دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

درمان خانگی عفونت ادراری با ۱۶ راهکار طبیعی و مفید

  • مهتاب علی پناه
  • ۲۰ آذر ۱۴۰۱
  • ۰

عفونت ادراری یکی از مشکلات بسیار رایج می باشد که بسیاری از افراد در طول زندگی خود حداقل یک بار آن را تجربه کرده اند و با استفاده از درمان خانگی عفونت ادراری می توانید این مشکل را برطرف کنید.

عفونت ادراری یکی از عفونت های باکتریایی بالینی بسیار شایع در بین زنان می باشد که بیش از نیمی از زنان حداقل یک بار در طول عمر خود به این مشکل دچار شده اند که در واقع مصرف آنتی بیوتیک ها یکی از معروف ترین راه جهت درمان عفونت ادراری بوده است اما به دلیل اینکه باکتری ها با گذشت زمان در مقابل آنتی بیوتیک ها مقاوم می شود در نتیجه اثر خود را از دست می دهد بنابراین با کمک درمان خانگی عفونت ادراری می توانید این مشکل را رفع کنید.

روش های درمان خانگی عفونت ادراری

روش های درمان خانگی عفونت ادراری

زمانی که مثانه و لوله های خروج آن توسط باکتری ها آلوده شوند عفونت دستگاه ادراری (UTI) در فرد ایجاد می شود البته این عفونت در مردان نیز دیده می شود اما به نسبت زنان کمتر می باشد و با علائمی همراه است که در ادامه شما را این نشانه ها آشنا خواهیم کرد.

آشنایی با درمان خانگی عفونت ادراری

۱. سیر

سیر به دلیل داشتن ماده ای به نام آلیسین به عنوان روش موثر جهت درمان خانگی عفونت ادراری محسوب می شود و قادر به از بین بردن بسیاری از باکتری ها می باشد و دارای خواص ضد قارچی است که سبب درمان بیماری های قارچی نیز می شود.

برطرف کردن عفونت ادراری با روش های خانگی

۲.سرکه سیب

سرکه سیب سرشار از پتاسیم، آنزیم و مواد معدنی دیگر می باشد که به از بین بردن باکتری هایی که باعث عفونت ادراری شده اند کمک می کند و از رشد آن ها جلوگیری می کند، افرادی که از عفونت ادراری رنج می برند می توانند از سرکه سیب به عنوان یک  روش درمانی طبیعی عفونت ادراری استفاده کنند بنابراین دو قاشق غذا خوری سرکه سیب و یک لیوان آب را با هم مخلوط کنید در صورت تمایل می توانید عسل و آب لیمو نیز به آن اضافه کنید و بنوشید برای رسیدن به نتیجه مطلوب دو بار در روز به مدت چند روز از این روش استفاده کنید.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

درمان خانگی عفونت ادراری و علایم آن

۳. جوش شیرین

جوش شیرین به خنثی کردن ادرار اسیدی کمک می کند در نتیجه سبب درمان عفونت ادراری می باشد بنابراین یک قاشق چای خوری جوش شیرین را با یک لیوان آب مخلوط کنید سپس یک تا دو بار در روز این ترکیب را بنوشید.

درمان عفونت ادراری با راه کارهای خانگی

۴. کمپرس آب داغ

از دیگر روش های درمان خانگی عفونت ادراری استفاده از کمپرس آب داغ به منظور کاهش فشار مثانه و تسکین درد ناشی از عفونت ادراری می باشد از این رو مقداری آب گرم داخل یک بطری آب انعطاف پذیر بریزید سپس به مدت چند دقیقه بر روی شکم تان قرار دهید.

۶. لیمو و عسل

آب یک لیمو را به یک لیوان آب ولرم اضافه کنید و یک قاشق چای عسل داخل آن بریزید سپس مخلوط کنید و هر روز صبح ناشتا محلول به دست آمده را بنوشید.

درمان عفونت دستگاه ادراری

۷. زنجبیل

زنجبیل یکی دیگر از روش های درمان خانگی عفونت ادراری می باشد از این رو یک قاشق غذا خوری خمیر زنجبیل را با یک قاشق غذا خوری عسل خالص با هم مخلوط کنید سپس خمیر به دست آمده را یک بار در روز استفاده نمایید، همچنین می توانید یک قاشق غذا خوری از آب زنجبیل را داخل یک لیوان شیر یا آب ولرم بریزید سپس روزی یک بار از این نوشیدنی بنوشید انتخاب دیگر جهت رفع عفونت ادراری روزانه یک تا دو فنجان چای زنجبیل بنوشید.

۸. خیار

یک فنجان آب خیار را با یک قاشق چای خوری عسل و یک قاشق چای خوری آب لیمو با هم مخلوط کنید سپس این نوشیدنی را جهت درمان طبیعی عفونت ادراری بنوشید همچنین می توانید هر روز دو تا سه عدد خیار بخورید.

۹. اسفناج

آب اسفناج تازه و آب نارگیل را به مقدار مساوری با هم مخلوط کنید سپس به منظور درمان عفونت ادراری آن را بنوشید تا به از بین علائم عفونت ادراری کمک کند.

رفع عفونت دستگاه ادراری با روش های طبیعی و خانگی

۱۰.ادرار مکرر

یکی از روش های جلوگیری از رشد و تکثیر باکتری های موجود در مثانه بیشتر ادرار کردن می باشد زیرا با ادرار باکتری از مجاری ادراری خارج می شود بنابراین بعد از رابطه جنسی ادرار کردن بسیار مهم است زیرا باکتری هایی که ممکن است به مجاری ادراری وارد شوند از بین می روند تحقیقات نیز نشان می دهد که نگه داشتن ادرار به مدت طولانی سبب تکثیر باکتری ها در دستگاه ادراری می شود در نتیجه فرد دچار عفونت ادراری می شود.

۱۱. روغن زیتون

استفاده از روغن زیتون یکی دیگر از روش های درمان خانگی عفونت ادراری می باشد بنابراین چند قطره روغن زیتون و آب سیر را با هم مخلوط کنید و به یک لیوان آب ولرم اضافه نمایید سپس ترکیب به دست آمده را در زمان صرف غذا دو تا سه روز میل کنید.

روش های بهبود عفونت ادراری

۱۲.مصرف ویتامین C

به منظور جلوگیری از رشد باکتری هایی که سبب عفونت ادراری می شود باید مصرف ویتامین ث خود را افزایش دهید زیرا، این ویتامین به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند در نتیجه رشد باکتری ها را نیز متوقف می کند.

درمان عفونت ادراری با روش های طبیعی

۱۳. نوشیدن مایعات به مقدار کافی

 یکی مهم دلایل عفونت ادراری کاهش مصرف آب می باشد بنابراین مصرف آب و مایعات دیگر سبب از بین رفتن باکتری های عامل عفونت ادراری می شوند، نوشیدن یک لیوان آب در هر وعده غذایی و همچنین میان وعده به از بین بردن باکتری هایی که سبب عفونت ادراری شده اند کمک می کند.

۱۴. آب بلوبری

بلوبری حاوی ترکیبات ضد باکتری و آنتی اکسیدانی می باشد که مصرف آن می تواند به طرز مستقیم بر روی مجاری ادرار تاثیر بگذارد و در نتیجه رشد میکروب های مضر را کنترل خواهد کرد.

حال برای این منظور می توانید ۱۰۰ گرم آب بلوبری را با نصف لیوان آب مخلوط کنید و با مقداری عسل شیرین کرده و سپس این نوشیدنی را میل کنید، مصرف این نوشیدنی زمانی که اولین علائم عفونت را مشاهده کرده اید، می تواند موثر باشد، برای اثر بخشی آن لازم است دو بار در روز مصرف نمایید.

درمان طبیعی عفونت ادراری

۱۵. آب هندوانه

مصرف آب هندوانه نیز به دلیل خاصیت ضد باکتریایی و آنتی اکسیدانی می تواند فواید زیادی برای درمان و بهبود مشکلات دستگاه ادراری داشته باشد، در واقع به دلیل مدر بودن هندوانه از این طریق میزان مایعات بافت ها تنظیم شده و با عبور از کلیه ها موجب تمیزی کلیه و دفع توکسین ها می شود.

برای این منظور می توانید دو برش هندوانه را داخل یک لیوان آب میکس کنید تا مخلوط یکدستی بدست آید و سپس روزانه دو لیوان از این آب هندوانه را نوش جان کنید.

۱۶. دمنوش گیاه دم اسبی

دم کرده این گیاه یک نوشیدنی عالی با خاصیت ادرار آور بالا می باشد که مصرف آن موجب افزایش تولید و دفع ادرار خواهد شد، انجام این کار به تمیزی مجاری ادرار و کاهش باکتری ها کمک می کند.

گیاه دم اسبی همچنین خاصیت ضد التهابی دارد و در نتیجه می تواند موجب تسکین درد و کاهش احساس سنگینی شده و بهبودی را تسریع ببخشد.

درمانهای خانگی عفونت ادراری

برای استفاده دارویی از این گیاه می توانید به میزان یک قاشق از آن که معادل ۱۰ گرم است را در یک لیوان معادل ۱۰۰ میلی لیتر آب جوش اضافه کنید و اجازه دهید این محلول به مدت چند دقیقه روی حرارت ملایم بجوشد و بعد از روی حرارت بردارید، بعد از خنک شدن دمنوش نیز می توانید آن را جرعه جرعه بنوشید، مصرف دو تا سه لیوان از این نوشیدنی به صورت روزانه برای اثربخشی آن توصیه می شود.

نشانه های عفونت ادراری

  • ادرار کم
  • سوزش در زمان ادرار
  • تغییر رنگ ادرار
  • درد شکم
  • تب
  • تهوع و استفراغ
  • التهاب مکرر برای ادرار کردن
  • آسیب نخاعی
  • نگه داشتن ادرار
  • کم شدن آب بدن
  • وراثت

روش های رفع عفونت دستگاه ادراری

در چه مواقع باید به پزشک مراجعه کرد ؟

  1. اگر پس از چند روز نشانه های بیماری بهبود پیدا نکرد.
  2. اگر علایم بیماری شما بدتر شد.
  3. اگر نشانه های عفونت ادراری پس از درمان مجددا شروع شود.
  4. اگر علایم عفونت ادراری بسیار شدید شود.
  5. اگر دچار علائمی مانند خون در ادرار، استفراغ یا تب بالا شدید.

روش های پیشگیری ار عفونت ادراری

  • مصرف زیاد آب و سایر مایعات
  • رعایت بهداشت
  • پرهیز از نوشیدن الکل، چای و قهوه
  • پوشیدن لباس زیر نخی
  • خودداری از دوش واژینال

جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه درمان خانگی عفونت لگن و تکرار ادرار بر روی لینک های مربوطه کلیک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *