دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

خطرات و عوارض تزریق بوتاکس در شیردهی

  • حکیمه فهیمی
  • ۸ خرداد ۱۴۰۱
  • ۰

بوتاکس یک روش تزریقی برای زیبایی صورت است که طرفداران زیادی هم دارد. در این مطلب فرا می گیرید که تزریق بوتاکس در شیردهی مجاز است یا نه؟

بوتاکس دارویی تزریقی می باشد که برای زیبایی صورت انجام می شود. این روش رایج ترین شیوه غیر جراحی برای جوانسازی صورت در سال ۲۰۱۶ در امریکا گزارش شده است. با این مطلب همراه ما باشید تا بدانید تزریق بوتاکس در شیردهی مجاز است یا نه؟

تزریق بوتاکس در شیردهی مجاز است یا نه؟

بوتاکس دارویی تزریقی می باشد که از ماده کلستریدیوم بوتولینوم توکسین ای تهیه می گردد. کلستریدیوم در محیط اطرافمان و سیستم گوارشی برخی حیوانان به صورت طبیعی موجود است و تنها در صورت رشد بیش از حد سبب بیماری می شود. این نوروتوکسین موجب فلج موقتی عضلات مربوطه می گردد.

بر اساس مطالعات صورت گرفته توسط انجمن جرحان پلاستیک آمریکا، بوتاکس برای زیبایی، رایج ترین روش غیر جراحی جوانسازی صورت با حداقل تهاجم در سال ۲۰۱۶ در امریکا بوده است. تزریق بوتاکس به طور معمول برای کاهش خطوط ریز و چین و چروک کاربرد دارد.

البته بوتاکس در بهبود بیماری های مدیکال سیستمیک هم نقش مهمی داشته که شامل بهبود سردردهای میگرنی، تعریق بیش از حد، سندرم روده تحریک پذیر، اسپاسم پلک، بی اختیاری ادرار، گرفتگی عضلات شانه و گردن می باشد. همانطور که اشاره شد بوتاکس اخیرا برای درمان طیف گسترده ای از بیماری ها به کار می رود ولی بیماری یا عفونت ناشی از سوم بوتولینیوم به اسم بوتولسیم مرگبار است.

با ادامه مطلب همراه باشید تا بدانید بوتاکس در دوران شیردهی مجاز است یا نه؟

  •  آرون گروپس

عملکرد بوتاکس

پروتئین موجود در بوتاکس با بلوک و مسدود کردن انتقال دهنده عصبی استیل کولین که به صورت موقت مانع از انقباض سلول های عضلانی و فعالیت سلول غده ای می شود، روی تکانه های عصبی اثر می گذارد و سبب کاهش ایمپالس های عصب و از بین رفتن موقتی انقباض عضله ها می گردد.

به منظور زیبایی بعد از تزریق بوتاکس در عضلات صورت و گردن سبب ریلکس شدن عضلات و کاهش چین و چروک ها، خطوط پیشانی، خطوط پنجه کلاغی دور چشم و خط اخم و خط بین ابرو می گردد. در برخی موارد بوتاکس به صورت مستقیم به عضله یا غده پرکار مانند غدد تعریق، عضله گردن و یا دست تزریق می شود و سبب کاهش عرق و انقباض عضلات مرتبط می گردد.

تاثیر بوتاکس بعد از چند روز از تزریق نمایان می شود و این اثر موضعی بوده و تاثیر سیستماتیک در کل بدن نخواهد داشت. مدت اثر بوتاکس در بدن حدود ۴-۶ ماه می باشد و بعد از آن متابولیزه شده و از بدن خارج می گردد . در نتیجه فعالیت عضله باز می گردد.

تزریق بوتاکس در شیردهی

هنگامی که بوتاکس برای زیبایی انجام می شود به عضلات خاص صورت و گردن تزریق شده و آن ها را مجبور به شل شدن ساخته و سبب کاهش چین و چروک و … می نماید. بنابر مطالعات سازمان جهانی بهداشت غذا و دارو بی خطر بودن تزریق بوتاکس در دوران شیردهی هنوز ثابت نشده است و انجام این کار در شیردهی و بارداری توصیه نمی شود.

البته مطالعات تاکنون نشان داده که بوتاکس از مادر به نوزاد در طی شیردهی انتقال نمی یابد. همانطور که اشاره شد بوتاکس دارای نوروتوکسین هایی می باشد که برای افرادی که به این مواد حساسیت دارند یا در موارد تزریق با مقدار بالا ممکن است با خطر همراه شود.

بیماری یا عفونت ناشی از این ماده در افراد با ایمنی ناکافی، مادران باردار و نوزادان با احتمال خطر همراه است. بر اساس مطالعاتی توکسین بوتاکس بزرگتر از میزانی است که بتواند از جفت رد شود اما با این حال توصیه شده مادران باردار و شیرده از تزریق بوتاکس یا مصرف موادی که ممکن است به ماده بوتولینیوم آغشته باشد خودداری نماید. در ضمن نوزاد هم باید از این عوامل دور باشد.

از مواد و شرایطی که ممکن است سبب بیماری بوتولیسم گردد می توان به عسل، میوه یا سبزیجات کنسرو شده، شربت ذرت، پنیر و سس های حاوی آن، غذایی که به مدت طولانی گرم نگه داشته یا بیرون از یخچال بوده، روغن های طعم دار، سیر قوطی شده، سیب زمینی سرخ شده بسته بندی شده، زخم های عفونی، ماهی و گوشت های فراوری شده مانند سوسیس و کالباس اشاره نمود.

به این ترتیب در دوره شیردهی فرد باید سعی کند از منابع احتمالی سم بوتولینیوم خودداری نماید. تزریق بوتاکس ایمن شناخته شده اما ممکن است در مقادیر زیاد برای افراد حساس به این ماده شیمایی خطرساز باشد. از آنجا که هنوز مطالعات به صورت قطعی مشخص نکرده اند که ماده بوتاکس می تواند از طریق شیر مادر به نوزاد منتقل گردد یا نه از این رو توصیه شده مادران باردار و شیرده از این کار اجتناب نماید. بنابراین تزریق بوتاکس در شیردهی مجاز نیست.

برخی درمان خانگی کاهش چین و چروک صورت

در این بخش به برخی درمان های خانگی کاهش چین و چروک اشاره می شود:

  • همه روز هیدارته باشید
  • از محصولات سفید کننده یا روشن کننده خودداری شود.
  • همواره صورت خود را شستشو داده و قبل از خواب آرایش خود را پاک نمایید.
  • از تخت های برنزه، چراغ ها و … خودداری نمایید.

  • از ماسک خانگی یا سرم به همراه آب آناناس، سرکه سیب و آبلیمو بهره بگیرید.
  • از کرم های آب رسان، روغن ها و سرم هایی غنی از گلسیرین و اسیدهای هیالورونیک کمک بگیرید.
  • همواره از کرم های ضد آفتاب با حداقل اس پی اف ۳۰ درصد بهره بگیرید.
  • اسکراب های خانگی حاوی روغن نارگیل یا روغن زیتون استفاده کنید.
  • از مواد مغذی و مکمل های مفید مانند کراتینه، ویتامین ای و سی، امگا ۳/۶/۹ و انواع میوه و سبزیجات و غلات سبوس دار استفاده کنید.

در صورت تمایل برای آشنایی با خطرات تاتو در دوران شیردهی و تاتو در بارداری روی لینک کلیک ها کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *