دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

عوارض شیردهی زیاد برای مادر و کودک

  • حکیمه فهیمی
  • ۲۴ مهر ۱۴۰۱
  • ۰

در صورتی که بیشتر از یک سال کودک تنها با شیر مادر تغذیه شود و به همراه آن از کمکی استفاده نشود این شیردهی زیاد عوارضی را به همراه دارد که در این مطلب به آن ها اشاره می شود.

اگرچه شیر مادر یک غذای ضروری برای کودک محسوب می شود ولی شیردهی زیاد و طولانی مدت نیز با عوارضی همراه است. در این مطلب قصد داریم شما را با عوارض شیردهی زیاد آشنا نماییم.

آشنایی با عوارض شیردهی زیاد

همانطور که می دانید شیر مادر یک غذای ضروری برای کودک می باشد و مواد مورد نیاز بدن کودک را تامین می کند. نخستین شیری که به کودک داده می شود نیز ارزشمند است. نوزاد به علت این که به جز شیر مادر چیز دیگری نمی خورد، این شیر برای وی حکم آب و غذایی برای مبارزه با میکروب ها را دارد. چرا که حاوی آنتی بادی و هورمون می باشد.

اما اگر تایم شیردهی به کودک طولانی مدت باشد و بیشتر از یک سال صورت گیرد و غذای کمکی کمتر استفاده شود، می تواند با عوارض و اثرات جانبی برای مادر همراه باشد. در سایر کشور ها ماه آگوست به عنوان ماه ملی آگاهی از شیردهی شناخته می شود و در ایران نیز هفته جهانی تغذیه با شیر مادر از ۱۰-۱۶ ماه مرداد (۱-۷ ماه آگوست) گرامی داشته می شود.

اول آگوست به اسم روز جهانی شیر مادر نامگذاری شده است. شیر مادر فواید بسیاری برای مادر و کودک داشته و مطالعات نشان می دهد مادران شیرده کمتر از بقیه در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی/ عروقی، سرطان تخمدان و سرطان سینه می باشند. ولی ناراحتی ها و عوارض جانبی هم در دوره شیردهی  طولانی مدت گزارش شده است.

۱. کمر درد

یکی از عوارض شیردهی برای بدن مادر، کمر درد می باشد. در صورتی که کمر درد دارید احتمالا در شرایط نامناسبی نشسته و به فرزند شیر می دهید. سر انسان به تنهایی حدود ۵ کیلوگرم وزن دارد و هنگامی که در وضعیت نادرست قرار بگیرید ، این میزان وزن به کمر فشار وارد می کند.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

در عین حال که می خواهید شیر خوردن نوزاد را مشاهده کنید، بهترین کار این است که در وضعیت کاملا صاف قرار بگیرید. راهی پیدا کرده که کودک اندکی بالاتر قرار بگیرد. به طور مثال یک بالش روی پا و زیر دست های خود قرار دهید و شیرخوار را روی بالش خوابانده و شیردهی صورت گیرد. به این ترتیب وزنی که تحمل می کنید کاهش یافته و دیگر نیاز نیست برای رساندن سینه به دهان نوزاد خم بشوید.

۲. کبودی

ممکن است کودک در حین شیر خوردن؛ کبودی های بزرگی روی سینه مادر ایجاد کند. این کبودی ها به ویژه تا زمانی که مادر و نوزاد مهارت تغذیه با شیر مادر را یاد بگیرید، نسبتا شایع می باشد. در صورتی که شیرخوار هنگام شیر خوردن، به سینه مادر فشار آورده یا چنگ می زند، بهتر است دست های او را با دستکش یا جوراب بپوشانید.

اگر کبودی به تدریج رفع نشد، احتمالا لب های شیرخوار در وضعیت بدی است. مطمئن شوید که لب های شیرخوار بیرون بوده و جمع شده است. اگر لب پایین به طرف داخل برگردانده شده باشد، در نوک سینه احساس سوزش ایجاد می شود.

۳. نوتل کارپال

سندرم تونل کارپال یکی از مشکلات مادران در دوره بارداری و همچنین از عوارض شیردهی طولانی مدت محسوب می شود. تونل کارپال یک گذرگاه در مچ دست می باشد که از رباط و استخوان تشکیل شده است. این تونل از تاندون ها و ضمنا عصب میانی محافظت می نماید. فشار روی این عصب سندرم تونل کارپال ایجاد می کند.

مادران شیرده نسبت به دیگران علائم تونل کارپال را بیشتر حس می کنند. اگر دارای نشانه تونل کارپال هستید به پزشک مراجعه شود. آتل بندی درمانی غیر تهاجمی می باشد که برای این سندرم پیشنهاد می شود. داروهای ضد التهابی استروئیدی نیز معمولا برای درمان تونل کارپال در وضعیت غیر شیردهی تجویز می شوند.

کورتیکواستروئیدها نیز گزینه دیگری برای درمان تونل کارپ در خانم های غیر شیرده می باشد ولی استروئیدها در دوره شیردهی از شیر مادر به کودک منتقل شده و با عوارض جانبی همراه می شود. در صورت روبرو شدن با تونل کارپال و مراجعه به پزشک حتما وی را از شیردهی تان مطلع نمایید.

۴. گرفتگی

در دوره شیردهی بدن هورمون هایی تولید می کند و اکسی توسین یکی از این هورمون ها می باشد که وظیفه کاهش سایز رحم و بازگشت به سایز قبل بارداری را بر عهده دارد. انقباض رحم ممکن است با گرفتگی همراه شود که این مورد در دوران شیردهی کاملا طبیعی و نشان دهنده عملکرد طبیعی بدن است.

۵. پوکی استخوان

در دوران شیردهی تراکم استخوان تا حدی کاهش پیدا می کند. برای جلوگیری از پوکی استخوان و تقویت استخوان ها ورزش نموده و غذاهای حاوی کلسیم مانند سبزیجات و شیر مصرف کنید. از پزشک بخواهید مکمل مناسب را برای شما تجویز کند. در بیشتر موارد تراکم استخوان مادران بعد از شیردهی به وضعیت عادی بر می گردد.

۶. فاصله افتادن طولانی بین بارداری ها

یکی دیگر از عوارض شیردهی زیاد این می باشد که ممکن است بین بارداری ها فاصله طولانی بیفتد. پزشکان توصیه دارند که حداقل دو سال بین زمان بارداری وقفه داشته باشید. چرا که بدن در حین بارداری یک سری مواد غذایی معدنی از دست داده و در این مدت فرصت بازسازی و بهبود پیدا می کند. و در صورتی که کودک خود را شیر می دهید این زمان را می توانید به بیشتر از دو سال تاخیر انداخته همچنین ممکن است در دوران شیردهی مادران قاعدگی نداشته باشند که ممکن است بعد از دو سال این دوره ها نامنظم گردد.

قابل ذکر است در زمان شیردهی پرولاکتین زیادی ترشح می شود که این هورمون سازنده شیر بوده و سبب به تعلیق افتادن تخمک گذاری می شود. از این رو مادران در سنین بالا که بیشتر از دو سال به کودک شیر داده بارداری مجدد را دشوار می دانند. از این رو شیردهی طولانی مدت برای مادران نامطلوب خواهد بود.

۷. از دست دادن آزادی زمانی

تغذیه با شیر مادر به یک برنامه دقیق و منظم نیاز دارد. از سویی مادران شیرده به دلیل برخی عوارض برای نوزاد از خوردن برخی غذاهایی که دوست دارند، دوری کرده و منابع غذایی بدن خود را فدا می کنند. مادران حتی ممکن است از سرکار رفتن یا مهمانی خودداری نموده و تا مدتی طولانی خود را از این جو دور نمایند. به این ترتیب شیردهی طولانی مدت آزادی زمانی از مادر می گیرد.

۸. وابستگی شدید کودک به مادر

از عوارض شیردهی طولانی مدت این است که کودک به مادر شدیدا وابسته شده و برای انجام اکثر کارها به کمک مادر نیاز دارند. کودکی که تازه راه رفتن را فرا می گیرد نسبت به اشیای اطرافش کنجکاو بوده ولی با شیردهی طولانی مدت به کودک مانع از خودکفایی و استقلال او می گردد.

۹. کمتر توجه کردن به سایر فرزندان

مادری که شیردهی طولانی مدت را برای کودک انتخاب می کند وقت کمتری برای توجه به سایر فرزندان دارد. زیرا اکثر زمانش را برای شیر دادن به کودک می گذراند. البته این مشکل برای تک فرزندها وجود ندارد. تمام کودکان باید تایمی را برای گفتگو با مادر یا تفریح و خوش گذرانی در کنار او بگذرانند و مادر هم باید برای آن ها وقت کافی داشته باشد. از این رو شیردهی زیاد این امور را محدود می نماید و ممکن است فرزند دیگر عزت نفس پایینی پیدا کند.

۱۰. دردناک شدن شیردهی

همانطور که می دانید با شیردهی مادر به فرزند بین او و کودک عشق و علاقه و رابطه احساسی ایجاد می شود. ولی ممکن است همان اندازه سخت باشد زیرا قوی ترین بخش بدن انسان فک بوده و با بزرگتر شدن کودک این بخش هم بزرگتر می شود و قدرت می یابد. که ممکن است با دندان در آوردن نوزاد در شیر خوردن برای مادر ناراحتی (درد و خونریزی سینه ) ایجاد کند.

۱۱. سخت تر شدن از شیر گرفتن کودک

قانونی که وجود دارد این است هر اندازه یک کار با یک عادت تکرار شود ترک آن دشوارتر می شود. شیردهی طولانی مدت نیز یک عادت بوده که فررند به آن اعتیاد می یابد. به این ترتیب نباید کودک همواره شیر مادر را مصرف کند و از یک دوره به بعد باید از غذا و کمکی ها استفاده کند و باید شیر مادر قطع گردد.

هر اندازه شیردهی طولانی مدت گردد چالش قطع شیر مادر سخت تر می شود. از این رو قطع شیر مادر و از شیر گرفتن کودک به برنامه ریزی و صبر و حوصله نیاز دارد.

۱۲. سوء تغذیه کودکان

مطابق تحقیقات به دست آمده کودکانی که در سنین ۱۸-۲۹ ماهگی با شیر مادر تغذیه شده اند نسبت به سایر بچه ها بیشتر دچار سوء تغذیه می گردند.

در پایان از همراهی شما با این مطلب سپاسگزاریم. همچنین پیشنهاد می شود در صورت تمایل برای آشنایی با عوارض تزریق بوتاکس در شیردهی و چند باور اشتباه در مورد شیردهی روی لینک ها کلیک کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *