دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

با قوانین تعدیل مهریه آشنا شوید

  • شقایق ایران دوست
  • ۱ بهمن ۱۴۰۱
  • ۰

آشنایی با قوانین طلاق و قوانین تعدیل مهریه به افرادی که می خواهند جدا شوند بسیار کمک می کند از این رو بهتر است اطلاعاتی در این زمینه داشته باشید تا در این زمان ها مشکلی برای شما ایجاد نشود و بتوانید به راحتی از پس این مشکل بر بیایید.

بعد از این که عقد جاری می شود زن مالک مهریه می باشد و می تواند هر کاری که دوست داشته باشد با آن انجام داده و این مورد را به اجرا بگذارد حتی در زمانی که هنوز در عقد هستند و جدایی صورت نگرفته باشد. در ادامه شما را با قوانین تعدیل مهریه آشنا خواهیم کرد و یک سری از بهترین اطلاعات را در این زمینه به شما خواهیم داد.

چه شرایطی منجر به تعدیل در مهریه می شود؟

قوانین تعدیل مهریه و جنبه های منفی و مثبت آن

با توجه به عرف معمولا زنان تا زمان جدایی اقدام به گرفتن مهریه خود نمی کنند و در زمان جدایی آن را از همسر خود دریافت می کنند. در برخی از شرایط در حین دریافت مهریه شرایط اعسار وجود دارد و برخی دیگر از افراد در شرایط قسط بندی مهریه قرار می گیرند و در برخی از موارد تعدیل مهریه دادخواست می شود.

در گذشته های نه چندان دور مهریه به نرخ روز نبود و طرح تعدیل در آن به کار نمی رفت با این حال امروزه با استفاده از طرح تعدیل مهریه در هر سالی که نوشته شده باشد به نرخ روز محاسبه می شود. تعدیل در لغت به معنای برقراری عدالت است و تعدیل در مهریه می تواند شامل کاهش و یا افزایش مهریه باشد و هم به معنای برقراری عدالت در تعدیل مهریه است. با این وجود تعدیل در مهریه را از دو جنبه مورد بررسی قرار می دهیم.

گرفتن مهریه با شرایط تعدیلی

تعدیل به نرخ روز

در واقع طبق تبصره ماده ۱۰۸۲ مهریه به نرخ روز و متناسب با شاخص تغییر قیمت سالانه نسبت به اجرای عقد توسط بانک مرکزی تعیین و محاسبه می شود و پرداخت خواهد شد. قانون گذار در این مورد از تعدیل در راستای عدالت و احقاق حقوق زنان به ماده ۱۰۸۲ الحاق می شود.

  •  آرون گروپس

تعدیل و دادخواست اعسار

یکی دیگر از مواردی که در آن ها تعدیل صورت می گیرد در زمانی می باشد که درخواست اعسار صورت می گیرد. در این صورت مرد موظف خواهد بود که مبلغی را به عنوان پیش پرداخت به همسر خود بدهد و ماهیانه مبلغ دیگری را به او داده تا زمانی که تمام و کمال مهریه او را پرداخت نماید.

این مورد را باید بدانید که با توجه به شرایط فعلی و بالا و پایین شدن قیمت ها اگر مرد نتواند مهریه و قسط های تعیین شده از سمت دادگاه را پرداخت نماید خانم می تواند بابت قسط های معوق حکم جلب طرف خود را بگیرد و او را به زندان بیندازد.

شرایطی که برای زوج ها ایجاد می شود بر روی پرداخت مهریه تاثیراتی دارد و آن چه که امروز به عنوان اعسار در نظر گرفته شده بود ممکن است در آینده از اعسار خارج شود از این رو شرایط زوج جدا شده در آینده تاثیر بسیار زیادی بر پرداخت مهریه دارد.

مراحل تعدیل در مهریه

جنبه های تعدیل

تعدیل مهریه دارای دو جنبه منفی و مثبت می باشد و جنبه منفی آن بابت کاهش مبلغ مهریه در نظر گرفته می شود و جنبه مثبت آن به عنوان افزایش مبلغ مهریه به کار گرفته خواهد شد.

در جنبه مثبت این قانون فرد ممکن است بعد از اعسار دچار ارث شده و یا میزان مبلغی که ماهیانه دریافت می کرد به شدت افزایش خواهد یافت و این مورد با توجه به شرایطی مرد می باشد که ممکن است بهبود یافته باشد.

این مورد را باید در نظر داشته باشید که تغییر در حکم دادگاه تنها زمانی رخ می دهد که مرد دارای تغییرات و تحولات مالی شده باشد در غیر این صورت تغییر این حکم ها امکان پذیر نخواهد بود.

در جنبه منفی این مورد ممکن است مرد به دلیل بیماری و یا بیکاری دچار افت مالی شده باشد در این صورت شاید نتواند اقساط مهریه را به درستی پرداخت نماید بنابراین اگر به دادگاه مراجعه نماید می تواند حکم تعدیل مهریه را گرفته و این موضوع معمولا به جنبه منفی تعدیل مهریه شناخته خواهد شد.

قوانین تعدیل مهریه

شرایط تعدیل

در واقع زمانی که اعسار مرد پذیرفته شود دادگاه این قانون را دارد که در اثر ایجاد در شرایط زوج ها قانون تعدیل را به کار ببرد. شرایطی که زوج ها می توانند درخواست تعدیل مهریه کنند عبارت است از :

  • ابتدا باید درخواست اعسار مرد از سمت دادگاه پذیرفته شده باشد و مرد موظف شده باشد تا مهریه را پرداخت نماید.
  • ممکن است با توجه به اعسار پذیرفته شده از سمت دادگاه مرد موظف شده باشد که تمامی مهریه را در مدت زمان معلومی به صورت بک جا به همسر خود بدهد.

زمانی که دو حالت قبلی پذیرفته شده باشد شرایط لازم برای تعدیل مهریه وجود دارد و اگر تغییر در شرایط مالی زوجین ایجاد شود می توان این دادخواست را نوشت و به دادگاه ارائه داد.

امیدواریم از اطلاعاتی که در مورد قوانین تعدیل مهریه در اختیار شما قرار دادیم نهایت استفاده را برده و از خواندن این مطلب رضایت داشته باشید.

همچنین در انتهای این مطلب به شما پیشنهاد می شود اطلاعات حقوقی خود را خواند مطالبی مانند قانون جدید پرداخت مهریه و قسط بندی مهریه افزایش داده برای این کار کافی است تا از لینک های داده شده کمک بگیرید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *