دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

این ۸ ترفند برای تایپ سریع را امتحان کنید

  • حکیمه فهیمی
  • ۱۱ شهریور ۱۴۰۱
  • ۰

برای این که سرعت تایپ خود را افزایش دهید لازم است تا با شیوه های اصولی انجام این کار آشنا باشید. قصد داریم در این مطلب شما را با ۸ ترفند برای تایپ سریع آشنا نماییم.

برای بسیاری از افراد افزایش سرعت تایپ موضوعی بسیار مهم محسوب می شود. تایپ سریع مهارتی است که می تواند شما را از سایر رقبا و متقاضیان متمایز نماید. در این مطلب با ۸ ترفند برای تایپ سریع آشنا می شوید.

آشنایی با ۸ ترفند برای تایپ سریع

افزایش سرعت تایپ یکی از موضوعات مهم برای اکثر افراد محسوب می شود. تایپ سریع می تواند آن مهارت اساسی باشد که شما را از دیگر رقبا و متقاضیان متمایز نماید. در ادامه قصد داریم شما را با ۸ ترفند برای تایپ سریع آشنا نماییم. البته قرار نیست با این ترفندها معجزه ناگهانی در افزایش سرعت تایپ شما روی دهد ولی در صورت عمل کردن به آن ها، می توانید یک پله بالاتر از رقبای خود ایستاده و در مدتی نه چندان طولانی به یک تایپیست حرفه ای تبدیل شوید.

                

۱. تست سرعت تایپ فعلی خود

نخستین ترفند برای تایپ سریع این است که بدانید سرعت تایپ شما در چه محدوده ای است. فردی که تصور می کند سرعت تایپ خوبی دارد، راه پیشرفتش را مسدود می کند. پیش از آغاز به افزایش سرعت تایپ، بهتر است ابتدا بدانید که وضعیت سرعت تایپ فعلی شما به چه اندازه است تا بتوانید آن را با سرعت حرفه ای ترها مقایسه نمایید.

برای تست سرعت تایپ، ابزارهای مختلفی وجود دارد. توصیه می شود به یکی از سایت های آموزش تایپ سر زده و در تست سرعت تایپ  آن ها؛ شرکت نموده تا به رایگان سرعت تایپ خود را محک بزنید. فردی که سال ها با رایانه سر و کار داشته ولی تایپ غیر اصولی دارد، احتمالا بتواند در دقیقه ۳۰ کلمه را نهایتا تایپ کند. ولی فردی که مثلا یک سالی است تایپ اصولی (ده انگشتی) را فرا گرفته می تواند به طور متوسط ۵۰-۶۰ کلمه در دقیقه تایپ نماید.

۲. نشستن درست پشت کامپیوتر

افرادی که در حال فراگیری تایپ سرعتی هستند، گاهی مواقع از اهمیت نحوه نشستن درست پشت کامپیوتر یا لپ تاپ خود غافل می گردند. عدم صحیح نشستن موقع تایپ، هم به عضلات شما آسیب وارد می کند و هم سطح انرژی شما را تحت تاثیر می گذارد. به این ترتیب زودتر خسته شده و مجبورید سریعتر دست از کار بکشید.

  •  آرون گروپس

چنانچه شیوه درست نشستن را رعایت نمایید، انگشتان شما در محل صحیح خود قرار گرفته و سرعت و دقت تایپ هم تا حدود زیادی بالا می رود. چرا که این موارد تحت تاثیر مدل نشستن شما پشت رایانه بستگی دارد.  هنگام تایپ باید پاهای شما روی زمین قرار گرفته و مچ دست ها نیز هم سطح کیبورد باشد. به این ترتیب در بلند مدت، از درد مچ، درد کمر و درد گردن خبری نخواهد بود.

۳. نگاه نکردن به صفحه کلید

افرادی که تایپ غیر اصولی یا دو انگشتی دارند، مدام باید یک نگاه شان به صفحه کلید و یک نگاه به مانیتور باشد و در صورتی که بخواهند متنی را تایپ کنند باید به سه جا از جمله متن اصلی، صفحه کلید و کیبورد نگاه کنند. این سبب کندی سرعت و خستگی سریع چشم و مغز می گردد.

ولی هنگامی که تایپ اصولی و ده انگشتی را شروع نمایید، تمرین می کنید که دیگر به کیبورد نگاه نکنید و به تدریج با تمرین بیشتر محل حروف الفبا روی صفحه کلید در حافظه عضلانی شما ثبت می شود و بدون فکر به جای کلیدها، به سرعت تایپ نموده و پیش می روید.

ممکن است حین تایپ کردن، وسوسه شوید که به صفحه کلید نگاه کنید ولی این کار مانع از یادگیری شما می شود. یک ترفند تمرینی در این جا برای تایپ سریع این است که یک ورق کاغذ یا یک تکه پارچه روی کیبورد و دستان خود بیندازید تا هنگام تایپ نتوانید به کیبورد نگاه کنید.

۴. فراگیری تایپ لمسی یا ده انگشتی

به گفته افرادی که در تایپ لمسی تخصص دارند، اگر موقعیت صحیح دست ها را نشناخته و تکنیک نداشته باشید، ممکن است به تدریج اندکی سریعتر شوید ولی کیفیت تایپ افزایش پیدا نمی کند. چه در تایپ فارسی و چه انگلیسی باید تکنیک درست انگشت گذاری و تایپ را بلد بود. هر اندازه هم سریع باشید، تایپ غیر اصولی از نظر سرعت و تمرکز به هیچ وجه به پای تایپ ده انگشتی نمی رسد.

آنچه سبب تسهیل یادگیری تایپ می شود استفاده از تکنیک درست و حرفه ای می باشد. به خاطر داشته باشید که تمرین رمز موفقیت خواهد بود. از این رو برنامه ریزی کرده تا حداقل روزی یک ساعت تمرین تایپ انجام بدهید. بهتر است صبح ها این کار را انجام دهید زیرا ذهن برای یادگیری آماده تر است.

اما دقت کنید که هنگام تایپ همه قوانین مربوط به تایپ را رعایت کنید. یعنی به کیبورد نگاه نکرده و سعی نکنید سریع تایپ نمایید. همچنین از تمام انگشت های خود برای تایپ کمک بگیرید. اگر بتوانید این نکات را در تایپ دنبال کنید به سرعت می توانید مهارت تایپ را افزایش داده و به تایپیست حرفه ای تبدیل شوید.

پس یک بار برای همیشه تصمیم به یادگیری شیوه درست و اصولی تایپ گرفته و تایپ ده انگشتی را فرا بگیرید. استمرار و ثبات کلیدهای موفقیت خواهند بود. به این ترتیب اگر امروز تمرین داشته ولی فردا از آن غافل شوید، هیچ گاه نمی توانید به مهارت تایپ سریع دست پیدا کنید.

از این رو حتما به تمرین کردن صحیح تمرکز داشته و با علاقه پیش بروید. چرا که علاقه کلید اصلی یادگیری سریع خواهد بود. باید کاری که می کنید را دوست داشته باشید تا تمرین شما به نتیجه مطلوب برسد. در ضمن علاوه بر تمرین، روند پیشرفت خود را نیز ارزیابی نموده تا متوجه شوید تا چه اندازه پیشرفت پیدا کرده اید.

به کمک تایپ لمسی یا ده انگشتی می توان سرعت تایپ را تقویت کرد. این موضوع اصلی ترین فاکتوری است که مهارت تایپ را افزایش می دهد. شیوه های مختلفی برای تایپ کردن وجود دارد که می توانید از آن ها بهره بگیرید ولی روش تایپ ده انگشتی دقیق ترین و سریع ترین شیوه می باشد.

شما در این روش هنگام تایپ به کیبورد نگاه نمی کنید، بلکه صفحه کلید توسط حافظه عضلانی ثبت شده و محل کلیدهای صفحه به خاطر سپرده می شود. و از آنجا که هنگام تایپ تنها روی منبع حروف تمرکز دارید، به صورت خودکار سرعت تایپ بیشتر می شود. در صورتی که مبتدی هستید، احتمالا روش ده انگشتی برای شما سخت به نظر برسد ولی هنگامی که آن را خوب فرا بگیرید، قطعا این شیوه را بهترین می دانید.

۵. آهسته تایپ کردن

برای این که سرعت تایپ شما افزایش یابد به این نکته دقت کنید که هنگام تمرین تایپ ده انگشتی؛ آهسته تر تایپ نمایید و به جای آن روی دقت خود متمرکز شوید. آهسته تایپ کردن در ابتدای آموزش تایپ ده انگشتی یک ترفند به سوی تایپ سریع خواهد بود.

درست است که علاقه دارید سریعتر تایپ نمایید. ولی افزایش سرعت تایپ یک شبه و با عجله به دست نمی آید. هنگام تمرین تایپ، به جای عجله در سریع نوشتن، بر روی دقت و پایین آوردن خطاها متمرکز گردید. این کار سبب شکل گیری مدارهای عصبی بهتر در مغز شده و سرعت تایپ را بالا می برد.

باید اشاره کرد تایپ سریع گول زننده بوده از این رو در هنگام تمرین عجله نکنید. همه دوست دارند خیلی سریع تایپ کنند و برای همین از ابتدای کار همه فکر و ذهن خود را درگیر سرعت تایپ می کنند. در حالی که این موضوع نادرست است زیرا هنگامی که همه سعی و تلاش شما روی سرعت تایپ متمرکز شود ممکن است اشتباهاتی انجام دهید که بعدا مجبور به اصلاح این اشتباهات شده و تایم بیشتری صرف شود.

از این رو پیشنهاد می شود تلاش نکنید از همان ابتدا سریع تایپ کنید، بلکه وقت خود را تنها به تمرین منظم و صحیح اختصاص دهید. به این ترتیب سرعت تایپ شما نیز خود بخود افزایش می یابد.

۶. تکرار تمرین تایپ

تایپ کردن با حافظه عضلانی رابطه مستقیمی داشته به این معنا که عضلات بعد از مدتی با تکنیک هایی که فرا گرفته اید، سازگار خواهند شد. بهترین و کوتاه ترین ترفند برای تقویت حافظه عضلانی و تایپ سریع؛ تنها تکرار است و تکرار. با تکرار تمرین های تایپ لمسی، حرکت انگشت ها در حافظه عضلانی ثبت می شوند. ممکن است این کار کمی زمان بر باشد ولی پس از مدتی نتیجه مطلوب حاصل خواهد شد.

۷. بازی های تایپی

برخی مواقع در جریان تمرین تایپ به ویژه مواقعی که برای مدت طولانی تمرین انجام می دهید، از این کار خسته می شوید. از این رو در این زمان ها از ترفند بازی های مختص تایپ کمک بگیرید. این بازی ها برای افرادی که در حال یادگیری تایپ لمسی هستند، مفید می باشند.

بازی های تایپی یکی از زیر مجموعه های امور مرتبط با تنظیم انگشت ها به حساب می آیند. از این رو هرگاه از تمرین تایپ خسته شدید و به عبارتی این کار حوصله سر بر شد، بهتر است به سراغ بازی های تایپی رفته تا با یک تیر دو نشان بزنید. هم سرگرم شده و هم تمرین تایپ نمایید.

۸. کیبورد مخصوص

کیبورد یکی از ضروری ترین ابزارها برای تایپ و ترفند اساسی آن محسوب می شود. استفاده از صفحه کلید مناسب برای تایپ، اهمیت خیلی زیادی دارد؛ زیرا می تواند در افزایش سرعت تایپ شما بسیار موثر واقع شود. منظور در این جا تهیه یک صفحه کلید گران قیمت نیست بلکه باید کیبورد استانداردی برای تایپ استفاده کنید که کلید بک اسپیس و اینتر آن به اندازه کافی بزرگ باشد.

همچنین، یک کیبورد ایده آل جهت تایپ باید بخش ۱۰ کلیدی ویژه اعداد را داشته باشد. در ضمن به یاد بسپارید که برای تمرین تایپ از کیبورد لپ تاپ یا صفحه کلید لیزری استفاده نکنید، زیرا ممکن است از توانایی شما هنگام تایپ، بکاهند.

سایر عوامل موثر در تقویت مهارت تایپ

علاوه بر این ترفندها برخی عوامل دیگر نیز هستند که می توانند بر روی افزایش سرعت تایپ شما موثر واقع شوند. مهم است که با این عوامل نیز دقت داشته و آن ها را جدی بگیرید. تمرین کردن قسمت اساسی و مهم در روند رسیدن به موفقیت است. ولی تنها عامل موثر روی افزایش سرعت تایپ نیست.

ممکن است سوال شود بهترین راه برای تمرین تایپ و تقویت این مهارت چیست؟ در پاسخ باید گفت ابتدا شما باید بدانید که چرا نمی توانید سرعت تایپ خود را از یک محدود مشخص مثلا ۵۰ کلمه در دقیقه بیشتر نمایید. علت شکست شما این است که هنگام تایپ، فقط حواس خود را به سرعت تایپ معطوف کرده اید و سایر عوامل را در نظر نمی گیرید.

یعنی به همین اندازه که روی کیبورد متمرکز شده و تمام حواس خود را جمع کرده که کدام کلید را بزنید، به دیگر عوامل و نکات مانند وضعیت دست ها، حالت نشستن، حالت قرارگیری بازو و هماهنگی چشم و دست دقت ندارید. برخی نیز فراموش می کنند که هنگام تایپ از انگشت های کوچک دستان نیز استفاده کنند.

آیا تاکنون به این موارد فکر کرده اید که چرا دو کلید شیفت روی کیبورد تعبیه شده است. چرا کیبورد دارای ۱۰ کلید اختصاصی برای اعداد است و چرا کلید اسپیس یا فاصله اندازه طویلی دارد؟ استفاده از کلید شیفت جهت بزرگتر تایپ نمودن یک حرف (تایپ انگلیسی) یا تایپ شکل دیگر موجود در کلید سبب افزایش سرعت تایپ می شود.

هنگام تایپ با دست چپ بهتر است کلید شیفت در سمت راست و هنگام تایپ با دست راست از کلید شیفت سمت چپ استفاده نمایید. به طور مثال برای اگر می خواهید وسط تایپ، حرف k را بزرگ بنویسید، بهتر است کلید شیفت را با دست چپ و برای نوشتن حرف K این کلید را با دست راست فشار دهید. از سویی ، با این که روی حروف کیبورد یک سری عدد نیز تعبیه شده، ولی استفاده از مجموعه اعداد کیبورد که به صورت مجزا در کنار دست شما می باشد، سرعت تایپ را بیشتر می کند.

حالت دست ها

برای تقویت سرعت تایپ، حالت قرارگیری صحیح دست اهمیت زیادی دارد. هنگام تایپ باید صاف نشسته و دست هارا به صورت حرف L نگاه دارید. ممکن است تصور کنید این موضوع زیاد مهم نیست ولی باید اشاره کرد تاثیر شایانی بر سرعت تایپ داشته و هنگامی که نشستن به این صورت را تمرین نمودید، متوجه تفاوت در سرعت تایپ خود خواهید شد.

حالت بازوها

بیشتر افراد هنگام تایپ کردن، بازوها را در هوا رها می سازند. در صورتی که این کار روش درستی برای تایپ نیست. بهترین روش این است که بعد از قرار گیری پشت میز، بازوها را روی میز بگذارید. فقط به یاد داشته باشید که فاصله بازوها از صفحه کلید نباید بسیار زیاد باشد. هنگامی که بازوها در حال استراحت روی میز قرار گیرند برای تایم طولانی تری می توان تایپ انجام داد.

برخی مواقع ممکن است هنگام تایپ، کلیدها را اشتباه فشار دهید، یا مکان آن ها را یاد نیاورید و سردرگم شوید. این موضوع طبیعی بوده و ممکن است هر زمانی به ویژه هنگامی که خسته هستید، اتفاق بیفتد. بهترین کار این است که تایپ را متوقف کرده  کمی استراحت نمایید.

از دیگر عواملی که بر مهارت تایپ شما تاثیر می گذارند می توان به ارتفاع صندلی و مانیتور، فاصله بین شما و مانیتور، کیبوردی که برای تایپ استفاده می کنید، تکیه گاه دستان و … اشاره نمود. این عوامل ممکن است کوچک به نظر برسند اما تاثیر زیادی بر روند تایپ شما خواهند داشت. در حقیقت هنگامی که یک ساعت بدون وقفه به تایپ می پردازید، همین عوامل کوچک، تفاوت بسیاری در کار شما ایجاد خواهند کرد.

همچنین در صورت تمایل برای آشنایی با دیگر راهکارهای مفید برای افزایش سرعت تایپ و نحوه تایپ فارسی در فتوشاپ کلیک کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *