دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

بررسی دیگنیتی پرایم در رده کراس اوورهای سایز متوسط

  • حکیمه فهیمی
  • ۴ مرداد ۱۴۰۰
  • ۰

دیگنیتی پرایم جدیدترین محصول گروه خودروسازی بهمن موتور می باشد. این خودرو کراس اوور سایز متوسط با طراحی کوپه می باشد که قرار است به روشCKD در ایران تولید شود. با بررسی دیگنیتی خواهشمندیم همراه این مطلب از آرگا باشید.

بهمن دیگنیتی پرایم یا همان دانگ فنگ ix5 چینی، نخستین بار در سال ۲۰۱۸ پکن رونمایی شد و در اواخر آبان ۱۳۹۹ گروه بهمن موتور تصمیم به تولید آن در کشور گرفت. با بررسی دیگنیتی این کراس اوور سایز متوسط می توانید با طراحی کوپه و چشم نواز از کابین لوکس و جادار، امکانات مدرن و متعدد و پیشرانه معروف SFG15T آن آشنا شوید. 

بررسی دیگنیتی برایم نسخه ایرانی با طراحی منحصر به فرد

در سال ۲۰۱۸ نخستین بار از خودرو دانگ فنگ ix5 گروه DFM در نمایشگاه پکن رونمایی شد و در اواخر آبان ۱۳۹۹ گروه بهمن موتور تصمیم به ارائه نسخه ایرانی این خودرو به نام دیگنیتی (به معنای کرامت) گرفت. به عبارتی می توان گفت دیگنیتی پرایم، نسخه ایرانیزه ix5 و جدیدترین محصول گروه بهمن می باشد که بنا به گفته مدیران این شرکت قرار است به روش CKD در کشور تولید شود و بعضی اجزای آن به شکل داخلی سازی روی آن نصب خواهد شد. بهمن دیگنیتی پرایم در رده کراس اوورهای سایز متوسط با طراحی کوپه جای دارد که به شکل تک دیفرانسیل جلو ارائه می شود.

به نظر می رسد خانم ها از کراس اوور بهمن دیگنیتی استقبال مناسبی به عمل آورند و نکته جالب این که خانم لیلا زارع بازیگر نام آشنای کشور برای معرفی این خودرو در تیزر تبلیغاتی با گروه بهمن موتور همکاری کرده است. می توان گفت بازار کراس اوورهای کوپه در کشور مهجور بوده و به جز نسخه های گران قیمت مانند بی ام و X4 و بی ام و X6 از این سبک خودرو در خیابان های کشور موارد قابل توجهی دیده نمی شود. و حالا بهمن موتور قصد دارد در سبد تولیدات خود این کراس اوور کوپه را جای دهد تا بازار این نوع خودروها جان تازه ای بگیرد.

کراس اوور بهمن دیگنیتی در بازارهای هدف در سطوح مختلفی از نظر امکانات به بازار روانه می شود. این خودرو با بهره مندی از طراحی کوپه و امکانات متعدد، کراس اوور لوکس چینی محسوب می شود اما برای بازار کشور بنا به دلایلی در ردیف یک کراس اوور نیمه لوکس مونتاژی جای می گیرد و وارد رقابت با محصولاتی مانند ام وی ام X55، جک k7 یا همان X7 و چری تیگو ۷ خواهد شد. در ادامه به بررسی بیشتر بهمن دیگنیتی می پردازیم.

  •  آرون گروپس

طراحی بیرونی چشم نواز

در بررسی طراحی ظاهر این خودرو تازه وارد می توان گفت شرکت دانگ فانگ با ارائه ix5 توانست یک کراس اوور کوپه زیبا و اقتصادی تر از حریفان آلمانی به بازار عرضه نماید و مشتریان بسیاری را به سمت آن سوق دهد. در بخش جلو خودرو بهمن دیگنیتی ترکیب یکنواخت و زیبایی بین چراغ ها و جلو پنجره ای وجود دارد که سراسر پهنای چهره خودرو را احاطه کرده است. در نمای جانبی قوس زیبای خط سقف و فریم پنجره ها (در بخش درب عقب) ظاهری متمایز از کراس اوورهای معمولی ایجاد کرده تا خودرو فرم کوپه مانندی بگیرد.

بررسی نمای عقب خودرو بهمن دیگنیتی نشان از آینده نگری آن داشته بخصوص طراحی چراغ های سرتاسری خودرو به پیروی از برخی محصولات آلمانی مانند تولیدات پورشه چهره ای نوین برای دانگ فنگ ix5 یا همان دیگنیتی ایجاد کرده است. فرم سپر با حضور چراغ های مه شکن، قطعه دیفیوز مانند نقره ای و سراگزوز کرومی زیبایی بصری نمای عقب خودرو را به شکل قابل قبولی تکمیل کرده اند.

قابل ذکر است خودرو  بهمن دیگنیتی علیرغم طراحی اسپرت در قسمت عقب ، نسبت به حریفان خود از بیشترین فضای صندوق عقب بهره می برد. ظرفیت فضای بار این کراس اوور در حالت استاندارد بیشتر از ۷۸۰ لیتر می باشد و درب برقی صندوق هم یکی دیگر از برتری های آن نسبت به رقبا محسوب می شود. به طور کلی بهمن دیگنیتی با طراحی شیبدار قسمت عقب، جلو پنجره ای بزرگ، چراغ های به هم پیوسته عقب و رینگهای ۱۸ اینچی چهره جالبی را به نمایش می گذارد. در مجموع کمپانی دانگ فنگ با اتکا به دانش روز طراحی خودرو محصولی زیبا و چشم نواز را تولید کرده اند که در صورت قیمت گذاری مناسب در بازار کشور می تواند نظر بسیاری از مشتریان را به خود جلب کند.

طراحی داخلی مدرن و مناسب

بهمن دیگنیتی با ابعاد ۴۶۸۵ میلیمتر طول، ۱۸۶۵ میلیمتر عرض، ۱۶۴۵ میلیمتر ارتفاع، در کلاس کراس اوورهای سایز متوسط قرار دارد از این رو فضای مناسبی را در اختیار قرار می دهد ولی به نظر می رسد  به خاطر شیب سقف ، فضای سر سرنشینان عقب چندان مناسب نباشد و از آنجا که فاصله محوری خودرو ۲۷۹۰ میلیمتر می باشد سرنشینان جلو و عقب فضای پای مناسبی دارند و بهمن دیگنیتی برای خانواده ۴ نفره می تواند گزینه مناسبی باشد. سرنشینان عقب از زیر آرنجی و دریچه تهویه نیز بهره خواهند برد که البته در بیشتر رقبا چنین موردی مشاهده می شود.

به طور کلی می توان گفت کابین کراس اوور بهمن دیگنیتی طراحی جذاب و مدرنی دارد و چهره داشبورد فاقد خطوط سیال و پیچیده بوده و تلاش شده توسط اشکال هندسی ساده چهره ای به روز و تقریبا مینمالیستی برای کابین خلق شود. در ادامه بررسی طراحی داخلی خودرو بهمن دیگنیتی با رودری های با کیفیت نسبتا خوب، صندلی های چرمی و روکش داشبورد روبرو می شویم. در این کراس اوو قاب اسپیکرهای روی درب ها با سبک جدید طراحی اسپیکرهای BMW شباهت دارد. به طور کلی طراحان کمپانی DFM این قسمت از خودرو بهمن دیگنیتی را شبیه محصولات BMW طراحی نموده اند ولی الگوبرداری قوی نبوده چرا که جذابیت خاص قاب بلندگوهای محصولات BMW را ندارند.

صندلی راننده برقی بوده و در شش جهت قابلیت تنظیم دارد. در ضمن از راحتی و ابعاد مناسبی هم برخوردار است. آینه های جانبی نیز ابعاد مناسبی دارند و راننده توسط آنها می تواند دید خوبی داشته باشد. بهمن دیگنیتی به فرمانی با طراحی جذاب و تنظیم ۴ جهته تجهیز شده که در دو سمت غربیلک فرمان، کنترل سیستم صوتی و رایانه سفری دیده می شود.  غربیلک فرمان خیلی خوش دست به نظر می رسد و نمایشگر بزرگ لمسی(۱۰.۲۵ اینچ) در وسط داشبورد کمی به سمت راننده متمایل شده تا کار با آن موقع رانندگی راحتتر شود. در ضمن این نمایشگر از قابلیت اتصال مستقیم و هوشمند گوشی همراه پشتیبانی می کند تا از این نظر نیز از رقبا عقب نماند.

دانگ فانگ تلاش کرده توسط پلاستیک های مشکی براق همراه با پوشش های چرمی در نیمه بالایی داشبورد و بخشی از تودری ها که تماس دست با آنجا بیشتر می باشد، حسی شبیه خودروهای لوکس به فضای داخلی این کراس اوور ببخشد. از زیباترین قسمت های کابین طرح زیبای پنل و اهرم تعویض دنده می باشد که جلوه ای دلپسند به کابین ix5 بخشیده است. ناگفته نماند هنوز مشخص نیست بهمن موتور چه سطح از متریال و کیفیت را برای این کراس اوور در نظر می گیرد ولی به طور کلی فضای داخلی خودرو در ردیف جلو خیلی راحت و جادار می باشد و فضای بار آن نیز می تواند پاسخگوی نیاز خانواده ۵ نفره باشد.

معروفترین پیشرانه گروه DFM

بررسی ها نشان می دهد کراس اوور دانگ فنگ ix5 یا بهمن دیگنیتی به معروفترین پیشرانه گروه DFM به نام SFG15T مجهز شده است. این پیشرانه ۱.۵ لیتری توربوشارژ بوده و دو نوع توان مختلف را در اختیار می گذارد. نسخه ۲۲۰T قدرتی معادل با ۱۴۸ اسب بخار و گشتاور ۲۲۰ نیوتن متر تولید کرده و نسخه ۲۸۰T توانی برابر ۱۸۰ اسب بخار و گشتاور ۲۷۰ نیوتن متر را در اختیار راننده می گذارد. نیروی تولیدی این پیشرانه توسط گیربکس ۶ سرعته دستی یا اتومات CVT به چرخ ها منتقل می شود. متوسط مصرف سوخت ترکیبی نسخه ۱۴۸ اسب بخار حدود ۷.۴ لیتر در هر صد کیلومتر اعلام شده و مصرف سوخت بهینه آن ۵.۴ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر عنوان شده است. در ضمن ظرفیت باک این خودروی ۱۶۳۰ کیلوگرمی، ۵۸ لیتر می باشد.

 به طور کلی از مشخصات این پیشرانه می توان مصرف سوخت مناسب، تطبیق پذیری مناسب، بالانسر قوی و استهلاک منطقی نام برد. این مشخصات پیشرانه مذکور را جزو یکی از موتورهای مناسب صنعت خودرو چین در رده اقتصادی قرار داده است. قابل ذکر است برخی نسخه های ix5 که به پیشرانه HD15 مجهز هستند این پیشرانه نسبت به موتور SFG15T مصرف سوخت کمتری داشته و چالاکی بهتری را برای این کراس اوور به ارمغان می آورد. ناگفته نماند هر دو پیشرانه از استاندارد آلایندگی یورو ۵ بهره می برند .

گیربکس CVT خودرو  جزو نسل سوم CVT ها محسوب می شود که از این نظر نسبت به نسخه های قدیمی، صدای کمتر و سرعت عمل بیشتری را ارائه می دهد. ولی در بررسی ها عنوان شده که این گیربکس که به جهت کاهش مصرف سوخت در کنار این پیشرانه خودرو بهمن دیگنیتی جای داده شده با قابلیت های اسپرت هماهنگی چندانی نداشته و در نتیجه رانندگی خودرو حالتی میانه دارد. در ضمن برای راننده سه حالت رانندگی نرمال، اسپرت و زمستانی نیز لحاظ شده است.

امکانات و تجهیزات متعدد

بررسی ها نشان می دهد کراس اوور بهمن دیگنیتی از نظر امکانات و تجهیزات خودرو تقریبا لوکسی محسوب می شود از جمله این امکانات و تجهیزات در نسخه معمولی و فول آپشن این خودرو می توان به موارد زیر اشاره کرد.

این خودرو جلو آمپر دیجیتالی و کنسول میانی متفاوت(نسخه فول آپشن)، کنسول میانی، پنل تنظیمات ترمز پارک و جلو آمپر ساده(نسخه معمولی) ،تهویه اتومات و دریچه مجزا برای سرنشینان عقب، نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچی با قابلیت اتصال مستقیم به گوشی همراه، سیستم صوتی مطلوب، سامانه کنترل پایداری، سیستم کنترل شروع حرکت در سربالایی و سراشیبی، ترمز پارک برقی، ۶ عدد کیسه هوای جلو و جانبی، ترمز ضد قفل، دوربین ثبت رانندگی، سقف پانوراما دو تکه، دوربین عقب و دوربین ۳۶۰ درجه ای دارد.

 مجهز به سنسورهای فاصله سنج جلو و عقب، صندلی برقی ۶ حالته راننده، استارت دکمه ای، قابلیت ورود بدون کلید، برف پاک کن اتومات، اتولایت، تزئینات داخلی چرمی، چند حالت رانندگی، ورود و استارت بدون کلید، حسگرهای نور و باران، سامانه کمکی جلوگیری از تصادفات، رادارهای هشدار و نقطه کور، رادار حرکت بین خطوط، گرمکن صندلی جلو، سامانه رانندگی اتومات سطح ۳، سیستم شناسایی چهره راننده، کروز کنترل، شیشه بالابر آنتی ترپ، ایزوفیکس، کمربندهای پیش کشنده جلو، سنسور باد لاستیک ها، فرمان چرمی با کلیدهای کنترلی، درب باک برقی، شیشه دودی عقب، بلوتوث، نویگیشن،درب برقی صندوق بار، آینه های جانبی با تنظیم برقی و گرمکن می باشد.

همچنین دارای چراغ ولکام روی آینه جانبی، چراغ های مه شکن جلو و عقب، چراغ های دی لایت و ال ای دی جلو و عقب، چراغ بدرقه، چراغ جلو با تنظیمات ارتفاع نور، ۶ عدد اسپیکر، خروجی برق ۱۲ ولت، رینگهای ۱۸ اینچی آلومنیومی، آینه های تاشور برقی و … است.

 سواری نرم و قابل قبول

بررسی ها حاکی از آن است که خودرو بهمن دیگنیتی آنچنان حس یک کراس اوور را منتقل نمی سازد و پایین نصب شدن صندلی ها موجب شده سرنشینان اسپرت بودن خودرو را خوب حس نکنند. با توجه به وزن و قدرت خودرو نباید از آن شتاب خارق العاده ای را انتظار داشت ولی باید گفت دیگنیتی از پس خود برآمده و رانندگی بدون دردسری را به همراه دارد.

به طور کلی بهمن دیگنیتی با وجود رینگهای ۱۸ اینچی سواری نرم و قابل قبولی را ارائه می دهد در ضمن در عبور از سرعت گیر یا چاله ها سیستم تعلیق سکوت کرده همچنین هندلینگ خوب و ترمزهای به مراتب بهتر از رقبا، خودرو را متمایز می سازد. در بررسیهای صورت گرفته، مشخص شد کراس اوور بهمن دیگنیتی در سرعت های بالا از نظر میزان پایداری و چسبندگی هم هندلینگ خوبی را ارائه داده است و ترمزها نیز عملکرد خوبی داشته و ترمز گیری های شدید در پیچ ها موجب به خوردن تعادل کراس اوور نشده است.

جمع بندی

با توجه به بررسی ها می توان گفت کراس اوور بهمن دیگنیتی با ظاهر زیبا، کابین مدرن و جادار، موتور مطلوب و امکانات متعدد می تواند مشتریان ایرانی را مجذوب خود سازد. ولی در این میان فاکتور قیمت می تواند تاثیر زیادی بر انتخاب خودرو توسط مشتریان داشته باشد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *