دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

انواع پودر دکلره و بررسی ویژگی های مثبت و منفی آن ها

  • حکیمه فهیمی
  • ۴ اسفند ۱۴۰۱
  • ۰

یکی از دغدغه های اصلی خانم ها برای زیبایی موها خرید و انتخاب پودر دکلره مناسب است. در این مطلب قصد داریم شما را با انواع پودر دکلره و ویژگی های آن ها آشنا نماییم. با ما همراه باشید.

پودر دکلره تاثیر بسیاری بر روی کیفیت رنگ مو می گذارد. از این رو بهتر است در انتخاب آن دقت لازم صورت گیرد. در این مطلب با انواع پودر دکلره و ویژگی هر یک آشنا می شوید همچنین روش استفاده از پودر دکلره نیز ارائه می شود.

انواع پودر دکلره و ویژگی های آن ها

رنگ کردن مو و رساندن آن به پایه های بسیار روشن کار دشواری است و بایستی از پودر دکلره استفاده شود، زیرا این پودر سبب می شود رنگدانه های موی طبیعی از بین رفته و رنگ مدنظر شما جایگزین گردد. به این ترتیب خرید و انتخاب انواع پودر دکلره به یکی از دغدغه های اصلی خانم ها تبدیل شده است.

به طور کلی انواع پودر دکلره تاثیر زیادی روی کیفیت رنگ مو می گذارد از این رو بهتر است در انتخاب آن دقت لازم صورت گیرد. البته این تصور نیز وجود دارد که عوارض دکلره مو بسیار است، در حالی که اگر از پودر دکلره باکیفیت و با روش درست مورد استفاده قرار گیرد، عوارض و آسیب بسیاری برای مو به همراه نخواهد داشت.

با یادگیری چند تکنیک ساده و رعایت آن می توانید خودتان در منزل موها را رنگ نمایید. متاسفانه برخی برای پرداخت هزینه کمتر از پودر دکلره بی کیفیت استفاده می کند که به موها آسیب می زند. در ادامه با پودر دکلره و انواع آن آشنا می شوید. همچنین روش استفاده از پودر دکلره نیز ارائه می شود.

پودر دکلره

منظور از دکلره کردن مو، یعنی پاک کردن رنگ طبیعی مو است. در زبان انگلیسی، دکلره به مفهوم برداشتن رنگ بوده و اصطلاحا به بی رنگ نمودن تارهای مو اشاره می کند. در حقیقت این پودر سبب از بین رفتن رنگدانه های طبیعی مو شده تا بتوان رنگ دلخواه را جایگزین آن نمود.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

به طور کلی به کمک رنگ مو می توان موها را ۳-۴ درجه روشن کرد ولی از طریق پودر دکلره بین ۷-۹ درجه مو روشن می شود که برای موهای بلوند و بور مناسب است. در واقع پودر دکلره یک نوع پودر سفید یا آبی رنگ بوده که با اکسیدان مخلوط می شود تا مو را بی رنگ نماید. این پودر به لایه های عمیق مو نفوذ کرده و رنگدانه های آن را تغییر می دهد.

پس از رنگ کردن مو، رنگ پایه مو به رنگ هایی مانند آبی، قرمز، و زرد تجزیه می شود و هاله های زرد و قرمز روی موها ایجاد می شود. به علت طول موج خیلی کم رنگ آبی، این رنگ غالبا سریع از روی مو پاک می شود ولی رنگ قرمز و زرد دوام بیشتری دارند. برای جلوگیری از این مشکل، بایستی دکلره صورت گیرد.

این مشکل در مورد رنگ موهای روشن بیشتر روی می دهد زیرا در رنگ های تیره به کمک مواد ضد زردی و قرمزی نظیر اکسیدان مخصوص و شامپوهای خاص می توان زردی و قرمزی موی دکلره شده را رفع نمود ولی برای رنگ موی روشن این امکان وجود ندارد. به این ترتیب استفاده از پودر دکلره ضرورت می یابد.

پودر دکلره انواع مختلفی دارد که هر یک ویژگی های خاص خود را دارد. به طور مثال پودر دکلره آبی برای رنگ کردن موهایی که کمی ضخیم و تیره تر هستند مورد استفاده قرار می گیرد.

چند نوع پودر دکلره وجود دارد؟

همانطور که اشاره شد پودر دکلره انواع مختلفی دارد که در ادامه با آن ها آشنا می شوید.

۱. پودر دکلره سفید رنگ

این پودر، ضعیف ترین نوع دکلره است که برای موهای حساس، نازک و از قبل رنگ شده مورد استفاده قرار می گیرد. این پودر نسبت به نوع آبی آمونیاک کمتری داشته و آسیب کمتری به مو وارد می شود. اگر موها ضعیف و شکننده است بهتر است از این نوع پودر دکلره استفاده شود.

پودر دکلره سفید، سوختن مو را به دنبال نداشته و این پودر برای بی رنگ کردن مو بایستی با اکسیدان ترکیب تا فعال شود.

۲. پودر دکلره آبی رنگ

یکی از قوی ترین انواع پودر دکلره نوع آبی آن است زیرا دارای میزان زیادی آمونیاک بوده و ضمنا به خاطر داشته باشید تا موقعی که پودر دکلره با اکسیدان ترکیب نگردد، تاثیری روی روشن کردن موها ندارد. این پودر قوی برای موهای سالم تر استفاده می شود.

۳. پودر دکلره خاکستری رنگ

ماده اصلی این پودر دکلره کربن است از این رو در آن مواد آلی و نه شیمیایی به کار رفته است. سرعت فرایند بی رنگ کردن مو با دکلره خاکستری بیشتر از پودرهای قبلی بوده و زمان کمتری نیاز دارد. ضمنا هنگام استفاده سوزش پوست سر حس نمی شود و مشتری با آرامش بیشتری همراه است.

۴. پودر دکلره سبز رنگ

این پودر خاصیت ضد قرمزی داشته و در صورتی که زمینه موها شرابی یا مسی است برای رسیدن به پایه این پودر به کار می رود. همچنین پودر دکلره سبز؛ آمونیاک ندارد.

۵. پودر دکلره یخی رنگ

این نوع پودر برای موهای خیلی حساس کاربرد دارد و از نوع سفید ضعیف تر می باشد. پودر دکلره یخی را برای حصول نتیجه بهتر در شارژ دوم در پایه دکلره ۷ استفاده تا سریعا پایه ۱۰ برسید. همچنین از این پودر به علت قدرت بالا در مراحل ابتدایی استفاده نشود زیرا مراحل دکلره متوقف می شود.


پودر دکلره یخی با هر سه اکسیدان ۶/۹/۱۲ قابل استفاده است. ضمنا نسبت یک به دو را در آماده سازی دکلره یخ رعایت نمایید. مثلا ۴۰ گرم پودر و ۸۰ گرم اکسیدان

۶. پودر دکلره بنفش رنگ

این پودر نیز آمونیاک نداشته و خاصیت ضد زردی دارد. همچنین در تایم کمتری موها را بیرنگ و مانع از نارنجی شدن موها می شود. اگر از نارنجی شدن موها نگران هستید انتخاب پودر دکلره بنفش، بهترین گزینه می باشد. یک پودر گیاهی بی خطر و بسیار قوی که در کوتاه ترین زمان حتی موهای ضخیم و و بسیار تیره را بی رنگ می نماید.

در صورتی موهای نازک و ضعیف دارید همچنین دچار ریزش مو می باشید بهتر است از پودر دکلره خاکستری و بنفش استفاده تا علاوه بر عملکرد سریع از بروز آسیب به موها پیشگیری شود. همچنین اگر موها خیلی تیره است، پودر دکلره آبی توصیه می شود.

دقت کنید که اگرچه قیمت پودر دکلره فله ای؛ ارزان است ولی به علت ناشناخته بودن برند آن، بهتر است استفاده نشود. در حال حاضر پودر دکلره ایتالیایی بسیار طرفدار دارد.

پودر دکلره با رنگ های فانتری و روش استفاده آن

این نوع پودر دکلره که رنگ های فانتزی دارد، قابل استفاده روی موی دکلره می باشد که جلوه خاصی به آن می بخشد. انواع پودر دکلره با رنگ فانتزی عبارتند از:

  • پودر دکلره قرمز
  • پودر دکلره خاکستری
  • پودر دکلره شرابی
  • پودر دکلره بنفش
  • پودر دکلره سرمه ای
  • پودر دکلره آبی
  • پودر دکلره هلویی
  • پودر دکلره صورتی
  • پودر دکلره یاسی

از این نوع پودر دکلره رنگی یا فانتزی می توان به نسبت حجم موها از نصف پیمانه یا بیشتر پودر دکلره، رنگ مو، دو تا سه برابر اکسیدان ۶ درصد برای رنگ تیره، اکسیدان ۹ درصد برای رنگ های روشن بهره برد. و بعد از ۲۰ الی ۴۰ دقیقه موها را با آب یا آب و نرم کننده شستشو داد.

دقت نمایید که در استفاده از پودر دکلره رنگی فانتزی برای استفاده رنگساژ مش و حتی ترکیب با سایر رنگ موها بهتر است روی موهای متوسط تا روشن این فرایند صورت گیرد تا رنگ ها جلوه واقعی و درخشنده پیدا کنند.

نحوه عملکرد دکلره مو

پودر دکلره ماده شیمیایی است که رنگدانه های طبیعی مو را از تار مو خارج می کند. با ترکیب پودر دکلره با انواع اکسیدان می توان در میزان قدرت این محصول تغییراتی ایجاد کرد. باید دقت کنید که دکلره کردن مو برای اولین بار بافت و رنگ موها تغییر می کند.

با فعال شدن مواد شیمیایی پودر دکلره گرما ایجاد می شود. به علت نزدیک بودن ریشه مو به سر گرم تر می شود. به این ترتیب ریشه ها به دلیل گرمای منتشر شده از پوست سر، نسبت به بقیه قسمت های مو روشن تر می گردند. از این رو بهتر است موقع دکلره، از یک فرمول ضعیف روی ریشه استفاده شود تا همه مو یکنواخت روشن شود.

نباید انتظار داشته باشید که  مو پس از یک ساعت از فرایند دکلره به حالت طبیعی اش برگردد. ولی در صورت مراقبت از موهای دکلره شده به صورت صحیح، می توان ظاهر مو را سالم نگه داشت و از آسیب دیدگی آن ها جلوگیری نمود. با رعایت موارد زیر می توان بدون هیچ نگرانی مو را به پایه دلخواه رساند؟

  • استفاده از پودر دکلره با کیفیت
  • استفاده درست و به جا از شماره اکسیدان
  • زمان مکث صحیح

ویژگی های پودر دکلره باکیفیت

ویژگی های یک پودر دکلره خوب و باکیفیت عبارتند از:

۱. عدم وجود غبار به طوری که اگر پودر دکلره از فاصله ۳۰ سانتی متری درون ظرف ریخته شود، غباری ایجاد نمی کند.

۲. پس از ترکیب با اکسیدان کف آلود نمی شود.

۳. برخی از این پودرها دارای چربی(کراتینه) هستند که سبب براق شدن موی دکلره و مانع از آسیب مو می شوند.

۴. این نوع پودر حین انجام کار با دمای محیط سفت نشده و حالت خود را حفظ می نمایند.

۵. اگر پودر دکلره از درون فویل روی موها به سر نفوذ کرد یعنی فاقد کیفیت لازم است. عدم گرد و غبار از پودر دکلره نشانه اصالت کالا است.

نکات مهم برای انتخاب پودر دکلره

در راستای انتخاب پودر دکلره بهتر است نکات زیر را در نظر بگیرید:

  • نوع پودر: همانطور که اشاره شد پودر دکلره به دو دسته آلی و شیمیایی تقسیم می شود. معمولا پودر دکلره خاکستری و بنفش ضرر کمتری داشته و بهترین گزینه هستند.
  • جنس مو: اگر موها ضعیف و شکننده است، اصلا به پودر دکلره فکر نکنید. ولی در صورت رغبت زیاد به بی رنگ کردن مو از پودر دکلره گیاهی یا دکو کرم استفاده نمایید.
  • برند سازنده: برخی برندهای تولید کننده پودر دکلره ممکن است اصالت کالا نداشته باشند.
  • پایه مدنظر: همواره بایستی متناسب با پایه رنگی که می خواهید پودر دکلره تهیه نمایید. برای رنگ های بسیار روشن پودر دکلره آبی و خاکستری مناسب است. پودر دکلره سفید و بنفش هم برای پایه های رنگ تیره تر مناسب هستند

به طور کلی برای روشن کردن مو باید به رنگ اصلی مو نیز دقت داشت. افراد با موهای بلوند بدون استفاده از دکلره شدید می توانند موها را روشن تر نمایند ولی افراد با موهای تیره باید به این موضوع بیشتر اهمیت بدهند.

روش دکلره کردن موها و وسایل مورد نیاز

برای دکلره کردن موها ابتدا باید وسایل آن را تهیه کرد از جمله:

  • انتخاب پودر دکلره متناسب با موی فرد
  • اکسیدان متناسب با پودر دکلره
  • دستکش، کلاه مخصوص رنگ مو، پیش بند
  • کاسه و فرچه برای ترکیب اکسیدان و دکلره
  • شانه دم باریک برای تقسیم بندی موها
  • شامپو تثبیت کننده رنگ مو برای شستن موها

پیش از شروع دکلره بهتر است چند روز موها شستشو داده نشود چرا که چربی سر همچون عایقی از پوست سر و ریشه ها محافظت می کند. سپس مراحل زیر را طی کنید:

۱. ابتدا اطراف سر را که ممکن است با ترکیب پودر دکلره و اکسیدان تماس پیدا کند، با کرم مخصوص چرب نمایید.

۲. بعد متناسب با حجم موها از پودر دکلره استفاده شود. به طور مثال یک پیمانه پودر+۱۵۰ میلی لیتر اکسیدان برای موهای متوسط کفایت می کند.

۳. سپس فرق موها را از پیشانی و از عقب سر باز نموده و موها را به ۴ دسته مساوی تقسیم کنید.

۴. همواره از دو دسته انتهایی سر شروع و ابتدا ساقه بعد ریشه را با ترکیب تهیه شده آغشته کنید.

۵. وقتی موها به پایه رسید و کاملا بی رنگ شد، با آب ولرم شستشو داده و بعد با یک حوله تمیز خشک نمایید.

۶. در این مرحله رنگ مورد نظر را با اکسیدان مناسب ترکیب کرده و صبر کنید ۱۰-۱۵ دقیقه رنگ روی مو باقی بماند.

۷. پس از رنگ گرفتن موها، بهتر است با شامپو تثبیت کننده رنگ مو و کمی نرم کننده موها را کاملا شستشو و  آبکشی کنید.

در پایان توصیه می شود برای جلوگیری از سوختن مو در اثر دکلره زیاد، در طول سال یک تا دو مرتبه موها را دکلره نمایید. و بعد از هر دکلره موها را با روغن و لوسیون های مراقبت مو تقویت نمایید. همچنین در صورت تمایل برای کسب اطلاعات بیشتر درباره روی لینک کلیک و از مقالات متعدد ارائه شده بازدید نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *