دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

آشنایی با کاربردهای نرم افزار  gimp و ویژگی های جالب آن

  • حکیمه فهیمی
  • ۲۸ بهمن ۱۴۰۱
  • ۰

نرم افزار  gimp یکی از ساده ترین و کاربردی ترین برنامه هایی است که می توان برای طراحی و ویرایش های گرافیکی از آن کمک گرفت. در این مطلب با مزایا و کاربرد نرم افزار  gimp آشنا می شوید.

نرم افزار  gimp یک برنامه ویرایشگر رایگان و متن باز می باشد که ابزارها و ویژگی های آن می تواند قابلیت های فتوشاپ را به چالش بکشاند. کاربردهای این نرم افزار نزدیک به کاربردهای فتوشاپ می باشد و روز بروز بر طرفداران آن اضافه می شود. در ادامه به مزایا و کاربرد نرم افزار  gimp می پردازیم.

مزایا و کاربرد نرم افزار  gimp

نرم افزار  gimp یک برنامه متن باز و آزاد برای ویرایش و روتوش تصاویر از پروژه گنو می باشد که با اسم اختصاری gimp شناخته می شود. به کمک این نرم افزار می توان به راحتی طراحی و ادیت های گرافیکی را انجام داد. کاربرد این برنامه به کاربردهای فتوشاپ نزدیک بوده و استفاده از آن روز بروز بیشتر می شود.

وبسایت خود این نرم افزار آن را به عنوان یک برنامه ویرایشگر رایگان و متن باز معرفی نموده و این پلتفرم حاوی ابزارها و قابلیت های بسیار حرفه ای می باشد که می تواند ویژگی های فتوشاپ را به چالش بکشاند. علاوه بر آن افزونه های بسیار زیادی دارد که می توان به کمک آن ها قابلیت های مدنظر را به این نرم افزار اضافه کرد.

ویژگی متن باز بودن نرم افزار  gimp این امکان را می دهد که تغییرات مورد نیاز را در آن ایجاد کرده و با دیگران به اشتراک قرار دهید. همچنین افزونه های فراوان آن بیشتر مشکلات برنامه را پوشش می دهند. همه این قابلیت ها سبب می شود که استفاده از برنامه ویرایش عکس gimp در میان کاربران بسیار محبوب باشد.

دو ویژگی مهم این پلتفرم؛ امکانات مناسب و سادگی آن است. قابل ذکر است این نرم افزار تحت مجوز gpl بوده و برای سیستم عامل های لینوکس، مک و ویندوز ارائه شده است. از مصارف نرم افزار  gimp می توان به درست کردن آرم و لوگو، اندازه گیری دوباره و آراستن تصاویر، نزدیک کردن تصاویر، تغییر رنگ ها اشاره کرد.

  •  آرون گروپس

همچنین تبدیل فرمت تصاویر با آن امکان پذیر است و می توان با آن تصاویر انیمیشن ساده هم ایجاد کرد. می توان نرم افزار  gimp را یک نرم افزار آزاد جایگزین فتوشاپ دانست. امروزه طراحان گرافیکی از نرم افزارهای مختلفی بهره می برند که نرم افزار  gimp یکی از آن ها است.

با توجه به این که بیشتر پلاگین های مربوط به این برنامه رایگان هستند، استفاده از نرم افزار  gimp روز بروز در حال گسترش می باشد و می تواند در خیلی از پروژه ها جایگزین فتوشاپ باشد. در ادامه با کاربرد و مزایای نرم افزار  gimp بیشتر آشنا می شوید.

کاربردهای متعدد برنامه gimp

همانطور که پیشتر ذکر شد، نرم افزار gimp برای ویرایش و طراحی گرافیکی استفاده می شود. به بیان دیگر می توان از آن به عنوان جایگزین برنامه ویرایشگر قدرتمند فتوشاپ بهره برد. مهمترین کاربردها و استفاده هایی که نرم افزار gimp دارد عبارت است از:

 مقیاس بندی و تغییر اندازه عکس

یکی از کاربرد های مهم نرم افزار gimp همچون هر برنامه ویرایش تصویر دیگر، تغییر ابعاد و حجم تصاویر می باشد. البته بدون این که کیفیت عکس دفرمه شود یا افت یابد. می توانید تصویر مورد نظر را به برنامه فراخوانده و مقیاس و ابعاد آن را تغییر دهید.

حذف پس زمینه عکس

یکی از محبوب ترین کارهایی که می توان در نرم افزار gimp انجام داد، حذف پس زمینه عکس می باشد. بعد از فراخواندن عکس به برنامه با انتخاب المان های اصلی عکس نقطه چینی دور آن ظاهر می شود. کافی است کل عکس به جز پس زمینه را انتخاب و کلید Delete را انتخاب کنید. عکس بدون پس زمینه نمایش داده خواهد شد. به همین راحتی.

رفع گرد و غبار موجود در عکس

برخی مواقع، وجود گرد و غبار در عکس، سبب کاهش کیفیت تصویر می گردد. در نرم افزار gimp ابزارهای ویژه و کاربردی قرار دارد که می توان به کمک آن ها گرد و غبار موجود در تصویر را رفع و یک تصویر صاف و باکیفیت ایجاد کرد. استفاده از ابزار رفع گرد و غبار در این نرم افزار خیلی راحت بوده و افراد مبتدی نیز می توانند از این ویژگی استفاده کنند.

بهبود رنگ عکس ها

کاربرد دیگر نرم افزار gimp بهبود رنگ عکس ها می باشد. وقتی رنگ عکس ها بهبود یابد، جلوه تصویر زیباتر می شود. به کمک این نرم افزار می توان رنگ های موجود در تصاویر را بهبود بخشد و عکس زیباتری ایجاد کرد. در مواردی ممکن است رنگ ها بیش از حد تیره یا روشن باشند که به کمک نرم افزار gimp می توان این رنگ ها را به طور دلخواه اصلاح نمود.

برش یا کراپ بخشی از عکس

برش بخشی از عکس یا همان کراپ کردن، مهمترین کاربرد نرم افزار gimp می باشد. وقتی می خواهید ابعاد یک تصویر را کوچکتر نمایید یا این که اشیاء ناخواسته را از عکس حذف کنید می توانید از ابزار کراپ تصویر موجود در این نرم افزار کمک بگیرید.

اصلاح سطح افقی عکس

یکی از مشکلات مهمی که هنگام عکاسی ایجاد می شود، ایراد سطح افقی عکس می باشد. می توان به کمک نرم افزار gimp سطح افقی مرتبط به عکس را اصلاح نمود. به این ترتیب با استفاده از ابزارهای مخصوص اندازه گیری در gimp می توانید سطح افقی تصویر را اصلاح نمایید.

تغییر کنتراست عکس

طراحان گرافیکی و ادیتورها می توانند با اضافه کردن کنتراست به عکس، جلوه های خاصی ایجاد نمایند. به طور کلی امکان تغییر کنتراست تصویر از دیگر کاربردهای مهم این برنامه محسوب می شود.

چرخش عکس

به کمک نرم افزار gimp به راحتی می توان زاویه عکس را تغییر داده و آن را به طور دلخواه چرخاند. همچنین اگر زاویه چرخشی مدنظر در دسترس است می توانید مقادیر را در کادر ارائه شده وارد نمایید. در غیر این صورت با کلیک چپ و کشیدن موس می توان تصویر را چرخاند.

اضافه کردن فیلتر های پیش فرض به عکس

بعضی افراد فیلترهای پیش فرض یا از قبل آماده شده را مدنظر دارند. یک کاربرد دیگر این نرم افزار استفاده از فیلترهای پیش فرض می باشد. فیلترهای این برنامه به کاربرانی که در استفاده از نرم افزار مهارت ندارند، اجازه می دهد عکس ها را بر اساس مواردی که به طور پیش فرض تعیین شده، تغییر بدهند.

از سایر کاربرد های نرم افزار gimp می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حذف لکه های موجود در عکس
  • امکان طراحی صفحات وب
  • اصلاح قرمزی رنگ چشم ها
  • تنظیم رنگ عکس ها

علاوه بر موارد بالا که ساده ترین امکانات نرم افزار gimp می باشند می توانید با یادگیری تخصصی آن به شکل حرفه ای پروژه های خود را انجام دهید.

مزایای استفاده از نرم افزار gimp

gimp یک برنامه آزاد بوده که دریافت آن از اینترنت و نصب روی سیستم عامل، هیچ هزینه ای ندارد. همچنین توزیع آزاد آن سبب می شود در اینترنت قابل اشتراک گذاری باشد. ضمنا این برنامه به هیچ شرکت خاصی برای بروز رسانی و پشتیبانی وابسته نیست.

حجم کم، پشتیبانی از زبان فارسی و ترجمه به ۳۵ زبان از جمله فارسی و پشتیبانی از اکثر تبلت ها از مزایای این نرم افزار به شمار می شوند. همچنین سایر مزیت های استفاده از برنامه gimp عبارت است از:

۱. متن باز بودن نرم افزار

قابلیت متن باز بودن این برنامه اجازه می دهد افراد بر اساس نیازهای خود امکانات جدیدی برای آن خلق کنند. به این ترتیب اگر با برنامه نویسی آشنایی داشته باشید، می توانید نسخه بهتر و متناسب با نیاز خود را بسازید. در ضمن در این شرایط می توان باگ های برنامه را پیدا و آن را رفع کرد.

بعلاوه می توان افزونه هایی که دیگران برای این نرم افزار توسعه داده اند، را نیز مورد استفاده قرار داد.

۲. رایگان بودن

افرادی هستند که تمایل دارند از نرم افزارهای رایگان استفاده نمایند. به ویژه اگر تنها برای کارهای عادی و شخصی به نرم افزار نیاز باشد، هزینه بالا برای برنامه های حرفه ای قابل توجیه نیست. اما استفاده از نرم افزار gimp هزینه ای نیاز نداشته و می توانند بیشتر احتیاجات شما را در طراحی و ویرایش عکس تامین کند.

۳. رابط کاربری ساده

چنانچه از دیگر برنامه های ویرایش تصویر استفاده کرده باشید، احتمالا برای استفاده از نرم افزار gimp با مشکل خاصی روبرو نخواهید شد. رابط کاربری ساده و آشنای آن سبب می شود به راحتی از gimp بهره بگیرید.

۴. امکان ویرایش انواع فایل

یکی از بهترین قابلیت های نرم افزار gimp این است که با انواع فرمت های تصویر سازگاری دارد. و هر نوع عکسی را می توان در gimp ویرایش کرد. ولی در دیگر نرم افزارهای ویرایش تصویر، برای ویرایش فرمت های مختلف بایستی از افزونه های مختلفی استفاده کرد.

این امر سبب می شود حجم نهایی نرم افزار افزایش یافته و در نتیجه اجرای برنامه فشار بیشتری به دستگاه وارد نماید. اگرچه برنامه gimp در این زمینه کامل نبوده ولی مسلما یک پله بالاتر از رقبا قرار دارد.

۵. حجم خیلی کم نرم افزار

معمولا نرم افزار های ویرایش تصویر، حجم بالایی داشته و فشار زیادی به سیستم وارد می شود. ولی نسخه ویندوز این نرم افزار حجم ۲۵۰ مگابایت دارد. از این رو به راحتی می توان آن را روی سیستم قدیمی خود اجرا نموده و به تغییر یا ارتقای سیستم نیازی نیست. استفاده از gimp تا حد زیادی هزینه های شما را کاسته و ضمنا به خاطر حجم کم آن سرعت کار نیز افزایش می یابد.

۶. پشتیبانی از زبان فارسی

برای کسب و کارهای ایرانی استفاده از برنامه ای که زبان فارسی را پشتیبانی نماید، خیلی مهم و حیاتی محسوب می شود. زیرا غالب نرم افزارهای ویرایش تصویر این امکان را نداشته و برای افزودن زبان فارسی مشکلات بسیاری وجود دارد. برخی هم بعد از اضافه کردن زبان فارسی، آن را خوب نمایش نمی دهند.

۷. قابل استفاده در سیستم های مختلف

نرم افزار gimp در بیشتر سیستم ها قابل استفاده می باشد. کمتر برنامه ای هست که برای مک، ویندوز و لینوکس در دسترس باشد. ولی برنامه gimp علاوه بر این سیستم عامل ها در دو نسخه اندروید و آی او اس هم در دسترس است. ضمنا می توان از نسخه تحت وب نرم افزار نیز بهره برد.

با این قابلیت ها عملا دیگر نیاز نیست که سیستم را همواره و همه جا به همراه داشته باشید. بلکه با هر سیستم دیگری می توان به برنامه وصل و فرایند کاری خود را دنبال کرد.

آیا نرم افزار gimp معایبی هم دارد؟

تا اینجا با کلیات، کاربرد و مزایای نرم افزار gimp آشنا شدید. ولی هر نرم افزاری مسلما دارای مشکلات و نواقصی است. از این حیث نرم افزار gimp نیز مستثنی نیست. از جمله معایب این پلترفم عبارتند از:

  • مناسب گرافیست های حرفه ای نیست.

همانطور که اشاره شد نرم افزار gimp مناسب ادیت ها و ویرایش های ساده و سبک می باشد. اما برای ویرایش های سنگین و حرفه ای به نرم افزارهای دیگر نیاز است. از این رو اگر گرافیست حرفه ای هستید یا امور گرافیکی سنگین باید انجام دهید، نرم افزارهای با امکانات بیشتر را استفاده کنید.

  • ضعف در پشتبانی

هر چند نرم افزار gimp امکانات خوبی داشته و رایگان ارائه می شود اما پشتیبانی آن ضعیف است و در بیشتر موارد نمی دانید با مشکلات ایجاد شده، چطور برخورد نمایید. ضمنا باگ های آن به ندرت برطرف می شود. به طور مثال از سال ۲۰۱۲-۲۰۱۸ هیچ ویژگی جدید یا خاصی برای آن ارائه نشد.

در این بازه هیچ نوع بروزرسانی نیز برای gimp معرفی نشد. ولی به نظر می رسد اوضاع در حال بهتر شدن بوده زیرا در آگوست ۲۰۲۰ دو آپدیت مهم برای آن منتشر شد که نشانگر آن است مدیران این نرم افزار برای آینده آن تصمیمات مهمی در سر دارند.

  • عدم توانایی ذخیره عکس در وبسایت

بیشتر ویرایشگرهای نیمه حرفه ای و حرفه ای ویژگی تحت عنوان ذخیره برای وب دارند که با استانداردهای موتورهای جستجو برای استفاده در وب مناسب است. متاسفانه نرم افزار gimp فاقد این قابلیت است. البته با استفاده از افزونه ها می توان این ویژگی را به نرم افزار اضافه و استفاده کرد.

  • عدم امکان انتخاب همزمان چند لایه

این قابلیت در ابزارهای حرفه ای و پیشرفته مشاهده می شود و امکان جابجایی چندین لایه به طور همزمان را فراهم می کند. از این رو سرعت و دقت آن بیشتر می شود و می توانند کارهای خود را آسان تر مدیریت نمایند.

جمع بندی

نرم افزار gimp یک نرم افزار پر کاربرد در زمینه طراحی صنعتی و گرافیکی می باشد و به عنوان رقیب فتوشاپ شناخته می شود. ساده تر بودن محیط این برنامه و نحوه کار راحت با آن، سبب می شود برخی طراحان گرافیکی به جای استفاده از فتوشاپ از نرم افزار gimp کمک بگیرند.

هر چند این نرم افزار دارای مشکلات و باگ هایی است اما استفاده رایگان و راحت از آن سبب شده تا طرفداران خاص خود را داشته باشد. معمولا بیشتر ابزارهای ویرایشگرهای حرفه ای امکاناتی ارائه می دهند که ممکن است هیچ گاه از آن ها استفاده نکنید یا تنها برای کارهای فوق حرفه ای و شرکت های بزرگ طراحی شده باشند.

در حالی که امکانات و قابلیت های نرم افزار gimp در تمام کسب و کارها و در همه امور ویرایش تصویر لازم و ضروری هستند. از این رو اگر فرینسلر بوده یا در کسب و کار کوچکی مشغول به فعالیت هستید به کمک این نرم افزار می توانید تا حدود زیادی نیازهای خود را رفع نمایید. بدون این که هزینه زیادی پرداخت کرده یا از نسخه های کرک شده و غیر رسمی استفاده کنید.

همچنین نرم افزار gimp برای برخی توزیع های لینوکس از جمله سوزه و مندریو به عنوان ویرایشگر پیش فرض عکس در دسترس می باشد. در ضمن با استفاده از x11 بر روی مکینتاش نیز قابل استفاده می شود. و کاربران ویندوز نیز می توانند از این برنامه به صورت پرتابل بهره بگیرند.

ضمنا برای آشنایی با ۱۰ نرم افزار ضروری برای کامپیوتر و انواع روی لینک ها کلیک کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *