دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

درمان خانگی کمبود تستوسترون و مواد غذایی مفید برای افزایش این هورمون

  • ملیحه بال افکن
  • ۴ دی ۱۴۰۲
  • ۰

در واقع امروزه روش های بسیار از جمله درمان خانگی کمبود تستوسترون وجود دارند که شما می توانید با مطالعه این مقاله با این روش ها و همچنین نشانه های کمبود تستوسترون در بدن انسان ها آشنا شوید.

به طور کلی تستوسترون یک هورمون مهم برای انسان ها محسوب می شود که در زنان در میل جنسی، انرژی و قدرت بدنی نقش دارد و در مردان با شروع رشد جنسی تحریک شده و به حفظ سلامت مردان در طول زندگی کمک خواهد کرد. با این حال اگر هورمون تستوسترون در بدن دچار کمبود شود بایستی سریعا با استفاده از روش های خانگی و پزشکی برای درمان آن اقدام نمایید.

آشنایی با درمان خانگی کمبود تستوسترون

بهتر است بدانید در واقع تستوسترون که با نام علمی Testosterone نیز شناخته می شود هورمونی در بدن انسان و همچنین سایر حیوانات است. بیضه ها در درجه اول تستوسترون را در مردان ایجاد می کنند. همچنین تخمدان های زنانه نیز تستوسترون را به مقدار خیلی کم تولید می کنند.

انواع درمان خانگی کمبود تستوسترون

در واقع تولید این هورمون در دوران بلوغ به صورت قابل توجهی افزایش می یابد و پس از ۳۰ سالگی شروع به کاهش پیدا کردن می کند. به صراحت می توان گفت که این هورمون با میل جنسی در ارتباط است و نقش حیاتی در تولید اسپرم دارد.

همچنین بر روی توده استخوانی و عضلانی، نحوه ذخیره چربی در بدن و حتی تولید گلبول های قرمز و نشاط و شادابی در مردان تاثیر می گذارد. تستوسترون را می توان هورمونی دانست که در دوران بلوغ به صورت قابل توجهی افزایش می یابد و پس از ۳۰ سالگی به مرور از آن کاسته می شود. این هورمون اغلب با محرک جنسی همراه بوده و در تولید اسپرم مردان نقش اساسی خواهد داشت به گونه ای که در صورت کمبود آن تولید اسپرم با مشکل مواجه خواهد شد.

نشانه های کمبود تستوسترون:

بهتر است بدانید که مهم ترین علائم کمبود تستوسترون در بدن شامل موارد فوق خواهد بود:

نشانه های کمبود تستوسترون

  •  آرون گروپس
  • کاهش محسوس انرژی و احساس خستگی و خواب آلودگی
  • کاهش میل و فعالیت جنسی
  • کاهش نعوظ های خود به خودی
  • اختلال تمرکز و حافظه
  • کاهش مو در نواحی مختلف صورت و بدن
  • کم خونی
  • گرگرفتگی و تعریق شبانه
  • افزایش چربی بدن و کاهش قدرت عضلانی

درمان های خانگی برای کمبود تستوسترون:

امروزه راهکار های مختلفی برای درمان کمبود تستوسترون در بدن وجود دارند که در ادامه سعی داریم به بیان موثرترین و کاربردی ترین این روش ها بپردازیم.

  • مصرف سیر

یکی از راهکارهای خانگی به منظور درمان کمبود تستوسترون مصرف سیر می باشد که حاوی ماده ای به نام آلیسین است که باعث کاهش میزان کورتیزول شده و در نتیجه باعث می شود تا تستوسترون وظیفه خود را به خوبی انجام دهد بنابراین، بهتر است به شکل خام از آن در برنامه غذایی تان استفاده کنید تا از فواید آن بیشتر بهره مند شوید.

  • آجیل برزیلی

همانطور که می دانید مغز ها نقش مهمی در سلامت بدن دارد زیرا، سرشار از چربی های سالم هستند و کمک زیادی به افرایش سوخت و ساز بدن می کنند و نقش مهمی در بالا بردن سطح هورمون مردانه تستوسترون دارند و آجیلی برزیلی دارای مقادیر بالایی سلنیوم است و کلسترول طبیعی دارد که در نتیجه باعث افزایش این هورمون در بدن می شود و برای سلامت پوست و مو نیز بسیار مفید است از این رو، از مصرف آن غافل نشوید.

  • انار

انار یکی از میوه های پاییزی خوش رنگ و پرخواص است بنابراین، اگر تمایل دارید که سطح هورمون تستوسترون در بدن تان افزایش پیدا کند آب انار بنوشید زیرا، طبق تحقیقات انجام شده آب انار سبب افزایش سطح تستوسترون تا ۲۴ درصد می شود و باعث بالا بردن کیفیت اسپرم در مردان می شود و همچنین انار داری خواص ضد التهابی، کاهش سطح فشار خون و مبارزه با آرتریت می باشد.

  • زنجبیل

این ادویه پر خواص نقش مهمی در افزایش سطح تستوسترون دارد بنابراین، به غذا و نوشیدنی هایتان می توانید این ادویه را بیفزایید و همچنین دارای فواید درمانی است کمک زیادی به کاهش درد عضلانی پس از ورزش، کاهش سطح قند خون و کاهش میزان کلسترول خون می کند.

  • پیاز

از دیگر راهکارهای خانگی به منظور درمان کمبود تستوسترون استفاده از پیاز است بنابراین، بهتر است هر روز پیاز خام مصرف کنید و دارای خواص دیگری نیز می باشد که عبارتند از : تنطیم سطح قند خون، کمک به پیشگیری از سرطان و کاهش التهاب است.

راهکار های جبران کمبود تستوسترون

  • استرس را کنترل کنید:

توجه داشته باشید که استرس موجب افزایش ترشح هورمون کورتیزول و کاهش تستوسترون در بدن می شود. در واقع استرس می تواند به شدت موجب کاهش تستوسترون در خون شود که در این مواقع انجام راهکارهایی مانند رژیم غذایی سالم، ورزش منظم و خواب باکیفیتی برای کنترل آن بسیار موثر خواهند بود.

  • خواب باکیفیت و عمیق داشته باشید:

در واقع خواب کافی یکی از مهم ترین مولفه ها برای حفظ سلامتی بدن محسوب می شود به ویژه اگر ورزشکار هستید زیرا خواب به بازیابی انرژی بدن کمک شایانی می کند. همچنین جالب است بدانید که داشتن خواب کافی نقش موثری در افزایش تستوسترون دارد و نتایج بررسی های انجام شده نشان داده که خواب کمتر از ۵ ساعت با کاهش تستوسترون تا حد زیادی مرتبط است.

  • زندگی سالم داشته باشید:

شیوه زندگی سالم برای افزایش این هورمون عامل موثری به شمار می آید که شما برای داشتن آن بایستی از مصرف الکل و سیگار خودداری نمایید و همچنین رژیم غذایی سالم و ورزش منظم داشته باشید.

تاثیر ورزش بر افزایش تستوسترون

مواد غذایی مفید در افزایش تستوسترون:

علاوه بر درمان های خانگی برخی مواد غذایی نیز هستند که تاثیر بسیار زیادی بر افزایش تستوسترون در بدن دارند و در ادامه سعی داریم تا به بیان آن ها بپردازیم.

  • مصرف عسل:

عسل یک ماده غذایی سالم و طبیعی بوده که خواص متعددی برای سلامتی دارد و حاوی مقدار زیادی بور می باشد. بور یک عنصر شیمیایی و سرشار از تستوسترون است و علاوه بر این حاوی اکسید نیتریک بوده و با انبساط رگ های خونی نقش موثری در داشتن نعوظ کامل خواهد داشت.

  • مصرف کلم:

کلم نیز حاوی مقدار زیادی ویتامین و مواد معدنی است. همچنین وجود میزان قابل توجهی ایندول ۳ کاربینول در کلم موجب کاهش میزان استروژن شده و در نتیجه به بالا بردن تستوسترون کمک شایانی خواهد کرد.

  • مصرف تخم مرغ:

همانطور که می دانید تخم مرغ حاوی اسید های چرب امگا ۳، اسید های چرب اشباع شده، ویتامین D، کلسترول و پروتئین است. این ترکیبات موجود در تخم مرغ نقش موثری در تولید تستوسترون خواهند داشت.

مصرف تخم مرغ برای افزایش تستوسترون

  • مصرف موز:

به طور کلی وجود آنزیمی طبیعی به نام بروملوئین در موز موجب تحریک ترشح تستوسترون می شود و بنابراین برای افزایش آن پیشنهاد می کنیم که از مصرف موز غافل نشوید.

  • مصرف مرکبات:

مصرف مرکبات به کاهش میزان هورمون کورتیزول یا همان هورمون استرس کمک شایانی می کند. همچنین موجب افزایش ویتامین A در بدن نی می شود. به همین خاطر مصرف آن با کاهش میزان استروژن موجب جایگزینی هورمون مردانه ی تستوسترون در بدن خواهد شد.

  • مصرف کشمش:

مصرف کشمش نیز به دلیل وجود ماده ای به نام بور و همچنین داشتن نوعی آنتی اکسیدان به نام رزوراترول می تواند موجب افزایش تستوسترون در بدن شود.

  • مصرف غلات سبوس دار:

در واقع مصرف غلات غنی شده با ویتامین D یک روش بسیار ایده آل برای افزایش تستوسترون خواهد بود. زیرا غلات به دلیل داشتن مواد مغذی متنوع گزینه ایده آلی برای صبحانه خواهند بود.

راهکار های درمان کمبود تستوسترون

  • مصرف اسفناج:

بهتر است بدانید که مصرف برگ های سبز اسفناج یک روش موثری در کاهش میزان استروژن به شمار می آید زیرا اسفناج حاوی ویتامین E و C بوده و می تواند سطح تستوسترون در خون را تا حد زیادی افزایش دهد.

  • مصرف میوه انار:

بر اساس گفنته محققان میوه انار به دلیل داشتن مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها، ویتامین های A، C، E و اهن موجود در آن یکی از بهترین میوه ها برای افزایش هورمون تستوسترون خواهد بود. جالب است بدانید که که یک لیوان آب انار در طول روز می تواند سطح هورمون تستوسترون را بین ۱۶ تا ۳۰ درصد افزایش دهد.

  • مصرف نارگیل:

چربی های اشباع شده سالم موجود در میوه نارگیل برای تولید اغلب هورمون ها از جمله تستوسترون مفید خواهند بود. علاوه بر این نارگیل به لاغری و کاهش وزن افراد کمک شایانی کرده و موجب بهبود سط این هورمون می گردد.

مصرف نارگیل برای افزایش هورمون تستوسترون

  • مصرف روغن زیتون:

همچنین روغن زیتون نیز یکی دیگر از درمان های خانگی برای کمبود تستوسترون می باشد که بر اساس تحقیقات انجام شده مصرف آن در طول یک دوره سه هفته ای، سطح هورمون را بین ۱۷ تا ۱۹ درصد افزایش خواهد داد.

در پایان برای اطلاع از دیگر درمان های طب سنتی نظیر درمان خانگی عفونت ادراری و درمان خانگی فیستول می توانید کلیک نمایید.

 

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *