دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

نوشتن چک امانت و قوانین آن

  • شقایق ایران دوست
  • ۴ بهمن ۱۴۰۱
  • ۰

برای نوشتن چک امانت باید قوانین آن را بلد باشید در غیر این صورت ممکن است از چک شما سوء استفاده شود. در این بخش شما را با این مورد بیشتر آشنا می کنیم.

نوشتن چک امانت مانند هر مساله دیگری امروزه بیش از حد در جامعه رواج یافته است. این مورد، ظاهری موجه دارد ولی از درون دارای سوالات بسیار زیادی می باشد. در ادامه این معقوله را برای شما عزیزان بررسی می کنیم و آگاهی های بسیاری در این زمینه به شما خواهیم داد.

چک امانتی

اطلاعاتی در مورد نوشتن چک امانت

این چک معمولا در معامله ها به جای چک های تضمینی به کار گرفته می شود و این قانون در سال ۱۳۷۲ تغییراتی داشته و از آن به بعد مردم می توانند بدون هیچ مشکلی از این مورد چک ها استفاده نمایند. باید بدانید که این مورد از چک ها با چک های بلا محل بسیار متفاوت می باشند و نمی توان آن ها را با یکدیگر در یک رده قرار داد.

دیدگاه های افراد در مورد این چک

در یک رابطه قراردادی امکان این که افراد چکی را امضا کرده و در نزد دیگری به امانت بگذارند وجود دارد. در واقع این چک برای تضمین و اطمینان بیشتر در میان دو فرد که معامله ای  را با یک دیگر دارند گذاشته می شود. دهنده چک قصد تحکیم بخشیدن به اعتماد فرد مقابل این چک را می دهد و استرداد این چک نیز قابل درخواست می باشد.

این موضوع را نیز باید در این رابطه بدانید که چک های گذاشته شده در میان را نمی توانید در هر زمانی که دوست دارید استرداد نمایید و تنها در زمانی می توانید چنین ادعایی داشته باشید که تمامی موارد ذکر شده در قرار داد را به درستی انجام داده و به وعده های خود عمل کرده باشید.

در واقع افرادی که این چک ها را دریافت می کنند به هیچ عنوان نگاهی به عنوان امانت به ان ندارند البته که این افراد می دانند که این چک می تواند اهرمی قانونی برای فشار به طرف مقابل باشد تا بتواند کارها و اعمال خواسته شده را به درستی انجام دهند. در واقع هر گاه فردی که این چک را داده است به وعده های خود عمل نکند این افراد می توانند این چک را استفاده کرده و او را تحت فشار قرار دهند.

  •  آرون گروپس

یکی از مهم ترین موضوعاتی که در این رابطه وجود دارد امضا کردن چک می باشد. اگر می خواهید از چک شما سوء استفاده نشود بهتر است ان را امضا نکنید در غیر این صورت امضا کردن چک ها می تواند مشکلات بسیاری برای شما ایجاد کند.

نوشتن چک امانت

خیانت در امانت

در دو شرایط می توان گفت که فرد گیرنده چک امانت دچار خیانت شده است و این شرایط عبارت است از :

  • ظهر نویسی کردن چک و منتفع شدن از آن
  • ارائه چک به بانک و وصول آن

البته که افراد در این صورت می توانند شکایت کنند و مبلغ برداشته شده از حساب را باز گردانند با این حال نیاز است تا در این زمینه از یک وکیل حاذق کمک بگیرند زیرا پیچ و خم های دادگاهی بسیار زیادی پیش روی آن ها می باشد و اگر در این راه وارد نباشند ممکن است بازنده میدان شده و بخشی از مال خود را از دست بدهند.

این موضوع را نیز به خاطر بسپارید که اگر چک در وجه حامل باشد تفاوت بسیار زیادی با چک امانتی دارد و این مدل از چک ها دارای تفاوت های فراوانی با یکدیگر می باشند.

نوشتن چک امانت

برای این که چکی را به عنوان امانت در نزد دیگری بگذارید نیاز است تا از یک فرد خبره در این مورد مشورت بگیرید در غیر این صورت امکان سوء استفاده از شما وجود دارد و ممکن است کلاهبرداری های بسیار زیادی صورت بگیرد.

در آخر نیز می توانید متن پشت نویسی چک و وصول سفته نویسی را نیز مشاهده کنید و آگاهی خود را در این موارد افزایش دهید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *