دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

علل خارش بدن و بررسی روش های درمان خارش بدن

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۳ دی ۱۳۹۹
  • ۰

خارش بدن یکی از مشکلات پوستی است که در صورت شناخت علت آن می توان آن را به راحتی کنترل و درمان کرد. کرم ها و قرص های زیادی برای درمان خارش وجود دارند که بسته به علت خارش تجویز می شوند.

گاهی به علت های ناشناخته ممکن از احساس خارش در نقاط مختلف پوست کنید و حتی ممکن است خارش به شدتی باشد که آرامش را از فرد بگیرد و فرد با خاراندن های مکرر موجب زخم شدن پوست شود. از جمله شایع ترین دلیل خارش بدن, خشکی پوست است.

علل خارش بدن

علت خارش بدن

علت های مختلفی برای خارش ذکر شده است و گاهی خارش نشانه و علامت یک بیماری پوستی است. برخی مواقع خارش موقتی و به دلیل در تماس بودن با ماده شیمیایی یا حساسیت پوست به محیط می باشد, این خارش ها نگران کننده نیست. اما برخی مواقع خارش با علایم دیگری نظیر التهابات پوستی همراه است که در این صورت ممکن است نشانه بیماری مانند بیماری گال باشد, که حتما باید درمان شود. همچنین بررسی ها نشان داده است , اگر در پوست تان برای طولانی مدت خارش وجود داشته باشد و بیشتر از ۶ هفته ادامه داشته باشد، وجود مشکلات کبدی نظیر آسم, آلرژی و اگزما راخبر می دهد که همه این بیماری ها علاوه بر خارش علایم دیگری نیز دارند. از جمله دلایل دیگر خارش می توان موارد زیر را نام برد.

  • پوست خشک : یکی از دلایل خارش, خشک بودن پوست می باشد که ممکن است عواملی مانند شرایط آب و هوا, استفاده از مواد آرایشی و … باعث ایجاد آن شوند.
  • بیماری های پوستی : از دلایل دیگر , وجود برخی بیماری های پوستی نظیر اگزما, شپش و … می باشد.
  • بیماری های داخلی : بیماری های مانند کم خونی ناشی از فقر آهن , مشکلات کبد, کلیه و تیروئید سبب خارش در کل بدن می شوند و یک نقطه خاص را تحت تاثیر قرار نمی دهند.
  • مشکلات اعصاب : بیماری های عصبی مانند ام اس, دیابت شیرین و … بر روی سیستم عصبی تاثیر گذار بوده و می توانند باعث خارش شوند.
  • حساسیت پوستی: التهاب و واکنش آلرژی نسبت به برخی مواد مانند شوینده ها, مواد آرایشی می تواند باعث خارش شود. مصرف برخی مواد غذایی و حساسیت بدن به آن ها نیز موجب خارش بدن می شود.
  • داروها: مصرف برخی دارو ها نیز عوارض خارش را بدنبال دارد. به عنوان مثال مصرف آنتی بیوتیک ها و داروهای ضد قارچی و مواد مخدر از این قبیل داروها می باشند.
  • بارداری: در دوران بارداری اغلب زنان دچار خارش در نواحی شکم, سینه ها و دست ها می شوند.

بررسی روش های درمان خارش پوست

خارش بدن

درمان خارش پوست با توجه به علت ایجاد آن صورت می گیرد. از جمله درمان هایی که برای درمان صورت می گیرد عبارت اند از:

  • کرم های کورتیکواستروئیدی : از جمله داروهای موضعی است که به منظور کنترل و کاهش خارش توسط دکتر متخصص با توجه به علت خارش تجویز می شود.
  • تاکرولیموس و پیمکرولیموس : در مواقعی که سطح خارش کوچک می باشد از این مهارکننده ها برای کاهش و درمان استفاده می کنند.
  • آنتی هیستامین ها: سیتیرزین، لوراتادین و یا دیفن هیدرامین از جمله آنتی هیستامین هایی هستند که جزء داروهای ضد حساسیت می باشند و در صورتی که علت خارش حساسیت باشد, توسط پزشک متخصص تجویز می شود.

درمان خانگی خارش پوست

روش های طبیعی و خانگی زیادی به منظور بهبود خارش پوست وجود دارد که در ادامه چند راهکار مفید و موثر را در اختیار شما عزیزان قرار خواهیم داد.

  •  آرون گروپس

جوش شیرین :

با استفاده از جوش شیرین می توانید خارش پوست تان را برطرف کنید بنابراین، به وان حمام پر از آب یک فنجان جوش شیرین بیفزایید سپس به خوبی هم زده و به مدت سی دقیقه داخل این آب بمانید و به آرامی پوست تان را خشک کنید، به منظور رسیدن به نتیجه بهتر روزی یک بار از این روش کمک بگیرید..

درمان خانگی خارش پوست

هشدار : به هیچ وجه از جوش شیرین بر روی زخم باز یا ترک خرده استفاده نکنید.

ریحان :

به دو فنجان آب جوش یک قاشق سوپ خوری برگ های خشک ریحان بیفزایید و قابلمه را به مدت چند دقیقه پوشانده و بعد از خنک شدن با استفاده از یک پارچه نخی تمیز آن را بر روی نواحی مورد نظر اعمال نمایید و مابقی محلول را نیز داخل ظرف شیشه ای برای استفاده بعدی نگهداری کنید و یا می توانید برگ های ریحان خرد شده را به صورت مستقیم بر روی محل خارش بمالید.

ژل آلوئه ورا :

استفاده از ژل آلوئه ورا به منظور درمان خارش پوست یک راهکار عالی و مفید است، ژل آلوئه ورا را بر روی ناحیه مورد نظر بمالید و بعد از زمان پانزده دقیقه با آب ولرم آن را بشویید، روزی یک بار از این روش استفاده نمایید و یا می توانید یک قاشق سوپ خوری ژل آلوئه ورا را با دو قاشق سوپ خوری رس سبز مخلوط کرده سپس خمیر به دست آمده را بر روی ناحیه آسیب دیده بمالید و بعد از خشک شدن با آب ولرم بشویید.

درمان خارش پوست با راهکارهای طبیعی

سرکه سیب :

به منظور رفع خارش پوست می توانید از سرکه سیب کمک بگیرید زیرا، دارای خاصیت ضد قارچی، ضد باکتری و ضد خارش است فقط کافی است، به وان آب ولرم یک تا دو فنجان سرکه سیب بیفزایید و به مدت پانزده تا سی ساعت داخل وان بمانید و بعد از خشک کردن پوست از مرطوب کننده استفاده کنید، جهت رسیدن به نتیجه مطلوب از این روش هر روز استفاده کنید همچنین، به منظور بهبود خارش موضعی به میزان مساوی آب و سرکه سیب را با هم ترکیب کرده و با کمک یک تکه پنبه بر روی منطقه آسیب دیده اعمال کنید و بعد از گذشت چند دقیقه با آب ولرم آن را بشویید، روزی دو بار به مدت چند روز از این روش کمک بگیرید.

در صورتی که علت خارش مربوط به بیماری های داخلی باشد، با درمان شدن آن بیماری ها و بازگشت سلامتی بیمار، خارش بدن نیز درمان خواهد شد، در پایان پیشنهاد می کنیم به منظور آشنایی بیشتر با درمان بیماری می توانید بر روی لینک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *