴ کیلو وات ساعت دریافت می کند.

حداکثر قدرت و گشتاور این خودرو با وزن ۱۹۳۰ کیلوگرم مناسب به نظر می رسد و از لحاظ عملکرد کیا EV6 را در حد یک کراس اوور متوسط نگه می دارد و نمی توان رانندگی هیجان انگیزی را تجربه کرد. برد پیمایش خودرو ۴۹۸ کیلومتر اعلام شده است. به نظر می رسد ایده تولید کراس اوور دیفرانسیل عقب اندکی تازگی داشته باشد.

ولی همین موضوع سبب شده وزن خودرو حدودا ۹۰ کیلوگرم کاهش یافته و حس چابکی هنگام رانندگی با کیا EV6 ایجاد شود. ولی هیچ گاه جذابیت یک رانندگی هیجان انگیز با خودرویی دیفرانسیل عقب به وجود نمی آید.

ایمنی خودرو

در بررسی ها مشخص شد نسخه جی تی لاین کیا EV6 به صورت استاندارد از همه سیستم های ایمنی فعال کیا بهره می برد. از این ویژگی باید به عنوان نکته مثبت کیا EV6 یاد کرد. کروز کنترل تطبیقی و فناوری حفظ حرکت بین خطوط و تغییر خط حرکت ترکیب شده و بر اساس پیش بینی های خود در ترافیک های سنگین و … واکنش می دهد.

در حقیقت سیستم hda2 کروز کنترل تطبیقی و مبتنی بر موقعیت مکانی داشته و بر اساس شرایط رانندگی عمل می کند. به طور مثال با نزدیک شدن به پیچ ها سرعت کراس اوور را کاهش می دهد. همچنین در صورت تمایل برای آشنایی با دیگر محصولات کیا از جمله  کیا سونت  و کیا استینگر روی لینک ها کلیک کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *