دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

جلوگیری از پرز شدن لباس در زمان پوشیدن و هنگام شستشو

  • ملیحه بال افکن
  • ۲ مهر ۱۴۰۱
  • ۰

در واقع جلوگیری از پرز شدن لباس ها نیازمند انجام اقدامات و رعایت توصیه هایی است که شما می توانید با مطالعه این مقاله به راحتی با این نکات و توصیه ها آشنا شوید.

به طور کلی مشکل پرز لباس معمولا زمانی رخ می دهد که تارهای کوتاه لباس شل شده، در هم گره می خورند و در آن ها مانند گلوله ای به چشم می آیند. در واقع علت اصلی مشکل پرز شدن را می توان سایش لباس در پروسه شستشو و پوشیدن دانست که برای جلوگیری از بروز آن بایستی اقداماتی را انجام دهید.

آشنایی با نحوه جلوگیری از پرز شدن لباس

بهتر است بدانید معضل پرز شدن لباس یک تجربه ناخوشایند محسوب می شود که تمامی افراد دست کم یک مرتبه آن را تجربه کرده اند و نکته جالب این است که معمولا برای لباس های مورد علاقه که بیشتر استفاده می شوند این اتفاق رخ می دهد. در واقع مشکل پرز شدن لباس معمولا زمانی رخ می دهد که تار های کوتاه لباس شل شده، در هم گره می خورند و در انتها مانند گلوله ای به چشم می آیند.

چگونگی جلوگیری از پرز شدن لباس

معمولا لباس هایی که از جنس الیاف غیر طبیعی هستند بیشتر مستعد پرز دادن خواهند بود. پس بهتر است از خرید پارچه هایی با الیاف مصنوعی مانند پلی استر، اکرلیک یا نایلون صرف نظر کنید و از الیافی مانند ابریشم و لنین که تارهای بلندتری دارند استفاده نمایید. به علاوه لباس هایی که از ترکیب مصنوعی و طبیعی هستند نیز پرز خواهد داد.

به خاطر داشته باشید پشم با وجود اینکه از الیاف طبیعی است قابلیت پرز دادن دارد و با این حال می توان گفت بافت پارچه هر چقدر ضخیم تر باشد کمتر احتمال پرز دادن آن وجود دارد. برای مثال پارچه هایی با تار و پود سفت تر مانند جین که استحکام بیشتری دارند کمتر پرز می دهند. در مقابل هر چقدر بافت الیاف پارچه شل تر باشد بیشتر پرز می دهد.

معمولا پرز دادن لباس باعث می شود تا ظاهر لباس هایتان کهنه و ناخوشایند به نظر بیاید به گونه ای که پس از مدت کمی احتمالا از پوشیدن آن صرف نظر کنید. با این حال جای نگرانی نیست زیرا امروزه راهکار های مختلفی برای جلوگیری از پرز دادن لباس مطرح شده اند که می توانید از آن ها بهره ببرید.

راهکارهای پیشگیری از پرز دادن البسه هنگام پوشیدن

به طور کلی در ادامه سعی کرده ایم تا راهکار های مختلفی را برای جلوگیری از پرز دادن لباس ها در هنگام پوشیدن شرح دهیم.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

روش های مراقبت از لباس در برابر پرز گرفتن

  • بین پوشیدن لباس فاصله بیندازید:

جالب است بدانید که لباس ها نیز مانند انسان نیاز به استراحت دارند. بهتر است بعد از یک دو بار پوشیدن پشت سر هم یک لباس کمی به آن استراحت بدهید و مجددا آن را بپوشید. زیرا یکی از دلایل اصلی پرز دادن لباس ها استفاده مداوم از آن ها است.

توصیه می شود پس از درآوردن لباس تان حداقل ۲۴ ساعت به آن فرصت بدهید و پس از اینکه لباس را به حالت اولیه باز گرداندید مجددا آن را بپوشید. در واقع شما با پوشیدن بیش از حد یک لباس باعث می شود تا بافت لباس کش بیاید و در نتیجه تار های کوتاه تر، گره می خورند و پرز ایجاد می کنند.

  • از کوله پشتی استفاده نکنید:

اگر اهل استفاده از کوله پشتی هستید و نسبت به لباس هایتان حساسیت فراوان دارید حتما این نکته را مورد توجه قرار دهید که کوله پشتی یکی از مواردی است که در ایجاد پرز در لباس ها موثر خواهد بود.

معمولا در اثر سایش کوله پشتی با لباس الیاف پارچه دچار پرزدهی می شود به ویژه قسمت هایی مانند زیر بغل، سرشانه ها و کمر که در تماس مستقیم با کوله پشتی هستند. در این مواقع برای جلوگیری از این اتفاق بهتر است از کیف های دستی یا کیف های چرخدار استفاده کنید.

علل اصلی پرز شدن لباس ها

  • کمتر از کیف های دوشی استفاده کنید:

ممکن است پس از استفاده از کیف های دوشی به ویژه در قسمتی که بند کیف قرار می گیرد لباس تان پرز بدهد. پس بهتر است اگر از جنس پارچه لباس تان مطمئن نیستید از این کیف ها استفاده نکنید و یا کیف را در دستتان بگیرید.

  • از اصطکاک جلوگیری کنید:

توجه داشته باشید لباس هایی که مستعد پرز دادن هستند نباید در تماس با پارچه یا سطوح قرار بگیرند. بسیاری از موارد مانند برخورد آرنج با میز در هنگام غذا خوردن یا کار کردن، حرکت روی زانو و ساییدن سر زانوی شلوار به زمین و یا نشستن روی سطح سفت هستند که موجب ایجاد پرز در قسمت های مختلف لباس می شوند و نباید نسبت به آن ها بی توجه باشید.

  • مراقب چسب روی لباس ها باشید:

چسب هایی که روی لباس، کیف و یا کفش هستند اغلب به لباس می چسبند و هنگام جدا کردن چسب از لباس موجب کشیده شدن بافت لباس و ایجاد پرز می شوند. به طور کلی بهتر است حواس تان به چسب لباس باشد به ویژه در زمان شستشو سعی کنید روی چسب را بپوشانید تا به لباس تان نچسبد.

جلوگیری از پزر شدن لباس هنگام پوشیدن

راهکارهای موثر برای پیشگیری از بروز پرز لباس در هنگام شستشو

همچنین ممکن است در هنگام شستشو نیز لباس هایتان پرز بدهند که برای جلوگیری از این اتفاق بایستی توصیه های فوق را مورد توجه قرار دهید.

  • ساییدن لکه ها را کنار بگذارید:

معمولا اولین واکنش شما برای از بین بردن لکه های لباس این است که مقداری لکه بر روی آن بریزید و پارچه را محکم به هم بمالید تا لکه از بین برود. اما باید بدانید که انجام این ار یکی از عواملی است که موجب ایجاد پرز روی پارچه می شود.

  • لباس را صحیح بشویید:

در واقع شستشوی نادرست لباس هایی که قابلیت پرز دادن دارند بیشتر باعث ایجاد پرز می شوند و بایستی در فرآیند شستشو دقت زیادی داشته باشید. بهتر است لباس ها را پشت رو کنید که در این حال اگر لباس پرز هم بدهد در پشت لباس ایجاد می شود و قابل دیدن نیست. همچنین برای شستشو با ماشین نیز بهتر است توری های محافظ لباس استفاده کنید تا آسیب کمتری به لباس تان وارد شود.

ماقبت از پرز نشدن لباس هنگام شستن

  • شستشوی لباس با دست یا شستشوی ملایم با ماشین:

شاید یکی از جایگزین های مناسب برای لباس های مستعد پرز دادن شستشوی آن ها با دست یا استفاده از حالت شستشوی دستی یا ملایم با ماشین لباسشویی باشد. زیرا ملایم بودن شستشو از پرز دادن لباس جلوگیری می کند. همچنین اگر لباس هایتان را با دست می شویید بهتر است برای این کار سینک یا لگن شستشو را با آب پر کنید و درون ان مایع شوینده بریزید.

سپس لباس را به مدت ۵ دقیقه درون آب قرار دهید و آن را بدون چنگ زدن و مالیدن پارچه به هم بشویید. در نهایت لباس را فشار دهید تا آب اضافی آن گرفته شود.

  • خشک کردن صحیح لباس ها:

برای خشک کردن پارچه هایی که پرز می دهند به هیچ وجه از خشک کن لباسشویی استفاده نکنید. زیرا در این حالت پارچه با لباس های دیگر دچار سایش و پرز دادن می شود. به جای آن بهتر است لباس ها را در هوای آزاد آویزان کنید تا خودشان خشک شوند.

خشک کردن صحیح برای پرز ندادن لباس

همچنین در ادامه نیز پیشنهاد می شود با کلیک بر روی لینک های مقابل با مطالب نحوه شستن انواع پارچه و از بین بردن پرز فرش نیز آشنا شوید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *