دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

تاریخچه رالی و قوانین مرتبط با مسابقات اتومبیل رانی

  • ملیحه بال افکن
  • ۲۶ مرداد ۱۴۰۱
  • ۰

در واقع مسابقه رالی یک رقابت در میان اتومبیل سواران می باشد که شما می توانید با مطالعه این مقاله با انواع و قوانین و حتی تاریخچه رالی به صورت کامل آشنا شوید.

به طور کلی مسابقه رالی نوعی رقابت در میان چندین ماشین مجاز و قانون جاده ای است که نه تنها به صورت دور LAP بلکه به صورت فرمت نقطه به نقطه ای دیگر انجام می شود. بر اساس تاریخچه رالی این مسابقات را می توان متشکل از چندین مدل اتومبیل رانی دانست که یا در جاده عمومی و یا در جاده خصوصی انجام خواهد شد و در آن رانندگان با یکدیگر رقابت می کنند و بایستی زودتر خود را به نقطه پایان برسانند.

آشنایی با تاریخچه رالی

بهتر است بدانید که در رشته اتومبیل رانی شاخه ای به نام رالی وجود دارد که معمولا در جاده های عمومی یا خصوصی با تولیدات اصلاح شده یا اتومبیل های مخصوص جاده ای ساخته شده مخصوص انجام خواهد شد. این با عدم اجرا بر روی مدار مشخص می شود اما در عوض در یک قالب نقطه به نقطه است که در آن شرکت کنندگان و رانندگان مشترک آن ها میان نقاط کنترل تنظیم شده رانندگی می کنند و در فواصل منظم از یک یا چندین نقطه حرکت خود را آغاز خواهند کرد.

تاریخچه مسابقه رالی

تجمعات ممکن است با سرعت خالص در مراحل یا جایگزین با رانندگی به یک زمان ایده آل از پیش تعیین شده در مراحل برنده شوند. در واقع مسابقات تاریخچه ای رالی مونت کارلو را می توان غیرقابل پیش بینی ترین رالی دنیا دانست. این رالی را شاهزاده آلبرت اول موناکو در سال ۱۹۱۱ در موناکو راه اندازی کرد که کشور کوچکی در جنوب شرقی فرانسه خواهد بود. هدف از این کار را می توان نمایش نوآوری و قدرت خودرو های مسابقه دانست.

اولین شرکت کنندگان این مسابقه از ۱۱ نقطه اروپا مسابقه را آغاز می کردند و در مونت کارلو به فینال می رسیدند. اولین برنده هانری روژیه فرانسوی بود که بر اساس ظرافت اتومبیل اش به موفقیت رسید. اما در حال حاضر برنده بر اساس زمان تنظیم شده در مراحل مختلف تعیین می شود. در این رقابت رانندگان در مجموع ۱۶۴۲۰۴۰ کیلومتر را طی می کنند.

این مسابقه به صورت سنتی پنج شنبه آغاز می شود و یک شنبه به پایان خواهد رسید. در واقع گروه برگزار کننده موناکو از فعال ترین و مهم ترین اجتماعات در ورزش اتومبیل رانی است و هر ساله به جز برگزاری جایزه بزرگ موناکو فرمول ۱ بزرگ ترین مسابقه رالی ۱۰۰ ساله را به خوبی مدیریت خواهند کرد.

جایزه بزرگ معمولا در فصل تابستان برگزار می شود که در طول رویداد شاهد تمام شکوه شامپاین و خاویار میلیاردر هایی که از قایق های شخصیتشان مسابقات را تماشا می می کنند، خواهید بود. جالب است بدانید که ستاره های سینما و موسیقی از نزدیک این مسابقات را تماشا می کنند و این خود جذابیت بیشتری نسبت به خود مسابقه دارد.

  •  آرون گروپس

رالی مونت کارلو در فصل زمستان و ماه ژانویه برگزار می شود که افتتاحیه رالی رقابت های جهانی اتومبیلرانی هم محسوب خواهد شد. به همین خاطر برای طرفداران این دوره مسابقات بسیار جالب است که چه کسانی در این مسابقات شرکت می کنند.

انواع مسابقات رالی

انواع و مراحل مسابقه رالی

همانطور که متوجه شدید امروزه یک مسابقه رالی دیگر تنها به راندن در یک پیست خاص محدود نمی شود زیرا انواع سبک های رالی روز به روز پیشرفت کرده و سخت تر و بهتر شده اند. به طور کلی دو سبک کلی از مسابقه رالی وجود دارد که شامل جاده ای و مرحله بوده و در ادامه به بیان آن ها پرداخته ایم.

  • رالی جاده ای:

نوع جاده ای فرم اورجینال این بازی محسوب می شود که در جاده های عمومی با ترافیک نرمال برگزار می شود. در این بخش تمرکز نه روی سرعت بالا که بر روی مهارت رانندگی و پیدا کردن راه است. معمولا این مدل بیشتر محبوب رانندگان آماتور و نیمه حرفه ای مسابقات اتومبیل رانی خواهد بود.

نوعی از این رالی به رالی معمولی یا رالی زمان،سرعت و مسافت معروف شده و به اختصار TSD شناخته و در کشور ما ایران نیز برگزار می شود. هدف شرکت کنندگان در این مسیر پیدا کردن راه بدون داشتن سرعت بی منطق و زیاد و به خط پایان رسیدن است در حالی که کنار یک راننده یک نقشه خوان نیز حضور دارد.

نکات مهم در مسابقات رالی

  • رالی مرحله ای:

رالی مرحله ای نیز یک نوع حرفه ای از مسابقه رالی محسوب می شود که در چندین مدل مختلف برگزار خواهد شد. یکی از این مدل ها مرحله ویژه یا همان SS می باشد که این بخش در یک پیست مخصوص و بسته شده و مناسب این رقابت برگزار خواهد شد. همچنین مراتب در آن نیز به این صورت است که هر راننده بایستی با بیشترین سرعت و در کوتاه ترین زمان از میان موانع و نقطه هایی که از پیش مشخص شده خود را از خط شروع به پایان برساند و زمان محاسبه می شود.

در واقع هر مرحله ویژه تقریبا ۵۰ کیلومتر مسافت دارد و تعداد مراحل آن نیز در یک رالی بین ۱۵ تا ۳۰ عدد است. راننده ای که در مجموع این مراحل زمان کمتری کسب نماید قطعا برنده این بخش خواهد بود. البته لازم به ذکر است که تعداد تکنیک های رالی برای هر راننده زیاد و متنوع است.

مهارت هایی مانند دابل کلاچ، دور زدن با ترمز دست برقی، استفاده سر انگشتی ترمز و گاز، پرش تپه ای، پای چپ مخصوص ترمز، حقه وزن ماشین در پیچ ها و ترمز به عنوان فرمان از جمله این تکنیک ها خواهند بود. به طور کلی هر کدام از این تکنیک ها به تناوب در طول یک مسابقه رالی توسط رانندگان استفاده می شود و به کار بردن آن ها مهارت و تجربه بالا و خاصی نیاز خواهد داشت.

مراحل برگزاری مسابقه رالی

قوانین مسابقه رالی:

توجه داشته باشید که بر اساس تاریخچه, قوانین مسابقات رالی مونت کارلو بسیار چالش برانگیز است. در مراحل زیادی از این مسابقه با رانندگی در جاده های کوهستانی بسیار باریک با پیچ ها تند، جاده های کنار صخره ای و شکاف بزرگ روبه رو خواهید بود و در طرف دیگر نی راننده ها با برق و یخبندان مواجه خواهند بود.

مسابقه دهندگان در طول ۱۷ دور این رقابت بایستی مسیر خود را در میان راه های متنوع برفی، یخی، خشک، گل و و لای، بارانی و طوفانی پیدا کنند. از آنجایی که پیش بینی دقیق وضعیت برای تیم های شرکت کننده امکان پذیر نیست انتخاب تایرهای مناسب سرنوشت ساز و تضمینی بزرگ خواهد بود.

در مسابقات رالی مونت کارلو مواجه شدن با یخ، برف و آسفالت تمیز کاملا عادی بوده و رانندگان بایستی به سرعت خود را با شرایط تطبیق دهند.

قوانین مسابقات رالی

البته که همیشه احتمال وجود مشکلاتی نیز وجود دارد و همین مسئله جذابیت بیشتری برای مخاطب ایجاد کرده و پیش بینی اینکه چه تیمی و چه فردی برنده خواهد شد را دشوار می کند.

در پایان مطالعه تاریخچه رالی برای آشنایی با پیشینه دیگر مسابقات ورزشی همچون تاریخچه بدمینتون و تاریخچه ورزش سپک تاکرا می توانید کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *