دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

شرایط مورد نیاز کاشت و پرورش گل داوودی پاکوتاه

  • ملیحه بال افکن
  • ۲۵ آذر ۱۴۰۱
  • ۰

در واقع پرورش گل داوودی پاکوتاه چندان هم سخت و پیچیده نیست و شما می توانید با مطالعه این مقاله به راحتی با اصول کاشت و نگهداری گل داوودی در محیط باغچه و گلدان به صورت کامل آشنا شوید.

به طور کلی داوودی پاکوتاه را می توان از دسته گل های زیبا و جذاب دانست که کاشت و پرورش آن در کنار گل های رز باغچه موجب زیبایی دوچندان فضای شما می گردد. علاوه بر زیبایی و طراوت بخشی که گل های داوودی به فضای زندگی شما می بخشند از خشک کرده گل های آن نیز می توانید به صورت چای دم کرده برای درمان بیماری ها استفاده نمایید.

آشنایی با نحوه پرورش گل داوودی پاکوتاه

بهتر است بدانید گل داوودی که با نام علمی Chrysanthemum شناخته می شود یک گیاه علفی و با ارقام و گونه های مختلف یک ساله، چند ساله و گلخانه ای می باشد. این گیاه دارای برگ هایی سبز تیره می باشد که در خصوص گونه های چند ساله، در فصل سرما اندام های هوایی گیاه از بین می رود اما اندام های زیرزمینی آن زنده می مانند و مجددا در فصل بهار سبز می شوند.

چگونگی پرورش گل داوودی پاکوتاه

گونه های یکساله این گیاه اغلب جنبه نمایشگاهی دارند که حساس بوده و به شرایط گلخانه ای برای رشد نیاز دارند و معمولا در فضای گلفروشی ها مورد استفاده قرار می گیرند. این گیاه گونه های مختلفی را شامل می شود که اغلب در رنگ هایی ماندن قرمز، صورتی، بنفش، نارنجی، زرد و سفید یافت می شود.

روش ها و دستورالعمل کاشت داوودی پاکوتاه

توجه داشته باشید که کاشت گیاه داوودی پاکوتاه معمولا در باغچه و گلدان صورت می گیرد که در ادامه سعی داریم مراحل آن ها را در ادامه به صورت کامل شرح دهیم.

  • کاشت بذر در باغ و باغچه:

توصیه می شود که پیش از کشت بذر ابتدا زمین را با چنگک بالا و پایین نمایید و هر گونه علف هرز، ریشه گیاه، سنگ و کلوخ را از خاک جدا نمایید. سپس بستر کشت را صاف نمایید و پیش از پاشیدن بذرها، کود پوسیده دامی یا ورمی کمپوست به آن بیفزایید.

در نهایت بذور داوودی را بر روی خاک بپاشید و از طریق آبپاش بستر کشت را به خوبی مرطوب نمایید تا در طول مدت زمان جوانه زنی بستر دچار خشکی نشود.

  •  آرون گروپس

چگونگی کاشت بذر گل داوودی در باغچه

  • کاشت بذر در گلدان:

در روش کاشت بذر داوودی پاکوتاه در گلدان بایستی در ابتدا گلدانی متناسب با سلیقه و دکوراسیون منزل خود انتخاب نمایید. سپس عملیات زهکشی را به خوبی برای گلدان انجام داده و آن را با ترکیب خاک های سبک مانند خاک برگ، کوکوپیت و پرلیت پر نمایید.

سپس بستر کشت را به خوبی مرطوب نمایید. بذر های گیاه را در عمق ۵ میلی متری خاک و با فاصله مناسب کشت نمایید. برای حفظ رطوبت محیط کشت می توانید روی بستر را با پلاستیک شفاف به خوبی بپوشانید و تا زمان جوانه زنی آن را در محیطی روشن اما به دور از تابش مستقیم خورشید قرار دهید.

با گذشت ۱۰ الی ۱۴ روز از زمان کشت بذور شروع به جوانه زنی خواهند کرد. پس از مشاهده اولین جوانه می توانید پلاستیک از روی بستر بردارید و گلدان حاوی جوانه ها را در محیطی با تابش مستقیم آفتاب قرار دهید.

همچنین پس از گذشت مدتی از جوانه زنی می توانید گیاهتان را به محیط بیرونی انتقال دهید تا فرآیند گلدهی گیاه به خوبی صورت بگیرد.

کاشت بذر گل داوودی در فضای گلدان

شرایط مورد نیاز برای نگهداری گل داوودی پاکوتاه

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی خواهند داشت که شما بایستی آن را فراهم نمایید. به همین منظور در ادامه به بیان مهم ترین نکات و شرایط برای کاشت و پرورش گل داوودی پاکوتاه پرداخته ایم.

  • آبیاری منظم:

به صراحت می توان گفت که گل داوودی پاکوتاه برای رشد نیاز به آبیاری کافی و منظم دارد و به همین خاطر لازم است تا گیاهتان را روزانه صبح یا عصر آبیاری نمایید.

بستر کشت داوودی بایستی همیشه مرطوب باشد اما حالت باتلاقی پیدا نکند زیرا آبیاری بیش از حد ریشه گیاه را دچار پوسیدگی می کند و از آنجایی که ساقه های این گیاه علفی هستند در نتیجه خشکی نیز موجب پلاسیدگی گیاه شما خواهد شد.

  • نور و دمای کافی:

به طور کلی نیاز نوری گل داوودی پاکوتاه در ارقام الوان به مراتب بیشتر از سایرین است. در واقع گل هایی که رنگ هایی مانند قرزم و نارنجی دارند نیاز به نور بیشتری برای رشد خواهند داشت که در غیر اینصورت کم رنگ می شوند.

شرایط لازم برای مراقبت از گل داوودی پاکوتاه

گل داوودی از جمله گیاهانی است که برای رشد مناسب خود نیاز به نور کافی دارند و در صورتی که نور کافی و لازم به گیاه نرسد ساقه های آن طویل و نازک شده و غنچه های آن باز نخواهند شد.

در مورد دمای مورد نیاز بستر گیاه نیز می توان گفت که از نظر دمایی گونه های مختلف داوودی در طیف گسترده ای قرار می گیرند و همانطور که می دانید ارقام باغی بهتر از ارقام گلخانه ای می توانند سرما را تحمل کنند. با این حال برای تمامی گونه ها دمای شبانه کمتر از ۱۵ درجه سانتی گراد موجب کاهش سرعت رشد گیاه می شود.

خاک و تغذیه غنی:

بهتر است بدانید که ایده آل ترین انواع خاک گلدان و باغچه برای بستر گیاه داوودی ترکیبی از خاک باغچه، خاک برگ و کود دامی پوسیده به نسبت مساوی است که البته از زهکشی مناسبی نیز برخوردار باشد. برای کاشت در گلدان نیز بهترین ترکیب شامل خاک لومی و شن می باشد.

در مورد کوددهی گیاه نیز می توان گفت که اگر آن را درون گلدان پرورش می دهید بایستی از کود از ازت و پتاس بالا برای گلدهی استفاده نمایید. در این موارد استفاده از هر هفته یک مرتبه کافی خواهد بود.

روش های مختلف برای پرورش گل داوودی

در مقابل اگر گیاهتان را در فضای باغچه پرورش می دهید در همان ابتدای کشت که از کود دامی پوسیده استفاده کنید کافی خواهد بود. علاوه بر این ها برای داشتن یک مزرعه سرشار از گل های داوودی می توانید از کود کامل شام ازت، فسفر و پتاس استفاده نمایید.

البته که بهتر است در میان آن ها کود ازت دار بیشتر استفاده نمایید. زیرا مقدار کود لازم با ارقام گل داوودی رابطه مستقیم داشته و برخی از آن ها نیز نسبت به کم یا زیاد شدن کود حساسیت نشان می دهند که در این مواقع توصیه می کنیم با پرورش دهندگان خبره در زمینه گل و گیاه مشورت نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *