دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

آموزش آسان تبدیل عکس به وکتور مثل یک حرفه ای

  • حکیمه فهیمی
  • ۱۲ اسفند ۱۴۰۱
  • ۰

برای تبدیل عکس به وکتور روش های مختلفی وجود دارد. در این مطلب با روش انجام این کار به کمک نرم افزار حرفه ای Inkspace آشنا می شوید.

معمولا در طراحی پوسترهای تبلیغاتی و امور گرافیکی از وکتور استفاده می شود. وکتور به علت عدم افت کیفیت و سهولت استفاده مناسب تر از عکس های رندری است. در این مطلب با نحوه تبدیل عکس به وکتور آشنا می شوید.

نحوه تبدیل عکس به وکتور با نرم افزار حرفه ای Inkspace

گاهی به علل مختلف دسترسی به وکتور برای همه امکان پذیر نیست. از این رو گرافیست ها و کاربران مختلف همیشه به دنبال راهی برای تغییر فرمت عکس به منظور تبدیل عکس به وکتور هستند. برای این کار برنامه های مختلفی توسط شرکت های مختلف ساخته و گسترش داده شده اند که برخی هم رایگان می باشند.

استفاده از این نرم افزارها به علت سهولت استفاده و رایگان بودن مورد پسند بیشتر کاربران هستند. در ادامه با وکتور و نحوه تبدیل عکس به وکتور آشنا می شوید.

منظور از وکتور چیست؟

شاید برای شما هم پیش آمده که در جستجوی عکس ها، جز تصاویر بی کیفیت چیزی عاید شما نشده است. تبدیل تصویر به وکتور بیشتر برای پروژه های هنری کارایی دارد. این امر سبب افزایش کیفیت تصویر و قابلیت استفاده آن در سایزهای مختلف می شود. برای درک بهتر وکتور باید با دسته بندی عکس های دیجیتال آشنا شوید.

  • عکس های رستری و عکس های وکتور.

عکس ها عموما با پسوند png یا jpeg شناخته می شوند. هنگامی که تصویر با این فرمت ها بزرگنمایی می شوند، می بینید که عکس تار شده و نقاط کوچک مربعی ایجاد می شود. به این نقاط پیکسل می گویند. پیکسل اساس و پایه عکس رستری است. نقاط کوچکی که کنار هم قرار گرفته و عکس کامل را تشکیل می دهند.

  •  آرون گروپس

اصلی ترین ویژگی وکتور مقیاس پذیری بی نهایت آن است، بدون این که پس از تغییر اندازه آن کیفیت تصویر کم شود. در حقیقت مهم نیست که چه اندازه بزرگنمایی صورت می گیرد، وضوح وکتور همچنان بالا می ماند. بعضی از قالب های رایج ذخیره سازی وکتور عبارت است از:

  • ai
  • svg
  • eps

برنامه های تبدیل تصویر به وکتور در مک

اگر در جستجوی برنامه ای به منظور تبدیل عکس به فرمت های وکتور در مک می باشید، بهترین نرم افزار موجود سوپر وکتورایزر است. این برنامه می تواند تصاویر را با فرمت های گوناگون به وکتور تبدیل نماید. از آنجا که کار با این برنامه ساده است و خروجی های آن هم خیلی با کیفیت می باشد، در بین گرافیست ها محبوبیت بسیاری دارد.

برنامه های تبدیل تصویر به وکتور در ویندوز

ویندوز از پلتفرم های شناخته شده برای کاربران است زیرا دسترسی آسانی داشته و فراگیر است. البته باید دانست قدرت رایانه در انجام و پردازش برنامه های گرافیکی در این زمینه تاثیر دارد. از شاخص ترین برنامه هایی که از سوی سازندگان برای پلتفرم ویندوز در جهت تبدیل تصویر به وکتور معرفی شده اند عبارت است از:

  • اینکسپیس(Inkspace )
  • فتوشاپ
  • ایلوستریتور
  • وکستریتور
  • وین توپو ( wintopo)
  • وکتور مجیک
  • وکتورایزر(vectorizer)

به کمک هر یک از این نرم افزار ها می توانید تصاویری با فرمت وکتور ایجاد کنید.

تبدیل تصویر به وکتور با نرم افزار Inkspace

نرم افزار Inkspace یکی از محبوب ترین و حرفه ای ترین برنامه ها برای تبدیل تصویر به وکتور می باشد. در این نرم افزار رایگان و حرفه ای می توان روی انواع عکس کار نمود. به طور مثال فایل با فرمت png یا jpg را باز نموده و روی آن طراحی و خروجی را با فرمت دلخواه ذخیره نمایید.

یکی از نیازهای افرادی که لوگو یا بنر طراحی می کنند این است که تصویر را به گرافیک برداری یا وکتور تبدیل نمایند. خوشبختانه این ویژگی در نرم افزار Inkspace وجود داشته و خیلی عالی انجام می شود. برای تبدیل تصویر به وکتور مراحل زیر را طی کنید:

۱. ابتدا نرم افزار Inkspace را اجرا و از منوی فایل روی گزینه open کلیک تا تصویر آدرس دهی و انتخاب شود.

۲. به شیوه درگ و دراپ یا گرفتن و رها کردن، فایل تصویر را گرفته و روی پنجره نرم افزار رها نمایید.

۳. اکنون ابزار تبدیل گرافیک باید استفاده شود. در منوی path روی گزینه Trace Bitmap کلیک نمایید.

۴. در ادامه پنجره تنظیمات تبدیل گرافیک آشکار می شود. شاید تنظیمات پیش فرض مناسب بوده و فایل کم حجم با کیفیت مطلوب ایجاد شود. ولی معمولا با توجه به تصویر بایستی تنظیمات را تغییر بدهید و با سعی و خطا حالت بهینه را پیدا کنید.

تنظیمات به دو بخش دسته بندی شده است. بخش single scan که یک منحنی به وجود می آورد بخش Multiple scans که چند منحنی ایجاد می کند. با توجه به پیچیدگی تصویر، یکی از این دو روش را برگزینید و تنظیمات را عوض کنید.

۵. مرحله بعد این است که روی تصویر اصلی کلیک کرده و کلید Delete را فشرده تا حذف شود. در ادامه فایل وکتور آماده ذخیره سازی می باشد. به این ترتیب از منوی فایل روی گزینه save as برای ذخیره سازی آن کلیک کنید.

فرمت های خروجی تصویر متنوع بوده و با توجه به کاربرد مدنظر از فرمت SVG ؛ EPS  یا دیگر فرمت ها استفاده نمایید.

از همراهی شما سپاسگزاریم. همچنین پیشنهاد می شود برای آشنایی با تبدیل عکس به نقاشی  و تبدیل عکس به پی دی اف روی لینک ها کلیک کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *