دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

معرفی معبد آناهیتا سازه تاریخی کرمانشاه

  • سمیه نیک فرجام
  • ۱۵ دی ۱۴۰۱
  • ۰

معبد آناهیتا یکی از مهم ترین سازه های باستانی در شهر کنگاور کرمانشاه است. این بنا در طی تاریخی تحولاتی داشته و آسیب هایی تحمل کرده است. قدمت این سازه باستانی به زمان قبل از میلاد باز می گردد.

این معبد به عنوان دومین بنای بزرگ و سنگی شناخته می شود. قدمت این سازه به زمان هخامنشی، ساسانی و اشکانیان می رسد. برخی معتقد هستند که این بنا برای ستایش الهه آب ساخته شده است. معبد آناهیتا یک سازه باستانی ارزشمند در کرمانشاه می باشد.

بررسی معماری آناهیتا

معبد آناهیتا در کجا قرار دارد؟

این معبد تاریخی و دیدنی در کرمانشاه، شهر کنگاور، بلوار انقلاب و خیابان شهدا قرار دارد. این معبد امروزه یکی از مهم ترین دیدنی های کرمانشاه به شمار می آید و سالانه گردشگران زیادی ار نواحی مختلف برای بازدید از زیبایی این معبد سفر می کنند. این بنا امروز یکی از مکان های دیدنی کرمانشاه است.

معبد آناهیتا

این معبد دیدنی در فاصله ۹۴ کیلومتری از کرمانشاه واقع شده است و دسترسی به آن نیز نسبتا راحت می باشد. این معبد با قرارگیری بر روی تپه های دشت کنگاور چشم انداز زیبایی به خود اختصاص داده است. در ساخت این بنا از روش صفه سازی یا همان سکوسازی استفاده شده که در معماری ایرانی ارزشمند می باشد.

سازه باستانی آناهیتا

معرفی معبد:

این بنا به عنوان دومین سازه بزرگ سنگی در ایران شناخته می شود. این معبد در سال ۱۳۱۰ به عنوان یک اثر ملی ثبت شده است. در گذر زمان سهل انگاری ها موجب شده تا این بنا تخریب شود. با وجود آسیب ها این سازه همچنان شکوه و عظمت خود را دارد.

  •  آرون گروپس

بنای دیدنی آناهیتا

تاریخچه معبد:

قدمت معبد آناهیتا به سال های پیش از میلاد مسیح باز می گردد. این معبد محلی برای ستایش و عبادت بوده است. ساخت این بنا در دوران ساسانی به اتمام رسیده و ساختمان آن بعد از ورود اسلام دچار تغییراتی شده است. برخی بقایا که از دوران سلجوقی باقی مانده اند، نشان دهنده استفاده این مکان در دوره های تاریخی مختلف است.

نمایی از سازه آناهیتا

در طی زمان رویدادها و اتفاقات طبیعی و … موجب شده تا تا این سازه آسیب هایی را متحمل شود. برخی از کاوش گران بر این باورند که این معبد یک کاخ نیمه تمام از زمان خسروپرویز بوده و معماری ویژه ای دارد. یکی از کاوش گران این بنا را به عنوان معبد آرتمیس می داند و علت نامگذاری آن نیز همین مورد می باشد. آناهیتا، الهه ایرانی بوده که مورد پرستش قرار داشته است.

بررسی معماری معبد:

وجود برخی ویژگی ها در این سازه موجب شده تا یکی از برجسته ترین سازه های باستانی باشد. این بنا بر روی تپه ای به ارتفاع ۳۲ در دشت های کنگاور قرار دارد. ابعاد این بنای تاریخی از پایین به بالا کوچک تر می شود. شکل زیگوراتی در این سازه اهمیت زیادی دارد. اطراف این معبد دارای دیواره های سنگی محصور بوده و سکوهایی نیز در آن دیده می شود.

آشنایی با عبادتگاه آناهیتا

ورودی این بنا دارای پلکان بوده و بر بالای معبد نیز چهارطاقی همانند آتشکده قرار گرفته است. سبک معماری در این سازه تلفیقی از معماری ایرانی و اروپایی می باشد. برخی از بخش های این مجموعه نیز برگرفته از معماری های یونانی هستند. شما علاقمندان در این بخش با یکی از دیدنی های کرمانشاه آشنا شدید و می توانید در لینک نیز دیدنی های کرمانشاه را بهر بشناسید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *