دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

چگونگی کار با شیپ در فتوشاپ

  • حکیمه فهیمی
  • ۲۷ آبان ۱۴۰۱
  • ۰

در نرم افزار فتوشاپ به کمک ابزار شیپ می توانید تغییرات جدید روی تصاویر ایجاد کنید. برای آشنایی با نحوه کار با شیپ در فتوشاپ با ما همراه باشید.

شیپ ها شکل های مختلفی هستند که در طراحی تصاویر مورد استفاده واقع می شوند. یکی از روش های مرسوم افزودن شیپ، لود کردن آن در نرم افزار فتوشاپ می باشد. اگر می خواهید کار با شیپ در فتوشاپ را فرا بگیرید با ادامه مطلب همراه ما باشید.

نحوه کار با شیپ در فتوشاپ

بیشتر افراد، نرم افزار فتوشاپ را به عنوان ابزار کار با عکس می شناسند و احتمالا نمی دانند که این نرم افزار توانایی های بسیاری در رسم اشکال هندسی هم دارد. البته نرم افزار تخصصی کار با شکل ها یا شیپ ها ایلوستریتور است ولی فتوشاپ بسیاری از کارهای ساده را با اشکال راه می اندازد.

شیپ یکی از ابزارهای موجود در فتوشاپ بوده که درباره طراحی تصاویر کارایی دارد. تعداد شیپ های موجود در این نرم افزار محدود است. باید اشاره کرد منظور از شیپ اشکال آماده و پیش فرضی است که شامل سمبل و ایموجی است و در طراحی تصاویر به کار می رود. در ادامه نحوه کار با شیپ در فتوشاپ ارائه می شود.

گام اول: انتخاب ابزار pen

گام اول کار با ابزار شیپ در فتوشاپ، انتخاب ابزار pen یا قلم است. در واقع کاربر می تواند توسط ابزارهای اصلی شیپ مانند rectangle , ellips شکل های مختلفی در فتوشاپ ایجاد کند. از این رو اصلی ترین نیاز کاربران در جهت تشکیل اشکال، ابزار pen موجود در قسمت tools است. این ابزار علاوه بر منوی tools با فشردن کلید p  و انتخاب گزینه  pen tool ظاهر می شود.

بعد از انتخاب این ابزار در بخش بالایی و سمت چپ صفحه فتوشاپ، سه آیکون در نوار تنظیمات نشان داده می شود که ابزارهای مربوط به قلم هستند. در حقیقت سه آیکون موجود در نوار تنظیمات حاکی از کارکردهای ابزار قلم بوده که با عنوان custom shape شناخته شده و قابلیت انتخاب لایه شیپ را ارائه می دهد.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

برای رسم شکل، اول یکی از ابزارهای قلم را انتخاب کرده و از یک نقطه مشخص، رویه ترسیم خطوط را شروع کنید. توجه نمایید که در طی ترسیم خط ها، بخشی از تصویر به رنگ مشکی موجود در فورگراند تبدیل می شود. برای اضافه کردن شیپ در فتوشاپ با قلم مدنظر به ترسیم خطوط بپردازید.

گام دوم: تنظیم میزان لایه نور تصویر

گام دوم، تنظیم میزان لایه نور تصویر است. در این مرحله، برای برطرف کردن مشکل مسدود سازی فتوشاپ به بخش لایه ها وارد شده و در بخش opacity میزان نور تصویر را روی حالت تار قرار دهید. سپس به کمک ابزار قلم کل تصویر را انتخاب و بعد ابزار rectangle را انتخاب کنید.

در طول این روند، پنجره کوچکی باز شده که دارای گزینه های مختلفی است. در بین گزینه های متعدد، گزینه ellipse tool را انتخاب نمایید. سه آیکون موجود در تنظیمات امکان انتخاب لایه شیپ را در اختیار کاربر قرار می دهد.

گام سوم: افزودن یا حذف بخشی از شکل اصلی

در این مرحله افزودن یا حذف بخشی از شکل اصلی صورت می گیرد. برای این کار اول ابزار ellipse را انتخاب نموده و در نوار option روی ابزار subtract from shape area کلیک کنید. در این نوار، نوارهای کوچکتری تعبیه شده که با تلفیقی از مربع های کوچک شکل های مختلفی دارند. هر یک از این نمادها قابلیت اضافه کردن شکل های جدید یا حتی حذف یک شکل از تصویر اصلی را در اختیار کاربر می گذارد.

بعد از انتخاب ابزار subtract from shape area موس قادر به انتخاب بخش هایی از شکل می باشد. در این مرحله بخشی از عکس را در جهت جداسازی از تصویر اصلی انتخاب نمایید. هنگامی که دست خود را از روی موس بردارید، دور بخش منحنی به صورت نقطه چین در می آید.

متاسفانه ابزار ellipse نمی تواند جزئیات تصاویر را انتخاب کند، از این رو به ابزار قلم برگشته و با کلیک روی گزینه subtract from shape area بخش های اضافی و باقی مانده تصویر را برگزینید. یکی از روش های اضافه کردن شیپ برای فتوشاپ، لود کردن آن می باشد.

گام چهارم: تنظیم نور و شفافیت لایه شیپ

در گام چهارم باید نور و میزان شفافیت لایه شیپ تنظیم شود. برای این کار به بخش لایه ها رفته و در قسمت opacity میزان نور تصویر را روی درجه صد قرار دهید.

گام پنجم: انتخاب custom shape

باید اشاره کرد یک custom shape دارای پالت های لایه ای است. در صورتی که اطراف شکل، تصویر کوچک پیش نمایش فاقد برجستگی است، روی لایه شیپ کلیک نماید. بعد در منو ادیت عبارت define custom shape را انتخاب نمایید. در طول این فرایند پنجره ای باز شده که قابلیت اضافه کردن شیپ را ارائه می دهد.

در نهایت جهت ذخیره شیپ روی گزینه اوکی کلیک کنید. در مرحله پایانی برای افزود شیپ به فتوشاپ، گزینه اوکی یا done را انتخاب کنید.

گام ششم: ایجاد سند جدید فتوشاپ

بعد از ذخیره شکل های سفارشی، به منو فایل رفته و روی ابزار سند جدید فتوشاپ کلیک کنید. در این مرحله می توانید، سایز، حجم، اسم، بک گراند، و طول و عرض پیکسل را عوض کنید. بعد از ذخیره شکل های سفارشی، در یک سند می توان بک گراند پیکسل را هم تغییر داد.

گام هفتم: انتخاب شکل های مورد نظر

در این مرحله به انتخاب شکل های مورد نظر بپردازید. برای این کار به سند جدید وارد شده و بعد از انتخاب ابزار tools، روی گزینه shape tool کلیک کرده و چند ثانیه ای موس را روی ابزار rectangle نگه داشته و از پنجره گشوده شده گزینه custom shape را انتخاب نمایید. بعد از انتخاب این گزینه پنجره ای پر از شکل های شیپ ظاهر می شود. می توانید با راست کلیک کردن روی شکل مدنظر آن را انتخاب نمایید.

در ادامه به منظور خروج تصویر به طور همزمان کلید شیفت و alt را بفشارید. دقت کنید که شکل خروجی به رنگ مشکی در می آید. از این رو برای حل مشکل دوبار روی لایه شیپ کلیک کنید تا در پنجره باز شده به تغییر رنگ شیپ اقدام کنید. همچنین می توانید با فشردن کلید alt سایز تصویر را هم تغییر بدهید.

جمع بندی

در این مطلب سعی شد اطلاعاتی درباره نحوه کار با ابزار شیپ در فتوشاپ ارائه شود. همچنین یک روش اضافه کردن شیپ، لود کردن آن در نرم افزار فتوشاپ می باشد. امیدواریم از مطلب ارائه شده نهایت استفاده را برده باشید. همچنین پیشنهاد می شود در صورت تمایل برای آشنایی با نحوه استفاده از خط کش در فتوشاپ و شیت بندی در فتوشاپ روی لینک ها کلیک کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *