دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

مکان های دیدنی کرمانشاه و جاذبه های توریستی آن

  • مرضیه نوروزیان
  • ۲۲ فروردین ۱۴۰۰
  • ۰

کرمانشاه از نظر داشتن جاذبه های گردشگری می تواند هم علاقه مندان به آثار تاریخی و هم طرفداران طبیعت بکر را جذب خود کند. در ادامه مکان های دیدنی کرمانشاه را بهتر به شما معرفی می کنیم.

کرمانشاه از شهرهای زیبای ایران زمین با قدمت تاریخی بالا می باشد. در این استان حدود ۳۰۰۰ بنای تاریخی وجود دارد. مکان های دیدنی کرمانشاه به دو دسته طبیعی و تاریخی تقسیم می شود. کرمانشاه استانی زیبا با ویژگی های خارق العاده است و از نظر آب و هوایی جزء آب و هوای کوهستانی محسوب می شود.

۷۱۶ اثر تاریخی کرمانشاه به ثبت ملی رسیده و یک اثر تاریخی آن به ثبت جهانی منتهی شده است.

مکان های دیدنی کرمانشاه را بهتر بشناسید

طاق بستان

در شمال غربی کرمانشاه مجموعه تاریخی طاق بستان وجود دارد. این مجموعه به دوران تاریخی ساسانی مربوط می شود. بسیاری از مناطق دیدنی کرمانشاه را باید در همین ناحیه جست و جو کرد. در این اثر تاریخی شاهد سنگ نبشته ها و سنگ نگاره ها هستیم. این مناطق علاوه بر جاذبه تاریخی، دارای چشمه، کوه و ویژگی های طبیعی است. این اثر تاریخی در زبان کردی کرمانشاه طاق بسان نامیده می شود.

مکان های توریستی کرمانشاه

سان در زبان کرمانشاهی سنگ معنی می شود و به طاق بستان، طاق سنگی می گویند. این طاق در قرن سوم هجری بنا گردیده است.

گوردخمه دکان داوود

این اثر تاریخی از مکان های دیدنی کرمانشاه است و به دوره هخامنشیان و مادها مربوط می شود. این بنای تاریخی در روستای کل داوود واقع شده است. دکان داوود گور دخمه در ۱۰۰ متری جاده اصلی کرمانشاه به سر پل ذهاب قرار گرفته است.

 

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

گور دخمه دکان داوود

غار قوری قلعه

این غار در ۷۸ کیلومتری کرمانشاه قرار دارد. این غار در کانی های آهکی رشته کوه شاهو واقع است. غار قوری دو بخش دارد که طول بخش اول ۵۰۰ متر است و از تالار و دالان های بزرگ تشکیل شده است. نورپردازی با زوایای متفاوت موجب تبدیل شدن غار به مکانی زیبا شده است. غار از سطح دریا حدود ۱۲۰۰ متر ارتفاع دارد.

غار قوری قلعه

باغ گل ها

باغ گل ها، پارک گل شهر کرمانشاه است که زمینی به وسعت ۵ هکتار را به کاشت گل های ایرانی، فرانسوی، ایتالیایی و ژاپنی اختصاص داده است. از این ۵ هکتار، ۳۵۰۰ متر برای دیزاین آب نما و ۱۲ هزار متر مربع برای طراحی معابر استفاده می شود. بیشتر گل های این باغ از بذر درجه یک هلندی کاشت شده اند.

مکان های دیدنی کرمانشاه

طاق گرا

این بنا بر سر راه کرمانشاه به سرپل ذهاب قرار گرفته و در گردنه پاتاق می باشد. این بنا در کنار راه سنگفرشی بوده که فلات ایران را به بین النهرین متصل می کرده است. نام دیگر آن تاق شیرین است. این بنا به دلیل تغییر مسیر، اکنون در شیب پایین جاده مستقر شده است. این فضای ایوان مانند به طور کامل از سنگ شکل گرفته است.

تاق گرا

تالاب هشیلان

این تالاب از نظر ژئومورفولوژی به شکل تاقدیسی و بروی گستره دشتی و دامنه های پست ویسن و خورین مستقر شده است. ارتفاعی معادل ۱۳۱۰ متر از سطح دریا دارد. این تالاب به مساحت ۴۵۰ هکتار است. در این تالاب، شکار و تیراندازی ممنوع شده است. تالاب در ناحیه بالا دست از چشمه های جوشان برخوردار است. این تالاب دارای ۱۱۰ جزیره کوچک و بزرگ است. میانگین بارش سالانه در این ناحیه ۴۵۱ میلی متر بوده و باد در این ناحیه به طور دائم می وزد. دبی آب در روزهای پرباران افزایش می یابد.

مکان های دیدنی کرمانشاه

سراب نیلوفر

در دامنه کوه کماجار قرار دارد و در چهارده کیلومتری شمال غرب کرمانشاه واقع شده است. دارای گل نیلوفر است و غنچه و برگ های آن از آب خارج شده و تمام سطح آب را پوشانده است. با چشمه های جوشان مستقر در این ناحیه، آب منطقه سراب تامین می گردد. این ناحیه از نظر آب دهی غنی است و از مناطق دیدنی کرمانشاه به حساب می آید.

سراب نیلوفر

سراب صحنه

سراب صحنه در قسمت شمالی شهر صحنه است و از مکان های دیدنی کرمانشاه به حساب می آید. این منطقه بسیار خوش آب و هوا و سرسبز است. آبشارهای این ناحیه نیز قطعاً توجه گردشگران را به خود جلب می کند.

جاذبه های توریستی کرمانشاه

پارک کوهستان

در ناحیه طاق بستان واقع شده و از جاذبه های گردشگری شهر کرمانشاه است. این منطقه دارای دو آبشار مصنوعی و غار اشکفت می باشد. به آن بام کرمانشاه می گویند. چون شهر در آن کاملاً پیداست. در این محدوده از نورپردازی مصنوعی استفاده می شود. این پارک، پارک توریستی کرمانشاه است.

پارک توریستی کرمانشاه

رودخانه های کرمانشاه

بسیاری از مکان های گردشگری کرمانشاه منوط به رودخانه ها می شوند. رودخانه های کرمانشاه به دو حوضه بزرگ آبخیز سیروان و کرخه علیا تقسیم می گردد. سیروان دارای ۱۹ زیر حوضه بوده و معمولاً شمال غرب کرمانشاه را شامل می شود و آب این حوضه از کشور خارج و به عراق می ریزد. کرخه علیا دارای ۱۵ زیرحوضه است که در مرکز و شرق کرمانشاه شهرستان هایی چون کنگاور، جوانرود، اسلام آباد و… را شامل و به رودخانه سمیره ختم می گردد.

جاذبه های دیدنی کرمانشاه

بیستون

بیستون یکی از بناها ی تاریخی و زیبای کرمانشاه می باشد که در ۳۰ کیلومتری این شهر قرار گرفته و به ثبت جهانی رسیده است. این بنای دیدنی برجستگی ها و نقوش زیادی را در خود جای داده است.

جالب است بدانید که بیستون به معنای جایگاه خدایان می باشد و این کوه دارای سنگ نوشته ای است که در زمان داریوش و به فرمان وی به سه خط پارسی، عیلامی و اکدی نوشته شده است

کاروانسرای شاه عباسی از دیگر مکان هایزیبای این مجموعه تاریخی و گردشگری زیبا می باشد که رو به کوه بیستون قرار دارد و شامل چهار ایوان بوده و به سه هزار متر می رسد. ساخت این مکان از دوره شاه عباس تا زمان شاه سلیمان به طول انجامیده است و اخیرا این کاروانسرا بازسازی شده و تبدیل به هتل مجهزی به نام لاله بیستون شده است. کتیبه شیخ علی خان زنگنه، کاروانسرای ایلخانی و بسیاری از آثار جزو دیدنی های این منطقه از کرمانشاه می باشند.

مکانهای دیدنی کرمانشاه

تکیه معاون الملک

تکیه معاون الملک بیشتر به دلیل نوع کاشیکاری اش از اهمیت زیادی برخوردار است و جزو زیباترین مکان های دیدنی کرمانشاه و بناهای به جامانده از دوران قاجار می باشد.

این تکیه که در سال ۱۲۸۲ بنا شده است، در ابتدا برای برگزاری مراسم های مذهبی و آیین ها، همچنین رفع کدورت ها و اختلافات قومی و عشایری استفاده می شده است و بعداً تبدیل به محلی برای اجماع مشروطه خواهان شد، البته با اضافه شدن تکیه به آن، محلی برای برگزاری مراسم های مذهبی شد.

کاشی های برجسته و نیمه برجسته به کار رفته در این بنا که همگی از رنگ های کاملا طبیعی برخوردارند، موجب شده است تا این بنای تاریخی زیبا به مکانی منحصر به فرد و بی همتا در جهان  تبدیل شود.

تصاویر حک شده بر روی کاشی ها شامل صحنه هایی از غزوه های محمد، نبرد های علی، حادثه کربلا و نیز تصویر هایی از پادشاهان و سلاطین باستانی ایران از جمله هخامنشیان و تخت جمشید می باشد. کاشی کاری این تکیه نیز شامل دو قسمت عباسیه و زینبیه بوده که ۱۷ سال برای ساخت آن زمان برده است و نیز دارای موزه پوشاک و مردم شناسی می باشد.

بناهای دیدنی کرمانشاه

در این مطلب جاذبه های توریستی کرمانشاه به شما عزیزان معرفی شد. کسانی که به ایران گردی علاقه دارند و نمی خواهند مکان های دیدنی کرمانشاه را از دست دهند، قطعاً از این فرصت به شکل عالی استفاده خواهند کرد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *