دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

درمان فیستول با نسخه های خانگی و طبیعی

  • سحر هودانلویی
  • ۳ آبان ۱۴۰۱
  • ۰

از نشانه های این بیماری می توان به درد، سوزش، خارش، ترشحات بد رنگ و بو، خونریزی اشاره کرد که اگر مایل به آشنایی بیشتر با این بیماری و روش های درمان خانگی فیستول هستید، در این بخش از مجله آرگا با ما همراه شوید.

فیستول مقعدی از دیگر اختلالات عفونی است که در اطراف مقعد بروز پیدا می کند. گفتنی است که این عارضه به معنای برخورد غیر طبیعی دو ارگان از اعضای بدن به صورت غیر طبیعی است که در مقعد این اتصالات بین دیواره روده و پوست اطراف این ناحیه به وجود می آید. ابتلا و بروز این بیماری سبب می شود تا میکروب و آلودگی های روده به راحتی در سطح پوست به صورت خارجی راه پیدا کنند. برای آشنایی با درمان خانگی فیستول در ادامه همراه ما شوید.

برای آشنایی بیشتر با این اختلال مقعدی و روش های درمان خانگی فیستول در ادامه این مطلب با ما همراه شوید.

روش های درمان خانگی فیستول

فسیتول مقعدی چیست؟

در اصطلاحی دیگر به فیستول، ناسور نیز می گویند که از دیگر بیماری های مربوط به نواحی مقعد به شمار می آید. این عارضه از احساس درد و آزار بسیاری برخوردار می باشد که در نهایت ارتباط غیر طبیعی دو بافت از اعضای بدن که باید از یک دیگر دور باشند، ایجاد می گردد. همچنین قابل به ذکر می باشد که علت بروز آن عفونت است و نشانه هایی خفیف و گاه شدید با خود به همراه دارد.

آشنایی با درمان خانگی فیستول

در رابطه با روش های درمان خانگی فیستول گفتنی می باشد که این راهکار ها تنها برای کاهش عفونت و التهابات مربوطه صورت می گیرد، اما هیچ گاه قادر به رفع و درمان آن نخواهید بود. همچنین رژیم غذایی و نوع تغذیه نیز در کاهش این علائم چندان بی تاثیر نیست.

توجه داشته باشید که افراد مبتلا به بیوست می توانند علائم این بیماری را در خود تشدید کنند، از این رو بهتر می باشد فیبر را در برنامه غذایی خود به صورت گسترده بگنجانند تا پیشگیری های لازم را در جهت عدم ابتلا به این بیماری انجام دهند.

از این رو لیستی را در جهت، خوراکی های غنی از فیبر برای شما تهیه کرده ایم، که به شرح زیر می باشد؛

  •  آرون گروپس
  1. نان قهوه ای
  2. جوانه ی گندم
  3. برنج قهوه ای
  4. سیب
  5. گلابی
  6. موز
  7. ماکارونی
  8. کلم بروکلی
  9. جو
  10. هویج
  11. پیاز
  12. گوجه فرنگی
  13. فلفل سبز
  14. اسفناج

تاثیر مصرف اسفناج در درمان فیستول

همچنین توصیه می شود که از مصرف خوراکی های بسیار تند و گرم جلوگیری کنید، چرا که به تشدید درد و خونریزی در هنگام دفع ادرار می انجامد.

نکات تغذیه ای در رابطه با رفع فیستول

در این رابطه دیگر توصیه های مهم غذایی وجود دارد، که در ادامه مطلب گفته شده است.

  • گنجاندن حبوبات، لبنیات و آجیل به وعده های غذایی

مواد غذایی گفته شده غنی از املاح، ویتامین و مواد معدنی هستند که در ارتقای عملکرد های سیستم ایمنی بدن، تاثیر به سزایی قائل می باشد. همچنین با مصرف این مواد غذایی می توان بافت های آسیب دیده بدن را ترمیم کرد.

  • استفاده از سیر و پیاز

از سیر و پیاز می توان به عنوان آنتی بیوتیک های بسیار قوی و طبیعی در بدن یاد کرد. این خوراکی ها پس از مصرف، تاثیر به سزایی در عملکرد های بدن دارا هستند که می توانند عفونت بدن را تا حد چشم گیری کاهش و نشانه های آن را نیز رفع کنند.

  • اجتناب از غذا های گرم و تند

گفتنی است که هنگام ابتلا به بیماری فیستول؛ به هیچ وجه نباید از غذا های گرم و تند استفاده کنید. چرا که این مواد غذایی در تشدید علائم و نشانه های آن همچون درد و خونریزی تاثیر به سزایی قائل می شوند و همچنین در برخی موارد روند درمان را با مشکل مواجه می کنند.

  • مصرف بادام ،بادام هندی و زمینی

بادام نیز دارای مقادیر بالایی از روی می باشد که در ترمیم و بهبود بافت های آسیب دیده بدن و پوست نقش به سزایی قائل می شود.

روش های گیاهی درمان فیستول

معرفی روش های گیاهی و خانگی درمان فیستول

در ادامه گیاهان دارویی بسیار موثری را مطالعه می کنید که جز درمان خانگی فیستول به شمار می آید.

  • روغن بنفشه

برای استفاده از این روغن خوب است؛ دیگر روغن هایی همچون هلو، شفتالو، تخم خیار را تهیه کنید و روغن بنفشه را با یکی از این موارد ترکیب کنید. سپس به روی موضع به صورت خارجی استعمال کنید.

  • گیاه حساس

این گل را در اصطلاحی دیگر گیاه قهر می نامند؛ برای اسفاده از آن باید جوشانده ای از برگ گلش تهیه کنید و سپس در طی روز نصف استکان از آن را میل کنید.

  • زردچوبه

در این روش نیز می بایست؛ ۳۰۰ میلی لیتر شیر  را با ۱ قاشق سوپ خوری زردچوبه ترکیب کنید و سپس در طی روز به مصرف آن پبردازید.

  • زنجبیل

برای کاهش عفونت های منجر شده از بیماری فیستول؛ خوب است دمنوش زنجبیل را به همراه عسل  تهیه و در طی روز مصرف کنید.

  • مرزنجوش

با مصرف دمنوش مرزنجوش نیز می توان بسیاری از التهاب و عفونت های ناحیه مقعد را رفع و از بین برد.

  • عسل مانوکا

برای استفاده از این روش درمان خانگی فیستول نیز می بایست؛ مقداری از عسل مانوکا را در آب جوش حل کرده و سپس در طی روز به صورت ۲ مرتبه مصرف کنید. در روشی دیگر نیز می توانید مقداری از این معجزه درمان را به روی نواحی مورد نظر بزنید و پس از ۳۰ دقیقه آن را شستشو دهید. در این رابطه گفتنی است که خواص عسل و قدرت آنتی بیوتیک آن غیر قابل انکار می باشد.

تاثیر استفاده از گریپ فروت در درمان فیستول

  • گریپ فروت

در این روش درمان نیز می بایست؛ میوه های پر خواص را همانند ضماد به روی فیستول خود بزنید. در این رابطه بهتر است از میوه های دارای خواص آنتی بیوتیک استفاده کنید.

  • روغن درخت چای

روغن درخت چایی را نیز همانند ضماد به روی فیستول استعمال کنید و پس از ۲۰ دقیقه به شستشوی آن بپردازید.

  • پونه کوهی

مصرف دم کرده پونه کوهی نیز تاثیر به سزایی در کاهش التهاب دارد و همچنین بسیاری از افراد طب سنتی از این گیاه به عنوان آنتی بیوتیک بسیار قوی یاد می کنند که در رفع باکتری و عفونت های موجود در مقعد تاثیر به سزایی قائل می شود.

همچنین گفتنی می باشد که ترکیب میخک و پونه کوهی نیز در رفع و کاهش عفونت ها تاثیر به سزایی دارد.

  • حمام سیتز

حمام سیتز یا حمام نشیمن از روشهای ساده و تاثیرگذار برای بهبود فیستول و رفع عفونت می باشد، در این نوع حمام کردن با قرار دادن لگن و کفل در آب نسبتا گرم، عفونت ها و ویروس ها از بین خواهد رفت، به منظور افزایش تاثیرگذاری این حمام به آن نمک اپسوم یا جوش شیرین اضافه کنید.

درمان موثر فیستول

  • نرم کننده های مدفوع

استفاده از ملین ها و نرم کننده های مدفوع که برای این منظور در نظر گرفته شده اند، می توانند برای از بین بردن یبوست موثر باشند، البته توجه داشته باشید که نباید هیچگاه بدون مشورت پزشک از این موارد استفاده کنید، نرم کننده های مدفوع, مواد زائد را کاهش داده و می توانند میزان درد را به هنگام رفتن به توالت کاهش دهند.

  • پماد هایی برای تسکین درد

استفاده از این پماد ها نیز باید براساس نسخه و تجویز پزشک باشد، این کرم ها را ممکن است در خانه مصرف کرده و یا در کلینیک مورد استفاده قرار گیرد، پماد های بی حس کننده و آنتی بیوتیک منجر به کاهش درد می شوند، ضمن اینکه به کاهش میزان تورم در ناحیه موردنظر کمک می کنند، توجه داشته باشید که استفاده از این پماد ها باید تحت نظارت و با اجازه پزشک انجام گیرد.

نکاتی که در طی درمان باید رعایت کرد

با رعایت نکات و توصیه های گفته شده می توان تاثیر به سزایی در کاهش عفونت، التهاب و درد های ناشی از فیستول انجام داد.

تاثیر دوش آب گرم در درمان فیستول

  1. در شستشوی نواحی مقعد توجه کافی داشته باشید، از این رو برای تحریک کمتر و پیشگیری از بروز خارش های آزار دهنده، محل را به آرامی و گذرا شستشو دهید.
  2. برای کاهش درد و التهاب در طی روز، ۳۰ دقیقه دوش آب گرم را فراموش نکنید.
  3. همان طور که مطالعه کردید، تغییر در برنامه غذایی و گنجاندن خوراکی های حاوی فیبر به آن، در درمان یبوست و کاهش علائم فیستول تاثیر به سزایی دارا است.
  4. همچنین برای جلوگیری از ابتلا به این دسته از بیماری ها، مصرف آب در طی روز را فراموش نکنید.
  5. به صورت میانه بهداشت شخصی خود را رعایت کنید و از شستشوی های مکرر و استفاده از دستمال توالت زبر نیز به صورت جدی برای کاهش علائم بیماری فیستول بپرهیزید.

میزان اثربخشی درمانهای خانگی فیستول

درمانهای خانگی برای فیستول در بیشتر موارد تنها در کاهش عفونت آن هم به طور موقت تاثیرگذار هستند و می توانند التهاب و تورم را کاهش دهند، در صورتی که به کار بردن این روشها به تنهایی روشهای بهبود موثری برای رفع فیستول نمی باشند.

چون این روشهای درمانی تاثیری در رفع علت اصلی بیماری نداشته و قادر به از بین بردن مجرای ایجاد شده نیستند، از این رو لازم است از درمانهای تهاجمی تری همچون جراحی و لیزر درمانی برای بهبود فیستول استفاده کرد.

عمل جراحی فیستول ریسک بالایی دارد، چرا که رفع عفونت از این طریق مشکل است، همچنین از طریق جراحی مقدار زیادی خون از دست می رود و بیمار متحمل درد زیادی می شود، بنابراین به ندرت از روشهای جراحی استفاده می شود و لیزر درمانی کاربرد بیشتری دارد.

درمان طبیعی فیستول

روش های پزشکی درمان این بیماری

برای درمان این بیماری روش های پزشکی نیز وجود دارد که برای نتیجه گیری و رفع سریع تر این اختلال می توان از آنان کمک گرفت.

  • مصرف قرص و دارو

تا به کنون تحقیقات بسیاری برای رفع این اختلال بدون نیاز به عمل جراحی صورت گرفته است، که تا به الان تمامی آن ها بی نتیجه مانده است. از این رو بعضی پزشکان برای افراد مبتلا، برخی قرص و دارو های به خصوص تجویز می کنند، که گفتنی است این قرص ها در درمان نقشی ندارند و فقط روند کاهش علائم را بهبود می بخشند.

  • لیزر درمانی

استفاده از این روش درمان به صورت سرپایی صورت می گیرد و بدون علائمی همچون؛ درد و خونریزی در ناحیه است.

درمان پزشکی فیستول به چه صورت است؟

  • چسب فیبرین

از چسب فیبرین می توان درمانی بدون نیاز به عمل جراجی یاد کرد. چرا که در این روش درمان؛ ماده فیبرینی توسط منافذ فیستول تزریق می گردد و سپس به وسیله بخیه نیز ناحیه را مسدود می شود.

در صورت تمایل برای آشنایی با درمان خانگی یبوست و درمان بواسیر می توانید در اینجا کلیک کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *