دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

خواص کلم بوک چوی یا کلم چینی برای بدن

  • سعیده ستاری
  • ۶ بهمن ۱۴۰۱
  • ۰

از خواص کلم بوک چوی می توان به درمان ریزش مو، معالجه دیابت، درمان اگزما و پسوریازیس، کاهش فشار خون و درمان آرتروز اشاره کرد. امیدوارم از این مطلب لذت ببرید.

بوک چوی یا کلم چینی از مواد مغذی بالا برخوردار است و دارای کالری پایین می باشد و یکی از سبزیجات بسیار مفید در ترکیب و رژیم غذایی سالم و کاهش وزن است. در این مطلب در مورد خواص کلم بوک چوی صحبت می کنیم.

معرفی خواص کلم بوک چوی

معرفی خواص کلم بوک چوی

کلم بوک چوی در کشور چین از رونق بسیار بالایی برخوردار است. پس از گذشت سال‌ها این خوراکی در دیگر کشورها نیز فراگیر شده است. از خانواده چلیپاییان است. در این خانواده گیاهان دیگر مثل کلم بروکلی و گل کلم نیز وجود دارد.

۱. کاهش فشار خون

در کلم بوک چوی پتاسیم منیزیم و کلسیم وجود دارد که موجب کاهش فشار خون می شود. البته کلم بوک چوی از ویتامین b۶ و فولات غنی می باشد که از تولید بیش از حد هموسیستئین در بدن پیشگیری می کند و موجب کاهش بیماری های قلبی می شود.

۲. بیماری آرتروز

کلم بوک چوی یک منبع کولین است که موجب کاهش التهاب در بدن شده و در پیشگیری از بیماری آرتروز بسیار تأثیرگذار است.

۳. پوکی استخوان

یکی از خواص کلم بوک چوی جلوگیری از پوکی استخوان است. کلم بوک چوی حاوی آهن، کلسیم، فسفر، منیزیم و روی است. البته ویتامین کا در این کلم غنی است. این امر موجب می شود تا از بیماری پوکی استخوان جلوگیری شود.

  •  آرون گروپس

۴. چین و چروک پوست

کلم بوک چوی حاوی مقدار زیادی از ویتامین سی است. این امر موجب بالا رفتن کلاژن پوست شده و در درمان چین و چروک پوست بسیار تاثیرگذار است. اگر می‌خواهید پوستی جوان و شاداب داشته باشید از کلم بوک چوی استفاده کنید.

مزیت های کلم بوک چوی

۵. جوش و آکنه

کلم بوک چوی از خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی برخوردار بوده و موجب پاکسازی پوست می شود. شما قادر هستید به آسانی به معالجه آکنه بپردازید.

۶. بیماری های گوارشی

در طب سنتی از کلم بوک چوی برای معالجه بیماری زخم معده و بیماریهای دستگاه گوارش و یبوست و اسهال استفاده می شود.

۷. خاصیت های ضد سرطانی

در کلم بوک چوی گلوکوزینولات به وفور یافت می‌شود که در بدن به ایزوتیوسیانات تبدیل می شود و از ابتلا به بیماری های متفاوتی مانند تومور و سرطان جلوگیری می کند. کلم بوک چوی دارای مقدار زیادی از فولات است که در ساختار دی ان ای بسیار تاثیر می گذارد. اگر خواهان آن هستید که از بیماری های جهش یافته محفوظ بمانید از فولات استفاده کنید. البته کلم بوک چوی حاوی ویتامین c و ویتامین آ و بتاکاروتن است که موجب تقویت آنتی اکسیدان های موجود در بدن می‌شود و از ابتلا به بیماری سرطان جلوگیری می‌کند.

سلنیوم موجود در کلم بوک چوی موجب سم زدایی در بدن می شود و از رشد تومور جلوگیری کرده، مقدار بالای فیبر موجود در کلم بوک چوی موجب پاکسازی روده ها می شود و از ابتلا به سرطان روده بزرگ جلوگیری می نماید.

۸. بیماری های چشمی

کلم بوک چوی دارای ویتامین آ، سلنیوم، ویتامین c و ویتامین کا است که موجب بهبود بینایی می شود. این موارد برای پیشگیری از بیماری‌های چشمی مثل گلوکوم، آب مروارید و دژنراسیون ماکولا تاثیرگذار است.

بیان خواص کلم بوک چوی

۹. کم خونی

آهن و فولات موجود در کلم بوک چوی موجب افزایش تولید گلبول قرمز خون می شود و فقر آهن را جبران می نماید.

۱۰. اگزما و پسوریازیس

کلم بوک چوی برای معالجه اگزما و پسوریازیس بسیار کمک می کند.

۱۱. تقویت سیستم ایمنی بدن

سلنیوم موجود در کلم بوک چوی باعث می‌شود لنفوسیت های تی بیشتر تولید شود و در تقویت سیستم ایمنی کمک رسان است و از ابتلا به بیماری‌های عفونی جلوگیری می کند. در طب سنتی از این کلم استفاده های زیادی صورت می‌گیرد به علت اینکه این کلم دارای ویتامین سی فراوانی است در مقابل درمان سرماخوردگی و سرفه بسیار تاثیر می گذارد.

۱۲. سلامت و رشد جنین

فولات موجود در کلم بوک چوی موجب بهبود رشد جنین شده و در دوران بارداری بسیار مفید است. اگر می خواهید از بیماری مادرزادی مثل آنانسفالی و اسپین بیفیدا در امان قرار گیرید از کلم بوک چوی استفاده نمایید.

۱۳. تسریع بهبود زخم ها

در کلم بوک چوی ویتامین کا به میزان زیادی وجود دارد که موجب تسریع در التیام زخم ها می شود.

خاصیت های شگفت انگیز کلم بوک چوی

۱۴. درمان ریزش مو

فولات موجود در کلم بوک چوی موجب بهبود جریان خون در پوست می شود و سبب تقویت فولیکول ها مو می شود و در درمان ریزش مو بسیار کمک می کند.

۱۵. رژیم لاغری و کاهش وزن

کلم بوک چوی یکی از سبزیجات کم کالری است که به علت برخورداری از فیبر زیاد موجب کاهش اشتها می شود و برای کاهش وزن بسیار تاثیرگذار است.

۱۶. درمان بیماری دیابت

مطالعات و تحقیقات انجام شده نشان می دهد که استفاده از کلم بوک چوی موجب تنظیم سطح قند خون می شود و در بهبود و معالجه دیابت کمک زیادی می کند.

هم اکنون که این مطلب به اتمام رسید برای آشنایی با خواص دیگر مواد غذایی همچون خواص کلم بروکلی و خواص کلم سفید می توانید بر روی لینک ها کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *