دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

خاک مناسب پتوس و کوددهی مناسب این گیاه

  • ملیحه بال افکن
  • ۳۰ شهریور ۱۴۰۱
  • ۰

در واقع خاک مناسب پتو دارای انواع مختلفی خواهد بود که شما می توانید با مطالعه این مطلب با انواع خاک و همچنین ترکیب های ایده آل برای بستر گیاهان پتوس آشنا شوید.

همانطور که می دانید گیاهان پتوس یکی از زیباترین گیاهانی هستند که با تنوع بسیار زیاد خود طرفداران زیادی پیدا کرده اند. یکی از مهم ترین جنبه های مراقبت صحیح گیاه پتوس روند انتخاب یک خاک گلدان عالی است زیرا خاک کافی و مناسب کلید رشد گیاه بوده و اولین قدم برای رشد یک گیاه زیبا و شکوفا به شمار می آید.

آشنایی با خاک مناسب پتوس

به طور کلی پتوس یکی از مقاوم ترین گیاهان آپارتمانی با نگهداری بسیار ساده است که اغلب افراد به خاطر همین خاطر از آن نگهداری می کنند. این گیاه رونده را می توان بومی مناطق جزایر سلیمان دانست که امروزه آن را با عنوان پیتوس، پوتوس، پوتین طلایی و انگور نقره ای نیز می شناسند. همچنین در زبان انگلیسی نیز این گیاه را با نام Pothos معرفی کرده اند.

خصوصیات خاک مناسب پتوس

اگر در روند نگهداری از گیاهان تبحر خاصی ندارید و یا به دلیل مشغله کاری زیاد نمی توانید وقت زیادی را برای رسیدگی به گیاهتان اختصاص دهید قطعا پتوس یکی از بهترین گیاهان برای شما خواهد بود زیرا همانطور که بیان شد این گیاه نگهداری راحتی داشته و در عین حال بسیار مقاوم خواهد بود.

از آنجایی که پتوس یک گیاه رونده محسوب می شود به همین خاطر اگر ساقه و برگ های آن را در یک مسیر رشد دهید جلوه ای بسیار زیبا به منزل تان خواهد بخشید. البته که این گیاه برای اینکه بتواند رشد ایده آل و برگ هایی جلوه بخش داشته باشد بایستی شرایط مورد نیاز به ویژه خاک مغذی و مناسب را برای آن تامین نمایید.

بهترین خاک برای گیاه

توجه داشته باشید که بهترین خاک برای گیاه پتوس در واقع غنی از مواد مغذی، دارای زهکشی خوب و دارای تهویه مناسب خواهد بود. از این نکته غافل نشوید که خاک مناسب باغچه و خاک معمولی به تنهایی برای گیاه پتوس به دلیل سنگینی زیاد اصلا مناسب نیستند.

انواع پتوس ها مانند پتوس مرمری، پتوس نئونف یخی و ساتین جزو گیاهانی به شمار می آیند که به طرز دیوانه کننده ای سریع رشد می کنند و در مقایسه با سایر گیاهان خانگی به مواد مغذی بیشتری نیاز خواهند داشت. به این ترتیب اگر می خواهید گیاهتان رشد مناسبی داشته باشد خاک غنی از مواد مغذی برای آن حیاتی خواهد بود.

  •  آرون گروپس

بهترین خاک برای گونه های پوتوس

همچنین خاک ایده آل خاکی است که آب به راحتی از آن عبور کند و از انتهای گلدان تخلیه گردد به ویژه که بیشتر مردم تمایل دارند آب زیادی به پتوس خود بدهند. با این حال از این نکته غافل نشوید که آبیاری زیاد و خاک سنگین می تواند موجب پوسیدگی ریشه های گیاه، قهوه ای شدن برگ ها و در نهایت نابودی گیاهتان شود.

معمولا توصیه می شود که در انتخاب خاک مناسب برای پتوس هایتان چندین نکته فوق را مورد توجه قرار دهید:

  • غنی از مواد مغذی باشد
  • زهکشی خوبی داشته باشد
  • رطوبت را به خوبی حفظ کند
  • خاک هوادهی خوبی داشته باشد.

چهار نکته بیان شده را بایستی هنگام انتخاب ترکیب خاک برای پتوس خود در نظر داشته باشید. با وجود اینکه پتوس دوست ندارد همیشه خیس باشد اما نباید خشک هم بماند. در واقع اگر خاکی که استفاده می کنید خیلی سریع خشک شود ممکن است پتوس شما برای رشد دچار مشکل شود.

همچنین ممکن است نشانه های پیچ خوردگی و قهوه ای شدن برگ ها را نیز مشاهده نمایید. بنابراین افزودن ترکیب خاک برای حفظ کمی رطوبت از اهمیت ویژه ای برخوردار خواهد بود.

اصول مراقبت از گونه های پتوس

بهترین ترکیب خاک

توصیه می شود که قسمتی از خاک مخلوط گلدان که از مغازه های گلفروشی می توانید تهیه نمایید و قسمتی پرلیت، پوکه و ماسه درشت را برای زهکشی مناسب تر با یکدیگر ترکیب نمایید.

و یا بخشی از خاک کاکتوس را بردارید و با قسمتی از کمپوست ترکیب نمایید و بخشی از پیت ماس یا کوکوپین را به آن بیفزایید.

هر دو این ترکیب ها نیاز پتوس شما را برآورده خواهند کرد و البته اولین ترکیب خاک بسیار ساده تر و موثرتر خواهد بود. تنها به یک کیسه مخلوط گلدان نیاز دارید که آن را با بخشی از پرلیت ترکیب نمایید. اگرچه این ترکیب اول برای حفظ گیاهان داخل خانه ایجاد شده اما اگر هنوز احساس می کنید که رطوبت را برای مدت کمی بیشتر نگه می دارد چون این ترکیب ممکن است در آب و هوای خشک گزینه خوبی باشد اما در مکان های گرمسیری و مرطوب نباید مورد استفاده قرار گیرد.

بنابراین افزودن قسمتی از ماسه درشت یا پوکه در صورت پرلیت به هوادهی و زهکشی خاک کمک شایانی خواهد کرد.

دستورالعمل ساخت ترکیب خاک پتوس

بهتر است بدانید که گیاه پتوس حساسیت چندانی نسبت به ترکیب خاک های مختلف ندارد. البته به شرطی که خاک های مناسب نیاز گیاهتان را فراهم نماید. توجه داشته باشید که بهترین دستور ترکیب خاک پتوس در خانه به شرح زیر است:

مزیت های خاک مغذی برای رشد پوتوس ها

  • یک قسمت پرلیت
  • دو قسمت پیت ماس
  • یک قسمت پوست درخت کاج ریز شده

این سه مواد را به خوبی با یکدیگر ترکیب کنید و سپس مقداری آن به ان بیافزایید. دقت کنید که میزان آب مصرفی بایستی در حد مرطوب نمودن خاک باشد و خاک بستر را چندان خیس نکنید. این ترکیب یک منبع خوب برای رشد و نگهداری پتوس شما در فضای خانه خواهد بود.

کوددهی برای تقویت خاک پتوس

زمانی که اقدام به تعویض خاک گلدان پتوس کردید و جایگزین آن خاک پیشنهاد شده باشد تا سه ماه وظیفه تامین عناصر غذایی بر دوش پیت ماس خواهد بود. پس از گذشت سه ماه به دلیل آبیاری گیاه و شسته شدن عناصر غذایی درون خاک مابقی آن توسط ریشه جذب می شوند و در این مواقع بهتر است برای ادامه حیات گیاهتان در طول یک مرتبه توسط کود های متعادل و ملایم با نصف توان توصیه کننده محلول تغذیه گردد.

از جمله کودهای مناسب برای خاک پیشنهادی می توان به کود مایع گرینی مکس اشاره کرد که می توانید به راحتی آن را از فروشگاه های گل و گیاه تهیه نمایید.

چگونگی تقویت خاک پوتوس

عمر خاک پتوس

توجه داشته باشد که خاک پتوس استفاده شده تا مدت دو سال بدون کوچک ترین افتی از ریشه ها و به طور کلی از گیاه شما مراقبت خواهد کرد. با این حال پس از گذشت دو سال به دلیل تحلیل رفت قدرت خاک بهتر است آن را تعویض نمایید و مجددا همین ترکیب را جایگزین آن نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *