دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

۸+۱ راه برای مراقبت از موهای دکلره شده

  • فرهاد هاشمی
  • ۲۵ خرداد ۱۴۰۰
  • ۰

یکی از راه‌های تغییر در چهره و زیبایی بیشتر موها، رنگ کردن آنها است که گاهی اوقات استفاده از رنگ‌های روشن نیازمنده انجام دکلره بر روی موی شما است. تغییر مداوم رنگ مو به خصوص دکلره کردن می‌تواند آسیب جدی را در بلند مدت به موهای شما وارد کند و این موضوع به ریزش موها، کاهش رشد آنها و کاهش ضخامتشان منجر می‌شود و نهایتا موهای شما کم پشت به نظر خواهد رسید.

بهتر است برای جلوگیری از آسیب دیدن موها کمتر به سراغ مواد شیمایی بروید و در صورت رنگ یا دکلره مو حتما از موهایتان مراقبت کنید زیرا حفظ سلامت موها نهایتا منجر به زیبایی بیشتر آنها خواهد شد. در ادامه همراه ما باشید تا چند توصیه برای مراقبت از موهای دکلره شده را به شما معرفی کنیم.

۱.    تست رنگ مو قبل از رنگ و دکلره کامل

قبل از آنکه موهای خود را رنگ یا دکلره کنید، بهتر است بخش کوچکی از مو را رنگ گذاشته و ببینید آیا این رنگ مو روی موهایتان می‌نشیند یا خیر. این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که برخی موها نسبت به رنگ موهایی خاص مقاوم هستند و تغییرات اندکی می‌دهند.

همچنین برای آسیب کمتر به موها می‌توانید از رنگ‌های گیاهی هم استفاده کنید یا تنها بخشی از موها را هایلایت کنید تا موهایتان با درگیری کمتر با مواد شیمیایی دچار آسیب کمتری شود.

۲.    استفاده از شامپو مناسب

همه ما می‌دانیم که رنگ مو موجب خشکی و زبری موها می‌شود و زمانی که از رنگ مو یا دکلره استفاده می‌کنیم حتما باید از شامپو مو مخصوص موهای رنگ شده و آسیب دیده  یا موهای خشک و فر استفاده کنیم. شامپو داو در این زمینه محصولات خوب و سالمی دارد که به مراقبت از موهای شما کمک قابل توجهی می‌کند. در واقع شامپو مخصوص موهای رنگ شده دارای ترکیباتی است که در آنها نرم کننده، ویتامین و تقویت کننده وجود دارد و استفاده از آنها به ترمیم ریشه‌های آسیب دیده کمک می‌کند.

پیشنهاد این است که بعد از رنگ یا دکلره، ۲ روز موهای خود را با آب و بدون شامپو و سپس با نرم کننده بشویید. بعد از این دو روز شما می‌توانید از شامپو بچه که ملایم‌تر است استفاده کنید و از هفته دوم به سراغ شامپو مخصوص موهای رنگ شده بروید.

۳.    شستشو مو با آب سرد

شستن موهای دکلره شده

زمانی که شما موهای رنگ شده خود را با آب داغ می‌شویید، کوتیکول که لایه خارجی مو است از بین رفته و موهای شما رطوبت خود را از دست بدهند و نهایتا موها فر و مجعد شوند. موها در مواجهه با آب داغ آسیب بیشتری می‌بیند و به همین دلیل هم بهتر است برای شستشوی بهتر و موثرتر به سراغ آب سرد بروید و اگر نمی‌توانید این کار را بکنید، حتما بعد از استفاده از آب گرم از آب سرد برای آبکشی موها استفاده کنید.

۴.    شانه نزدن موهای خیس

همیشه تاکید کارشناسان زیبایی بر این بوده که استفاده از شانه مو آرایشی در هنگام مرطوب بودن مو، آسیب بسیاری به موها وارد کرده و ریشه آنها را ضعیف می‌کند. همچنین ریزش موها هم یکی از اتفاقات شایعی است که به دنبال شانه زدن موی خیس به وجود می‌آید. بهترین نوع شانه‌ای که می‌توانید تهیه کنید انواع شانه مو کره ای با مدل های دخترانه و فانتزی است که کیفیت بالایی داشته و سر گردی دارند.

بهترین زمانی که می‌توانید موهایتان را شانه بزنید، به خصوص برای موهای رنگ شده و دکلره، زمانی است که موها رطوبت کمی داشته و آسیب بیشتری به آنها وارد نمی‌شود.

۵.    تغذیه موها با پروتئین

یکی از اتفاقاتی که پس از رنگ کردن موها می‌افتد، از دست رفتن پروتئین موجود در موها است. موهای شما نیاز به پروتئین دارند و زمانی که موهای شما خیس است می‌توانید از ماسک پروتئینی بر روی آن استفاده کنید. برای این کار می‌توانید از یک عدد تخم مرغ و دو قاشق سس مایونز استفاده کنید. داخل یک کاسه مواد را با هم ترکیب کرده و روی سرتان قرار دهید. نوک موها مهم‌ترین قسمت هستند و این ماسک می‌تواند تا ۴۵ دقیقه بر روی سر شما بماند. سپس می‌توانید موها را با آب سرد و شامپو بدون سولفات شستشو دهید.  تخم مرغ موجود در ماسک سرشار از پروتئین بوده و موهایتان را تغذیه می‌کند. مایونز هم به صاف شدن موها کمک کرده و مصرف منظم این ماسک پروتئین از دست رفته موها را تامین می‌کند.

۶.    استفاده از رنگ مو مرغوب و باکیفیت

با توجه به اینکه استفاده چندین باره از رنگ به موهای شما و به خصوص ریشه آنها آسیب وارد می‌کند، بهتر است قبل از رنگ کردن، جنس موی خود را بشناسید و رنگی مناسب موهایتان پیدا کنید تا مجددا مجبور به رنگ کردن دوباره موها نشوید. استفاده از یک نوع رنگ یا برندی خاص تنها به نوع موهای شما بستگی دارد و اغلب رنگ موهایی که گران‌تر هستند دارای ترکیبات ویتامینه بهتری بوده و برای موهای شما کم خطرتر و مفیدتر هستند.

۷.    استفاده محدود از انواع سشوار و اتو مو

سشوار کشیدن موهای دکلره شده

وسایلی که حرارتی زیادی را به موهای شما وارد می‌کنند، می‌توانند صدمه زیادی به موها بزنند. برای مثال سشوار و اتو مو به خصوص بعد از رنگ کردن موها می‌تواند موجب موخوره شدید و ریزش آنها شود. بهتر است در صورتی که مجبور به استفاده از این وسایل شدید، از دکمه سرد هم در پایان کار و با فاصله ۱۵ سانتی متری  استفاده کنید و یا برای صاف کردن و فر کردن موها به سراغ گزینه‌های دیگری بروید.

۸.    خرید محصولات آرایشی و بهداشتی مناسب

موهای رنگ شده و دکلره شده بسیار آسیب زا هستند و برای آنکه مطمئن شوید این رنگ مو در بلند مدت به موهایتان آسیبی نمی‌زند، بهتر است به سراغ انواع ماسک، شامپو و نرم کننده‌های مارک خوب بروید. در این زمینه استفاده از انواع محصولات با برند معتبر برای موهای رنگ شده گزینه مناسبی است و فراموش نکنید که این محصولات نباید در ترکیبشان سولفات داشته باشند زیرا این ماده شیمیایی چربی طبیعی موهای شما را از بین برده و حتی می‌تواند رنگ موهای شما را نیز تغییر بدهد. درباره این ماده مضر بیشتر بخوانید.

۹.    کاهش شستشو موها

زمانی که موها به مقدار ۳ یا ۴ بار در هفته شسته می‌شوند، رنگ مو به تدریج تغییر می‌کند و برای آنکه رنگ مو و چربی سر ثابت بماند بهتر است شستشوی موها به ۲ بار در هفته محدود شود تا آسیب کمتری به آنها وارد شود.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *