دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

سوغات شهرکرد و صنایع دستی این شهر را بهتر بشناسید

  • شقایق ایران دوست
  • ۳ شهریور ۱۴۰۱
  • ۰

اگر قرار است به چهار محال بختیاری سفر کنید بهتر است اطلاعاتی در مورد سوغات شهرکرد داشته باشید تا بتوانید خوشمزه ترین و زیباترین سوغاتی ها را برای عزیزان خود بیاورید.

شهرکرد، مرکز استان چهار محال بختیاری از شهرهایی است که سالانه افراد زیادی برای بازدید از جاذبه های آن عازم این شهر می شوند. سوغات شهرکرد بسیار خوب می باشد و شما می توانید بر اساس بودجه ای که برای سوغاتی در نظر دارید این موارد را تهیه کرده و برای عزیزان خود بیاورید.

گز از خوشمزه ترین سوغات شهر کرد

اطلاعاتی در مورد سوغات شهرکرد

یکی از بهترین بخش های هر سفری خریدن سوغاتی می باشد. شهرکرد دارای یک سری سوغاتی های بسیار خوب و خاص می باشد و شما انتخاب های بسیاری برای این کار دارید و می توانید برای هر فردی هر چیزی که مناسب می دانید را به عنوان سوغاتی بیاورید. در ادامه معروف ترین و بهترین سوغات شهرکرد را برای شما بیان می کنیم و اطلاعاتی در مورد آن ها به شما می دهیم.

گز بلداجی

این گز از شیره ای به نام انگبین تهیه می شود و یکی از گز های محلی می باشد و در دو نوع پسته ای و بادام دار عرضه می شود. انگبین و شیره آن دارای فواید بسیار زیادی می باشد و شما می توانید این گیاه را درون کوه های این منطقه مشاهده کنید. البته که این گیاه در بسیاری از غذاها نیز استفاده می شود ولی گز بلداجی یکی از خوشمزه ترین سوغاتی هایی می باشد که شما می توانید برای عزیزان خود بیاورید.

پولکی

پولکی ها نوعی آبنبات های دایره ای شل و نازک می باشند و در طعم های متنوعی وجود دارد و شما می توانید از این خوراکی های خوشمزه به عنوان سوغاتی برای عزیزان خود تهیه نمایید. اصلی ترین سوغاتی های این شهر پولکی می باشد و شما می توانید در طعم های متفاوتی آن رها را تهیه کرده و باید بدانید که این محصول کاملا مصرفی می باشد و  به صورت مداوم استفاده می شود و در کنار چای طعم بسیار خوبی دارد.

گردو

شاید برایتان جالب باشد که بدانید شهرکرد دارای بیش ترین زمین های کشاورزی گردو کاری شده می باشد و یکی از سوغاتی های بسیار مفید برای این شهر گردو به حساب می آید. در واقع شهرکرد دارای بیش از ۷ هزار هکتار باغ گردو دارد و از اصلی ترین تولید کنندگان گردو به حساب می آسید و شما می توانید به عنوان سوغاتی برای عزیزان خود گردو نیز تهیه کنید.

  •  آرون گروپس

سفر به شهر کرد و سوغات آن

بادام

بادام در شهرکرد کیفیت بهتری دارد و در کل ایران تمامی بادام های این شهر معروف می باشد. در واقع بادام یکی از سوغاتی هایی می باشد که بسیار مقوی می باشد و شما می توانید این خوراکی بسیار خوب و مقوی را با قیمتی بسیار خوب در این شهر تهیه کنید و برای عزیزان خود به عنوان سوغاتی بیاورید.

نان کاکولی

کاکولی نوعی نان می باشد که در شب ۲۷ رمضان به مناسبت شب های قدر در خانه ها پخته می شود. این نان از نان های محلی بسیار خوب می باشد و شما می توانید از این نان ها نیز به عنوان سوغاتی استفاده کرده و آنها را برای عزیزان خود آورده و آن ها را شاد نمایید. این نان دارای طعم خاصی می باشد و در تنور های سنتی که در خانه ها وجود دارد پخته می شود و طعم تنوری نان ها بسیار خوشمزه می باشد.

قره قروت

یکی دیگر از خوشمزه ترین سوغاتی هایی که می توانید برای بزرگسالان و کودکان بیاورید قره قروت های شهرکرد می باشد. در واقع دامداری در این شهر بسیار رواج دارد و قره قروت های آن ها بسیار خوشمزه می باشد و اگر مقداری از آن ها را تست کنید دوست دارید همه آن ها را بخرید. خوشمزه ترین سوغاتی این شهر قره قروت می باشد و می توانید با خرید آن یک سری سوغاتی های متفاوتی را بخرید.

کشک

از دیگر محصولات خود این شهر کشک می باشد و شما می توانید کشک ها را با انواع  طعم های متفاوت در این شهر پیدا کنید. کشک نیز یکی از بهترین سوغاتی ها به حساب می آید و شما می توانید به راحتی در هر مغازه ای آن ها را بیابید و بخرید.

کشک از سوغات خشوزه چهار محال بختیاری

عسل

برخی از افرادی که در این شهر زندگی می کنند پورش زنبور دارند و عسل های این شهر نیز بسیار معروف می باشد و اگر می خواهید می بیش تر برای خرید سوغاتی هزینه کنید می توانید عسل بخرید. در واقع شهرکرد بام ایران می باشد و در رشته کوه ها قرار دارد از این رو عسل های آن کوهی می باشند و دارای خواص بسیاری اند.

گیاهان دارویی

مرکز استان چهار محال بختیاری یکی از شهرهای کوهستانی می باشد و روی کوه های این شهر پر از گیاهان دارویی می باشد و شما می توانید به عنوان سوغاتی از این گیاهان بخرید. گیاهانی که به عنوان دارو استفاده می شود و شما می توانید آن را بخرید و مورد استفاده قرار دهید شامل قارچ، پر موسیر، ریواس، شیرین بیان، کاسنی، بابونه، آویشن و زنجبیل می باشد.

صنایع دستی

یکی از بخش های بسیار خوب این شهر صنایع دستی آن می باشد. در واقع این شهر دارای صنایع دستی متفاوتی می باشد و از مهمترین آن ها می توان به گبه، چوقا، خرسک و جاجیم و نمد اشاره کرد. در ادامه توضیحاتی در مورد این مدل سوغاتی ها نیز به شما خواهیم داد.

گبه

یکی از سوغاتی هایی که می توانید برای عزیزان خود داشته باشید گبه و گلیم می باشد. در واقع گلیم های شهرکرد یکی از معروف ترین سوغاتی های آن در بخش صنایع دستی می باشد و از پشم گوسفند که در بهار چیده می شود درست می شود. گبه ها در طرح و رنگ های متفاوتی تهیه می شوند و شما با توجه به سلیقه ای که دارید می توانید انواع متفاوتی از آن ها را تهیه کنید.

گبه از صنایع دستی شهر کرد

چوقا

چوقا یکی از لباس های اصیل و ماندگار این شهر می باشد و از صنایع دستی بخش عشایر نشین این شهر می باشد. این لباس سنتی اقوام خاص مانند ایل بختیاری می باشد و تا به حال حتما نمونه هایی از آن را در جشنواره های مد و لباس دیده اید. این لباس ها سفید رنگ می باشد و خطوط تیره ای در بالای آن مشاهده می شود. این لباس ها با دست بافته می شود و از جنس پشم می باشد.

خرسک و جاجیم بختیاری

خرسک نوعی قالی می باشد که بعد از بافت دیگر پرز های آن گرفته نمی شود و در این شهر بسیار استفاده می شود. این قالی ها دارای بافت درشتی می باند و برای پوشاندن سطح ناهموار زمین مورد استفاده قرار می گیرد. نکته ای بسیار جالب در مورد این سوغاتی ها وجود دارد و آن هم این است که هیچ نقشه ای برای بافت آن وجود ندارد و بافنده ها به صورت ذهنی می بافند و طرح های آن ها معمولا الهام گرفته از طبیعت می باشند.

نمد

از دیگر سوغاتی هایی که جزء صنایع دستی این شهر می باشد مکی توان به نمد بافی اشاره کرد. در واقع در سال های قبل استان چهار محال بختیاری یکی از قطب های مهم در نمد بافی بوده است و اکنون نیز نمد بافی جزئی از سوغاتی های مرکز این استان به حساب می آید. استقبال از این محصولات بسیار زیاد می باشد از این جهت در این شهر کارگاه های زیادی برای نمد بافی وجود دارد.

سوغات شهرکرد

شهرکرد نیز دارای آب و هوای بسیار معتدلی می باشد و شما می توانید در هر فصلی که دوست دارید به آن سفر کرده و از زیبایی های چهار فصل این شهر لذت ببرید.

در پایان نیز می توانید اطلاعاتی دیگر در زمینه سوغاتی ها مانند سوغات شهر ساوه و سوغاتی رشت را مشاهده کنید و برای این کار کافی است تا بر روی لینک های داده شده کلیک نمایید تا بتوانید با بالا بردن آگاهی خود زمانی که به سفر می روید سوغاتی های مرتبط با سفر خود را برای عزیزان خود آورده و آن ها را خوشحال کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *