دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

چطور از دستیار صوتی بیکسبی استفاده کنیم؟

  • حکیمه فهیمی
  • ۸ آذر ۱۴۰۱
  • ۰

دستیار صوتی بیکسبی از جمله ابزارهای کاربردی معرفی شده از سوی شرکت سامسونگ می باشد که قصد داریم به روش های کار با آن و همچنین به بیان دستگاه های که پشتیبان این فناوری هستند در مطلب پیش رو بپردازیم.

سامسونگ در سال ۲۰۱۷ دستیار صوتی بیکسبی را برای رقابت با سیری، الکسا و دستیار صوتی گوگل ارائه کرد. این ابزار تقریبا در همه دستگاه های میان رده و پرچمدار سری a,s حضور دارد. در این مطلب با نحوه استفاده از دستیار صوتی بیکسبی آشنا می شوید.

نحوه استفاده از دستیار صوتی بیکسبی

یکی از کاربردی ترین ابزارهای معرفی شده توسط شرکت سامسونگ به بازار، دستیار صوتی بیکسبی می باشد. به خاطر جدید بودن این ابزار، بیشتر افراد با آن آشنایی نداشته و روش استفاده از آن را بلد نیستند. از این رو اگر دوست دارید با این ابزار کاربردی آشنا شده و کاربر گوشی سامسونگ هستید، مطالعه این مطلب پیشنهاد می شود.

در این مطلب قصد داریم شما را با نحوه استفاده از دستیار صوتی بیکسبی آشنا نموده تا از توانایی های این ابزار بیشتر بدانید.

ابزار بیکسبی

بیکسبی یکی از ابزارهای کاربردی برای کاربران سامسونگ است که دارای ویژگی هایی از جمله صدای بیکسبی، روتین بیکسبی و بیکسبی ویژن می باشد. از سال ۲۰۱۷ تاکنون سامسونگ نیز مشابه برندهای موفق دیگر، دستیار صوتی مختص خود را تولید نموده که در حال حاضر بیکسبی در برخی گوشی های میان رده و پرچمدار از جمله سری a ,s و برخی مدل های نوت این شرکت حضور دارد.

دستیار صوتی یکی از بهترین قابلیت ها بوده که به گوشی هوشمند افزوده شده و می تواند کارهای زیادی اجرا کند. سامسونگ در سال ۲۰۱۷ بیکسبی را برای رقابت با سیری، الکسا و دستیار گوگل ارائه داد. این ابزار حتی در تلویزیون ها و یخچال های هوشمند سامسونگ نیز اضافه شده است. شایان ذکر است با معرفی ابزار بیکسبی در گوشی های s8 , s8+ کاربران زیادی از آن استقبال کردند.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

بیکسبی دستیار هوشمند صوتی می باشد که به طور مستقیم در دستگاه سامسونگ حضور دارد. هدف از این ابزار پاسخگویی به سوالات کاربر و گوش دادن به دستورات صوتی می باشد. این دستیار هوشمند می تواند از دوربین گوشی و به نوعی چشم خود برای شناسایی اشیا کمک بگیرد.

سامسونگ همواره برای بهبود بیکسبی در حال تلاش است. این ابزار از عادات کاربر درس گرفته و خود را مطابق با نیازهای وی هماهنگ می سازد. تا جایی که صدای فرد را تشخیص داده و پاسخ ها را بر مبنای درخواست کننده تغییر می دهد. به بیکسبی سامسونگ نسبت به سال عرضه اش، قابلیت های جدیدی اضافه شده به طوری که با چند بار استفاده از آن، علاقمند می شوید که کارهای روزانه را با دستیار صوتی انجام دهید.

سه قسمت مهم بیکسبی شامل روتین های بیکسبی، صدای بیکسبی و  بیکسبی ویژن(تصویری) این امکان را فراهم کرده با صحبت کردن، باز کردن دوربین و ضربه روی صفحه با دستیار صوتی تعامل برقرار کنید. در ادامه به رایج ترین مواردی که می توانید با صدای بیکسبی داشته باشید، اشاره می شود. عبارت های بیکسبی را بگویید تا دستیار هوشمند فعال شده بعد درخواست های خود را بیان کنید از جمله:

  • گزارش آب و هوای امروز
  • تماس با مخاطب مدنظر
  • خواندن ایمیل یا پیام های شما با صدای بلند
  • یادآوری جلسات، قرارها و یا ساعت داروها
  • باز کردن برنامه مدنظر
  • ارسال پیغام مورد نظر
  • جایگزین کردن عکس خاصی به عنوان پروفایل یا والپیپر
  • آپلود کردن عکس در اینستا
  • تغییر شبکه تلویزیون
  • ایجاد پوشه با عنوان مدنظر در گالری و …

همانگونه که مشاهده می کنید، این دستیار از پس کارهای زیادی بر می آید. قابلیت خوب دیگر بیکسبی شناسایی صداها بوده تا بتواند بر اساس این که چه فردی سوال پرسیده، پاسخ ها را شخصی سازی نماید. قابلیت بیکسبی ویژن توسط دوربین فعال می شود.

این قابلیت موقعی کارامد است که مثلا نمی دانید شی یا غذای مقابل شما چه اسمی دارد. در این حالت بیکسبی ویژن هم آن را شناسایی کرده و هم فروشگاه هایی که این محصول را ارائه می دهند، نشان می دهد. توسط این ویژگی می توانید کالری غذا را سنجیده، متن تصویری را ترجمه و یا حتی آن را کپی نمایید.

کار با روتین بیکسبی نیز به این نحو است که می توانید فعالیت روتین خود را برای این ابزار مشخص نمایید. به طور مثال اگر همیشه توسط هدفون موسیقی گوش می دهید، این دستور را وارد نموده تا هر زمان که گوشی به هدفون وصل شده به طور خودکار موزیک پخش شود.

بیکسبی چگونه کار می کند؟

ابزار هوشمند بیکسبی به کاربر این امکان را می دهد که تلفن همراهش را به صورت صوتی کنترل کند. البته پیشتر با قابلیت های این ابزار آشنا شدید. روش های برقراری تعامل با دستیار هوشمند بیکسبی متفاوت بوده و می توانید با ضربه زدن روی نمایشگر، صحبت کردن یا باز نمودن دوربین به برقراری ارتباط با بیکسبی اقدام کنید. در ادامه روش کار با هر یک از قابلیت های بیکسبی ارائه می شود.

۱. روش کار با قابلیت صدای بیکسبی

برای باز کردن صدای بیکسبی (bixby voice) کلید کناری گوشی را برای چند ثانیه فشار دهید یا خیلی راحت بگویید Hi bixby. پیش از این که قابلیت مذکور را فعال کنید، اطمینان یابید که صدای خود را در آن ثبت کرد اید. نخستین باری که کلید کناری را کمی طولانی فشار بدهید، بیکسبی از شما می خواهد چند بار Hi bixby را گفته تا به صدای شما عادت کرده و آن را برای استفاده در دفعات بعد ذخیره نماید.

پس از این که تنظیمات مورد نظر در بیکسبی صورت گرفت. این امکان فراهم می شود که سوالات خود درباره موضوعاتی مانند آب هوا یا شروع پخش فیلم و … را از آن جویا شوید. این سوالات ساده قدرت واقعی صدای بیکسبی را نشان نمی دهد. دستیار صوتی می تواند فرمان های دو قسمتی را هم اجرا کرده و حتی به بررسی درخواست های خاص نیز بپردازد.

به طور مثال با استفاده از این ابزار می توانید پیام متنی ارسال کرده یا آلارم گوشی را برای ساعت خاصی تنظیم نمایید. همچنین امکان خواندن ایمیل، تماس تلفنی بدون گرفتن شماره و تنها با دستور به بیکسبی برای شما فراهم می شود. اگر می خواهید جدیدترین پیامک های را توسط بیکسبی بخوانید می توانید از آن درخواست کنید که پیام های جدید را با صدای بلند برای شما بخواند.

لازم به ذکر است که بیکسبی در خواندن پیغام های جدید دارای محدودیت هایی می باشد و تنها می تواند ۲۰ پیام آخر گوشی را بخواند. کاربرانی که می خواهند توسط بیکسبی به خواند پیام ها اقدام کنند، باید از برنامه پیش فرض سامسونگ مسیج استفاده کنند.

۲. روش کار با قابلیت بیکسبی ویژن

در صورت تمایل برای استفاده از بیکسبی ویژن (bixby vision) باید مراحل زیر را طی کنید:

  • ابتدا روی دوربین ضربه زده تا اجرا شود بعد گزینه More را انتخاب کنید.
  • در ادامه با ضربه روی گزینه بیکسبی ویژن در بالای صفحه سمت چپ آن را اجرا کنید. البته امکان اجرای برنامه توسط bixby vision نیز وجود دارد.

شایان ذکر است قابلیت bixby vision به خاطر دارا بودن یک پایگاه عظیم داده می تواند به شناسایی اشیای مختلف و حیوانات اقدام کرده و برای کشف هویت آن ها به تلاش و جستجو نیاز نیست. روش های متعددی برای تعامل با bixby vision هست که می توانید توسط هر یک از آن ها برای برقراری ارتباط با این ابزار اقدام کنید.

ابزار bixby vision مزایای زیادی دارد از جمله این که می تواند به ترجمه متون و تصاویر بپردازد. همچنین می توان با اسکن کدهای QR میزان کالری غذاها را شناسایی کرد. برای استفاده از قابلیت bixby vision نیازی نیست حتما دوربین به سمت شی گرفته شود و این ابزار با اسکن تصاویر موجود در بخش گالری نیز می تواند اطلاعات مفیدی در اختیارتان قرار دهد.

اگر می خواهید غذا یا شیئی توسط قابلیت bixby vision شناسایی شود، کافی است دوربین را به سمت غذا یا شی مدنظر گرفته بعد ابزار بیکسبی شروع به اسکن نموده و نتایج را در اختیار می گذارد. همچنین بیشتر افراد برای ترجمه متن از ابزار بیکسبی ویژن استفاده می کنند. برای اجرای این کار دقیقا مشابه روش قبل دوربین را به سمت متن گرفته تا ابزار پس از اسکن ، ترجمه را نشان دهد.

۳. روش کار با قابلیت روتین های بیکسبی

مفیدترین قسمت دستیار صوتی سامسونگ، Routines bixby است که از آن می توانید برای انجام کارها روی گوشی هوشمند بهره بگیرید. افرادی که اکثرا از روتین های دستیار گوگل استفاده کرده باشند به علت تجربه داشتن خیلی راحت می توانند از روتین های بیکسبی نیز استفاده نمایند.

به طور مثال کاربرانی که بعد از روشن کردن بلوتوث گوشی موقع سوار شدن به خودرو از نقشه گوگل استفاده می کنند، می توانند با فعال سازی Routines bixby به این ابزار آموزش دهند که بعد از روشن کردن بلوتوث، گوگل مپ را نیز روشن کند و دیگر نیاز نیست که به صورت دستی گوگل مپ را فعال نمایید. این کار هم سرعت عملکرد را بالا برده و هم در وقت و انرژی صرفه جویی می شود.

دستورات پیشرفته بیکسبی

علاوه بر قابلیت های اشاره شده، امکان آپلود سلفی در اینستاگرام توسط ابزار بیکسبی، درست کردن آلبوم عکس و حتی امتیاز دهی به راننده های اوبر توسط این ابزار فراهم می شود. نکته مهم درباره استفاده از بیکسبی این است که امکان اجرای این ابزار به همراه چند برنامه مختلف وجود دارد. در صورتی که می خواهید فهرست کامل برنامه های موجود را ببینید، مراحل زیر را طی کنید:

  • ابتدا با فشردن طولانی کلید کناری گوشی و یا گفتن عبارت Hi bixby؛ بیکسبی را اجرا کنید.
  • بعد روی کلید Discover در بخش پایینی و سمت راست صفحه ضربه زده و در پنل گشوده شده روی گزینه More way to use bixby کلیک کنید.

  • در این بخش فهرست کاملی از برنامه های نصب شده روی گوشی نمایش داده می شود. همچنین اگر می خواهید آن را به کمک ابزار بیکسبی استفاده کنید، در این بخش نحوه استفاده از دستورات صوتی ابزار بیکسبی جهت استفاده از این برنامه ها نشان داده می شود.

از سایر قابلیت های ابزار بیکسبی می توان به استفاده از آن جهت کنترل سریع دستگاه های سازگار با Smart things اشاره نمود. به این ترتیب به کمک بیکسبی می توانید شبکه تلویزیون را عوض کنید، چراغ ها را روشن و خاموش کرده و … همچنین علاوه بر این فرمان های خاص، دستورات دیگری به اسم bixby quick نیز وجود دارد که توسط آن می توانید کارهای بخصوصی را از طریق فرمان های صوتی ساده انجام بدهید.

چه دستگاه هایی از بیکسبی پشتیبانی دارند؟

همانطور که پیشتر اشاره شد بیکسبی نخستین بار در سال ۲۰۱۷ در سری گلکسی اس ۸ ارائه شد. از آن زمان؛ این ابزار در همه گوشی های هوشمند میان رده و پریمیوم عرضه شده توسط شرکت سامسونگ من جمله گلگسی نوت ۲۰، اس ۲۱، اس ۲۲، اس ۲۰، اس ۱۰، فلیپ و فولد در دسترس می باشد.

در ابتدا شرکت سامسونگ یک کلید اختصاصی بیکسبی را روی دستگاه ها تعبیه نمود تا سریعا آن را فعال سازد. با این وجود با ناتوانی دستیار صوتی، این قابلیت را با کلید کناری یا کلید پاور یکپارچه نمود. ضمنا گوشی ها تنها دستگاه هایی نیستند که به این قابلیت مجهز هستند، بلکه دستیار هوشمند مذکور در جدیدترین تلویزیون ها و یخچال های هوشمند سامسونگ نیز حضور دارند.

آینده بیکسبی

سامسونگ از زمان ارائه بیکسبی تا کنون آن را با پیشرفت های مختلفی همراه کرده است. با این وجود تغییرات کافی نیست و نسبت به سیری و دستیار گوگل هنوز از لحاظ تشخیص صدا و برخی قابلیت ها عقب است. همچنین این شرکت آپدیت قابل توجهی برای دستیار صوتی اش منتشر نکرده است به جز روتین های بیکسبی.

در ضمن اخیرا نیز هیچ رویداد قابل توجهی به بیکسبی در هیچ یک از گوشی های اصلی شرکت سامسونگ اختصاص داده نشده است. به هر طریق احتمالا بیکسبی نتواند آن طور که ابتدا وعده داده شده بود، جایگزین بزرگ دستیار گوگل و سیری باشد. همچنین پیش بینی می شود در سال های آینده انحصار فناوری بیکسبی از گوشی سامسونگ برداشته شود و در دیگر برندهای گوشی هم دیده شود.

ولی در حال حاضر تنها برند پشتیبانی کننده از این فناوری، برند سامسونگ است. و حضور این ابزار در گوشی های سامسونگ موجب محبوبیت هر چه بیشتر محصولات میان رده و پرچمدار برند مذکور شده است. از این رو شاهد فروش بالای محصولات سامسونگ در سطح بازار خواهیم بود. افراد زیادی به کمک دستیار بیکسبی توانسته اند کارهای روزانه شان را با سرعت بیشتری انجام بدهند.

همچنین در صورت تمایل برای آشنایی با روش فعال سازی دستیار صوتی گوگل و علت ناکارآمدی دستیار صوتی سیری روی لینک ها کلیک کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *