دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

نکات مصرف داروی گوانفاسین در درمان فشار خون

  • شقایق ایران دوست
  • ۱۱ آذر ۱۴۰۱
  • ۰

داروی گوانفاسین را در این مطلب برای شما مورد بررسی قرار می دهیم و یک سری از بهترین اطلاعات را در این زمینه به شما می دهیم و شما می توانید در مورد تداخل های این دارو و عوارضی که دارد اطلاعاتی جامع بدست آورید.

داروی گوانفاسین یکی از داروهای فشار خون می باشد و همانطور که می دانید فشار خون یکی از بیماری های ملک و سخت می باشد و هیچ راهی برای درمانش نیست و شما تنها می توانید با استفاده از دارو های خاص آن را کنترل کنید. گاها برای درمان فشار خون نه تنها داروها بلکه باید یک رژیم غذایی مناسب نیز داشته باشید در غیر این صورت نمی توانید آن را کنترل کنید و دچار بیماری های دیگر خواهید شد

داروی گوانفاسین

اطلاعات داروی گوانفاسین

کنترل کردن فشار خون با دارو بسیار اهمیت دارد و اگر نتوانید این کار را به موقع انجام دهید ممکن است دچار انواعی از سکته ها و بیماری های کلیوی شوید. در واقع این دارو با تاثیر بر روی سیگنال های عصبی خاص منجر به کاهش انقباض های عرقی شده و رفت و آمد خون را تسهیل می نماید و ضربان قلب بعد از خوردن گوانفاسین به شدت کاهش خواهد یافت و به همین ترتیب فشار خون نیز کاهش می یابد.

نحوه استفاده از این دارو

دارو های شیمیایی دارای روش مصرف خاصی می باشند و باید زیر نظر متخصص مورد استفاده قرار بگیرد در غیر این صورت ممکن است نتوانید به درستی از آن ها استفاده کرده و جلوی بیماری های خود را گرفته و یا حداقل آن ها را کنترل نمایید. استفاده از گوانفاسین روزی یک بار و شب ها قبل از خواب می باشد و این دارو به صورت خوراکی و با مقداری آب میل می شود. البته این میزان دارو برای افراد با سوابق عادی می باشد با این حال اگر فرد بیماری های دیگر داشته باشد و یا شرایط پزشکی خاصی را دارا باشد باید طبق دستور پزشک از این دارو برای کنترل فشار خون خود و پیشگیری از بروز مشکلات دیگر استفاده نماید.

این دارو از دوزهای بالا شروع نمی شود و بعد از یک دوره استفاده با توجه به شرایط فرد و میزان نیاز او به این دارو دز های نهایی تعیین می گردد بنابراین سعی کنید از این دارو زیر نظر متخصص و با دقت بسیار زیادی مصرف کرده و زمان استفاده از داروها را تغییر ندهید تا استفاده از یک دز آن را فراموش نکنید زیرا اثر بخشی بالای دارو زمانی ایجاد می گردد که مصرف آن منظم باشد.

اطلاعاتی در مورد داروی گوانفاسین

  •  آرون گروپس

این دارو تاثیر گذاری سریع ندارد و بعد از این که یک الی دو هفته از آن استفاده کردید می توانید میزان تاثیرات آن را بر روی کنترل فشار خون خود ببینید از این رو به شما توصیه می گردد تا برای پیشگیری از تداخل های دارویی هر دارویی که استفاده می کنید را به پزشک اطلاع دهید و این موارد شامل مواد مصرفی خاص و داروها گیاهی نیز می باشد.

یادتان باشد که این دارو را نباید حتی با بهبود علائم قطع کنید و قطع کردن دارو می تواند بیماری شما را به حالت اولیه باز گرداند از این رو برای کم و یا زیاد کردن میزان دز دارو باید از یک متخصص در این زمینه کمک گرفته و یا با دارو ساز های داروخانه مشورت کنید تا مشکل حادی برای سلامتی شما ایجاد نشود.

قطع ناگهانی دارو می تواند شرایط بدن شما را به خطر بیندازد و نشانه هایی مانند سردر، عصبی بودن، تغییرات شدید خلق و خو، تحریک شدید، لرزش بدن، ضربان قلب بالا و همچنین افزایش فشار خون را شاهد باشید. برای این که این مشکل برای شما ایجاد نشود معمولا پزشک سعی می کند دز را به آرامی کاهش داده و بعد آن را قطع نماید و این دارو را در صورتی می توانید قطع کنید که تاثیری بر روی بیماری شما نداشته باشد در غیر این صورت داروی گوانفاسین یکی از بهترین دارو های درمان فشار خون بالا می باشد.

داروی گوانفاسین

عارضه های جانبی

هر داروی شیمیایی می تواند عوارضی را با خود به همراه داشته باشد و این عارضه ها ممکن است برای هر فردی به صورت های کم و زیاد بروز نماید از این رو بهتر است اطلاعاتی در این زمینه داشته باشید و در صورت بروز مشکل سریعا خود را به یک متخصص برسانید در غیر این صورت امکان دارد جان شما به خطر بیفتد.

از موارد بسیار شایع عارضه این دارو می توان به خواب آلودگی و گیجی، خستگی و ضعف و همچنین خشکی دهان اشاره نمود. این عوارض ممکن است برای هر فردی ایجاد شود و زیاد دردسر ساز نخواهد بود. در برخی از موارد بسیار نادر بعد از استفاده از این دارو افراد میل جنسی خود را از دست می دهند و یا کم تر آن را احساس می کنند و در صورت تداوم باید این مشکل را سریعا به پزشک اطلاع دهید تا در صورت صلاحدید دارو را برای شما تعویض نماید.

عارضه های جانبی هر دارو راه هایی را نیز برای رفع آن در بر می گیرد. اگر سرگیجه دارید بهتر است برای بلند شدن از جای خود کمی صبر و حوصله به کار بگیرید و سریع از جای خود بلند نشوید زیرا این کار منجر به افزایش سرگیجه شما خواهد شد و برای بلند شدن می توانید از حالت خوابیده به نشسته و بعدا از جای خود برخیزید و بهتر است این کار را نیز به آرامی انجام دهید.

کاربرد های گوانفاسین

برای از بین بردن خشکی دهان می توانید از آدامس های بدون قند و یا چیپس یخ استفاده نمایید و همچنین می توانید از بزاق مصنوعی نیز در این زمینه کمک بگیرید. یادتان باشد که هر داروی تجویز شده برای شما منافعی را با خود در بر دارد که این منافع بیش تر از عوارض آن می باشد و این موضوع را نیز باید بدانید که بسیاری از افراد هستند که با استفاده از این دارو دچار عارضه های جدی نمی شوند.

عارضه های جدی این دارو شامل سرگیجه های شدید، آهسته شدن مداوم ضربان قلب، غش کردن، تغییرات شدید خلقی و واکنش های آلرژیک را سریعا باید با پزشک در میان بگذارید در غیر این صورت جان شما به خطر خواهد افتاد. یادتان باشد که این دارو را نباید برای افراد دیگر که شرایطی مشابه با شما دارند تجویز کنید و استفاده از این دارو برای هر فرد باید زیر نظر متخصص باشد.

در حین استفاده از این دارو یادتان باشد که باید زیر نظر متخصص باشید و آزمایش هایی را هر چند وقت یکبار انجام دهید و شرایط بدنی شما باید چک شود تا مشکل حادی ایجاد نگردد. این مورد را نیز به یاد داشته باشید که تغییر در شرایط زندگی و برنامه غذایی و سالم تر کردن آن ها می تواند تاثیرات بسیار خوبی بر کنترل فشار خون داشته باشد و کمک می کند که بعد از یک مدت دیگر دارو مصرف نکنید و با استفاده از همین دو مورد فشار خون خود را کنترل نمایید. برای دریافت اطلاعات بیش تر در مورد تغییر سبک زندگی و رژیم غذایی بهتر است با یک متخصص مشورت نمایید.

سوء مصرف دارو

سوء مصرف داروی گوانفاسین می تواند عارضه های تنفسی شدیدی را برای فرد ایجاد نماید از این رو اگر دچار چنین مشکلی شده اید باید سریعا با فوریت های پزشکی تماس بگیرید. از مهم ترین نشانه های این مشکل می توان به خواب آلودگی شدید، سرگیجه، خستگی شدید و ضربان قلب بسیار آهسته اشاره کرد.

عوارض استفاده از گوانفاسین

فراموشی یک دز

برای این که بتوانید به نتیجه بسیار خوب از استفاده از این دارو برسید و فشار خون بالای خود را کنترل کنید نیاز است تا آن را به صورت منظم و زیر نظر متخصص مصرف نمایید. اگر استفاده از یک دز از داروی گوانفاسین را فراموش کردید می توانید بر اساس شرایطی که وجود دارد دارو را استفاده کرده و یا آن را استفاده نکنید. اگر نزدیک به استفاده از دز بعدی هستید بهتر است از خوردن دارو اجتناب نمایید و صبر کنید تا زمان دز بعدی برسد و بعد آن را مصرف کنید و در این میان هرگز دز مصرفی را دو برابر نکنید  و اگر زمان زیادی تا دز بعدی مانده است بلافاصله بعد از یادآوری دز را مصرف نمایید.

احتیاطی ترین نکات در حین مصرف دارو

داروی گوانفاسین یکی از خطرناک ترین داروها می باشد از این رو باید سعی کنید آن را با توجه به دستورالعملی که پزشک به شما می دهد استفاده کنید تا مشکلی برایتان ایجاد نشود. در حین استفاده از این دارو یک سری نکاتی را باید رعایت کنید که بسیار برای شرایط شما مفید می باشد.

  • قبل از این که از این دارو استفاده نمایید بهتر است اگر به ین دارو و یا موارد مشابه حساسیت دارید حتما این مسئله را با پزشک در جریان بگذارید.
  • برای پیشگیری از بروز واکنش های بد و آلرژیک در بدن بهتر است قبل از استفاده از این دارو با پزشک دارو خانه در این مورد حرف بزنید.
  • قبل از این که این دارو برای شما تجویز شود باید شرایط پزشکی خود را برای پزشک و دارو ساز شرح دهید تا این دارو با اطلاعات بسیار کامل تری برایتان تجویز گردد.
  • اگر دچار بیماری های کبدی، کلیوی و روحی و روانی بودید باید پزشک را در جریان قرار دهید.
  • این دارو می تواند منجر به ایجاد سرگیجه و خواب آلودگی گردد از این رو بهتر است سعی کنید بعد از مصرف آن ز کار با ماشین آلات خطر ناک و رانندگی کردن بپرهیزید.
  • استفاده همزمان از این دارو با ماری جوانا و الکل ممنوع می باشد و می تواند مصرف همزمان آن ها بدن شما را بسیار آزرده سازد.
  • قبل از استفاده از این دارو باید تمامی دارو های مورد استفاده خود را چه دارو های با نسخه و چه بی نسخه و گیاهی را در اختیار پزشک قرار داده و در صورت صلاحدید پزشک استفاده از دارو های قبلی را تغییر دهید.
  • این دارو برای کودکان مورد استفاده قرار نمی گیرد و اگر چنانچه پزشک آن را برای کودک نیز تجویز می کند باید حواستان باشد زیرا کودکان واکنش های های روانی بیش تری به این دارو نشان می دهند و مهم ترین آن ها توهم و تغییرات خلق و خو می باشد.

فواید استفاده ازگوانفاسین

تداخل های دارویی

تداخلات دارویی می تواند منجر به تغییرات شدید در عملکرد داروها شده و میزان آن ها را به شدت افزایش و کاهش دهد. این دارو دارای یک سری از تداخل های دارویی و غیر دارویی می باشد و این تداخل ها عبارتند از :

  • الکل
  • ماری جوانا
  • آنتی هیستامین ها مانند سیتریزین و دیفن هیدرامین
  • دارو های خواب آور و ضد استرس مثل آلپرازولام، دیازپام و زولپیدم
  • شل کننده های عضلانی
  • مسکن های ایپوئیدی مانند کدئین و هیدروکدون
  • دارو های سرما خوردگی
  • دارو های ضد التهابی
  • دارو های تب بر

نکته : یادتان باشد که این ها تمامی تداخل های دارویی را در بر نمی گیرد از این رو بهتر است سعی کنید داروهایی که استفاده می کنید را حتما به پزشک اطلاع دهید در غیر این صورت تداخلات دارویی خمی تواند منجر به از بین رفتن سلامتی شما شود.

شرایط نگهداری از دارو

  • سعی کنید این دارو را در محیطی دور از نور خورشید و رطوبت نگهداری نمایید.
  • نگهداری از این دارو در حمام و سرویس بهداشتی امری درست نمی باشد.
  • دارو را نباید در دسترس کودکان و حیوانات خانگی قرار دهید زیرا ممکن است در آن ها ایجاد مسمومیت نماید.
  • اگر می خواهید دارو را دور بریزید باید سعی کنید دستورالعمل آن را طی نمایید و آن ها را در فاضلاب نریزید زیرا این کار می تواند تبعاتی را به دنبال داشته باشد.

قرص گوانفاسین

داروی گوانفاسین یکی از بهترین دارو های فشار خون است و باید آن را با احتیاط مورد استفاده قرار دهید. امیدواریم از این مطلب رضایت داشته باشید و اطلاعات خوبی در مورد این دارو کسب کرده باشید و این دارو را با آگاهی بالا تری استفاده کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *