دسته ها
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

بررسی فونیکس fx (اومودا ۵) کراس اوور کامپکت جالب و ترکیبی

  • حکیمه فهیمی
  • ۱۷ آذر ۱۴۰۱
  • ۰

خبرها حاکی از آن است که فونیکس fx یا امودا ۵ توسط شرکت مدیران خودرو در آینده ای نه چندان دور به بازار کشور ارائه می شود. این خودرو در جایگاهی پایین تر از تیگو ۷ پرو قرار می گیرد. این مطلب به بررسی فونیکس fx می پردازد.

) فونیکس fx خودرویی است که بر اساس مد روز و سلیقه مشتریان جهانی توسعه پیدا کرده است و قرار است شرکت مدیران خودرو آن را به بازار کشور ارائه دهد. در ادامه با بررسی فونیکس fx همراه ما باشید.

معرفی و بررسی فونیکس fx

برند اُمودا بعد از برندهای جتور و اکسید، سومین برند انحصاری خانواده چری به شمار می رود. هدف شرکت چری از گسترش زیر مجموعه هایش، توسعه سبد محصولات و کمک بیشتر به طراحان برای تولید محصولات متمایز و البته ایجاد رقابت برندسازی بر پایه منطقه فروش محصولات متنوع در رده های متعدد می باشد.

شرکت مدیران خودرو هم در این میان نسخه اومودا ۵ با اسم fx از خانواده محصولات فونیکس را انتخاب نموده که در سبد محصولاتش، جایگاهی پایین تر از تیگو ۷ پرو دارد. شرکت چری برند امودا را در نمایشگاه گوانژو سال ۲۰۲۱ به عنوان جانشین خانواده کراس اوورهای این کمپانی یا همان سری تیگو معرفی نمود. حرف اُ در ابتدای این برند به معنی جدید و مودا از صنعت فشن و مود گرفته شده است که در مجموع بیان کننده یک سلیقه نوین در مد روز دنیا می باشد.

شایان ذکر است که شرکت چری حالا مراحل رشد را پشت سر نهاده و در حال تبدیل شدن به یک کمپانی بالغ می باشد. چری بزرگترین صادر کننده خودرو چین محسوب می شود که با توسعه زیر برندهای خود به دنبال توسعه بازارش است. تازه ترین محصول از زیر برند جدیدا تاسیس شده چری یعنی اُمودا قرار است با اسم فونیکس fx  (اومودا ۵) به بازار کشورمان ارائه شود.

فونیکس fx یک کراس اوور کوچک بوده که در بخش جذاب و پر تلاطم بازار جهانی وارد رقابت خواهد شد. چری برای طراحی این خودرو از نظریات مشتریانش در کشورهای مختلف بهره برده تا محصولی با استانداردهای جهانی معرفی نماید. همانطور که اشاره شد اومودا ۵ در بازار ایران با برند فونیکس عرضه می شود، برندی که به محصولات لوکس چری اختصاص دارد.

  •  آرون گروپس

به این ترتیب نباید توقع داشته باشید که فونیکس fx در بازار کشور با قیمت اقتصادی ارائه شود. بعد از رونمایی و معرفی برند انحصاری فونیکس از سوی مدیران خودرو در آذر ۱۴۰۰، این شرکت موفق شد بعضی از محصولات بالارده و شیک تر برند چری را تحت عنوان این نام از خانواده مرسوم و اقتصادی تر ام وی ام جدا نماید.

به این ترتیب قرار است کراس اوور اومودا ۵ بعد از تیگو ۸ پرو، تیگو ۷ پرو و آریزو ۶ پرو چهارمین محصول لوکس از خانواده فونیکس را با اسم تجاری فونیکس fx به بازار کشور ارائه دهد. در ادامه به بررسی مشخصات و قابلیت های فونیکس  fx می پردازیم.

طراحی ظاهری

سال قبل و در جریان نمایشگاه گوانژو چری از برند جدیدش به اسم اُمودا رونمایی کرد. و سپس یکی از محصولات این برند یعنی اومودا ۵ یا فونیکس fx را معرفی کرد. بررسی ها نشان می دهد این خودرو ظاهری اسپرت و جوان پسند داشته و با بیشتر محصولات چری که خودروی خانوادگی هستند، فرق دارد.

چری در این نمایشگاه اعلام کرد که واژه اُمودا از کلمه مد برگرفته شده است. به این ترتیب فونیکس  fx خودرویی است که مطابق مد روز و سلیقه مشتریان بازار جهانی توسعه پیدا کرده است. فونیکس  fx در سگمنت کراس اوورهای کوپه جای می گیرد و از این نظر رقبایی همچون لاماری، دیگنیتی، را در مقابل دارد.

نمای جلو خودرو با استفاده از چراغ های تفکیک شده دوگانه چهره اسپرتی دارد. همچنین جلو پنجره و سپر نیز در هم ادغام شده و به شکل یکپارچه در آمده است که اگرچه جذابیت ظاهری خودرو را افزوده ولی کوچکترین آسیب به جلو پنجره خودرو برابر است با تعویض کامل این قطعه گران قیمت.

ولی در بخش جانبی فونیکس fx، ارتفاع کم شیشه های جانبی و شیب تند رو به بالای آخر آن که در ترکیب با شیب تند رو به پایین سقف انتهای کراس اوور را اعلام کرده و فرم کوپه ای به آن بخشیده اند. نمای جانبی این کراس اور مشابه با لکسوس NX طراحی شده است.

ولی رینگ و لاستیک های فونیکس fx با سایز نه چندان کوچک، با ابعاد خودرو تناسب نداشته و فضای خالی میان لاستیک و گلگیر خودرو بسیار به ذوق می زند. در ضمن عرض ۲۱۵ میلی متری لاستیک نسبت به خودرویی مانند سانتافه با عرض ۲۳۵ میلی متری لاستیکش، برای این کراس اوور باریک به نظر رسیده و از نمای جلو و پشت، چهره ای همانند خودروهای ون را در ذهن تداعی می نمایند.

عدم تناسب سایز تایر با بدنه به پلتفرم خودرو مربوط است. نمای عقب فونیکس  fx هم به لکسوس NX شباهت بسیاری داشته و طراحی نسبتا زیبا و اسپرتی دارد. ناگفته نماند چری اعلام کرده برای طراحی این خودرو از نظرات کاربران سی کشور دنیا بهره برده است.

به این ترتیب نتیجه کار طراحان چری بر پایه این نظرات، تولید یک کراس اوور کامپکت جالب و ترکیبی می باشد. در ترکیب ظاهری فونیکس  fx ترکیبی از طراحی شرقی و غربی به وضوح مشاهده می شود و جلوپنجره شبیه خودروهای اسپرت امریکایی با فرم عریض طراحی شده است.

به طور کلی در بررسی طراحی ظاهری فونیکس fx می توان گفت در این کراس اوور ترکیبی از زبان طراحی خودروهای مختلف دیده می شود. به طور مثال فرم کلی بدنه شبیه کراس اوورهای اسپرت کره ای و ژاپنی است. تریم دو رنگ آن نیز تداعی کننده کراس اوورهای اروپایی مانند سیتروئن می باشد.

فرم طراحی بخش عقب بی شباهت به کراس اوورهای اسپرت آلمانی نبوده و در نهایت طراحی بخش جلوی خودرو هم مشابه محصولات جدید جنرال موتورز است. فونیکس fx از لحاظ ابعاد و اندازه به کراس اوور خانوادگی چری یعنی تیگو ۵ شبیه است. در مجموع طراحی این کراس اور مطابق روند روز طراحی خودرو صورت گرفته و ظاهر آن ترکیبی از هیوندای کونا و لکسوس NX هم می باشد.

طراحی داخلی

در این بخش به بررسی طراحی داخلی فونیکس fx می پردازیم. در نگاه اول نمای داخلی خودرو بسیار مینیمال و ساده دیده می شود ولی با کمی دقت نسبت به سایر محصولاتی مانند فونیکس تیگو ۸ پرو و تیگو ۷ پرو اقتصادی جلوه می نماید. در صورتی که تجربه سواری با دو محصول لوکس خانواده تیگو برند فونیکس را داشته باشید می توانید بیان نمایید که فونیکس fx در ردیف اقتصادی خانواده فونیکس جای می گیرد.

با این حال، صندلی های چرمی در بخش جلویی از نوع کاملا اسپرت بوده و کنسول میانی خیلی پهن است. فرمان خودرو با فرم سه شاخه اسپرت برش خورده سعی داشته حس و حال یک کراس اوور اسپرت و نه لوکس را به مخاطب انتقال دهد. استفاده از نمایشگر بزرگ کاملا دیجیتال در ترکیب با داشبورد افقی و کلیدهای کنترلی لمسی در بخش میانه  و در محل اتصال داشبورد به کنسول میانی نشانگر این است که فونیکس fx به واقع به خانواده تیگو برند چری متعلق است.

به عبارتی به کار بردن نمایشگر عریض در وسط داشبورد به امضای تازه طراحان خودرو مبدل شده است. طراحان چری هم از این فرمول برای فونیکس fx بهره برده اند و این نمایشگر عریض در کابین، به طور سرتاسری قسمت عظیمی از داشبورد را در بر می گیرد.

همانطور که ابتدای بررسی  اشاره شد طراحی دیگر قسمت های کابین فونیکس fx بسیار ساده بوده و می توان گفت هیچ کلید فیزیکی در کابین دیده نمی شود. همه تنظیمات توسط نمایشگر لمسی یا کلیدهای لمسی صورت می پذیرد. کنسول میانی خودرو خیلی بزرگ طراحی شده و گویا با یک پیکاپ روبرو هستیم.

طراحی اهرم دنده و دیگر کنترل ها هم در ظریف ترین حالت ممکن صورت گرفته و برخلاف ظاهر بیرونی اسپرت، با نمای داخلی مجلل روبرو می باشیم. فرمان دی کات اندکی به سمت داخل متمایل بوده و هر دو سمت آن با انواع کلیدهای کنترلی تجهیز شده است.

در مجموع می توان گفت نمای داخلی کابین فونیکس fx مدرن طراحی شده ولی کیفیت متریال آن پایین تر از تیگو ۸ پرو می باشد و خیلی اقتصادی تولید شده است. ارگونومی داخل کابین فونیکس  fx قابل قبول ارزیابی شده ولی کیفیت آن چندان قابل قبول نیست.

مشخصات فنی

در بررسی ها مشخص شد چری برای کراس اوور مد روزش یعنی فونیکس  fx از پیشرانه های فعلی اش بهره برده است. این کراس اوور به طور پیش فرض به موتور ۱.۶ لیتری توربو GDI مجهز است. این پیشرانه در حال حاضر در تیگو ۸ پرو هم به کار گرفته شده است که توان ۱۹۷ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۲۹۰ نیوتن متر را تولید می کند.

گیربکس این خودرو هم از نوع ۷ سرعته اتومات دو کلاچه است. البته امکان سفارش دهی چری اومودا ۵ با موتور دیگر خانواده چری یعنی موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژر هم وجود دارد. فعلا مشخص نبوده که مدیران خودرو فونیکس fx را با چه پیشرانه ای به بازار ارائه می دهد. ولی انتظار می رود این خودرو با پیشرانه ۱.۵ لیتری توربوشارژر MPi به بازار کشور وارد شود.

امکانات و رقبای خودرو

بررسی ها حاکی از آن است که فونیکس fx یک کراس اوور میان رده بازار بوده ولی حتی این کراس اوورها هم با امکانات انبوهی به دست مشتریان می رسند. فونیکس fx در زمینه امکانات ایمنی خیلی قوی عمل نموده و در صورت حضور در بازار کشور، یکی از ایمن ترین کراس اوورهای بازار کشورمان محسوب می شود.

از جمله امکانات فونیکس اومودا ۵ می توان به سانروف، صندلی های برقی ردیف جلو همراه با گرمکن، دوربین ۳۶۰ درجه، دوربین و سنسور عقب، حافظه صندلی راننده، سیستم پیشگیری از برخورد هنگام تغییر لاین، حافظه صندلی راننده، سیستم هشدار خروج از خطوط، سیستم نگهدارنده بین خطوط، کروز کنترل تطبیقی، سنسور تصادف جلو، نور بالا خودکار، سیستم ترمز اضطراری هوشمند، سیستم کنترل کشش و پایداری، تریم چربی کابین، صندوق برقی و … اشاره نمود.

در بررسی رقبای فونیکس fx با توجه به سبک بدنه و فرم کوپه مانندش، به سادگی می توان پی برد رقیب اصلی آن در کشور خودرو دیگنیتی پرایم است. در این رقابت دیگنیتی به موتور قوی خود تکیه می کند، در حالی که فونیکس fx با امکانات رفاهی و ایمنی خود بیشتر شناخته می شود.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *