دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

نحوه شیو کردن موها بعد از لیزر

  • فرهاد هاشمی
  • ۲۰ شهریور ۱۴۰۱
  • ۰

لیزر موهای زائد بدن امروزه به یکی از بهترین و رایج‌ترین روش‌های حذف موهای زائد بدن تبدیل شده است. لیزر موهای زائد بدن می‌تواند به داشتن پوستی صاف و شفاف کمک بسیاری کند. امروزه همه به دنبال زیبایی و داشتن پوستی صاف و یکدست هستند، لیزر موهای زائد قطعا بهترین گزینه خواهد بود.

نحوه شیو کردن موها بعد از لیزر

طبق مقاله کلینیک صدف با عنوان لیزر بدن چیست : قبل از اینکه به یک کلینیک زیبایی بروید، احتمالا بهتر است اول تحقیق کنید تا ببینید لیزر موهای زائد چیست و چگونه انجام می‌شود. در سال‌های اخیر لیزر موهای زائد بسیار رواج پیدا کرده و بسیاری از افراد با استفاده از این روش، خود را از شر اصلاح و اپیلاسیون مداوم موهای زائد راحت می‌کنند. در این روش نور بسیار متمرکزی از طریق سطح پوست به فولیکول‌های مو تابانده می‌شود. رنگ‌دانه‌های موجود در این فولیکول‌ها نور را جذب کرده و در اثر گرمای بالا از بین می‌روند.

به عبارت دیگر، در طی جلسه لیزر موهای زائد، لیزر نوری از خود ساطع می‌کند که این نور توسط کیسه‌های لوله‌ای شکل درون پوست که مو را به وجود می‌آورند، جذب می‌شود. انرژی نور به گرما تبدیل می‌شود و به این کیسه‌ها یا همان فولیکول‌های مو آسیب می‌رساند. این آسیب رشد موها را در آینده مهار کرده یا تا حد زیادی آن را به تاخیر می‌اندازد. در حال حاضر بسیاری از منابع پزشکی از لیزر موهای زائد به‌جای حذف دائمی موهای زائد با عنوان حذف طولانی‌مدت موهای زائد استفاده می‌کنند. چون ممکن است تمام فولیکول‌ها از بین نروند و بعد از چند ماه یا چند سال شاهد رشد مجدد بعضی از موهای خود باشید.

نکات اصلاح مو قبل از لیزر

توجه به نکات قبل از لیزر موهای زائد می‌تواند روی نتیجه نهایی کار تاثیرگذار باشد. در واقع دوام و ماندگاری لیزر به نکات مراقبتی آن بستگی دارد.

  • ابتدا با پزشک مشورت کنید، قبل از لیزر موهای زائد بدنتان پزشک با توجه به نوع پوست شما، ضخامت موها و…. یک دستگاه مناسب را به شما معرفی خواهد کرد.
  • از هیچکدام از روش‌های اصلاحی که موهای بدن را از ریشه جدا می‌کند استفاده نکنید. ۶ هفته قبل از لیزر موهای زائد بدن، از موم انداختن، اپیلاسیون، کرم‌های موبر و… استفاده نکنید.
  • از برنزه کردن پوست بدن و صورت خودداری کنید.
  • ۲۴ ساعت قبل از لیزر موهای زائد بدن از خوردن کافئین و نوشیدنی‌های کافئین‌دار خودداری کنید.
  • قبل از لیزر موهای زائد پوست بدن و صورت خود را کاملا بشوئید و آن را تمیز کنید.

مراقبت‌های پوستی پس از لیزر

نحوه شیو کردن موها بعد از لیزر

توجه به نکات مراقبتی بعد از لیزر موهای زائد بدن می‌تواند در نتیجه و بازده لیزر تاثیرگذار باشد. ازجمله نکات مراقبتی بعد از لیزر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بعد از لیزر موهای بدن منافذ سطح پوست کاملا باز است. این موضوع نشان می‌دهد که باکتری‌ها به راحتی می‌توانند وارد پوست شده و باعث عفونت در پوست شوند. پس بهتر است تماس آب با این ناحیه خودداری کنید.
  • به هیچ عنوان بعد از لیزر موهای زائد در تماس مستقیم با نور خورشید قرار نگیرید. حدالامکان از ضدآفتاب استفاده کنید. در غیراینصورت دچار التهاب، تاول و آفتاب سوختگی خواهید شد.
  • ۴ تا ۵ روز بعد از لیزر موهای زائد بدن از لایه‌بردار استفاده کنید.
  • برای جلوگیری از خشک شدن سطح پوست استفاده از کرم‌های مرطوب کننده را فراموش نکنید.
  • اگر پوستتان به شیو یا اصلاح نیاز دارد بهتر است چند روز صبر کنید تا حساسیت پوست کاهش بیابد. سپس آن را شیو کنید.

فواصل زمانی مناسب بین جلسات لیزر چقدر است؟

ابتدا باید بانید که موهای بدن دارای سه فاز هستند. آناژن، کاتاژن و تلوژن سه فاز مهمی است که موهیا زائد بدن در آن در حال رشد می‌باشند. در این میان فاز آناژن تنها فازی است که مو به ریشه متصل می‌شود و از لیزر برای از بین بردن موهای زائد در این فاز استفاده می‌کنند. مو در زمان‌های مختلف در فاز‌های مختلفی قرار می‌گیرد. به همین دلیل است که لیزر موهای زائد در چندین جلسه انجام می‌شود، بدین ترتیب می‌توان موهای زائد بدن را در فازهای مختلف تحت درمان قرار داد.
رشد موهای بدن در نواحی مختلف متفاوت است. از این رو نمی‌توان گفت که در زمان لیزر، تمامی موهای بدن در یک فاز قرار دارند. تکنولوژی استفاده شده در دتسگاه‌های لیزر برای از بین بردن موهای زائد بدن، بسیار حرفه‌ای است. به همین دلیل فاصله بین جلسات معمولا به اندازه‌ای است که فولیکول‌های مو در فاز آناژن قرار می‌گیرند. به عنوان مثال رشد موهای زائد صورت بسیار سریع‌تر از رشد موهای بدن است، از این رو فواصل زمانی بین جلسات معمولا چهار هفته یکبار خواهد بود. برای ناحیه بیکین و زیر بغل که سرعت رشد موها بسیار کمتر است معمولا فواصل زمانی بین جلسات هشت هفته یکبار است.

برای تاثیرگذاری بیشتر و نتیجه بهتر، جلسات درمانی بهتر است با فواصل زمانی ۶ تا ۸ هفته‌ای برگزار شود. البته این موضوع باز هم به نوع پوست، رنگ موها، ضخامت موها، ژنتیک و… بستگی دارد.

آیا بعد از لیزر موهای زائد باید شیو کرد؟

نحوه شیو کردن موها بعد از لیزر

بعد از لیزر موهای زائد هیچ اجباری برای شیو موهای زائد بدن وجود ندارد. پزشکان به منظور جلوگیری از سوختن پوست توسط موها، اصرار بر شیو موهای بدن دارند. اما بعد از لیزر موهای زائد بدن لزومی ندارد که تمام نواحی بدن را مجددا شیو کنید.

شیو کردن موها قبل از لیزر موهای زائد

قبل از شیو کردن موها برای جلسات لیزر باید به چند نکته توجه داشته باشید:

  • موهای خود را فقط شیو کنید. سعی کنید از اپیلاسیون، موم، کرم موبر و… استفاده نکنید.
  • حتما شیو موهای خود را شب قبل از جلسه لیزر موهای زائد انجام دهید.
  • بهتر است قبل از شیو موهای زائد، پوست بدن خود را لایه‌برداری کنید.

جمع بندی

لیزر همواره یکی از راه‌های رایج برای از بین بردن موهای زائد بدن می‌باشد. البته کاربرد لیزر تنها به رفع موهای زائد بدن نخواهد بود، بلکه از لیزر در جوانسازی پوست صورت، رفع لک آفتاب سوختگی، از بین بردن خال و جای جوش و… استفاده می‌کنند.  با توجه به مقاله منتشر شده در رابطه با جوانسازی پوست: چین و چروک، آکنه، کک و مک و لکه، خشکی و پوسته شدن از شایع‌ترین مشکلات پوستی هستند که در گذر زمان یا در اثر مراقبت‌های نادرست بوجود می‌آیند. یکی از راه‌های پیشگیری و مراقبت بیشتر از پوست صورت روش‌های جوانسازی پوست است. با انجام روش‌های مختلف جوانسازی پوست می‌توانید به میزان قابل توجهی از پیری پوست جلوگیری کنید. البته برای جوانسازی گردن، دست و سایر نقاط هم می‌توان اقدامات مختلف انجام داد و منظورمان از پوست محدود به صورت نیست.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *